Krampe anfald {{forumTopicSubject}}
Har nu over tid oplevet min lille cavaliertæve på 2 år (fra nov. 2008) få sig nogle anfald som ikke er så rare at være vidne til.
Vi lagde rigtig mærke til det 1. gang i efterårsferien. Her blev hun bare fjern i blikket og satte sig.
Hun var blevet parret med en han og skulle have nedkommet med mindst 5 fine hvalpe 1 søndag i advent. Men disse tabte hun ca. 15 dage før termin, hun fødte dem eller aborterede dem ude i have under et skur hun gravede sig ind under. Vi har set scannings billede af dem i maven, og har også set der ikke var mere tilbage.
Under drægtigheden fik hun flere og flere anfald, nogle gange flere om dagen og andre gange kunne der gå dage i mellem. Vi har været i kontakt med dyrlægen og han har set filmoptagelser af hende. Han mener det kan være epilepsi og den kan være stress udløst af drægtighed. Så han vil se tiden an til efter nytår, hvor hendes krop igen har normaliseret sig efter en afbrudt drægtighed, med det homonvirvar der har, måtte være i hendes krop. Har på fornemmelsen at det var værre da hun var drægtig fordi hun ikke spiste så meget mad, og lider en del af madlede.
Vil nu prøve at beskrive når hun får et anfald, hvordan det ser ud. Det kan komme når hun ligger og rejser sig, eller det kan komme når vi er ude og gå tur, eller som hun fik i dag, hun bliver ophidset over der går en kat i naboens have. Og katte skal efter hendes mening ikke bevæge sig inden for hendes synsfelt. Jeg stiller mig ind foran og beder de to hunde om at lade være. Puha og fy og NEJ, den lille kat må godt være i den anden have. Nå men heldigvis stopper de, og hun sidder nu sammen med den ældre hund på 4 år vi har og er stadig lidt oppe og køre over den kat. Så bliver hun mere og mere pukkelrygget og gå i det jeg kalder en krampe. Hun bliver helt spændt op i hele kroppen, så jeg tager hende op til mig. Hun bliver mere stiv i kroppen og bliver helt forvreden i kroppen sitre helt ud i halespidsen, hun bliver nogle gange så forkrampet at hendes hoved går helt om til siden, så ser hun bange ud i blikket eller stresset og slikker sig om munden savler eller klapre ikke med kæben. Den vare i kortest tid hvis jeg tager hende op og taler beroligende med hende. Det tager nogle minutter men kan ikke sige præcis hvor længe. Hun kastede op i dag ca. 20 min efter anfaldet.
Det er i hvertfald noget der tyder på det er i centralnervesystemet.
Er der nogen af jer som har prøvet det samme?
jul 2007
Følger: 32 Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 2.523
Så afsted med hende, og opdater gerne herinde bagefter.
Håber dyrlægen finder ud af, hvad der går galt.
jan 2009
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 93 Svar: 1.624
sep 2007
Følger: 28 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 53 Svar: 243
og hun er taget ud af avl, selvom jeg blev tidbudt ny parring, så det er ikke det som det drejer sig om, hun er også hjertescannet der er ikke noget med hjertet heller, mislyd 0 og prolaps 1.
Patella er også 0 på begge knæ, alt dette var undersøgt inden.
Det er selve krampeanfald jeg spørger til.
jan 2009
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 93 Svar: 1.624
jul 2007
jul 2007
sep 2007
Mette @ ja
Ina @ Ja føler jeg nu også at jeg gør
SNOB @ forklaring er lige nu epilepsi og med mere end tre anfald efter nytår skal vi igang med medicin. har nu haft det to gange siden 1.1.11
ASA@ ja
Tak for jeres bekymring
okt 2008
Følger: 44 Følgere: 30 Hunde: 6 Emner: 91 Svar: 1.053
sep 2008
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 8 Svar: 130
(link fjernet)
okt 2007
Følger: 24 Følgere: 28 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 22
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.177
Sygdommen er ikke kendt af alle dyrlæger, så måske skal du gøre din dyrlæge opmærksom på den.
Man kan stille diagnosen via CT-scanning.
maj 2010
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 52 Svar: 374
Dyrlægen sage efterfølgende at det kunne tyde på at Micki var ved at få en hjernesvulst, og at det var derfor anfaldene kom så hyppigt og kraftigt..
Det var virkelig den værste oplevelse nogensinde..!
maj 2009
Følger: 25 Følgere: 28 Hunde: 4 Emner: 274 Svar: 3.412
sep 2007
Tak for alle jeres beskeder.
Jeg har igen været ved dyrlægen.
Hun er nu kommet på Fenemal 15mg to stk dagligt i 1½ uge og skal så ned på ½ to gange dagligt. Der blev taget blodprøve af hende, den skal vise om epilepsien som han mener er sekundær udspiller sig af dårligt fungerende indre organer. Hvis ikke så er det noget der sidder i CNS. Dette kan man finde ud af ved at sætte hende i CT scanner.
Bare til opdatering for jeres bekymring.
Tak for jeres tanker. Håber at disse piller hjælper hende til et langt godt liv på vores sofa og i naturen som hun elsker.
Laila
sep 2007
Nej hun har ikke ondt når man røre hende ved nakke og hoved, hun elsker det at blive nusset og rørt ved.
Dyrlægen kan heller ikke mærke nogen deformitet på hendes hovedskal.
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.177
Krampe anfald