Aflivning - en dårlig undskyldning? {{forumTopicSubject}}
Sidder en gang i mellem og kigger lidt rundt på forskellige skønne hunde der er oprettet herinde.
Af og til støder jeg på hunde der er blevet aflivet fordi de har bidt. En konsekvens jeg godt kan forstå hvis hunden bidder gennerelt og det med fortsæt.
Men mere end én gang er jeg også stødt på at hunden er blevet aflivet fordi den har bidt efter at være blevet forskrækket:
- én er faldet ned over den tungt sovende hund, der så reagerer ved at bide.
- en anden har ved et uheld smækket hoveddøren over hundens hale, og hunden har så spontant bidt fra sig.
Jeg er gennem tiden stødt på flere eksempler, men kan ikke komme på dem nu.
Mit spørgsmål er så: Får disse familier virkelig aflivet deres hunde 'bare fordi' de har bidt en enkelt gang (og ovenikøbet som reaktion på en voldsom forskrækkelse/smerte)? Eller ligger der noget andet til grund (for eksempel det at de i forvejen var trætte af hunden, og så bruger hundens bid som en undskyldning)?
Og ville du aflive din hund i en sådan situation?
nov 2007
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 15 Svar: 161
okt 2010
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 25 Svar: 780
selvfølgelig hvis vi falder og lander på hunden kan jeg forstå den måske bliver sur eller det som du beskriver med halen så nej der ville jeg ikke aflive meeen hvos de bider eller lign efter mig eller den lille uden grund og det er i mine øjne uden grund feks hvis han går hen til dem og de sover eller ellers forstyrre dem ja så er det farvel eller noget som jeg mener er en hund som ikke er nervefast
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.116
Jeg høre også om hunde der bliver aflivet fordi de knurre, det synes jeg er totalt langt ude!
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 127 Svar: 3.628
nov 2007
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 15 Svar: 161
jan 2010
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 96 Svar: 1.710
Var helt bange for at det var mig der var helt gelt afmancheret ;o)
mar 2009
Følger: 47 Følgere: 42 Hunde: 5 Emner: 84 Svar: 1.001
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 127 Svar: 3.628
maj 2004
Følger: 14 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.065
mar 2010
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 91 Svar: 3.103
okt 2008
Følger: 12 Følgere: 8 Hunde: 5 Emner: 36 Svar: 239
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.935
okt 2010
går ud fra det er til mig
for det første en normal hund bider eller markere ikke fordi den bliver berørt under søvn eller børstet eller lign småting så er den ikke rask
nu er det sådan at børn er spontane ligesom hunde og reagere og hvis mine hunde ikke kunne acceptere den smule hører de ikke hjemme ho´FFs mig
jeg skal kun eje en hund med en nervefsst sind og jeg gad ikke engang eje en sådan ustabil hund så kan den gå væk hvis den mener at det er irriterende
kig engang på ulveflokken de ville ikke engang bide hvalpene i flokken pga det nej de går også væk eller brummer
mar 2010
Følger: 15 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 122 Svar: 741
han løb ud af døren og løb op til en anden .. den fremmede hund blev bange og bed Eddie og så blev Eddie forskrækket over den reaktion og bed igen ..
vi besluttede at beholde ham fordi det ikke bare havde slået "klik", men fordi det var en reaktion på en forskrækkelse .. og den andens hund ejer synes også at vi gjorde det rigtige ..
men det gjorde hele gaden ikke ..
en mand sat en stor løgn historie igang og fortalte til alle på gaden ..
og det resulteret i trusler (anmelde til politi - og hvis politiet havde fået anmeldelser fra en hel gade og jeg havde stået der med min hund, så havde vi fået dommen)
plus de havde snakket med mine svigerforældres udlejer (bor hos dem pt)
og han truede dem med advokat og at blive smidt ud omgående ..
så pga af folk der ingen viden har og fordi folk bare tror på hvad andre folk siger osv.!!!!!!!!
så mistede min dejlig dreng..
har aldrig været så ødelagt..
Savner dig min dreng
okt 2010
hvorfor hører du ikke om dem ??
og hvad er der egentlig galt med at skille sig af med en hund som ikke er god nok ???
man anskaffer síg vel en hund efter hvad man skal bruge og hvis hund og ejer ikke matcher så er det da ok
mar 2010
men at blive tvunget til og gøre det pga uvidne mennesker .. !!!!!!
det er det værste jeg nogensinde har prøvet og nogensinde kommer til ..
de folk skulle have lov til at mærke min smerte og se hvordan det er og fået taget en fra sig som betyder alt i verden for en .. !!
okt 2010
enig
mar 2010
nu var jeg godt nok heller ikke hjemme da det skete !!!
men hvis jeg havde været hjemme, så var det heller ikke sket !!!
okt 2010
er det fordi hunden skulles bruges eller hvad til træning eller arb??
mar 2010
siger jo heller ikk det er deres skyld den løb ud ...
det ved jeg godt .. deres skyld jeg ikk har ham ved mig mere ..
er en sag mellem jeg og ejer af den anden hund..
så skal alle andre da ikk blande sig og starte en historie som slet ikk passer .. og true mig !!!!!
er en sag mellem MIG og den anden EJER !!
mar 2010
men for det første var skaderne ikke store for min kæreste var der med det samme ..
for det andet, så ville ejeren ikk anmelde det, for hvis det havde været hans hund havde han beholdt den.
så han ville ikke anmelde det til politiet ..
det var de andre der bor på gaden..
mar 2010
okt 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 231
-Men hvis den virkelig bider fordi man røre den i søvne eller på anden måde er akrasiv så er det ud af vagten !
mar 2010
jo , men det gir da ikk andre folk ret i at blande sig, når det ikk er deres sag !!
hvis det havde slået klik og den anden hund var kommet alvorligt til skade, så havde jeg da ikke tvivlet om hvad jeg skulle gøre..
okt 2010
jeg vil derhen at folk vælger selv hvilken hund de vil have og er den ikke god nok i deres øjne er det da ok at aflive den man skal jo ikke holde liv i alt skravl som man gør idag
okt 2010
mar 2010
nej altså de folk der bor på samme gade som os havde truet med politi anmeldelse hvis jeg ikke fik ham aflivede inden .. og min svigermors udlejer truede med advokat og at smide dem ud ..
så valgte at aflive ham inden politiet blev indblandet, for vidste jo godt hvordan det ville ende, hvis politiet blev indblandet ..
min. 30 pers mod 1 person .. den sag er jo tabt ..
men jo mener det er deres skyld, at jeg ikk har ham ved min side mere ..
var ikke deres sag og var ingen der havde set det udover en person , og han har sagt det videre til alle husstande og fået dem med på at melde det, hvis der ikke skete noget inden ..
så jo uvidne mennesker !
feb 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 24 Svar: 142
Der er bare et stort "men"; der har altid! været en årsag til det. For det første er han ekstremt signalfølsom, og i sammenhæng med det har det været ekstremt svært at finde seler og dækkener, han kan acceptere at få påmonteret (når jeg skriver det, så er det fordi det nok er sådan har har det he he) den må ikke komme over hovedet, i så fald skal han have godbidder imens, og det må ikke tage for lang tid, så mister han tålmodigheden. Så vi har haft de første 100 seler, og jeg vil godt lige indskyde at han er tjekket om han har ondt nogle steder, om det er derfor. Det var nemlig en nærliggende tanke, men nej, det har stået på siden han var hvalp. Det stoppede først da han kunne passe Hurtta's og Puppia's seler! halleluja for dem!
Så har han bidt MEGET pga. sin egen nysgerrighed, eller det var det det startede med. Kattene havde et dejligt kattetræ med en hule i, der var i niveau hvor han kunne komme ind i den fra gulvet. Det anså vi var farligt, og drejede den halvt ind mod væggen, da kattene skulle have nyt træ, da det var slidt ned. Han sov i stuen en aften, fordi han var faldet i søvn der. Næste morgen blev jeg forskrækket over der ingen hund løb mig imøde, som der plejer. Så jeg ledte over alt, og så ham så sidde fast i kattehulen :8: og vi måtte så skille træet fuldstændig fra hinanden for at få ham ud, og det blev han meget utryg over. Så mig kæreste stak hånden ind til ham for at berolige ham, og så bed han ellers til, så vi måtte have falckkassen frem før vi kunne fortsætte "befrielsen".
mar 2010
min far sagde jeg ikke ville kunne stille noget op .. (han har meget styr på alt det der) ikke når der var så mange og jeg så stod selv og så med en listehund ..
det er forfærdeligt .. kan ikke holde ud og være hjemme . men vi flytter heldigvis i marts.. så bliver dejligt at komme væk fra den her vej..
det værste af det hele er, at de lad som om ingenting er sket .
men jo rigtig dårlig stemning, kan ikke holde ud at møde nogen af dem ..
glæder mig bare til marts mdr
er det enlig ikke "ulovligt, at gå med løs hund offentligt ??
mar 2010
ja det mente jeg nok ..
god weekend :o)
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.432
For mig var knurren nok.
Det skal så også siges at hunden var omplaceret og var på daværende tidspunkt "farlig"
Jeg havde arbejdet i 6 år med hundens adfærd og det var blevet markant bedre.
Børn blev hunden dog aldrig glad for og da hunden knurrede af mi datter på dengag 7 mdr. ( kunne end ikke kravle eller bare mave sig frem) turde vi ikke beholde hunden.
Jeg synes ikke det er fair at hakke på personer der har truffet afgørenlsen at de vil aflive deres hund.. det er fa.... ikke nemt, men det var nødvendigt.. Jeg ville aldrig tilgive mig selv hvis min datter blev bidt fordi jeg ikke reagerede på de advarsler / signaler jeg observerede dengang
mar 2010
Men det er meget forkert at folk rotter sig sammen hvis de ikke har set hvad der er sket. Og specielt hvis det er i en sag som denne, hvor det handler om en hund som er højt elsket af nogle mennesker.
mar 2010
men nu har han fred .<3
mar 2010
okt 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 2.496
Jeg har små børn og min hund skal være til at omgås uden at jeg nogensinde er bekymret og føler at jeg skal "overvåge" situationen. Vi er altid i samme rum som børn/hund og kan gribe ind, hvis nogen af parterne ikke opfører sig ordentligt.
Jeg ville aldrig kunne tilgive mig selv, hvis mine børn blev bidt f.eks. i ansigtet og derfor ville jeg ikke turde have en hund, som jeg ikke stolede på.
Mht. omplacering som alternativ til aflivning så kommer det an på hunden. Er f.eks. ikke sikker på at min hund Buddy ville kunne klare en omplacering til hvis det kom dertil. Indtil videre fungerer han rigtig godt sammen med børnene, men hvis det ændrede sig, ville jeg da for børnenes skyld ikke turde beholde ham.
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.389
Og ja jeg tror også at mange forveksler markering og bid. Men reelt set er der ikke langt fra markering og bid hvis man fortsat vælger at overskride hundens grænser.
Dog er der nogle hunde der snakker ved at markere uden at den overhovedet overvejer at bide.
Kia markerer og snakker i det hele taget meget med sin mund. Hvis hun er meget meget utilfreds med en af mine beslutninger snapper hun munden om min hånd eller arm UDEN at efterlade nogen som helst mærker men hun fortæller mig hvad hun mener. Det sker ikke tit men det sker og det er jeg 100% okay med.
Fremmede der ser dette farer op over at hunden jo bider mig indtil jeg forklarer hvad det var der skete og viser dem der ingen mærker overhovedet er :o)
Hvis en hund bed umotiveret ville jeg aflive den. Men kan næsten ikke se det nogensinde ske ...
Kunne dog godt finde på at aflive en angstbider hvis alt var forsøgt for at hjælpe den til ikke at være angst. Ikke et liv for en aktiv hund at være så angst at den ser sig nødsaget til at bide + det er rovdyr og man har et ansvar for ikke at have en farlig en af disse rendende rundt.
okt 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 2.496
Men hvis der var alvorlige problemer i hverdagen, ville jeg gøre det.
okt 2010
enig
sarah
enig
who cares
enig at man formentlig kan finde hunden et andet hjem hvis det kun er medaljer som er pointen
jun 2009
Følger: 7 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 204
Vi fik vores lab aflivet sidste år .. han blev kun 5 år, men der var gået et eller andet helt galt i hans blære, så han kunne ikke holde på vandet .. Han tissede hele tiden uden at lægge mærke til det, så han kunne ikke være andre steder end i hans kurv og han STANK ! Den stakkels hund anede jo ikke hvorfor han var "forvist" til kurven, når han plejede at ligge ved sine mennesker i stuen og det var bare ikke et værdigt liv for ham ..
jan 2007
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 141 Svar: 2.218
En hund bider aldrig uden grund.
mar 2009
Følger: 26 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 90 Svar: 1.307
Jeg har børn, der godt nok efterhånden er ret store, men der kommer en del mennesker i alle størrelser ud og ind ad min dør, så det er et must at en hund i dette hjem kan affinde sig med vores livsførelse.
Et bid/markering udført i forbindelse med forskrækkelse eller smerte ville dog ikke få mig op ad stolen...andet end for at undersøge om nogen er kommet til skade...i hvert tilfælde ikke for at få hunden aflivet på det grundlag.
Men var det et gennemgående tema(at hunden kunne finde på at bide/markere) ville den simpelthen ikke passe ind her, og så måtte jeg jo bedømme, om den ville være egnet til omplacering eller om en aflivning ville være bedst.
Aflivning - en dårlig undskyldning?