{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.568 visninger | Oprettet:

hanna lee s
hanna lee s
Tilmeldt:
8. jan 2011
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 8

Navlebrok {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har kig på en cavalier King Charles som har navlebrok. Prisen er billig (3500) men jeg er i tvivl om hvor vidt en operation er nødvendigt. Jeg skal til dyrlægen fredag inden jeg køber hende, men ville lige høre jer kloge ad.

Hvor ofte kræver navlebrok operation?
Hvad koster det ca?

Den er nok på størrelse med en lille en krone eller to gajoler. Moderen har det også og en anden hvalp i det kuld. Jeg skal ikke bruge hende til alv men kun familie hund. Vi er bare faldet for hende så håber at hun vil leve fint uden operation. Køber vi hende og vil det senere kræve en operation vil vi selvfølgelig ofre det på hende. Men siger dyrlægen at hun skal have en så vælger vi en anden. Vi ønsker ikke at købe hende hvis vi ved at hun skal det igennem.

Håber I kan hjælpe med mine to spørgsmål:0)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Navlebrok
  • #1   12. jan 2011 Personligt ville jeg vælge en anden, men hva i vælger er jo op til jer.

  • #2   12. jan 2011 Jeg forstår så ikke, at man har avlet på en tæve med navlebrok, da det kan være arveligt.

    Jeg ville kigge et helt andet sted efter en hvalp


  • #3   12. jan 2011 * Staffordshire Bull Terrier Mom *: det forstår jeg heller ikke.

  • #4   12. jan 2011 Det lyder ikke som et helt lille navlebrok du beskriver. Vil tro, at der er omkring 50% chance for, at du kan slippe for en operation, som typisk koster 1000-1500 (men det er svært rigtig at gøre sig klog på, når man ikke har mærket brokket).

    Et navlebrok ville ikke skræmme mig. Cavalierene har en del problemer tilknyttet, så et lille brok er billigt sluppet. Skulle vi pille alle cavaliere med navlebrok ud af avl (plus dens søskende og forældre), ville vil have meget meget få hunde tilbage at vælge imellem, når hunde med dårligt hjerte og andre sygdomme og dårligt eksteriør også pilles fra.

    Cavalieren er en skøn race og langt hovedparten er sunde smukke hunde og racen har bestemt sin berettigelse, men vi har andre problemer end navlebrok og bidfejl, at tage fat på!
    (det skal dog siges, at avl på hunde med fejl som navlebrok og bidfejl kun bør finde sted, hvis hunden ellers sundhedsmæssigt, eksteriørmæssigt og sindsmæssigt stort set fejlfri).

    Når det så alt sammen er sagt, synes jeg du skulle spare sammen lidt længere og købe en cavalier med DKK stamtavle efter sundhedsundersøgte forældre.


  • #5   12. jan 2011 Maj-Britt H
    Er helt enig med dig i, at jeg ville lede efter en med DKK tavle.

    Specielt hvis racen har så mange problemer


  • #6   12. jan 2011 Er avlsmatrialet så lille og dårligt her i DK, at man bruger hunde med navlebrok og bidfejl i DKK ?

  • #7   12. jan 2011 Min gamle shih tzu tæve, havde et lille brok, på str. med en 1 krone...
    Dyrlægen sagde, det var ikke nødvendigt at operere...

    Men jeg kan ikke se problemet i et lille navlebrok, når du ikke skal avle...
    Tag hende med til dyrlægen, og lad dem vudere...

    Men nej, jeg forstår så heler ikke, hvorfor man avler på en tæve med brok !


  • #8   12. jan 2011 Sprin den over!! Køb med DKK og en uden synlige fejl og med garant

  • #9   12. jan 2011 En navlebrok ville ikke skræmme mig da det ikke er noget der er meget dyrt at få lavet hvis det er,men jeg ville ikke købe uden den havde stamtalve.Den kan lukke sig med alderen men det er ikke sikkert den gør det.Min Maine Coon kat havde/har en men den er blevet mindre med tiden.

  • #10   12. jan 2011 Hvis du køber hvalpen, skal du sørge for en skriftlig købsaftale. Hvis opdrætteren skriver at hunden har navlebrok og der derfor ikke ydes garanti på dette, kan du ikke senere få refusion for en operation, men hvis fejlen ikke er nævnt, skal du have refusion.
    Der findes altså også useriøse opdrættere i DKK. Jeg har for nylig hørt om et stort navlebrok, som opdrætteren fortalte kunne masseres væk!!!
    Uanset hvor lille genpolen bliver, bør ingen hunde med navlebrok være med i opdrættet.
    Det er hvalpene og hvalpekøberne det går ud over senere.
    Så mit råd vil være, at du under ingen omstændigheder køber denne hvalp.


  • #11   12. jan 2011 Jeg ville nu mene at det var opdrætteren der skulle betale for en operation hvis det kom dertil?

    Jeg har nu heller ikke noget problem med at købe en cavalier med navlebrok af samme årsager som Maj-britt.

    Men sørg nu for at købe en cavalier hvor forældrene er hjertescannet med OK til avl...


  • #12   12. jan 2011 vores lille kleiner münsterlænder har et lille navlebrok... der var 3 hvalpe i kuldet, men Sanjis og en af de andres var så små at sælger slet ikke havde opdaget det... mens den sidstes var meget stort, en lille bordtennis bold... og den skulle opereres for sælgers regning. og vi fik også at vide de ville betale hvis det blev nødvendigt... og disse hunde er uden tavle, så synes det var rigtig flot at tilbyde nu hvalpene også var meget billige i forvejen.. og de parrer ikke med samme han igen, da det var første gang de havde oplevet dette... men heldigvis er Sanjis forblevet lille, ca på størrelse med en lillefinger negl, og dyrlægen sagde det går i sig selv på et tidspunkt... og så længe det ikke vokser eller giver ham problemer betyder det ikke noget for os smiley

    men egentlig vil jeg bare sige... snak med dyrlægen før du vælger... det er jo en lidt "skrøbelig" race smiley


  • #13   12. jan 2011 Min pekingeser Monty på 16 månder har en lille navlebrok.

  • hanna lee s
    hanna lee s Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 8
    #14   12. jan 2011 Tak for svar. Efter en lang snak med dyrlægen takkede vi nej til hvalpen.

  • #15   12. jan 2011 Hvad kommer navlebrok af? Er det tæven der slæber rundt med hvalpen i navlesnoren lige efter fødslen der gør det?

  • #16   12. jan 2011 Rikke, Det kan også være hvis tæven har bidt navlestrengen over for tæt på maven... (Har jeg hørt, ret mig lige hvis det er forkert)

  • #17   12. jan 2011 Ok. Lad os se hvad andre de kommer med af svar

  • #18   12. jan 2011 Staff Mom: Både og... vi har en bred middelklasse i DK og få virkelige tophunde (både hvad angår eksteriør og sundhed). Hvis man avlede ren sundhed og gav F... i eksteriør, kunne man måske godt udelukke navlebrok og bidfejl, men jeg mener jo, at man må kunne få en hund, der ligner en cavalier samtidig med, at den er sund. Hvis det så kræver, at man avler på en hund, der har et lille brok (som man i øvrigt ikke engang med sikkerhed ved, om er arveligt) eller at avle på en hund, som har et tangbid, ser jeg ikke noget galt i det.

    i har en race, som jo har en kort snude, hvilket disponerer for bidfejl. Ville vi disse fejl til livs, skulle vi avler længere næser --> det søde udtryk ryger fløjten :o/

    Og det skal selvfølgelig siges, at bruger man hunde med ovennævnte fejl, skal man SELVFØLGELIG gøre sit forarbejde og vælge en han, der ikke har samme fejl!

    Iben: Jo, hvis man samtidig vil beholde et godt eksteriør, kan det være nødvendigt... eller nødvendigt og nødvendigt... det er i hvert fald ikke nogen stor fejl i mine øjne. Vi har jo trods alt at gøre med fejl, som kun i meget meget få tilfælde generer hunden.


    Og generelt: Navlebrok er ikke altid arveligt - det kan komme af, at tæven bider af tor tæt på navlestedet eller ved træk/ryk samt ved infektion.


  • #19   12. jan 2011 Maj-Britt tak for svar. Man lærer noget nyt hver dag.

    Hvofor er der så så mange der råber op om ikke at avle på hunde med navlebrok. De kan være en tæve der er født med brok, men som aldrig har lavet en hvalp med navlebrok.


  • #20   12. jan 2011 Iben: Fordi det i min race ikke er helt let at finde optimale avlsdyr :o) Jeg gør mig virkelig umage med at finde avlshunde, jeg tester i hoved og r.. for en del mere end jeg skal og jeg gør det oftere end nødvendigt. Der ud over udstiller og meget og går op i, at en cavalier bliver ved med at ligne en cavalier.

    Jeg har siden jeg startede købt 4 hunde og lavet et enkelt kuld, hvor jeg har beholdt en hvalp.
    Ud af disse 5 hunde har en hjertefejl (ude af avl), 2 har tangbid, 1 har underbid og pl (ude af avl) og 1 har navlebrok.

    De to med tangbid er, ud over biddet, super eksteriørmæssigt og også umiddelbart sunde (de er unge, så det er begrænset, hvor meget man ved om hjertet).
    Hende med navlebrok er også helt kanon eksteriørmæssigt og hende forventer jeg mig meget af. Hun er ikke sundhedsundersøgt endnu.

    Nå jeg bruger disse tæver i avl, er det fordi jeg i mit inderste helt seriøst mener, at de kan forbedre racen... eller i hvert fald bibeholde en god standart. Jeg gør et stort arbejde for at finde gode gamle hanner, som er meget stærke på bid og hvalpene sælges kun som avls-/udstillingshunde, hvis de har korrekte tænder. Ellers får de et godt liv i en sofa.
    Og fordi vi har en race med en noget kort næse, tror jeg aldrig vi kommer bidfejl til livs. Det er et spørgsmål om, at man holder en god balance og bruger disse hunde med omtanke.

    Man kan i mine øjne sammenligne bidfejl og navlebrok med andre eksteriørmæssige fejl, som man jo ofte avler på - eks. et faldende kryds, en lidt stejl skulder mv. Alle hunde har fejl og vi skal jo have noget at avle på. Derfor må man finde avlshunde, der komplimenterer hinanden på alle punkter.
    Bidfejl og navlebrok er eksteriørmæssige fejl - ikke sygdomme.


Kommentér på:
Navlebrok

Annonce