Navlebrok {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har kig på en cavalier King Charles som har navlebrok. Prisen er billig (3500) men jeg er i tvivl om hvor vidt en operation er nødvendigt. Jeg skal til dyrlægen fredag inden jeg køber hende, men ville lige høre jer kloge ad.
Hvor ofte kræver navlebrok operation?
Hvad koster det ca?
Den er nok på størrelse med en lille en krone eller to gajoler. Moderen har det også og en anden hvalp i det kuld. Jeg skal ikke bruge hende til alv men kun familie hund. Vi er bare faldet for hende så håber at hun vil leve fint uden operation. Køber vi hende og vil det senere kræve en operation vil vi selvfølgelig ofre det på hende. Men siger dyrlægen at hun skal have en så vælger vi en anden. Vi ønsker ikke at købe hende hvis vi ved at hun skal det igennem.
Håber I kan hjælpe med mine to spørgsmål:0)
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 159 Hunde: 1 Emner: 311 Svar: 6.944
okt 2005
Følger: 59 Følgere: 246 Hunde: 2 Annoncer: 1 Emner: 161 Svar: 5.533
Jeg ville kigge et helt andet sted efter en hvalp
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 159 Hunde: 1 Emner: 311 Svar: 6.944
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.177
Et navlebrok ville ikke skræmme mig. Cavalierene har en del problemer tilknyttet, så et lille brok er billigt sluppet. Skulle vi pille alle cavaliere med navlebrok ud af avl (plus dens søskende og forældre), ville vil have meget meget få hunde tilbage at vælge imellem, når hunde med dårligt hjerte og andre sygdomme og dårligt eksteriør også pilles fra.
Cavalieren er en skøn race og langt hovedparten er sunde smukke hunde og racen har bestemt sin berettigelse, men vi har andre problemer end navlebrok og bidfejl, at tage fat på!
(det skal dog siges, at avl på hunde med fejl som navlebrok og bidfejl kun bør finde sted, hvis hunden ellers sundhedsmæssigt, eksteriørmæssigt og sindsmæssigt stort set fejlfri).
Når det så alt sammen er sagt, synes jeg du skulle spare sammen lidt længere og købe en cavalier med DKK stamtavle efter sundhedsundersøgte forældre.
okt 2005
Er helt enig med dig i, at jeg ville lede efter en med DKK tavle.
Specielt hvis racen har så mange problemer
okt 2005
jun 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 24 Svar: 145
Dyrlægen sagde, det var ikke nødvendigt at operere...
Men jeg kan ikke se problemet i et lille navlebrok, når du ikke skal avle...
Tag hende med til dyrlægen, og lad dem vudere...
Men nej, jeg forstår så heler ikke, hvorfor man avler på en tæve med brok !
dec 2009
Følger: 30 Følgere: 33 Hunde: 5 Emner: 69 Svar: 566
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 41 Svar: 613
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 1.182
Der findes altså også useriøse opdrættere i DKK. Jeg har for nylig hørt om et stort navlebrok, som opdrætteren fortalte kunne masseres væk!!!
Uanset hvor lille genpolen bliver, bør ingen hunde med navlebrok være med i opdrættet.
Det er hvalpene og hvalpekøberne det går ud over senere.
Så mit råd vil være, at du under ingen omstændigheder køber denne hvalp.
jan 2006
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 57 Svar: 957
Jeg har nu heller ikke noget problem med at købe en cavalier med navlebrok af samme årsager som Maj-britt.
Men sørg nu for at købe en cavalier hvor forældrene er hjertescannet med OK til avl...
maj 2009
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 4 Emner: 9 Svar: 109
men egentlig vil jeg bare sige... snak med dyrlægen før du vælger... det er jo en lidt "skrøbelig" race
sep 2007
Følger: 100 Følgere: 97 Hunde: 3 Emner: 30 Svar: 591
jan 2011
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 8
sep 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 19 Svar: 286
jan 2006
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 57 Svar: 957
sep 2007
jan 2008
i har en race, som jo har en kort snude, hvilket disponerer for bidfejl. Ville vi disse fejl til livs, skulle vi avler længere næser --> det søde udtryk ryger fløjten :o/
Og det skal selvfølgelig siges, at bruger man hunde med ovennævnte fejl, skal man SELVFØLGELIG gøre sit forarbejde og vælge en han, der ikke har samme fejl!
Iben: Jo, hvis man samtidig vil beholde et godt eksteriør, kan det være nødvendigt... eller nødvendigt og nødvendigt... det er i hvert fald ikke nogen stor fejl i mine øjne. Vi har jo trods alt at gøre med fejl, som kun i meget meget få tilfælde generer hunden.
Og generelt: Navlebrok er ikke altid arveligt - det kan komme af, at tæven bider af tor tæt på navlestedet eller ved træk/ryk samt ved infektion.
sep 2007
Hvofor er der så så mange der råber op om ikke at avle på hunde med navlebrok. De kan være en tæve der er født med brok, men som aldrig har lavet en hvalp med navlebrok.
jan 2008
Jeg har siden jeg startede købt 4 hunde og lavet et enkelt kuld, hvor jeg har beholdt en hvalp.
Ud af disse 5 hunde har en hjertefejl (ude af avl), 2 har tangbid, 1 har underbid og pl (ude af avl) og 1 har navlebrok.
De to med tangbid er, ud over biddet, super eksteriørmæssigt og også umiddelbart sunde (de er unge, så det er begrænset, hvor meget man ved om hjertet).
Hende med navlebrok er også helt kanon eksteriørmæssigt og hende forventer jeg mig meget af. Hun er ikke sundhedsundersøgt endnu.
Nå jeg bruger disse tæver i avl, er det fordi jeg i mit inderste helt seriøst mener, at de kan forbedre racen... eller i hvert fald bibeholde en god standart. Jeg gør et stort arbejde for at finde gode gamle hanner, som er meget stærke på bid og hvalpene sælges kun som avls-/udstillingshunde, hvis de har korrekte tænder. Ellers får de et godt liv i en sofa.
Og fordi vi har en race med en noget kort næse, tror jeg aldrig vi kommer bidfejl til livs. Det er et spørgsmål om, at man holder en god balance og bruger disse hunde med omtanke.
Man kan i mine øjne sammenligne bidfejl og navlebrok med andre eksteriørmæssige fejl, som man jo ofte avler på - eks. et faldende kryds, en lidt stejl skulder mv. Alle hunde har fejl og vi skal jo have noget at avle på. Derfor må man finde avlshunde, der komplimenterer hinanden på alle punkter.
Bidfejl og navlebrok er eksteriørmæssige fejl - ikke sygdomme.
Navlebrok