de her hundeluftere.. de her hundeluftere..
Jeg møder jævnligt de her luftere der har mega store flokke af 7-8 hunde omkring sig og som bare IKKE har styr på situationen med så mange løse hunde.
Jeg har mødt samme mand nu gentagne gange og han har de her ca 8 hunde der løber frit allesammen og når man så kommer imod dem så begynder HELE flokken at løbe mod en gøende og med alt rejst.. det er en naturlig adfærd ja for den flok det er jeg helt klar over men det er sq irriterende for os andre at få ødelagt vores ture af sådanne luftere.. de har IKKE styr på hundene og KAN IKKE kalde dem til sig og det betyder at vi andre bliver omringet at hunde i forskellige størrelser der GØR vanvittigt når man så står med to hunde selv der IKKE bryder sig om at blive omringet af en fremmed flok så er det KLART at der er konflikter!
Disse luftere står så og kalder på hunde der IKKE reagerer, også naturligt nok for det de hører er at der er opbakning fra flokken, men hvorfor har man så så mange hunde og alle løse når man tydeligvis IKKE magter at kalde dem ind så andre ikke får dårlige oplevelser?
Jeg fatter heller ikke at man som ejer vil lade sin hund lufte af disse luftere for man kan faktisk selv få store vanskeligheder pga dette når man så selv lufter egen hund! Da de så her har lært at man jo bare løber direkte hen i hovedet på andre og udviser uhøfligt hundesprog og mega dårlige signaler til andre!
Jeg ville ALDRIG selv lade mine hunde lufte af andre med mindre jeg vidste at de KUN havde MINE hunde alene for man KAN bare ikke som lufter have overblikket over så mange hunde.. Jeg har selv to og er MEGET erfaren ejer og træner og selv JEG VIL ikke lufter mere end tre hunde og så skal jeg kende dem GODT!
Så jeg synes faktisk at de her luftere er et problem når man møder dem for der er ALTID konflikter fordi hundene IKKE har en leder men selv må tage ansvaret og jage andre flokke væk.
DYBT ubehageligt for ens egne hunde og det nytter ikke noget at prøve at gå væk for de indhenter jo så bare en og overfalder så ens hunde bagfra.. så eneste mulighed jeg vælger er at trække ud til en side hvor der helst er et stort træ så mine hunde da er sikret bagfra mens jeg så sparker vildt ud efter de andre hunde og prøver at redde min egen flok.
Det er SQ IKKE professionelle luftere der handler sådan med så mange hunde!
Håber med det her at få flere ejere der måske benytter disse luftere til at tænke over om de måske skulle sikre sig bedre og ikke lade hunden lufte af mennesker der ikke kender til simpelt hundesprog!
apr 2005
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 12 Emner: 85 Svar: 4.029
Men nu vi er ved emnet, dem der har mere end 5 med af gangen, er de mon klar over den nye lov at man ikke længere må fragte mere end 5 hunde pr. person i en bil... ??
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 127 Svar: 3.626
apr 2005
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 4 Emner: 146 Svar: 1.589
dec 2008
Følger: 5 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 61 Svar: 337
Og nu du kan lufte hunde uden problemer med en så stor flok.. så er du så fohåbentlig en der kalder dem til dig og får dem under kontrol?.. Af
hensyn til omgivelserne du møder?;-)
Og jeg skriver også her at det jo er folk der IKKE har den erfaring der skal til for at arbejde med så mange hunde på en gang.. det er alm mennesker og ikke eksperter indenfor de racer de lufter;-)
"kennel house" Godt at høre der findes gode luftere... nu bor jeg så i storkbh og der møder man så desværre mange der ikke har styr på det;-(
"lea a" De her folk har meget travlt med at indfange deres mange hunde og VIL IKKE tale.. andet end ukvemsord fordi man beder dem kalde deres hunde til sig..;-o
maj 2009
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 236 Svar: 2.240
Din påstand om antal af hunde på en luftetur kan så diskuteres...
dec 2008
dec 2008
dec 2008
Og dem jeg har mødt er hamrende ligeglade med om det er ulovligt eller ej og de vælger også at lade hundene være og gør INTET for at få dem i snor.. da det jo er nemmere at lade være.. og jeg mener at hvis det var mig der havde afleveret min hund til en sådan lufter så forventede jeg også at der var styr på min hund. Det påpeger jeg så bare her at man MÅ være opmærksom på der ikke er og at det KAN give problemer for en selv på ture senere.. det ville JEG så personligt IKKE udsætte min hund for!
Og disse luftere synes måske de HAR styr på det..?.. også selvom andre ikke mener det..
dec 2008
Og da heldigt det lykkedes for dig at anmelde.. jeg har så bare ikke samme erfaringer som du på det område heller.. beklager jeg så heller ikke her er enig.
dec 2008
Jeg har også set FÅ (talt på EN HÅND) der kunne styre sine 5 hunde.. men desværre ER det en kendsgerning at der er FÅ der KAN det.. og jeg kan også selv fint styre mine egne hundes instinkter ligemeget hvad der kommer løbende for næsen af dem, så jeg ved udemærket at man KAN styre flere hunde på en gang.. men jeg møder ikke mange af dem på en almindelig gåtur.. derimod mange af dem der ikke kan!
Og den debat om muskelhunde er en anden debat som du må oprette selv;-)
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.373
For F***** et link LOL
Han er da rablende gal den mand. Se hans behandling af bøssen!
Først med "snuden" i jorden - og så vandret direkte bagud.......hjææælp
Men princippet i at træne hundene er jeg så enig i
dec 2008
Selv når jeg kommer med mine to (som jeg ALTID tager i snor når der kommer andre af høflighed) har en "alenehund" tydelige signaler om at det IKKE er behageligt at møde en større flok. DERFOR er det jo vigtigt at man kender til hundens sprog og flokmentalitet som lufter og det kan jeg så se at MANGE af dem IKKE ved eller gider høre om heller..
Og tak for lektien om hvad jeg skal og ikke skal.. det skal jeg så nok selv vurdere;-).. hvad jeg skal
Og jeg forklarer så også blot at jeg HAR forsøgt mig med dine forslag, de er bare ikke blevet positivt modtaget..;-)
Fortsat god aften til dig også!
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 1.341
Ufatteligt nok vælger disse mennesker så at stoppe op for at snakke/kommentere racen og hundene og får så samtlige hunde i hovedet hvilket de så efterfølgende brokker sig over... Så gå dog forbi når vi tydeligvis har fået alle hunde pænt ned i sit og venter på at folk går forbi...
Det har jeg oplevet gang på gang og det er lige irriterende hver gang, utroligt at folk ikke fatter man faktsik prøver at gøre dem en tjeneste og de ikke skal stoppe op og give sig til at ville snakke. De skal bare gå forbi så vi kan give hundene et fri igen...
maj 2009
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 236 Svar: 2.240
"Jeg har selv to og er MEGET erfaren ejer og træner og selv JEG VIL ikke lufter mere end tre hunde og så skal jeg kende dem GODT!"
Fik bare fornemmelsen af, at du synes det er uansvarligt at lufte mere end 3 hunde af gangen, kan godt være jeg har misforstået
jan 2008
Følger: 16 Følgere: 16 Hunde: 6 Emner: 53 Svar: 1.883
Så jeg vil erklære mig enig med de andre, at det absolut ikke er et område du kan generalisere på .
Med de rette hunde kan alt lade sig gøre.
apr 2005
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 12 Emner: 85 Svar: 4.029
Gider ikke gå loven igennem, for det vedrører ikke mig:o)) Men i de sidste 2 nr. af Hunden fra DKK kan i læse om det...
dec 2008
Den her med at nogen hunde "vil hilse".. det er netop DEN der skaber problemer for andre.. da det i hundens verden altså IKKE handler om at ville hilse.. det er en menneskelig følelse vi overfører.. to vilde ulveflokke mødes sq ikke og inviterer hinanden på hygge og snak vel.. det handler om overlevelse og territorie.. intet andet..
Og jeg lufter ikke selv hunde for at socialicere mine hunde, jeg motionerer dem.. og vil gerne gå løs med dem UDEN at skulle have dårlige oplevelser med hjem fordi andre ejere eller hundeluftere mener de ikke skal kalde deres hunde til sig..
Hundene sender jo altså signaler LANG tid INDEN de er indenfor rækkevidde.. og i LANGT de fleste tilfælde siger de hundes adfærd SKRID ELLER DU FÅR TÆSK... fordi de kommer med DERES flok imod en anden.. helt naturligt i deres verden..
Det ville være dejligt hvis man som ejer havde et obligatorisk kursus i basal hundesprog og signaler.. derved kunne vi alle passere uden konflikter..
Jeg har selv oplevet et UTAL af overfald på MIN gamle hund der nu er 13 år og han skal sq have lov at være i fred og ikke overfaldes af de her dumme hunde der skal prøve banke en svagere hund!
Så den her med "de gør ikke noget" eller "de vil bare hilse".. den holder bare ikke.. det er i MIN verden kun uvidende ejere der siger sådan.. for hvis de så hvad jeg ser af hundesprog så ville de forstå deres egne hunde bedre!
de her hundeluftere..