Hvalpe: Vaccination & chip? {{forumTopicSubject}}
Godmorgen
Ja, nu spørger jeg måske lidt dumt, men jeg bliver simpelthen nød til at få svar på min udviden nyskerrighed.
Jeg har været inde at læse mig frem til, at hundehvalpen skal have sin første vaccination når den er 12 uger og så derefter 4 uger senere - det var også dét der skete med Santos
Når jeg så sidder f.eks. på markedet herinde og kigger lidt på hvalpe, står der tit at de sælges med vaccinationer, og når de sælges er de jo 8 uger - så er det jeg spørger; Har de så fået vaccninationerne eller er det nogle med får "med", og så tager man dyrlægen når det er tid og for dem vaccineret på sælgers regning?
Derudover, har jeg hørt og læst herinde at chip af hvalpe er blevet lovligt, inden de sælges videre. Er der nogle der kan finde mig et link på det? For jeg har prøvet google, og jeg synes ikke at jeg kan finde noget.
Håber i bære over med mig...
På forhånd, tak for hjælpen
nov 2009
Følger: 12 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 1.560
Jeg ved ikke, hvad reglen er med den 1. vaccine, om det er når hvalpen er mellem 8-12 uger og så 4 uger efter eller hvordan ..
Men min blev vaccineret første gang hos opdrætter
nov 2009
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 6 Emner: 49 Svar: 1.824
De skal også være vaccineret inden de flytter, og så skal man revaccinere når de er 12 uger
nov 2009
(link fjernet)
aug 2009
Følger: 4 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 201 Svar: 1.672
Det hele hænger sammen med at vi var ude og kigge på nogle hvalpe her forleden, og opdrætteren fortalte mig, at de ville have fået ormekur inden de flyttede, men at vi selv skulle sørge for vaccnination, da de først kunne vaccineres da de var 12 uger gammel. Og det kan jeg ikke rigtigt for til at hænge sammen, så derfor blev jeg nyskerrig :-S
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 12 Svar: 95
nov 2009
aug 2009
aug 2009
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.833
De kan vaccineres som 8 ugers første gang, men denne hvalpevaccine dækker ikke mod Leptospirose, så derfor bør en hvalp, der er blevet vaccineret, som 8 og 12 ugers faktisk vaccineres en 3. gang som 16 ugers mod Leptospirose. Hvis jeg som hvalpekøber kan vælge selv, vil jeg gerne vente og selv få vaccineret min hvalp, som 12 og 16 ugers.
aug 2009
sep 2006
Nej! Men der er meget delte meninger om disse vacciner, også blandt dyrlæger.
Men som sagt, hvis jeg køber en hvalp, foretrækker jeg at få den vaccineret som 12 og 16 ugers, så kan den også få sit rabiesskud ved revaccinationen.
aug 2009
Men kan se at det er meget normalt at vaccinere som 12 ugers og 4 uger efter så
Det er af ren nyskerrighed, fordi der er fortalt og skrevet så mange forskellige ting om vaccinationerne, så er det jo svært at vide hvad der er rigtigt og forkert
Mht. chipning, fandt jeg noget på dyrenes beskyttelse;
(link fjernet)
Der står at hunden skal være chippet inden den er 8 uger gammel.
sep 2006
Den kan ikke smitte en vaccineret hund med noget som helst! Hvalpen kan selvfølgelig, hvis ikke modertæven var fuldvaccineret være udsat for smittefare fra vaccinerede raske smittebærere, og skal hvalpen flyttes til et "hundetæt" område, og man ikke er sikker på tævens vaccinationsstatus ville jeg også vaccinere 8. uge, men alligevel også igen ved 12 og 16 uger.
sep 2006
Og mine hvalpe blev også vaccineret inden de forlod mig som 8 ugers, men jeg oplyste også mine hvalpekøbere at hvalpevaccinen ikke var fuldtdækkende, som nogen går og tror.
sep 2006
Desuden vaccinerer man jo gerne når hvalpen kun er 7½ uge gammel for at forsøge at undgå, at hvalpen er svækket inden flytning.
Men som sagt, hvalpevaccinen er IKKE fuldt dækkende og jeg vaccinerer kun de hvalpe jeg opdrætter fordi folk tror det er for at spare de sølle kroner det koster, men når jeg køber hvalp, vil jeg gerne selv få den vaccineret!
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Denne gang har vi vaccineret nu, hvor Coffey er næsten 10 uger - og det er fordi han kommer i miljøer med relativt højt smittepres. Ellers havde vi ventet til 12 uger.
Han skal kun have en vaccination mere og ER vaccineret for leptospirose.
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.177
Som flere skriver, er der stor forskel på anbefalingerne for vacc. Selv vaccinerer jeg ved 8,12 og 16 uger (livrem og seler klæder mig ;o) )
Vi er så heldige her i DK, at der er langt imellem tilfælde af de smitsomme sygdomme vi vaccinerer imod, så selv om man venter med at vaccinere til 12 uger, er risikoen for sygdom lille.
feb 2008
Følger: 36 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 76 Svar: 4.089
da hun var 12 uger fik vi lavet en antistof test og dervar hun fuldt dækket for Parvo, hundesyge og leverbetændelse.
Da hun belv 1 år fik vi lavet en ny antistof test og hun havde stadig ikke behov for at blive vaccineret igen for hun var fuldt dækket.
sep 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Svar: 2
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.177
§ 1. Besidderen af en hund skal sørge for, at hunden, inden den er 8 uger gammel, er mærket og registreret.
Link til loven:
(link fjernet)
Hvalpe: Vaccination & chip?