{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.355 visninger | Oprettet:

Advarsel mod ben! Frygtelig historie! {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Har lige været igennem tre utrolig hårde dage. Samtidig med at jeg vil advare mod at give jeres hunde ben, vil jeg fortælle det skræmmende forløb vi har været igennem.

Søndag formiddag: giver jeg vores to tøser et ben hver fordi de skal være alene hjemme nogle timer. Sa jeg kommer hjem ved sekstiden (min kæreste har været hjemme tidligere og lufte) og kan mærke at der er noget i vejen. Hun har muskelkramper i bagpartiet, og vil bare ligge. Vi kører hende akut på dyrehospitalet, hvor dyrlægen konstaterer forstoppelse og giver hende smertestillende og muskelafslappende.

Mandag morgen: får hun morgenmad, men kaster alt op to sek bagefter. Vi kører med det samme på dyrehospitalet. De indlægger hende og røngtenfotograferer maven. Der viser det sig til at hun har en stor forstoppelse i tyktarmen, meget luft i tarmsystemet samt et knoglestykke i mavesækken. De giver hende noget så hun kan komme af med det og hun får det bedre. Vi får hende med hjem igen. Mandag aften giver vi hende aftensmad, og hun kaster det op igen. Vi har fået en tid til tjek tirsdag

(idag) kl. 8, hvor vi selvfølgelig kører ud. Jeg har hele tiden haft mistanke om at noget sad i spiserøret, så beder dyrlægen om at tage et billede af samme. Her finder vi et kæmpe stykke ben som sidder kilet fast i spiserøret lige før mavesækken. Det er ikke muligt da de laver kiggertundersøgelse at hverken få benet op eller længere ned i maven så de derfra kan operere det ud. Det er derfor på tale at hun kommer på landbohøjskolen fordi man bliver nød til at operere ind igennem ribbenene og derefter mod spiserøret. Dog vælger de, efter samtale med Karlslunde og landbohøjskolen, at operere gennem bug og mavesæk og forsøge at åbne spiserøret op og få det ud gennem maven. Det lykkedes så heldigvis, og min lille prinsesse er nu vågen og kommer sig forhåbentlig. Der er to små skader på piserøret, men det kommer ikke til at få nogen betydning efter dyrlægens vurdering.

Nu glæder jeg mig bare over at det hele har fået en lykkelig slutning og til at hente min lille pige.

Og pas nu på derude med de ben - jeg vil ikke ønske for nogen i denne verden at hverken hund eller ejer skal igennem hvad vi har været de sidste tre dage!

Ved godt det var langt - tak fordi i gad læse!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Advarsel mod ben! Frygtelig historie!
  • #1   7. sep 2010 Hold da op, det lyder voldsomt. Håber hun kommer sig helt
    Må dog sige det undrer mig at man giver sine hunde et ben og så forlader dem, især når de er to.. Men vi er jo alle forskellige.

• #3   7. sep 2010 tanker og god bedring

jeg harværet ved at miste en mops pga et stykke æble med skrald så der kan hurtigt ske noget

• #4   7. sep 2010 Håber hun kommer sig. men undrer mig over dyrlægen ikke gjorde mere første gang i var der

• #5   7. sep 2010 hva for ebn drejer det sig om og sikke en forfærdelig historie.... min tæve døde for et par mdr siden af resterne af en majskolbe (som jeg ikke har givet hende) der havde sat sig i tarmen og vi fik det ud for sent for hun klarede det kun til og med tre daage efter operationen.... savner hende inderligt jeg ønsker jer en rigtig god bedring med hende og nyd hver eneste dag med hende

• #6   7. sep 2010 Rænne: Du har helt ret - vores hunde er bundet i hver sin ende af stuen (i lang line) når de er alene - da de sidste år kom op og slås (jeg var der). Så vi skal ikke rissikere noget. Vi valgte den løsning frem for bur da Gucci er 5 år og aldrig har været vant til bur...

• #7   7. sep 2010 Louise
    Aaarh, okay, for nu har vi selv to tæver og turde da aldrig for min død lade dem være alene sammen med ben smiley Men så kan jeg meget bedre forstå det da.

• #8   7. sep 2010 Altså Elmo får ben flere gange om ugen, og er på BARF... men aldrig ben, når han er alene.. altid mens jeg er hos ham.

Det kan jo desværre ske... som de andre skriver også med andre ting... puha en oplevelse.

Håber hun er på toppen snart igen smiley

• #9   7. sep 2010 Vil klart foretrække at lære hunden at være i bur en hund kan hurtigt få viklet sig ind i en snor og komme til skade eller dø!

• #11   7. sep 2010 Set i bakspejlet vil jeg heller aldrig give mine hunde ben når de er alene mere efter jeg har erfaret hvad der kan ske. Jeg vil så aldrig give dem et sådant ben mere, men det er en anden historie. Havde jeg kendt til den rissiko, havde jeg aldrig gjort det. Bærer nok skyld over at min elskede prinsesse har lidt så meget pga. noget jeg har givet hende.

Rænne: Nej er du vimmer det kunne da gå helt galt.

Trine K: Nu er vores hunde meget rolige når de er alene, de ligger bare og sover.vi har brugt den løsning i over et år nu, og den virker rigtig fint for os, så vi ser ingen grund til at lukke dem i bur. Kan godt se din bekymring, men som sagt fungerer det fint hos os. - Det var så bare ikke derfor jeg postede indlægget:(

• #12   7. sep 2010 Hvilket ben var der tale om?

• #13   7. sep 2010 Louise - man kan altid være bagklog omkring det ene og det andet når det går galt. Der er ingen grund til at skrive hvad man skal eller sku ha gjort nu, du har jo allerede lært af det og behøver ikke gives mere dårlig samvittighed til.
    Ved dit indlæg kan andre jo netop lære af din erfaring.

Godt det går fremad med din hund :-)))))

• #14   7. sep 2010 godt hun kom til dyrlægen så hurtigt:)

• #15   7. sep 2010 Puha, sikke en oplevelse - rigtig god bedring!

• #16   7. sep 2010 Pia, Ida og Rasmus Du har helt ret, nu er situationen som den er,. Hvis man kunne gøre det om gjorde man det jo. Nu er det om at komme videre og håbe det bedste for lille Gucci.

Helen: Ja, man skal stole på sin intuition. Når man kender sin hund, ved man hvis noget er ravruskende galt! Min kæreste sagde jeg overeagerede, men tænk hvis jeg ikke havde gjort det?

• #17   7. sep 2010 Syntes bestemt ikek du skal være ked af det og have dårlig samvittighed..du gjorde det jo kun i god mening

• #18   7. sep 2010 Hvilke ben var det....og var de rå eller tilberedte?

• #19   7. sep 2010 Det var rå ben.... Frosne.

• #20   7. sep 2010 Hvilken slags?

• #21   7. sep 2010 Louise: Kan de ikke være i seperate rum i stedet? Ved godt de fleste hunde sover når de er alene men jeg ville ikke tage chancen der skal ikke ret meget til før det kan gå galt når en hund er bundet

• #22   7. sep 2010 Jeg fatter det ikke....normalt befinder et ben sig ikke i mavesækken så mange timer. Det opløses totalt og får nærmest konsistens som yohgurt efter ca 12 timer....når altså benet er råt....

• #23   7. sep 2010 Trine K: Hvis jeg begynder at skille dem er jeg ret sikker på at den lille vil få store problemer med at være alene. De er aldrig alene uden hinanden. Som sagt har de haft det sådan i over et år og der er ingen skade sket. Men sætter pris på din bekymring, og er åben for forslag. Vi har bare vurderet at dette er den bedste løsning for os...

• #24   7. sep 2010 .....og det er også helt normalt at hunde får fast / hård mave (nogen gange forstoppelse) af ben.....

• #25   7. sep 2010 Lam, oxe, svin....hvilket ben og hvorfra på dyret??

Hvor er det synd - rigtig god bedring !

• #26   7. sep 2010 Håber din hund kommer sig igen.....og hvis jeg var dig ville jeg ikke stoppe med at give ben, blot måske i mindre mængde og mens du er hjemme....

• #27   7. sep 2010 Øv øv.. Stakkels vuffer...
    Men godt i reagerede....

Ville også gerne vide hvilke slags ben... Lam, okse, svin eller?
    Giver selv ben til dyrene herhjemme.. så ku være rart og vide smiley

• #28   7. sep 2010 Sus: Må indrømme at jeg ikke ved det. Går til slagteren i morgen og forhører mig hvad de giver os når vi beder om ben til hundene...

• #29   7. sep 2010 Så er det nok okse, men dejligt hvis du undersøger det Louise smiley

• #30   7. sep 2010 Lea T
    Hvis man tager i betragtning hvor mange hunde der hver dag spiser ben, og det går godt......ja så er risikoen så lille at det da ville være synd og skam at stoppe al bentygning i landet....

• #31   7. sep 2010 Lise... Nåå, ville nu heller ikke stoppe med at give ben.... smiley Her får de lammeben og okseben.. Og fungere heelt fint... smiley De elsker at få et ben og gnave i.. både frossent og optøet... Vi barfer også, så det er nødvendigt med ben i mine øjne smiley

Men kunne være rart og vide hvilke ben... smiley

• #32   7. sep 2010 Tror også det er ret forskelligt, hvordan hunden æder det....jeg har erfaret at flade ben, har Sakki det bedst med....de blir HELT knust.
    Får han derimod knogle bakser han noget med det og gemmer det gerne, helst nedgravet....nok fordi han har svært ved kvase det - under alle omstændigheder får han aldrig ben, uden at jeg er der smiley

• #33   7. sep 2010 Hov og noget andet....gir altid ´indpakning´ med i form af typisk kød, fisk, æg mv., så eventuelle uopløste benstumper er pakket ind...

• #35   7. sep 2010 Linda: Det kunne muligvis være en ide. Problemet er bare at vi har to hunde hvoraf de begge kan springe meget højt, og den ene kan klatre:)

• #37   8. sep 2010 I maj måned var vi ved at miste Money pga ben.. smiley Hun havde fået okse-lårbensknogle, desværre for hende havde jeg bedt slagteren om at dele det store ben, så det splintrede alt for nemt og hun danner åbenbart ikke syre nok til at nedbryde knoglerne i mavesækken..

Money får nu kun ben når vi er hjemme og kan vi høre hun begynder at knase i knoglerne så bliver de smidt ud..

• #39   8. sep 2010 Mange tak alle:)

Så har jeg snakket med slagteren: Det er kalve eller okseben de altid giver kunderne der skal have ben til deres hunde.

Gucci er desværre stadig indlagt og ligger pt. med drop. Er nu glad for de beholder hende lidt endnu så hun bliver passet efter alle kunstens regler. Savner hende bare så meget:,o(

Linda R: ja, det ville de helt sikkert:) De er to banditter:) Vi havde, da Kiara var lille, sat en plade foran trappen fordi hun bed trappen i stykker (det var før vi bandt dem). Men hvad skete der så? Så snart min kæreste havde lukket hoveddøren (hoveddøren er for enden af trappen) lød der et brag. Det var Gucci der havde sprunget over. Heldigvis slap hun med en afrevet negl og intet brækket, men det kunne jo have gået rigtig galt, så jo, de to springer over alt...

• #41   8. sep 2010 mht børnelåge så kan min mops han forcere sådan en låge når en tæve er i løbetid så sådan en stor hund kan sagtens

• #43   8. sep 2010 Linda R: det gider de da heller ikke, vi har en tynd wire på dem:) Gucci bed sig altid fri. - De har jo 2-3 meter...

• #44   8. sep 2010 Fortsat god bedring og tak for info smiley

• #46   12. sep 2010 Bedre sent end aldrig , men vil bare sige at når man giver sinde hund ben så må de for guds skyld ikke koges eller på nogen måde tilberedes , de skal have dem rå.
    Ben der er tilberedt eller koges splinter , så HUSK rå ben.

Har selv haft samme problem med vores hund engang og det viste sig at naboen havde smidt et kylling skrog ud i haven og på en eller anden måde var der havnet nogle stykker inde ved os og man kan ikke fortænke en hund i ikke at spise det
    detsværre var kyllingen tilberedt og det var derfor det gik galt ved os , nanna får ben flerer gange om ugen og kan kun andbefale det.
    VH Palle

Kommentér på:
Advarsel mod ben! Frygtelig historie!

Annonce