Advarsel - ben til vores kære vuffere! {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Har lige været igennem tre utrolig hårde dage. Samtidig med at jeg vil advare mod at give jeres hunde ben, vil jeg fortælle det skræmmende forløb vi har været igennem.
Søndag formiddag: giver jeg vores to tøser et ben hver fordi de skal være alene hjemme nogle timer. Sa jeg kommer hjem ved sekstiden (min kæreste har været hjemme tidligere og lufte) og kan mærke at der er noget i vejen. Hun har muskelkramper i bagpartiet, og vil bare ligge. Vi kører hende akut på dyrehospitalet, hvor dyrlægen konstaterer forstoppelse og giver hende smertestillende og muskelafslappende.
Mandag morgen: får hun morgenmad, men kaster alt op to sek bagefter. Vi kører med det samme på dyrehospitalet. De indlægger hende og røngtenfotograferer maven. Der viser det sig til at hun har en stor forstoppelse i tyktarmen, meget luft i tarmsystemet samt et knoglestykke i mavesækken. De giver hende noget så hun kan komme af med det og hun får det bedre. Vi får hende med hjem igen. Mandag aften giver vi hende aftensmad, og hun kaster det op igen. Vi har fået en tid til tjek tirsdag
(idag) kl. 8, hvor vi selvfølgelig kører ud. Jeg har hele tiden haft mistanke om at noget sad i spiserøret, så beder dyrlægen om at tage et billede af samme. Her finder vi et kæmpe stykke ben som sidder kilet fast i spiserøret lige før mavesækken. Det er ikke muligt da de laver kiggertundersøgelse at hverken få benet op eller længere ned i maven så de derfra kan operere det ud. Det er derfor på tale at hun kommer på landbohøjskolen fordi man bliver nød til at operere ind igennem ribbenene og derefter mod spiserøret. Dog vælger de, efter samtale med Karlslunde og landbohøjskolen, at operere gennem bug og mavesæk og forsøge at åbne spiserøret op og få det ud gennem maven. Det lykkedes så heldigvis, og min lille prinsesse er nu vågen og kommer sig forhåbentlig. Der er to små skader på piserøret, men det kommer ikke til at få nogen betydning efter dyrlægens vurdering.
Nu glæder jeg mig bare over at det hele har fået en lykkelig slutning og til at hente min lille pige.
Og pas nu på derude med de ben - jeg vil ikke ønske for nogen i denne verden at hverken hund eller ejer skal igennem hvad vi har været de sidste tre dage!
Ved godt det var langt - tak fordi i gad læse!
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.264
Men jeg er da lige nødt til at spørge: Hvilken slags ben har hunden fået?
(Min hund får nemlig ben min. 1-3 gange om ugen).
nov 2005
Følger: 29 Følgere: 30 Hunde: 2 Emner: 63 Svar: 361
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.389
okt 2007
Derfor bør man ALDRIG give disse hvis ikke man ved hvad man gør ...
Så er det svineben din hund har fået er det nok til at kunne forklare hele forløbet ...
Er så glad for din hund er kommet helskindet igennem det hele. Det er så skræmmende når vores hunde lider og særligt hvis vi selv har en hånd med i det der er gået galt (kender det for godt med en allergihund pyh)
okt 2007
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.883
Men jeg er nødt til at sige, at det kunne altså også være sket (og er sket) med oksehudsben..
Jeg kan godt forstå I er skræmte fra at give ben igen, men det kan altså ske med mange andre ting også
nov 2005
I hendes tilfælde var det dog underordnet hvilket slags det var, men at det simpelthen sad fast i spiserøret fordi hun har forslugt sig. Meget væmmeligt.
okt 2007
Kia får hverken kvæg eller svin da hun er allergisk over for begge ...
Da hun fik dem fik hun det kun sammen med indmad (som gør maven blød/lind)
Men uhh. Ja det kan ske for alle.
Kia får udelukkende ben under opsyn dog med undtagelse af marvben hvor hun kun skal slikke leverpostej ud af benet :o)
maj 2008
Følger: 39 Følgere: 40 Hunde: 6 Emner: 11 Svar: 696
når mine får ben er det kun under opsyn .når de begynder at brakke benet itu tar jeg den væk ....
nov 2005
aug 2007
M.h.t. hård mave, kan jeg godt se på Keeshas afføring, når hun har fået ben. Så kkommer der tørre lyse pøller, men hun får også andre ting ved siden af tørkost og ben, f.eks. olie, fedt, grønt og lidt madrester fra min tallerken. Så måske det er det, der holder hendes mave lidt mere igang?
Vil også sige at de dage hun får store ben, får hun ikke ret meget tørkost eller slet ingen, udover som godbidder.
Men det er bestemt godt du advarer. Ikke alle hunde er ens.
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 31 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 2.833
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.131
Du skriver heller ikke om du har kogt benene? Kogte og røgede ben har meget nemmere ved at splinter.
Okse ben fra knæled vil jeg også mene er svære at få til at splinter.
Mille for af og til rå ben, dog ikke uden jeg er til stede og hun er tårkost hund. Det du bekriver kunne lige så godt være sket for en barf hund som en tørkost hund, så det skal du altså ikke være bekymret for. Grunden til at nogle måske siger at tørkost hunde ikke kan tåle rå ben, er på grund af maven, hvis hunden ikke er vant til det kan de få forstoppelse og dårlig mave, derfor er det også godt at give ZooLac sammen med.
Mille for dog aldrig lov til at spise hele benet på en gang, hund har den ca. ½ til hel time så fjerner jeg den, så for hun den igen dagen efter, osv. til sidst når den ikke er så spændede mere har hun den hele tiden.
mar 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 8 Emner: 53 Svar: 432
Hunde må altså hverken få lam eller fjerkræs ben... det er strengt forbudt.. Det ved jeg lidt om det emne her så vil li sige at det er forbudt. Det der er med gris, fjerkræ og lam er at de slinter... Det er hvad der sker og de kan sætte sig fast i halsen, give forstoppelse osv.! Det er meget forbudt at give dem andet end okseben,,,
dec 2007
Følger: 16 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 5.577
Er de ikke vant til dem skal de self. vænnes til ben ligesom ved al andet foderskift.
Forestil dig hvor meget mad ulve måtte lade ligge hvis de ikke kunne tåle fjerkræ og lam el.dyr med samme opbygning som får og lam.
Deres maver er indrettet til at kunne fordøje alle rå knogler,desu. så er fjerkræsknogler så porrøse at de smuldre i hunden/ulvens tarme NÅR de IKKE er tilberedt. "Selv vi mennesker kan knase fjerkræsknoglerne"
Men er man ny hundeejer så man ikke rigtigt ved hvad hunde kan tåle, så lad være med at giv den det, "Better safe than sorry" *Ss*
okt 2007
Det er de mest fleksible ben og hundene æder dem som var det smør (har du set det tandsæt hundene render rundt med? Hvad tror du det er der for?) :o)
Hunde må IKKE få tilberedte ben af nogen som helst form. Og det er her der oftest er nogen der kommer til at skade deres hunde når det kommer til ben ...
Enig med Cookie.
Min hund kan i øvrigt ikke tåle tørkost etc. Hvis det ikke var for råfordring (kød og ben) ville hun dø af sult ...
Men ja. Ved man ikke hvad man gør, så lad være !!
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.329
nov 2005
Gucci er desværre stadig indlagt og ligger pt. med drop. Er nu glad for de beholder hende lidt endnu så hun bliver passet efter alle kunstens regler. Savner hende bare så meger:,o(
Pia K: Puha en historie, det er da ligefør jeg skal føle mig heldig i vores tilfælde at det gik som det gjorde hvis hun nu var blevet kvalt i det. Jeg havde aldrig tilgivet mig selv. Et er at hun skal gennemgå alt det her... Puha.
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.131
jan 2005
Og jo så længe ben er rå, må de få alle slags. Luna får da både lam, svin, fjerkræ og okse.. Og det har hun gjort i 5½ år
mar 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 8 Emner: 53 Svar: 432
OG forresten er der stor forskel på hunde og ulve da hundes maver er blevet mere sarte efter mennesket fik fat i hunden..
jan 2005
nov 2005
aug 2007
og så håber jeg da din hund kommer sig ovenpå denne skrækkelige oplevelse. For det var da virkelig uheldigt og grimt. Pøj pøj....
- - -
Uanset hvor kraftige ben og hvilken tykkelse o.s.v. kan der altid ske det at hunden får bidt et stykke af og sluger det. Det har så sat sig fast, fordi det var for stort til art gå lige igennem. Det sker desværre af og til. Sker sikkert også ved vilde rovdyr (det hører vi bare ikke om), men det er jo ikke ensbetydende med at hunde ikke skal have ben, for selvfølgelig skal de det.
Så kan man vælge at give mindre/større eller en anden slags ben eller kun at give ben under opsyn.
Advarsel - ben til vores kære vuffere!
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside