Vov vov vov, hele tiden! {{forumTopicSubject}}
Hejsa
Jeg har for nogle måneder siden oprettet et indlæg omkring min hund, som gør ekstremt meget.
Jeg fik en masse gode råd, som jeg afprøvede og jeg føler virkelig at jeg træner, træner og træner lidt mere, men uden resultat - og gud, hvor er det dog fustrerende.
Han gør stadigvæk hele tiden. Han gør når der kommer folk som han kender og folk som han IKKE kender, han gør når vi træner, han gør hvis min kæreste og jeg står og kysser, han er endda også begyndt at gø når han skal være alene hjemme og det har han ellers aldrig gjort før. Han gør hele tiden!!
Han er 15 måneder, og det er faktisk siden at han blev 1 år, han er begyndt på alt det her.
Jeg føler mig nogle gange som en ekstrem dårlig hundeejer, fordi jeg ikke kan få det til livs :-S Jeg har trænet, trænet og trænet og prøver stadigvæk, men synes slet ikke det bliver bedre, det er ligesom om at alt flyver ud af ørene på ham - jeg må jo gøre et eller andet forkert så?
Der er ikke penge til en adfærds behandler lige nu, selvom muligheden var ideel, jeg vil dog også helst selv træne det væk, men det er ligesom om at det er ved at blive umuligt. Der er ingen problemer med ham, udover alt det gøen!
Hvad kan jeg gøre?
apr 2007
Følger: 13 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 1.450
aug 2009
Følger: 4 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 201 Svar: 1.668
* Positiv forstærkning med godbidder
* Finde et ord, hvor han gør, så skal han holde op når jeg siger det.
* Ignorere ham
* Skælde ham ud
* Lære ham at gø på kommando
* Jeg har endda fået rådet; sprøjte vand i hovdet på ham
Osv osv osv, kan ikke huske dem alle.
Og jeg har virkelig prøvet alt.
- Når der kommer fremmede mennesker, gør han fordi han skal vise at det er ham der bor her. Men ellers gør han bare, fordi han kan - ja, hvis man kan sige det sådan. Han gør bare, jeg kan sagtens se på ham, hvis han er usikker, og det er han slet ikke når han gør.
aug 2009
Jeg har prøvet at ignorere ham, og så rose ham når han ikke gør+godbid, men så begynder han at gø igen :-S
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 127 Svar: 3.628
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 68 Svar: 1.643
Det, jeg prøver på at sige, er jo mindre overskudsenergi han har, des bedre.
Du behøves bestemt ikke at føle dig som en dårlig ejer, du gør jo noget. Desuden er gøen også noget hunden får en indre belønning for - derfor svært problem.
Får han noget andet ud af det? F.eks opmærksomhed?
aug 2008
sep 2007
aug 2009
Det gjorde han i starten, men nu prøver vi at ignorere ham alt det vi kan. Men eftersom han er en mellemstor hund, har en altså også en høj høj gøen, og hvis har allerede fået nogle få hentydninger fra naboerne. :-S
Lea: Det er jeg godt klar over, jeg købte også én fordi jeg fik det som et råd i sidste indlæg jeg lavede. Men så fik jeg afvide, at jeg ikke måtte bruge den alligevel, når hunden ikke har været vant til den fra hvalp af, fik afvide at det kunne ødelægge en del af den træning han HAR lært. Så det er jo lidt svært, hvad man skal tro på ;O)
aug 2009
aug 2009
aug 2009
Han gør forresten også af klikkeren. :-S
sep 2007
Gøen, når man træner, kan have med frustration at gøre, hvis det f.eks. er for svært for hunden. Prøv evt. at starte med øvelser han kender, der er nemme.
Øvelserne bliver også sat sammen med hundens følelser. Så f.eks. forventningsstress (god eller dårlig) bliver linket sammen med træning.
Som Lea skriver er det svært at skrive sig ud af, men lidt at overveje :o)
aug 2008
1) Tag klikkeren i den ene hånd ( hunden skal ikke kunne se den ) og godbidder i den anden hånd ( bare små godbidder).
2) Klik og giv vovse en godbid. Klik når hunden kigger op på dig ( godbid). Klik når hunden lorger med halen ( godbid ) klik når hunden sætter sig ( godbid ) klik når hunden står op uden at den siger noget ( godbid). Klik for alt den laver som du synes er noget positivt og husk at beløn hvert klik med en godbid. Du behøver ikke at komme med kommandoer. I løbet af en dags tid eller to, forbinder din hund et klik med noget rart og den vil gøre alt for at få et klik.
3) Nu går du ud til døren og begynder at træne klik derude. Giv din hund en kommando den kender ( sit, dæk el ) husk at klikke idet den udfører kommandoen og HUSK at belønne efter HVERT klik.
Træn kontaktøvelser ( hunden skal kigge dig i øjene for at få et klik=belønning ) Hold en godbid i hver hånd. Vis hunden at du har dem. Tag hænderne ud til siden. Hunden vil følge den ene hånd og kigge fra hånd til hån for at se hvornår du giver den en godbid. Til sidst vil den søge dine øjne. Klik med det samme og beløn med den ene godbid. Flyt al træningen ud til døren et stykke tid.
Gør hunden, vender du ryggen til den og går. Kommer hunden efter dig ( uden den siger noget) klikker du og belønner.
Vær tålmodig. Det sker ikke på en dag.
aug 2008
Han skal jo heller ikke se den.
Gid jeg kunne komme og hjælpe. Gider godt hjælpe folk der selv gør en indsats- og det gør du.
sep 2007
jan 2010
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 387 Svar: 2.743
Gør han igen, er det samme fremgangsmåde.
Ellers belønner vi ham faktisk for at gø. Åbenbart
Er vi ude går jeg væk med ham hvis han ikke stopper med at gø, men kigger ikke på ham på noget tidspunkt.
Aner ikke om det virker, for vi fik det af vide sidste gang.
Men generelt gør han mindre nu, i haven i hvert fald.
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.007
Da jeg boede i Schweiz, så jeg et tysk program med en doberman, der gøede/pev af alt og hvor ejeren var ved at blive drevet til vanvid og der brugte de denne metode.
apr 2007
Følger: 13 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 1.450
jul 2010
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 41 Svar: 618
Når hunden gør så laver du en høj lyd, hviner fx eller tager to gryde låg og klasker sammen, det kan hunden ikke lide og derfor kommer han til og forbinde det og gø med en ubehagelig høj lyd. ros ham når han stopper.
han kan være begyndt at gø fordi han har fundet yd af at han er blevet hanhund og derfor godt kan lide og høre sig selv. håber du kan bruge det
jul 2010
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 41 Svar: 618
aug 2009
Lea: Tak fordi du giver dig tid til at skrive alt det. Jeg vil super gerne prøve klikkeren, da jeg har hørt en masse godt om den. Jeg er bare bange for at bruge den 'forkert', hvis du forstår. Det er helt sikkert til at forstå den måde du skriver tingene på - når han så har vænnet sig til klikkeren, skal man så blive ved med at give godbidder, hver gang man har klikket? Jeg vidste ikke at han ikke måtte se klikkeren, men tror at han gør af lyden der kommer :-S Skal jeg klikke mod ham? Altså, hvis han f.eks. skal på plads, skal jeg have klikkeren i venstre hånd, så den er tættest imod ham?
Tak fordi du vil hjælpe, men ja -. der er lidt langt fra Kbh til Midtjylland, desværre.
Frederikke, tak for dit svar. Men det har jeg faktisk prøvet, han er stille i et par sek. Og så er det som om at han begynder at gø af lyden istedet for. :-S
Tak for alle svarene, det er så dejligt at der er nogle der vil hjælpe. Jeg er sikker på at det er mig der gør eller andet forkert, der må være en komunikationsfejl et eller andet sted
aug 2008
Det er lige gyldigt hvilken hånd du holder klikkeren i. Hunden kan sagtens høre klikket.
aug 2009
Vov vov vov, hele tiden!