{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.508 visninger | Oprettet:

Voksenfoder til hvalpe. {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg læst herinde at folk begynder at give deres hund voksenfoder fra de er 4 mdr, når det er store racer - jeg kan ikke huske hvem der nævnte det, men jeg tænkte hvorfor ?
Og hvem siger at det er okay at man gør det ??

Jeg snakkede med min dyrlæge idag om det, og det var et klart NEJ! smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Voksenfoder til hvalpe.
  • #1   4. aug 2010 1) Korrekt fodring.

Hvalpen må ikke ikke vokse for hurtigt under sin opvækst, men skal vokse i et roligt og harmonisk tempo. Dette reguleres nemt ved at fodre hvalpen med en kombination af hvalpefoder og voksenfoder. Som tommelfingerregel skal hvalpe kun have hvalpefoder til de er ca. 2 måneder gamle. Fra 2 til 4 måneder skal de have ½ hvalpefoder og ½ voksenfoder, og fra 4 - 6 måneder 1/3 hvalpe

nappet herfra

http://www.blueborder.dk/Dansk/om_hd.htm

• #2   4. aug 2010 Jeg blander 1/3 voksenfoder i hvalpefoderet for at undgå at min hun vokser for hurtigt. Det passer fint, for han vokser som han skal og er i fin stand.

• #3   4. aug 2010 Hmm, mærkeligt - jeg fik strenge ordrer på at fodrer med hvalpefoder til 12 mdr's alderen.

• #6   4. aug 2010 Jeg har fodret med hvalpefoder til hunden er et år. Det er hvad foderfirmaerne tilråder. Og min dyrlæge.

• #7   4. aug 2010 Jeg ville aldrig selv gøre det, men måske hvalpen/e er vokset for hurtigt,
    "HUSK,dette svar er bare et gæt" ;o)

• #8   4. aug 2010 Vi skiftede da hun var 6 - 7 måneder over til voksenfoder! Det fungerede super til hende!

• #10   4. aug 2010 Ja min tæve (DSG) fik hvalpefoder til hun var 12 mdr. nu kører vi et foder med ekstra fedt i .. Fordi hun ikke rigtig vil holde sin vægt på andet foder..

• #12   4. aug 2010 Det er vel individuelt fra hvalp til hvalp hvor hurtigt langsomt de vokser. Og så må man jo tage den derfra.

• #13   4. aug 2010 Mine hunde har altid fået hvalpe foder til de var 1 år gamle bl.a pga vitamin indholdet til knogler og led...

Det har jeg aldrig haft problemer med

• #14   4. aug 2010 Mine 2 yngste hunde har fået samme hvalpefoder indtil 11-12 mdr samt vital animin igennem hele opvæksten og har aldrig haft problemer med vokseværk eller lignende.

• #15   4. aug 2010 Sunshine - tja, nu troede jeg så at labradoren gik ind under de store racer.
    De personer der har skrevet om det tidligere har været af den størrelse.

• #16   4. aug 2010 jeg har da jeg fik min første corgi, fået at vide af opdrætteren at den kun må få voksenfoder, netop pga. at de ikke må vokse for hurtigt, det har jeg rettet mig efter, uanset hvad dyrlæger siger, opdrætteren der har avlet i over 20 år må jo vide hvad hun sakker om.
    Efter at jeg selv er blevet opdrætter, har jeg jo videregivet det til mine hvalpekøbere, men foderet har jo også ændret sig , og opdrættere i både Sverige og Norge giver deres hvalpe '' hvalpe Large breed'' til store hunde over 25 kg. og det vil jeg så gøre næste gang.

• #17   4. aug 2010 Nu er det jo ikke kun kalorieindholdet der adskiller hvalpefoder fra voksenfoderet. Hvalpe har brug for en anden mængde og sammensætning af de forskellige næringsstoffer. Så jeg vil til hver en tid bruge hvalpefoder til hvalpe, indtil de er udvokset. Hvis de vokser for hurtigt må man finde en anden variant hvor energiindholdet passer til at hunden ikke vokser for hurtigt. Der findes også foderfirmaer der laver en junior/unghunde-variant af foderet. Den er ikke så energi rig som hvalpefoderet, men er afbalanceret til at passe til unghundens specifikke behov.

• #18   5. aug 2010 Selvfølgelig skal en hund stå rigtig på benene. Ingen tvivl om det. Men hvis den eneste løsnig er at gå over på voksenfoder ville jeg få lavet en grundig analyse af hvad hunden får og hvad den vil komme til at mangle på voksenfoder. Og så sørge for at få det tilpasset.

• #19   5. aug 2010 Er man nervøs for mangel på vitaminer og mineraler kan man jo give tilskud sammen med voksenfoderet.

• #20   5. aug 2010 Ginne: Nemlig. Man skal bare undersøge HVAD det er man giver så det modsvarer det hunden/foderet evt. mangler.

• #21   5. aug 2010 sunshine: Det jeg har skrevet (mener jeg da selv -jeg ved ikke hvordan du har læst det ;-)) er at man skal se på hundens behov og foderet indhold af energi/næringsstoffer og sammenligne det med det, der er i foderet. Og så på den baggrund finde det mest optimale. Og om det så er hvalpefoder, juniorfoder, voksenfoder, alle-livets-faser-foder, BARF eller noget syvende er for mig at se ikke det afgørende.

• #22   5. aug 2010 Men problemet er jo, at man ikke aner hvad hvalpens behov er og behovet ændrer sig løbende. Så hvis en hvalp begynder at kode over eller kurve i forbenene - ja, så imødekommer man netop ikke dens behov og det vil derfor være oplagt at justere foderet så dette rettes.

Kommentér på:
Voksenfoder til hvalpe.

Annonce