{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.831 visninger | Oprettet:

Islandsk Fårehund - info :) {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley

Jeg er en afslappet fyr på 23 nu her, som lige er faldet for en ganske bestemt hunderace ..
Det er godt nok kun 1(!) dag siden jeg først har set racen, men har ikke kunne sove i nat mere end et par timer fordi jeg tænkte på hvordan det hele ville være hvis jeg havde sån en bamse smiley

Jeg forestiller mig igen og igen de lange gåture, bilture til stranden med den gamle + Lady og Terry , mere liv og glæde i min tomme lejlighed og mindre spil og sprut smiley
Jeg ønsker mig VIRKELIG inderligt at eje en Islandsk Fårehund en dag, for kan virkelig ikk stå for dem.. Men jeg mangler rigtig meget info på racen smiley Hvor meget spiser de, hvor meget fælder de, hvor langt ska de gå daligt, hva koster en lille hvalp, forsikring, træning/tricks osv .. Jeg vil jo self gerne kunne passe min hund og se den vokse op og blive en glad og livlig hund der har det super dejligt smiley derfor er det meget vigtigt for mig at jeg ved lidt om racen da jeg vil være sikker på jeg er klar på opgaven ..

Så kom hid jer som ved noget om hunden, jeg vil gerne være så forberedt som muligt smiley !

Mvh Luffe

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Islandsk Fårehund - info :)
  • #1   12. jul 2010 Ej hvor super Luffe smiley

Håber nogle med viden om den skønne race kommer på banen smiley

Knus Laura

• #3   12. jul 2010 Du kan finde en masse info om racen her: www.islandshunden.dk

Prisen for en hvalp er ca 7-9000kr med DKK tavle.

Af racerelaterede arvelige lidelser skal nævnes HD og cataract, så det er vigtigt at købe en hund fra en opdrætter der sørger for at teste for disse lidelser (det er krav for overhovedet at måtte avle i DKK).

Hanhundene kan have tendens til egetkønsagression, men det er MEGET afhængig af hvilke linier man vælger, så igen: vælg opdrætter med omhu.
    De fleste islændere kommer fint ud af det med både andre hunde, børn og andre dyr.

Det er en aktiv hund der gerne vil bruge hovedet. De er lærenemme og med den rette tilgang til træningen, synes de normalt det er superskægt at lære nye ting.
    Man skal dog vide at det ikke er en "pleaser" -at lære en islænder at kunne gå uden snor, kræver en del træning, og en hundefører der virkelig gider lægge energi i det.

Det er en ret gøende race -de er bl.a. lavet til at holde store fugle fra lammene. Tæning kan gøre meget, men man skal ikke forvente en lydløs hund.
    Jeg bor i lejlighed med min islænder, og det giver ingen problemer, men det er noget man skal være opmærksom på når man køber racen.

Som sagt er det en aktiv race. Men den kan osse sagtens tåle et par rolige dage, hvis ellers den generelt får den motion og aktivering den skal have.

Islændere kræver som sådan ikke mange timers gåtur om dagen -den vil gerne, men det er ikke et must. Det vigtigste for den, er at den får lov at være hvor dens mennesker er (men self kan den ikke klare sig helt uden motion).

Det er en udemærket hund til de fleste former for hundesport, hvis man da ikke har planer om VM e.l.

De går i fæld 2 gange årligt, og i de ca 14 dage, skal man forvente pels OVERALT.
    Man kan dog hjælpe det meget på vej ved at give hunden et bad, og en børste bagefter.
    Resten af året fælder den, men ikke mere end så mange andre hunde.

Hvor meget den spiser, afhænger i høj grad af hvad man fodrer med, så det er svært at sige præcist. Men det er i reglen en ret nøjsom hund.
    De er dog oftest madører uden lige, og vil gøre stort set alt for mad;o)

• #5   12. jul 2010 Jeg har også en ung hund du selvfølgelig gerne må besøge.

• #6   12. jul 2010 Ang motion/aktivering kontra at kravle på væggene, så er det heller ikke mit indtryk at det er en race der begynder at stresse og kravle på væggene.

Tilgengæld kan jeg tydeligt mærke at Reiki bliver mere gøende hvis vi af den ene eller anden grund ikke laver ret meget i en uges tid.
    Det har bl.a. været tilfældet i forbindelse med at han blev påkørt. Han begyndte at gø af alt og intet, og normalt er han ikke en hund der gør meget, og slet ikke indenfor.

• #7   12. jul 2010 Mine forældre har en han. Han er super dejlig og kærlig både overfor dyr og mennesker. Bryder sig dog bestemt ikke om rovfugle, og kan bruge lang tid på at jage dem væk. Han hilser os altid med et "greb" omkring håndleddet. Han er ikke nogen specielt god vagthund - faktisk var der indbrud hos mine forældres naboer uden at han reagerede det mindste. Han spiser en del og elsker motion - specielt boldspil og løb. Han er god til at tilpasse sig aktiviteten i familien, og trækker sig, når han får nok af de små børn, hvalpe etc. Han udviser sjældent aggressiv adfærd - kun i forhold til andre hanhunde, hvilket de er påbegyndt træningen i forhold til. Han bliver børstet minimum en gang om ugen, da han fælder en del i perioder. Det er en super dejlig race med et rigtig godt og kærligt sind, som kan lære rigtig mange ting. Prøv at søg på Kennel Marthedal - det er der mine forældre har deres Atlas fra. Hun skaber nogle rigtig skønne hunde, som ikke gøer særlig meget.

• #8   12. jul 2010 Så fik du koden og kom herind smiley
    Held og lykke med det.

• #9   12. jul 2010 som ejer af sådan en skønhed kan det varmt anbefales, det er som at have en ekstra skygge her hjemme og jeg er aldrig alene. Jeg bruger malou som støttehund til hundetræning da hun har et super sind og kan med alle (Dog ikke i snor). Du er velkommen til at komme og besøge hvis du er i området.

• #10   12. jul 2010 Åhh jeg har også længe haft kig på dem fordi de er så smukke,,blev dog lidt i tvivl pga aktiv og gøen,,,søger en ven til min mastiff...men syntes i her beskriver racen super.....så held og lykke luffe de er så smukke

• #11   12. jul 2010 Hej allesammen smiley

Tusind mange gange tak for al den fede info, så det vist bare med og sætte sig i stolen og dyrke sit hvalpekuller smiley
    Svarer ikk lige hver især tilbage for det orker jeg slet ikke hehe.. Men det da utroligt så flinke folk er herinde, det jo vildt lækkert smiley

Især tak til jer der tilbyder at ise mig jeres hunde frem ved lejlighed osv, man føler sig jo helt royal herinde smiley

Laura - Stalker smiley hehe ..

Karin - Super ! Mange tak, har accepteret smiley

Nu kan jeg ikk finde hvem der skrev om en kennel, men tak smiley Det vil jeg lige undersøge når jeg finder dig igen ( håber ikke jeg ska hele tråden igennem igen hehe)
    Ellers bare mange tak til allesammen , go seriøs hjælp smiley

• #12   12. jul 2010 Det behøver du ikke smiley Den hedder Marthedal (husk h'et ellers kommer der en masse andre opdrættere op smiley Pøj pøj med det!

• #13   12. jul 2010 Haha, mange tak smiley Det vil jeg gå i krig med så ! smiley

• #15   12. jul 2010 Tag gerne et kig på Atlas under A-kuldet smiley Han skal forhåbentlig være far engang næste år, når udstillinger, tests etc er færdige smiley

• #16   12. jul 2010 Karin - For tøset ?? No way in hell, det er bare verdens søde hund! smiley Og har set flere a dem som voksne hvor de er sorte og hivde fx. og med nogle vildt fede "masker" eller ja, mønstre? Hva man nu siger hehe.. Så nej de er da slet ikk tøset ;b
    (Eller os er jeg en tøs? Hmmm) smiley

Generelt er jeg nærmest kun til killinger, hvalpe og spædbørn for ting der vokser har en mani med at blive mere besværlige ;o) men i det her tilfælde glæder jeg mig næsten ligeså meget til den vokser op som til første dag jeg ser den lille dun klump smiley hehe ..

JAnnie - Du sku vel aldrig ha en video med atlas på Youtube vel ? For den aller første film jeg fandt var en Atlas med en dansk talende kvinde og en plæne med knæhøj sne smiley hehe ..

• #17   12. jul 2010 He ´he - det er min mor og Atlas der hygger sig i sneen smiley

• #18   12. jul 2010 Kan se du er fra vestjylland -så stiller Reiki sig osse gerne til rådighed til en fremvisning hvis det skulle have interesse:o)

Vi bor ikke så langt fra Varde.

Islænderen er en fatastisk dejlig hund, og bestemt en race der kan anbefales. Men man skal self vide at det er en spidshund man får -den er ikke en pleaser. Men hvis man forstår at motivere hunden, og gider arbejde lidt med den, så er den super fed, både som træningspartner, krammebamse derhjemme, legekammerat til børnene og i det hele taget er det bare en skøn hund:o)

• #19   12. jul 2010 Jannie - Hehe okay, kan vildt godt li det klip smiley Det er meget sne til sårn en bette hund smiley

Michelle - Varde ? Jamen så kan jeg jo os ta en tur ind og kigge lidt Otto Frello mens jeg er der smiley hehe .. Men pt. har jeg ingen kørende bil, den er jeg igang med at lave klar til syn, men ku da snild tænkes en a de gamle var friske på en tur ned og kigge, evt ligefrem ta Lady og Terry med på turen, de vil gerne ud så meget som muligt og de elsker og køre bil hehe..

Tund tak for det smiley

Hvordan mener du egentlig helt præcist det med den ikke er en "pleaser" ? Den har jeg ikke helt fået ind på lystavlen endnu :b

• #20   12. jul 2010 Altså tager man en race som labben, så er den i DEN grad en pleaser (det er noget af det der kendetegner racen). Den vil gøre nærmest alt for at gøre sin ejer tilfreds.
    Den arbejder i vid udstrækning blot for det at "moar" er glad.

Sådan er en islandsk fårehund ikke. Den er yderst lærenem, og vil osse rigtig gerne. Men den er osse selvstændig, og gør altså ikke ret meget alene for at gøre dig glad -der skal være noget i det for den osse.

Men med rette motivation er det en super hund at træne med, og den er heller ikke så svær at træne, for den er jo intelligent nok og fanger hurtigt hvad det er man vil -den gør det bare ikke "gratis"

Det er til tider en hund der kræver lidt humor, for de finder altså på meget spas -de venter bestemt ikke bare på at få at vide hvad man ønsker af dem

-gav det mening?

• #21   13. jul 2010 Aha, ja jeg er helt med nu tror jeg smiley ! Men jeg er vestjyde så self har jeg humor smiley haha .. Er helt overbevist om at det er lige min type hund !! :o)

Hva koster det egentlig at forsikre sån en kårl ? smiley

• #22   13. jul 2010 Jeg har både ansvars- og sygeforsikring ved Dyrekassen. Det giver jeg ca 1400kr/årligt for (kan ikke huske præcist hvor meget det er)

Ansvarsforsikring alene kan fåes for omkring 3-600kr afhængig af forsikringsselskab.

Kommentér på:
Islandsk Fårehund - info :)

Annonce