Islandsk Fårehund - info :) {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Jeg er en afslappet fyr på 23 nu her, som lige er faldet for en ganske bestemt hunderace ..
Det er godt nok kun 1(!) dag siden jeg først har set racen, men har ikke kunne sove i nat mere end et par timer fordi jeg tænkte på hvordan det hele ville være hvis jeg havde sån en bamse
Jeg forestiller mig igen og igen de lange gåture, bilture til stranden med den gamle + Lady og Terry , mere liv og glæde i min tomme lejlighed og mindre spil og sprut
Jeg ønsker mig VIRKELIG inderligt at eje en Islandsk Fårehund en dag, for kan virkelig ikk stå for dem.. Men jeg mangler rigtig meget info på racen Hvor meget spiser de, hvor meget fælder de, hvor langt ska de gå daligt, hva koster en lille hvalp, forsikring, træning/tricks osv .. Jeg vil jo self gerne kunne passe min hund og se den vokse op og blive en glad og livlig hund der har det super dejligt derfor er det meget vigtigt for mig at jeg ved lidt om racen da jeg vil være sikker på jeg er klar på opgaven ..
Så kom hid jer som ved noget om hunden, jeg vil gerne være så forberedt som muligt !
Mvh Luffe
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 333 Svar: 4.476
Håber nogle med viden om den skønne race kommer på banen
Knus Laura
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 417 Svar: 31.399
Prisen for en hvalp er ca 7-9000kr med DKK tavle.
Af racerelaterede arvelige lidelser skal nævnes HD og cataract, så det er vigtigt at købe en hund fra en opdrætter der sørger for at teste for disse lidelser (det er krav for overhovedet at måtte avle i DKK).
Hanhundene kan have tendens til egetkønsagression, men det er MEGET afhængig af hvilke linier man vælger, så igen: vælg opdrætter med omhu.
De fleste islændere kommer fint ud af det med både andre hunde, børn og andre dyr.
Det er en aktiv hund der gerne vil bruge hovedet. De er lærenemme og med den rette tilgang til træningen, synes de normalt det er superskægt at lære nye ting.
Man skal dog vide at det ikke er en "pleaser" -at lære en islænder at kunne gå uden snor, kræver en del træning, og en hundefører der virkelig gider lægge energi i det.
Det er en ret gøende race -de er bl.a. lavet til at holde store fugle fra lammene. Tæning kan gøre meget, men man skal ikke forvente en lydløs hund.
Jeg bor i lejlighed med min islænder, og det giver ingen problemer, men det er noget man skal være opmærksom på når man køber racen.
Som sagt er det en aktiv race. Men den kan osse sagtens tåle et par rolige dage, hvis ellers den generelt får den motion og aktivering den skal have.
Islændere kræver som sådan ikke mange timers gåtur om dagen -den vil gerne, men det er ikke et must. Det vigtigste for den, er at den får lov at være hvor dens mennesker er (men self kan den ikke klare sig helt uden motion).
Det er en udemærket hund til de fleste former for hundesport, hvis man da ikke har planer om VM e.l.
De går i fæld 2 gange årligt, og i de ca 14 dage, skal man forvente pels OVERALT.
Man kan dog hjælpe det meget på vej ved at give hunden et bad, og en børste bagefter.
Resten af året fælder den, men ikke mere end så mange andre hunde.
Hvor meget den spiser, afhænger i høj grad af hvad man fodrer med, så det er svært at sige præcist. Men det er i reglen en ret nøjsom hund.
De er dog oftest madører uden lige, og vil gøre stort set alt for mad;o)
dec 2007
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 1 Emner: 374 Svar: 2.732
jan 2007
Tilgengæld kan jeg tydeligt mærke at Reiki bliver mere gøende hvis vi af den ene eller anden grund ikke laver ret meget i en uges tid.
Det har bl.a. været tilfældet i forbindelse med at han blev påkørt. Han begyndte at gø af alt og intet, og normalt er han ikke en hund der gør meget, og slet ikke indenfor.
jun 2010
Følger: 21 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 71 Svar: 596
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 794
Held og lykke med det.
jul 2008
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 1.338
okt 2008
Følger: 33 Følgere: 34 Emner: 122 Svar: 4.460
jan 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 11
Tusind mange gange tak for al den fede info, så det vist bare med og sætte sig i stolen og dyrke sit hvalpekuller
Svarer ikk lige hver især tilbage for det orker jeg slet ikke hehe.. Men det da utroligt så flinke folk er herinde, det jo vildt lækkert
Især tak til jer der tilbyder at ise mig jeres hunde frem ved lejlighed osv, man føler sig jo helt royal herinde
Laura - Stalker hehe ..
Karin - Super ! Mange tak, har accepteret
Nu kan jeg ikk finde hvem der skrev om en kennel, men tak Det vil jeg lige undersøge når jeg finder dig igen ( håber ikke jeg ska hele tråden igennem igen hehe)
Ellers bare mange tak til allesammen , go seriøs hjælp
jun 2010
jan 2007
jun 2010
jan 2007
(Eller os er jeg en tøs? Hmmm)
Generelt er jeg nærmest kun til killinger, hvalpe og spædbørn for ting der vokser har en mani med at blive mere besværlige ;o) men i det her tilfælde glæder jeg mig næsten ligeså meget til den vokser op som til første dag jeg ser den lille dun klump hehe ..
JAnnie - Du sku vel aldrig ha en video med atlas på Youtube vel ? For den aller første film jeg fandt var en Atlas med en dansk talende kvinde og en plæne med knæhøj sne hehe ..
jun 2010
jan 2007
Vi bor ikke så langt fra Varde.
Islænderen er en fatastisk dejlig hund, og bestemt en race der kan anbefales. Men man skal self vide at det er en spidshund man får -den er ikke en pleaser. Men hvis man forstår at motivere hunden, og gider arbejde lidt med den, så er den super fed, både som træningspartner, krammebamse derhjemme, legekammerat til børnene og i det hele taget er det bare en skøn hund:o)
jan 2007
Michelle - Varde ? Jamen så kan jeg jo os ta en tur ind og kigge lidt Otto Frello mens jeg er der hehe .. Men pt. har jeg ingen kørende bil, den er jeg igang med at lave klar til syn, men ku da snild tænkes en a de gamle var friske på en tur ned og kigge, evt ligefrem ta Lady og Terry med på turen, de vil gerne ud så meget som muligt og de elsker og køre bil hehe..
Tund tak for det
Hvordan mener du egentlig helt præcist det med den ikke er en "pleaser" ? Den har jeg ikke helt fået ind på lystavlen endnu :b
jan 2007
Den arbejder i vid udstrækning blot for det at "moar" er glad.
Sådan er en islandsk fårehund ikke. Den er yderst lærenem, og vil osse rigtig gerne. Men den er osse selvstændig, og gør altså ikke ret meget alene for at gøre dig glad -der skal være noget i det for den osse.
Men med rette motivation er det en super hund at træne med, og den er heller ikke så svær at træne, for den er jo intelligent nok og fanger hurtigt hvad det er man vil -den gør det bare ikke "gratis"
Det er til tider en hund der kræver lidt humor, for de finder altså på meget spas -de venter bestemt ikke bare på at få at vide hvad man ønsker af dem
-gav det mening?
jan 2007
Hva koster det egentlig at forsikre sån en kårl ?
jan 2007
Ansvarsforsikring alene kan fåes for omkring 3-600kr afhængig af forsikringsselskab.
Islandsk Fårehund - info :)