{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Islandsk fårehund :-)
  • #1   4. jul 2012 Hej
    Det er en fantatisk familie og brugshund hvis man forstå at træne med en hund der har sin helt egen mening om tingene, men som samtidig er meget behag syg og elsker at arbejde.
    Det er forskelligt hvor meget motion de kræver, min kræver ikke det store. Men man kan klart mærke forskel på en hund der har fået sine daglige gåturer på omkring 1 time til1½ og en hund som kun har været i haven. Men motion er meget hvad man gør det til.

    Du må endelig skrive hvis du har andre spørgsmål


  • #2   4. jul 2012 Jeg har nu Viska på 1½ og har haft Smilla i 14 år. Min moster har haft to og så kender jeg rigtig mange islændere, så jeg skulle mene at jeg har en idé om hvordan de er smiley

    Både Viska og Smilla har været nemme at motivere og ok nemme at få op i det rette drive til lydighed. Viska har en super kontakt og er på mange punkter omtrent lige så arbejdsglad som mange af de bordere jeg kender. Men nej, man skal ikke øve den samme ting tyve gange i streg, hvilket jo på sin vis gælder de fleste hunde.

    Det er min (og andre jeg har snakket med) klare opfattelse, at hannerne kan være noget vanskeligere end tæverne. De er mere selvstændige og kan være sværere at motivere.

    Som familiehund er de fleste islændere geniale. De fleste er rolige, når familien er i ro - og der er gang i den når hunden er udenfor. De skal dog lære ikke at hyrde på cykler, biler, løbere og ja, familien. Der er stor forskel på, hvor meget instinkt islænderne har. Jeg har selv skulle træne rigtig meget med Viska og Smilla for at de ikke hyrdede alt i bevægelse. Og så skal man ikke regne med en lydløs hund smiley man kan være heldig at ende med et individ som ikke er fan af at høre sig selv -og selvfølgelig kan det dæmpes med træning.

    - hvad skal du bruge hunden til?


  • #3   4. jul 2012 Hejsa
    Jeg har Pjevs, som ganske vidst er en blanding af den Islandske spids og den Japanske fårehund. Men fårehunden i ham fornægter sig ikke.
    Og jeg må give Vibe R ret, det skal trænes en del for at han ikke hyrder alt det der bevæger sig, og ikke gør af alt og alle der kommer forbi haven.

    Men ellers er vores super skøn.. Han er meget trofast over for sin familie, hader når vi går, og elsker når vi kommer hjem, er altid ovenud lykkelig for at se os. Desuden knytter han sig rigtig meget, jeg har engang fået stoppet hans jagt på en hare, bare ved at kalde på ham, og vende mig om og gå væk. Det fik ham til at løbe hen mod mig, hurtigere end jeg nogen sinde har set. smiley

    Hvad angår motion er vores i al meget nem, han elsker at gå lange ture, og brænde en masse krudt af, men han bliver på ingen måde ikke overgearet, hvis han må nøjes med haven nogle dage. Og hvis der er ro på familien, så sover han gerne flere timer.. smiley


  • #4   4. jul 2012 Jeg har Reiki på 5 år og så havde vi en islænder da jeg var barn.

    Jeg synes det er en ret tilpasningsdygtig hund at have med at gøre -stort set er Reiki tilfreds hvis bare han må være der hvor jeg er. Så betyder det ikke helt så meget om gåturen varede 1 eller 5 timer.
    Men selvom han ikke splitter hele hytten hvis han ikke får så meget aktivitet, så bliver han altså noget gøende hvis han i mere end et par dage må nøjes med mindre aktivitet.

    Hvor meget motion der kræves er ret forskelligt og tildels afhængig af hvad man vænner dem til. Men vil dog sige at det er en "middel aktiv" race der ikke egner sig til bare at være sofakartoffel.

    Reiki er ret kvik til at lære nye ting, men lader sig let distrahere af omgivelserne, så det kræver at man formår at gøre træningen spændende nok til at overgå musvågen der flyver længere nede af banen og haren der lige kiggede forbi;o)
    Men hvis man kan det, så er det absolut en ganske trænbar og lærevillig hund.

    Min oplevelse er at fysisk ativitet af en eller anden slags er ret vigtigt -Reiki kan sagtens undvære timevis af mentalaktivering, men fysisk aktivitet er ikke nemt at undvære (ret modsat min aussie-tæve som bedre kan undvære traveturene end mental-aktiveringen).
    Reiki nyder at udfordre fysikken og det samme galdt vores gamle tæve.

    Generelt er islænderne milde af sind (vær dog opmærksom på at egetkønsagression kan forekomme blandt hannerne) og kommer godt ud af det både med børn og voksne.



  • #5   4. jul 2012 Mange tak for jeres svar! smiley
    De kan helt klart bruges! Jamen mig og min kæreste skal flytte sammen i lejlighed her d. 15 Aug. I en 3 værelses, og vi ville gerne have en hund. Og da min hund (Rico) ikke egner sig til at blive flyttet pga stress osv så har vi snakket om at få en "ny"hund. Og vi er begge to smask forelsket i Islandsk fårehund.
    Hundne skal bruges som familie hund, og så har jeg en lille drøm om at den skal med mig på arbejde (Arbejder på et plejehjem) Jeg har dog ikke forstand på hyrde træning. Er det er most at hunden bliver brugt til hyrdning? Eller er alm, motion nok + træning ?
    Jeg elsker agility og det kunne også tænkes at jeg skulle starte til det med den.

    P.s hvis i kender en god kennel så skriv meget gerne da vi gerne vil ud og se nogle hvalpe, og få sat os godt ind i racen og dens behov før vi anskaffer os et lille nyt familie medlem. smiley


  • #7   4. jul 2012 Mange tak for dit svar Karin! smiley
    Så jeg ved at være fast besluttet på hvilken race der skal være det nye familie medlem.


  • #8   5. jul 2012 Hyrdning er på ingen måde et must og faktisk er det ikke ret mange jeg kender der hyrder med deres islændere (men IF-klubben afholder da hyrde-arrangementer og det ser bestemt ud til at hundene synes det er sjovt)

    Ang lejlighed skal i være klar over at det er en gøende race. Med tidlig træningsindsats kan man godt lære en islænder ikke at gø alt for meget men lydløse bliver de sjældent -bare lige noget der er værd at tage med i overvejelserne.
    Bor selv i lejlighed med mine uden problemer, men det har krævet en massiv indsats fra starten af (reiki var 10 mdr da jeg fik ham). I den første tid var jeg nødt til at lukke vinduerne hver gang en hund gøed, unger legede højlydt osv i nabolaget, for ellers var der gø-helvede hjemme.
    -i dag fungerer det fint, men det er altså noget man skal være indstillet på når man køber islænder. Nogen er mere gøende end andre, men lydløse er de normalt ikke


  • #9   5. jul 2012 Michelle: Tak så er jeg forberedt på det smiley
    Hvad ligger prisen på hvis der skal være med tavle?


  • #10   5. jul 2012 Jeg havde Smilla i lejlighed uden problemer - hun gøede ikke af lyde osv, kun hvis hun var ked af at være alene, og det var hun i perioder. Det er ikke unormalt at islænderen har svært ved at lære at være alene - den vil helst med.
    Viska er meget mere gøende og gøer, hvis hun fx kan høre lyden af et hundetegn der klirrer smiley - eller skridt på asfalten. Jeg kunne forestille mig, at hun ville være lidt bøvlet at gøre lejlighedsegnet.

    En ren islænder koster mellem 8 og 10.000. Du kan se opdrættere og hvalpeliste på islandskfaarehund.dk


  • #11   5. jul 2012 Dorthe "LOL" nogle sjove racer, dem har jeg aldrig hørt om smiley

  • #12   5. jul 2012 Vibe: Mange tak for svar, hvordan lære man den bedst at være alene hjemme? Med Rico smuttede vi til at starte med kun i 5-10 minutter og kom tilbage igen. + han havde legetøj osv. smiley

    Ang pris på hvalpen: Har godt været inde på den side og læse, men synes ikke der stod nogen pris? - Prisen er ikke alt afgørende. Vi har sagt højst 10.000 vil vi give for en hvalp. smiley Der skal jo også købes udstyr, kurv, mad, osv. smiley


  • #13   5. jul 2012 Du kan finde en del gode sider om alene-hjemmetræning på nettet. men hvis du starter med 5-10 minutter med en islænder, så kan du nok godt se frem til problemer. i starten er det kun sekunder, og så bygges der langsomt (men ikke kronologisk) mere tid på. Og gør det, når hvalpen er træt. Træn den også i at kunne være i et andet rum end jer.
    Jeg har ikke selv set hvalpe til mere end titusind, og faktisk kun set en opdrætter, der tager det for dem. Jeg tror det er mere normalt med 8-9000.


  • #14   5. jul 2012 Okay, vi lære den det stille og roligt så. smiley

  • #16   6. jul 2012 Karin, jeg tror nu ikke fuld dækning af røntgen er normalt - men snarere ½-delen. Jeg får kun 500 til røntgen, og har givet 8.500 for hende.

  • #18   7. jul 2012 Karin: ja, jeg konkluderer det samme som dig.

  • #19   9. jul 2012 Karin -det synes jeg nu osse er en unfair konklusion. Men bortset fra det så er jeg enig med Vibe i at ½-delen er mere normalt (og endnu mere er slet ingen ting -evt med en opfordring til at få det gjort eller måske endda en betingelse om det i kontrakten, begge dele har jeg set)

    Reikis opdrætter giver ½-delen og indkalder så til fælles-fotografering for hele kuldet. Det er ikke et krav at man skal deltage i den fælles-fotografering men det er kun en fordel at gøre det for det er noget billigere fordi der jo er rabat på det når det gøres samlet.
    Hvis ikke jeg husker helt galt kostede reikis fotografering + øjenlysning, men det er nogen år siden så er ikke 100% sikker.

    ang pris ser jeg islændere (med tavle) helt ned til 6500. Og om man giver 6500 og selv betaler røntgen eller giver 800o og får halvdelen tilbage kan vel være et fedt.




  • #21   9. jul 2012 jep dem til 5500 har jeg osse set -og undret mig når nu jeg ved man kan få en islænder til 6-6500 som om ikke andet i hvert fald er øjenlyst og HD-fotograferet.

    Ang om man "ikke for andet" for de 8-10000 betyder ikke at opdrætter ikke interesserer sig for afkommet. Der kan jo sagtens være krav om HD_fotografering i kontrakten uden at opdrætter betaler for det (og jeg har set kuld hvor dette er tilfældet)



  • #22   11. jul 2012 Hvis nogén af jer kender en god kennel som avler Islandske fårehunde, så send mig gerne en pb. Eller hvis i har noget info omkring hunden som i synes jeg skal vide. smiley

Kommentér på:
Islandsk fårehund :-)

Annonce