2.004 visninger
|
Oprettet:
Artikel i EB fra DB {{forumTopicSubject}}
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1374099.ece
Jeg vil så lige lægge denne artikel ind. Så synes i lige skal læse den en gang. Hvis i altså har lyst.
Jeg beklager hvis den har været oppe så sletter jeg gerne tråden igen, da der er ingen grund til at diskutere tingene i 2 forskellige tråde.
jul 2005
Følger: 54 Følgere: 54 Hunde: 3 Emner: 586 Svar: 5.805
Fatter ikke hvorfor folk ikke bare kan acceptere den lov. Den bliver jo ikke ændret alligevel.
apr 2008
Følger: 56 Følgere: 52 Hunde: 1 Emner: 601 Svar: 8.322
apr 2008
Følger: 56 Følgere: 52 Hunde: 1 Emner: 601 Svar: 8.322
Det var til de forskruede hundeejere der åbenbart mener det er et problem at blive kigget skævt til !
De burde skamme sig og jeg er heller ikke fan af loven, men gå af med min hund grundet den ville jeg nu aldrig
jul 2005
Jeg mener også at det er total hul i hoved hvad tænker folk dog på. Hvorfor fik de så hunden til at starte med.......
maj 2008
Følger: 46 Følgere: 41 Hunde: 1 Emner: 336 Svar: 2.124
Dyrenes Beskyttelse bakker de frustrerede hundeejere op og vil presse på for at få hundeloven ophævet.
<<
Kilde: http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1374099.ece#ixzz0t1BI1oYD
dec 2007
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 34 Svar: 1.015
jul 2005
maj 2008
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.375
Før var det bare sladder aviser og sensationsstof ....hmmmm
maj 2008
ikke ensbetydende med at jeg accepterer dem - da de netop kun er sensationsrapportere - og nemt improviserer udklip der i sig selv ikke ville være sælgende nok!
jul 2005
Skal lige siges at mine hunde har klaret at få mundkurv på til UG. Det kræver en del tilvænning men det kan lade sig gøre.
maj 2008
måske man skulle droppe de fordomme og lade være med at prøve at hænge MH ejere ud som værende dobbeltmoralske og/eller dumsmarte.
og istedet forholde sig til det der bliver skrevet.
Det var der jo ingen problemer med første gang 'de/vi' var i medierne...
maj 2008
At Magte er da nok sidste årsag til at Freja ikke får mundkurv på fra mig...
jun 2004
Hvorfor skulle vi det nu?
I alen lange tråde er vi blevet belært at det er mediernes løgnagtige tilsvininger osv der blev beskrevet i disse aviser.
Sorry - men kun meget få tog det til sig da der blev beskrevet det ene overfald efter det andet - det var jo pure løgn og tilsvining.
Det var alle os andre der var noget galt med.
Så nej - jeg læser ikke det vås som noget gyldigt - det er jeg skam blevet belært
maj 2008
Nej ikke alle tog det til sig som værende tilsvining og manipulation....
Mødte mange hundeejere - som helt og holdent blev/bliver styret af de udmeldinger... og nogle der desværre stadig er overbevist om at alle disse hunde er fødte 'psykopater'...
maj 2008
Og jeg kan da også oplyse mht. dit indlæg:
hvis man ikke orker, at skulle give hunden mundkurv på, skulle man nok have sørget for, at komme af med den, inden loven trådte i kraft.- gad vide om de tidligere orkede, at give den halsbånd og snor på...
- Det første - dybt groteskt - at så skulle jeg da bare være sørget for at komme af med den - dvs. aflive vores elskede, sunde og raske familiehund?
- Og ja - tror nok også der er flere ansvarlige hundeejere end du lige går og tror.
Personligt har jeg ofret mange penge på dyrelæger, træning m.m.
Og så har hun da også nu i en alder af tre ca. 4 halsbånd bag sig med tilhørende lovpligtig hundetegn, samt chippet, vaccineret, og har ovenikøbet rabiesvanccine og hundepas...
TÆNK inden du dømmer generelt - TAK!
maj 2008
maj 2004
Følger: 14 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.065
Men ja, hvis man vil aflive en hund bare pga. racen, så er man da vist ikke værd som hundejer
maj 2008
Jeg er da overhovedet ikke interesseret i at undvære min hund.... hun er mit et og alt -
jeg har ovenikøbet accepteret længere ventetid med bolig - for at finde et sted hvor vi må bo!
Som med alle de dyr jeg tidligere har haft - har jeg taget dem til mig som mit ansvar for resten af deres liv...
maj 2008
Ja - det er frygteligt at man vil aflive pga. racen - men det er det regeringen med lovgivningen lægger op til...
Ikke nok med at man nu som MH-ejer, skal leve med Endnu flere fordomme fra omverdenen, så bliver man også udelukket flere steder med hunden - og hvis man som jeg f.eks. bygger hundeholdets grundlag på hundens natur og som socialt væsen - så har man også fået dette frataget retten til... derudover må man heller ikke som hundeejer respekterer sin hunds natur - det også værende sig, som hvis man ex. syntes ens hund skulle prøve at få hvalpe....
Men bare udsigten til fordømmende blikke og fordomme - tror jeg desværre kan få mange til at 'vælge' et 'blidere' liv...
og så er grunden til aflivning ikke adfærd, sygdom eller andet - men udelukkende pga. racen.
Sørgeligt at det kan ske i Danmark!
maj 2008
Hvor er det lige du har læst at en voksen hund ikke kan knytte sig til fremmede?
Mht. at du ikke syntes din kommentar vedrøre mig, mht. omplacering INDEN den 1.juli 2010:
>>hvis man ikke orker, at skulle give hunden mundkurv på, skulle man nok have sørget for, at komme af med den, inden loven trådte i kraft.- gad vide om de tidligere orkede, at give den halsbånd og snor på...<<
- Der omtaler du blandt andre også min hund og jeg - eftersom jeg ikke har tænkt mig at holde hund på den måde - har ALDRIG været min holdning.
og
>>det var da bedre at komme af med sin hund inden loven, så den kunne komme i en ny fam. i stedet for, at aflive den nu, det er det jeg mener.<<
- Den 'nye' familie ville komme til at stå med nøjagtigt samme 'problem'.
Og igen - jeg vil ikke undvære min hund - og det tror jeg også mange andre deler samme mening om...
- Mht. at omplacerer den inden 1/7 -
Så kan det måske også tænkes - at årsagerne til en omplacering ikke bare stopper pga. en lov om forbudte racer -
som f.eks. en herinde, der skrev om, at han står i knibe nu, pga. skilsmisse - han må ikke overføre hunden til eksen - og hvor han bor må han heller ikke have den!
- men så skulle han vel 'bare have tænkt på det noget før'???!!!???
maj 2008
>>mht. at hunden er social, så JA men voksne hunde (ulve) er ikke sociale med frammede, kun dem de kender- <<
- hvis det ikke er at sige, at >> en voksen hund ikke KAN knytte sig til fremmede, <<
så ved jeg snart ikke...
>>du hører (læser) vist kun det du selv vil- jeg går ikke ud fra, at du er en af dem som ringer til internaterne, for at komme af med din hund??? <<
Måske du selv skulle læse hvad du skrev, inden du poster det
Og hvis du også GAD at læse andet - så ville du også kunne læse at jeg m.f. bl.a. Ikke er en af dem der har eller har haft en hensigt at skulle af med min hund inden hendes alderdom....
Og jo tak - har da også læst min andel af bøger om hunde - også eftersom jeg træner i klubber og vi bl.a. bliver brugt i forbindelse med hunde med adfærdsproblemer.
Jeg har læst min andel af bøger om hunde og racer - måske hvis du læste lidt mere om de 'udskældte' racer - ville du også kunne se, at disse bliver urimeligt straffet.
Og havde du læst nogle af de bøger, der handler om at træne hunden udfra dens historie, race, og væremåde, ville du nok også kunne konkluderer at det er forrykt at straffe dem, der netop gør dette!
maj 2008
Nååå ja...
Jamen så byg du dig en lille tidsmaskine og rejs de der 12-15 år tilbage i tiden, så du er sikker på at samtlige hundeejere der var ved at vælge hund der, nu også tænkte sig ORDENTLIGT om mht. at der kunne komme en ny holocoust anno 2010...
maj 2008
vælger ikke at svare - for det er en plat og urealistisk kommentar det der.
jun 2004
Hele 8 europæiske lande har forbudt en lang række M/K racer, hvorfor mon? fordi det er dem landene har problemer med, derfor. Ikke èt eneste af de lande har forbudt andre racer (udover et enkelt land hvor schæfer og rottweiler er forbudt) såsom labrador, gravhunde eller andre, hvorfor ikke? fordi de ikke udgør et problem. Så simpelt er det.
maj 2008
Ved udemærket godt hvad en kamphund er, og hvordan en sådanne får 'aktiveret' sin brug!
For at komme med en kort bemærkning om bl.a. pittbullen - så er det en Meget brugt familiehund i USA - og grunden til at det nok fungerer, er at man har Viden om disse racer, og træner/ejer den på de præmisser den har... Og hvis den så virkelig var Så ekstremt farlig, udelukkende pga. at dens oprindelse for år tilbage - så ville man nok ikke vælge den med børn og andre hunde...
Men det ændrer stadivæk ikke på, at de listehunde som udgangspunkt IKKE er kamphunde.
Og det ændrer heller ikke på at langt størstedelen af dem SLET IKKE er skabt til kamp.
Det ville man så kunne læse om, tog man, og læste om de specifikkes racers oprindelse og brug.
OG mht. andre landes lignende regler - ja, så er det sjovt nok dem der nu melder tilbage at forbudet IKKE har haft den ønskede effekt.
DET skriver bl.a. Alpha og BIG også om til regeringen...
Uanset race og dets 'sider' - så kan enhver hund, med ejers respekt og forståelse for racen og hundens personlighed, blive en fremragende familiehund, brugshund, jagthund m.m.
maj 2008
jun 2004
Det er jeg næsten 100% sikker på at de seriøse opdrættere og ejerere vil være enige i.
På den facon er man stensikker på hvad der er i den enkelte hund samt en langt bedre tilgang til linierne
jun 2004
maj 2008
Er suverænt enig med dig mht. mentaltest af tavlehunde....
Og dermed leder jeg også hellere hen ad en løsning hvor netop rigtige fagfolk er med i hundenes tarv og opvækst...
dette tænker jeg bedst kunne 'løses' med en slags pakke -
obligatorisk 1.trin lydighedstræning foruden al den lovpligtige registrering m. vac. og m.m.
derudover tilknytning til træner og hundepsyk. der adfærdsbedømmer hund/ejer ligesåvel som man skal 'bestå' en prøve for at komme op i trin på lydighed...
Dette er da 1000 gange bedre for hunde og ejeres image - for reduktion af uansvarlige hunde/dyreejere og dermed overfald på hunde og mennesker -
jun 2004
maj 2008
Nu er USA jo et ret stort land.
Texas har også dødsstraf - men det har resterende 49 stater altså ikke!!!
Og jeg skrev bestemt heller ikke, at pittbullen ikke er en hund med særlige behov - tværtimod, skrev jeg at der er mere viden og fokus på dennes for/og bagdele, således at de fleste der tager den ind, ved hvordan den skal holdes!!!
maj 2008
og mht. denne 'hundeliste' af hunde som nu bliver dømt som værende bidske, utilregnelige m.m.
så burde sådan noget som tilbagemeldingerne fra de andre lande med lignende tiltag der ikke har virket, samt dyrlægers udmelding med at nægte aflivning, politi/service-hunde trænere, avlere af disse racer m.f. der er mod det - jo afspejle til politikerne er det er helt forkert...
maj 2008
Nu må du så ikke glemme at det gælder alle hunde
Som sagt så er de største bidere, og det er på mennesker.
1)schæfer+bland. 2)chow chow + bland. 3) golden retrievers
disse blandt andre racer, har lige så meget brug for denne kontrol med ex. mentaltest, da disse ofte også sker grundet fejlavl, men også ukyndige ejere...
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.611
"Nu er USA jo et ret stort land.
Texas har også dødsstraf - men det har resterende 49 stater altså ikke!!!"..... til din inrmation har Texas OG yderligere 37 stater i USA dødsstraf..
maj 2008
Så selvom der er flere der har - så bliver denne langt oftest kun brugt i Texas.
maj 2008
og nu er det så heller ikke det vi taler om - men god sammenligning, at der faktisk næsten kun er en stat der virkelig går hårdt til hånde med dødstraffen, det er jo det samme som med mange andre ekstreme lovtiltag - at de er åbne for fortolkning.
jun 2004
Men for en mentaltest skal man have en raceprofil - den kan du ikke udfærdige på blandinger. Ergo må der stamtavle påbud ind over?
maj 2008
amerikansk staffordshire terrier og den amerikanske bulldog
Alle 13 racer har en race profil og seriøse avlere og trænere rundt om i verden.
Vel ligesåvel som majoriteten af hunderacer har det - '
tror at, skal man komme syge hunde til 'livs' og dets ejere mest af alt - så skal der kigges mere individuelt end generelt...
Og f.eks. for am. bullen og am. staffen - så er der strikse krav for optagelse i avlsprogram, fremvisning m.m.
Det er ude i lejlighederne og stuerne det går galt, når nogen avler på en hund/race de enten ikke har nok viden om, eller som selv har fejlavl eller som bliver matchet med et ikke henisgtsmæssig racematch...
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 1.730
Dvs. overhold loven, men protestere mod den, er ok. Evt ved at fremhæve hvem den rammer uskyldigt.
Jeg kan ikke rigtig finde ud af, hvad der skal til, før loven bliver ændret..? Hvis alle overholder mundkurv/snor påbudet, samt politiet giver påbud mod andre racer, så vil bid statestikkerne nok falde, men vil regeringen så ændre loven, for så har den jo virket, selvom mange uskyldige er blevet ramt..?
I andre lande hvor forbud har været afprøvet, der ophæver man dem jo netop pga, at det ingen effekt har, og at der stadig er ulovlige hunde trods forbud. Hvis folk ignorer den nye lov, og vi ikke ser en ændring i alvorlige hundeoverfald, tror i så der vil komme stramninger, eller vil man indse, at man ikke kan stoppe overfald ved at lave raceforbud..?
Jeg har svært ved at se, hvad der kan lave denne lov om, uanset hvad der næste sker i fremtiden. Jeg frygter også at vi får flere forbud/restriktioner på andre hunde racer.
En ting er sikkert, og det er at vi skal have et regerings skifte, før denne lov bliver ophævet/ændret markant.
maj 2008
Nævn ÉN race der ikke er problemer med?
jun 2004
maj 2008
maj 2008
Ærlig talt - !
Kan du nævne én race der ikke er problemer med?
Det kan man IKKE - da det rigtig meget handler om at ejeren har forstået den hund de har taget til sig...
En lille selskabshund, der f.eks. hele tiden bliver båret - vil du sige, at den ikke så kan risikere at blive bidt og/eller bide et menneske?
Eller en stor hund, jagt eller brugs, der kun får 10 min i snor rundt om blokken - at den ikke kan risikerer at bide paneler op m.m.
Enhver hund kan 'blive et problem' når ejeren ikke har forstand på hunde!!!
jun 2004
Det nytter ikke - du er således kun fuld af benægtelse af alt sund fornuft og dermed viden
maj 2008
Nogle Kilder:
citat:
>>14. apr 2010 ... Kontrolgruppen i denne undersøgelse var golden retrievere. ... De tre mest bidende hunderacer i USA er schæferen, chow chowen og golden retrieveren (kilde: Dr. Nicholas Dodman, Dogs 101, Animal Planet). ... Over en 3-måneders periode var der 99 bid og 5% blev begået af pitbull-type hunde. ...<<
(link fjernet)
(link fjernet)
http://www.bull-image-gruppen.dk/big-folder-dk.pdf
(link fjernet)
http://www.180grader.dk/Politik/tilfaeldigt-valgte-hunderacer-forbydes-uden-dokumentation-og-slut-med-import-af-gadehunde
http://dindebat.dk/kultur-samfund/686058-udvalg-forbyd-14-hunderacer-8.html
maj 2008
maj 2008
Kom du bare til vores træning og sig det til de andre vi hjælper....
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 95 Svar: 2.496
At påpeger andre hundens lign fejl og evt farlighed gør skisme ikke sagen bedre, jeres hunde blive for hulan da ikke mere lovlige igen ved at lege the blaming game.
Ja alle hunde kan da bide hvis den bliver behandlet forkert, men hvordan hjælper det med at få forbuddet trukket tilbage , at påpege at det ikke kun er "jeres" der er problemer med.
Så vidt jeg har erfaret af din deltagelse i andre tråde, mener du vist at alle andre er uvidende om hunde, selv den race de selv ejer, og du vil virkelig gerne have andre til at indse at det er andre racer der er probleme og gider ikke diskutere med en der åbentbart er så klog at de kan undvære hovedet.
maj 2008
>Ja alle hunde kan da bide hvis den bliver behandlet forkert, men hvordan hjælper det med at få forbuddet trukket tilbage , at påpege at det ikke kun er "jeres" der er problemer med.<
Dermed har du selv givet svaret på hvorfor denne hundelov ikke vil virke på den led.
Og har HELLER ALDRIG sagt, at ex. den am. bulldog ikke kræver speciel træning og ALDRIG gør skade....
Påpeger skisme da kun de hundeejer-ting/viden der er optimalt for at hunden kan få et fortjent liv - og at hunde og ejere kan leve i fred med hinanden.
>Alle hunde kan bide, det er ejeren ikke hunden. Nu kan vi ikke lave noget med vores mh længere.....jeg har aldrig sagt det her før herinde, men seriøst tør øjnene Line.<
- Hvad med at sætte dig ind i andres liv? Så ville du måske kunne se, at det FAKTISK ér rigtig meget vi ikke må gøre som normalt - men som er HELT lovligt for en masse andre!
>At påpeger andre hundens lign fejl og evt farlighed gør skisme ikke sagen bedre, jeres hunde blive for hulan da ikke mere lovlige igen ved at lege the blaming game.<
- Leger heller ikke blaming game overhovedet - men folk har fisme travlt med at dømme og træde på folk der ligger ned - og gør så gerne deres egen race til helgen, udelukkende fordi den ikke er på listen! - endnu!
jun 2004
DU kan ikke sætte dig ind i andres liv. Og så kan du heller ikke forlange at få hverken empati eller anden støtte.
Du negligere totalt her sidder mange hunde jere der har haft hund gennem dekader - har undervist - har opdrættet - har været aktiv diverse steder - gået på kurser osv osv
Uanset hvordan man argumenterer med dig vil du altid tilbagevise en hvilken som helst holdning - så det er ærlig talt spild af tid at skrive mere til dig.
Sidst men ikke mindst - du får ikke ret.
Du stiller et spørgsmål og du får svar. Din responce er: "
Skrevet: 10-07-2010 00:12:22
Hold da op -
maj 2008
Beklager da - at du ikke bare kan tage det til dig - og lade være at se som nederlag, at jeg må have ret, eftersom du netop ikke kan argumenterer imod mine argumenter og facts!
Det du bygger dit modsvar på - er jo udelukkende, at du ikke vil give efter for den 'medie-skabte' holdning...
Jeg selv, opdrættere af MH og ikke-mh, service/-politihundeklubben, DHS, DDI, hundepsykologer, USA, Tyskland, mange MH'ere, mange ikke-MH ejere, mange ikke hundeejere, dyrlæger + dyrlægeforeningen, DKK, Alpha, BIG og politikkere - mener det samme som det jeg siger!
Så! Hvis du stadigvæk mener mine kommentare er helt hen i vejret - og IKKE får sympati/og empati og støtte... hmmm..
Jamen så fred være med, at du ikke kan rumme mere!
maj 2008
Jeg spørger om man kan nævne én race der IKKE kan være problemer med!!!!???!!!
Det er da benægtelse så det basker, hvis man da nævner en, eller flere racer som svar dertil, eller bare ren provo-dumsmart-svar!
jun 2004
maj 2008
Nemlig - fordi jeg har ret - ergo vinder mine argumenter
maj 2008
Dermed sagt at det stadigvæk er ejeren der er den ansvarlige og ikke racen!
maj 2008
Ja desværre - tror at medierne har været med til gøre hunde - som kræver særligt - mere 'populære' - ligesom det skete med boomet af schæfere, rottweilere, dobbermans og pittbulls...
men så utroligt at man ikke har valgt at lytte til erfaringerne og tilbagemeldingerne udefra og tilbage...
mig meget ubegribeligt at det kan ske i dagens Danmark...
maj 2008
det behøves de da ikke - du har jo allerede meldt dig på et racehygiejne- drukningstogt af hundehvalpe tilhørende de racer ikke...
maj 2008
(ironi kan forekomme)
jun 2004
Du argumenterer ud fra et synspunkt hvor du tror det gør din egen hunds race bedre (leller værre)
Det er nu ikke tilfældet at man kan stille det således op.
Din hund fx kan kvase en Chihuahua i en mundfuld - hvor omvendt.......vist giver sig selv!
maj 2008
En weimaraner kan da NØJAGTIGT gøre det samme, og der er måske ovenikøbet større chanvce for at den gør det, med sine jagtgener og en hurtig skygge...
Så hvad med at feje foran egen dør, inden du dømmer andre.
maj 2008
Men at påstå at den er genetisk aggressiv og utilregnelig, det er fuldkommen løgn!
jun 2004
Selvfølgelig kan en Weimaraner gøre det samme.
Men den er hverken avlet til det - den er ikke genetisk disponeret til det - den har et helt andet hundesprog den tilfældigvis deler med 450 andre racer - så den kommer ikke ud i den situation at den pludselig farer ud og slår en anden hund ihjel..!!
Uanset hvor meget du prøver at argumentere - så er der tale om meget uens genpuljer her.
Og nej - du kan åbenbart ikke din genetik - det taler for sig selv med dine udtalelser!
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
Det her var det tætteste på jeg selv kunne komme
http://www.urlesque.com/2010/06/09/dog-kills-baby-in-a-good-way/
(hold kæft, hvor er det en sød og sjov video)
jun 2004
maj 2008
Hvis jeg ved korrekt, så er weimaraneren en stående jagthund -
Den er skarp over for rovvildt og andet vildt, også vagtsom, men ikke aggressiv. Og så kommer den bl.a. vha. kobbelhunds-avl.
Dette gør den til en rigtig god samarbejdshund - men har også drifter som at forfølge og nedlægge småt vildt - kan også ´trikkes´ i flok - af kobbelhundenes kaninjagter f.eks.
Dvs. en stor weimaraner kan også uden korrekt træning og stimuli ende med at bide en mindre hurtig hund, eller forfølge vildt i skoven.
Ligeledes kan en bulldog f.eks. ende i hundeslagsmål - er denne ikke god på sociale signaler og træning, da denne ikke underlægger sig et angreb men snarere svarer igen, som følge af deres vagtbaggrund, der bl.a. skulle kunne forsvare familie og husdyr først med advarsel eller mod dyr/mennesker med aggressive hensigter.
Bullhunden/mollosser er mere kendetegnet et stop/reaktion og styrke - fremfor f.eks. mange jagthunde med stop/reaktion og hurtighed.
Enhver hund med en brugsegenskab bør trænes og leve udfra dette.
Men at sige f.eks. at bulldogen er så meget mere disponeret til at overfalde en lille hund, end f.eks. en jagthund - det vil jeg nok mene er direkte usandt.
Begge type racer kan blive trikket af forskellige faktorer.
Pt. er der nok bare flere jagthunde-ejere, der ved hvad denne kræver og er, end af molosser-ejere der ved hvad de er- desværre.
Disse racer er ikke onde o.l. de kræver bare en ejer der kender deres behov - ligesom mange andre racer kræver.
jun 2004
Que??? - Nej - det er IKKE en kobbelhund
Og nej - den nedlægger IKKE småvildt.
Det er en stående hønsehund!!!
Jeg syntes ikke du skal kaste dig ud i mere "viden" - for ærlig talt - så har du ikke imporneret mig.
Jeg kan også sidde og kopierer en masse fra nettet - men jeg ved dog hvor jeg skal lede og hvad det betyder.
maj 2008
WEIMARANER
Oprindelsesland: Tyskland
Anvendelse: Alsidig jagtbrugshund (stående jagthund).
Klassifikation: FCI Gruppe 7 (Stående jagthunde),
Sektion 1.1 (Kontinentale, stående jagthunde af typen "Braque" (hønsehunde)).
Med brugsprøve.
Historie: Der findes talrige teorier om Weimaranerens oprindelse. Så meget står dog fast, at
Weimaraneren, som dengang endnu havde meget blod fra "kobbelhunde" i sig,
allerede i den første trediedel af det 19.århundrede blev holdt ved hoffet i Weimar.
Ved århundredets midte, altså før man begyndte at renavle racen, var opdrættet
næsten udelukkende baseret på brugsegenskaberne og varetaget af erhvervsjægere
og forstfolk i det centrale Tyskland, frem for alt i området omkring Weimar og i
Thüringen. Da hundekoblernes tid var forbi, krydsede man disse hunde med
hønsehunde og avlede videre med disse krydsninger. Fra omkring 1890 blev racen
planmæssigt opdrættet og stambogsført. Foruden den korthårede Weimaraner
forekom allerede før århundredskiftet også en langhåret variant, omend kun i enkelte
eksemplarer. Siden oprettelsen af stambogsføringen er Weimaraneren blevet renavlet
og således i det væsentlige holdt fri af indkrydsning af fremmede racer, frem for alt
Pointer. Dermed er Weimaraneren nok den ældste, tyske stående jagthunderace, som
nu gennem godt 100 år er blevet renavlet.
Helhedsindtryk: Middelstor til stor jagtbrugshund. Funktionel brugstype, formskøn og senet, med kraftig
muskulatur. Hannens såvel som tævens kønspræg skal være entydigt markant.
http://www.dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/Weimar.pdf
jun 2004
Og den har fungeret som "singel" jæger fra før 1890.
Man har fundet bla malerier med grå hunde fra det 1400 og mener at farven er bibeholdt derfra up-to-date
I 1897 blev klubben langt om længe anerkendt - trods det havde man allerede stambogsført datidens hunde.
Kobbelhunde nedlægger småvildt, ræv osv - hønsehunden tager stand og er allround.
Men kald du den bare en kobbelhund
Og hvad hulen har det så med kamphunde at gøre?
Det jeg skriver er at den IKKE er avlet til kamp - ej heller disponeret til det.
jun 2004
Hendes viden om kamphunde/avl?
mar 2006
mar 2006
Igen: Hvordan hænger "lige tændingsgrad" så sammen med at nogle racer anbefales frem for andre til bl.a børn, ophold med andre dyr el lign?
Hvorfor vil en sheltie (eller.. alle sheltier) vokalisere ved indtrængende (ulovlige eller ej), mens andre racer kunne finde på enten at fysisk forsvare sig, gemme sig eller hilse pænt?
... Fordi racerne har forskellige reaktioner på samme stimulus. JA, en sheltie kan godt bide, men der skal MEGET mere til end en trussel - der skal være decideret overhængende fare eller smerte involveret. Det samme er ikke sandt for en Fila - den skal nok lægge dig ned bare du kommer ind. Så, hvis det er det du mener med tændingsgrad, så er jeg uenig.
maj 2008
og f.eks. en weimaraner har større tendens til at spurte efter en lille hurtig hund og bide den... end f.eks. en amerikansk bulldog har.
Dette pga. forskellen mellem jagt og vagt-instinktet....
En jagthund vil nærmere sandsynligt blive trikket af noget der ligner/agerer byttedyr - og m. f.eks. en videreavl fra kobbelhundene, der så vidt jeg ved arbejdede/jagede i flok for at indsnævrer f.eks. en kanin el.lign. så er der også tendenser der... Derfor er lydighed og skarphed vigtig at træne.
En vagthund - vil yderst sjældent reagerer uden grund - og der er mange 'steps' før et angreb - dette være sig utryghed og beskyttertrang det kan udløses fra - derfor er det meget vigtigt med disse vagthunde-racer at de får meget positiv stimuli sammen med lydighed.
Jeg prøver blot at påpege, at alle hunde kommer fra noget - og at alle hunde har noget der kan trikke dem - det er ikke KUN 'kamphunde' der pludselig kan lave ballade.
maj 2008
Så nej respekterer jeg hende ikke særlig meget - da hun jo nærmest ikke tror at enhver stor hund kan have et 'labrador' sind...
Og så pointerer hun en masse punkter ud fra egen synspunkt, og ikke fra historiske kilder m.m. som ellers er generel information.
Og jeg kender ellers heller ikke en eneste hundeejer (og jeg kender endel) -
som brøds sig om hende - af bl.a. samme årsag.
Og ikke noget at sige til, at der heller ikke kommer så mange til hendes træning.
maj 2008
Størstedelen af de hunde på listen er IKKE racer fremavlet til kamp...
Det er store vagt/-og gårdhunde....
Der er også stor forskel på at være kamphund og vagthund - disse vagt/gårdhunde, er skabt til at advare familien først og fremmest - så er nogen tillagt den evne ikke kun at advare, men også beskytte, feks. dyreflok mod bjørne, ulve o.l. som f.eks. (den anatolske hyrdehund/Kangal)
Der skal også understreges en stor forskel af hunderacerne, af dem der bor hos og i familien, og dem der er skabt til at løbe frie og har meget lidt menneskekontakt...
Både am. staff. og am. bull - er to racer der altid har været 'indenfor' - og ovenikøbet længe har været brugt som almindelige familiehunde og ikke som vagthunde og gårdhunde...
Det er faktisk kun pittbullen og tosaen - som er kendte racer fremskabt til kamp -
og selv disse to racer, er der utallige eksempler på kan/er dejlige eneejer hunde - og også ved opvækstsocialisering er gode familie og småbørnshunde.
jun 2004
Hvad hulen er det for noget vrøvl at skrive?
Mig bekendt har ikke en Weimaraner være et smut i pressens klør for sådan en forseelse!
Det må du dokumentere!
Så vil jeg lige lægge lidt ind til dig her om det modsatte:
(link fjernet)
http://politiken.dk/indland/article541629.ece
http://www.tvmidtvest.dk/indhold/kamphund-angreb-hyrdehund
http://www.nordjyske.dk/aalborg/forside.aspx?ctrl=10&data=28%2c3509959%2c2875%2c3
(link fjernet)
http://ekstrabladet.dk/112/article124647.ece
(link fjernet)
http://www.tv2east.dk/artikler/kamphunde-angreb-5-aarig
(link fjernet)
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/kriminalitet/2009/08/31/160656.htm?rss=true
http://www.helsingordagblad.dk/article/20100607/NETNYT/706079989
(link fjernet)
http://www.fyens.dk/article/1272679:Kerteminde--Kamphund-angreb-puddel
(link fjernet)
http://www.dr.dk/Regioner/Trekanten/Nyheder/Fredericia/2010/04/04/04080619.htm®ional
http://www.sn.dk/Terrier-overlever-angreb-fra-kamphund/Naestved/artikel/9274
http://jp.dk/indland/article2126697.ece
http://www.nordvestnyt.dk/artikel/32130:Holbaek--To-angrebet-af-loese-kamphunde
http://avisen.dk/kamphund-skaber-frygt-i-tranbjerg_74969.aspx
http://www.jv.dk/artikel/709074:Aabenraa--Offer-for-kamphund----Jeg-var-som-lammet
http://www.youtube.com/watch?v=sW3GRgoEgHk
(link fjernet)
http://fpn.dk/motor/bil/article2025979.ece
(link fjernet)
http://www.nordkysten.nu/?Id=11955
http://www.tv2nord.dk/default.asp?PageID=5&NewsCategoryID=4&NewsID=238448
http://www.vejleamtsfolkeblad.dk/artikel/244020:Vejle--Kamphund-angreb-mand-ved-Marias-Plads
http://lollandsavis.dk/wp/?p=47218
(link fjernet)
(link fjernet)
http://www.sn.dk/Berygtet-kamphund-amok-igen/Helsingoer/artikel/72493
http://www.dr.dk/Regioner/Trekanten/Nyheder/Fredericia/2010/04/04/04080619.htm®ional
(link fjernet)
http://www.fredericiaavisen.dk/site/da/Avis/news/show/3323
http://www.fyens.dk/article/1291774:Indland-Fyn--Hundeudvalg-overvejer-forbud-mod-farlige-hunde
http://ekstrabladet.dk/112/article1009984.ece
http://www.willock.dk/news.php
http://hsfo.dk/?artikel=1108
http://greve.lokalavisen.dk/mand-overfaldet-af-to-kamphunde-/20100510/artikler/100519980/1052
(link fjernet)
(link fjernet)
(link fjernet)
(link fjernet)
(link fjernet)
(link fjernet)
(link fjernet)
http://politiken.dk/indland/article541629.ece
http://www.google.dk/imgres?imgurl=http://images.bt.dk/node-images/194/608x403-c/194917-kamphund.jpg&imgrefurl=http://www.bt.dk/krimi/hund-aflivet-efter-angreb-paa-aegtepar&usg=__Ka4EAeJKKfE3mQhJZqjab8g4TXI=&h=403&w=608&sz=56&hl=da&start=2&sig2=C7Uo8Fsr1rx2lKUqJ9DsGw&um=1&itbs=1&tbnid=u-wRKRpJY9TSWM:&tbnh=90&tbnw=136&prev=/images%3Fq%3Dkamphunde%2Bangreb%26um%3D1%26hl%3Dda%26sa%3DX%26rlz%3D1T4FTSA_da___DK356%26tbs%3Disch:1%26prmd%3Di&ei=PuhETNTrB5mXOIfa-cYM
http://www.google.dk/images?q=kamphunde+angreb&hl=da&rlz=1T4FTSA_da___DK356&prmd=i&filter=0&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=G-hETPaqDaKkOPKipDc&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CDMQsAQwAw
http://www.bt.dk/krimi/lille-bulder-overlever-vildt-angreb-fra-kamphund
http://www.youtube.com/watch?v=nd5uvK8TfOA
http://www.youtube.com/watch?v=Mef5uvKP_4Q&feature=fvw
http://www.youtube.com/watch?v=m-CP0-Ho2fI&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=Rtu24Gh0_VY&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=q7cLbxf2yYE&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=fEVZ7P-JsEk&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=SuN57mHo4bI&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=5yVHX8-k7aQ&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=mNP5o1qSRrg&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=mNgS92S-QlA&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=PEDqzlHvMiE&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=bKm1MOPlUoY&feature=related
jun 2004
Det er kun et meget lille "udsnit" af link - :-((
jun 2004
maj 2008
Troede det var små hunde vi snakkede om?
Underligere miskmask af racer og begivenheder, årsager og ofre...
Og troede vi snakkede om amerikansk bulldog også?
Og jo - en jagthund har større tendens til at løbe efter og bide et mindre dyr end en vagthund har -
maj 2008
Så synes jeg desuden også PÆNT alle de artikler om hunde der ikke ligner/er en listehund der har bidt...
Men det er fint Karin - jeg/vi er mange der kender din generelle holdning til at generaliserer alle de hunde/ejere der ligner og er...
tydeligt bevis ovenover.
Og helt ærligt - at man så ikke engang åbent vil erkende at en jagthund har disse tendenser....
Men istedet slynger møj ud til højre og venstre -
maj 2008
jun 2004
Og du (og åbenbart også mange andre) ved så også jeg "generaliserer" disse blandinger (hvad folk så end kalder dem)
Jeg har intet imod tavle avl..!!
Artikel i EB fra DB