1.640 visninger
|
Oprettet:
Amstaff viser tænder og hvæser.. {{forumTopicSubject}}
Hej
Vi har en Amstaff på 2 1/2 som er begyndt at snerre af os med lyd og vise tænder når hun har gjort noget forkert og vi irettesætter hende. Hun springer ud efter os men bider ikke. Hun prøver at holde os væk fra hende. Ja, det lyder alvorligt, og det er det for os også. Vi aner ikke hvad vi skal og skal ikke. Vi er bange for at hun tager det sidste skridt og bider til. Hvad skal vi gøre?
Dette er ikke en diskussionstråd. Vi har altid gjort alt for at opdrage og opvarte hende som den hund som hun er. Hvorfor lige pludselig den reaktion..
Hjælp..
okt 2007
Følger: 56 Følgere: 55 Hunde: 4 Emner: 216 Svar: 1.402
aug 2008
Følger: 7 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 446 Svar: 3.686
Hvis i er utrygge ved den, så er der ingen grund til at holde den i live.
aug 2007
Følger: 18 Følgere: 15 Emner: 102 Svar: 513
Jeg kan ikke se hvad der skulle ligge bag den opførsel. Det er noget hun er startet ved for et par uger siden. når hun skulle irettesættes så forsvarede hun sig. Puha, aflivning. Ja, det er nok den vej som rådene kommer til at være.. Det er en tung gang. Hun er jo vores bella
aug 2007
Nej, hun blev vist i hendes kurv fordi hun havde gjort noget som hun ikke måtte.
Jeg bad hende om at lægge sig ned, det gjorde hun ikke. så gik jeg hen imod hende for at lægge hende ned, og så gjorde hun ellers de optøjer. Jeg blev bange og sprang jo væk. Dårlig oplevelser har hun ikke haft. Ikke noget som er naturligt for en hund. det er jo ikke sjovt at blive sendt i kurven, fra haven af.
okt 2007
Følger: 56 Følgere: 55 Hunde: 4 Emner: 216 Svar: 1.402
jeg har engang stået i den samme.
men hvis I er utryg ved hende, ville jeg vælge aflivning. desværre.
men som du selv skriver hvad bliver det næste...
det lyder som om hun allerede nu har valgt sig sselv som leder. og det er ikke så smart..
det KAN ende meget galt
aug 2007
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 8.003
aug 2007
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Det kan godt være miskommunikation - specielt i forhold til irrettesættelser, hvor hunden i bund og grund ikke har forstået hvad det er, den bliver irettesat for, kan der opstå noget frustration, der ender i sådan noget halvhysterisk snapperi.
Nu er det jo sådan, at I desværre ikke må overdrage hunden mere - ellers ville det oplagte måske være at finde et hjem til den, der kan overskue problematikken.
Så enten må i aflive eller tage tyren ved hornene og få fundet ud af, hvordan I kommunikerer hensigtsmæssigt med hunden.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.054
Finder han ikke noget, må i prøve at se om i kan finde årsagen, og se om det er noget der kan ændres på eller ej.
aug 2007
aug 2006
Og så lægge en god gang flid i projektet, sådan at I kan nyde hinanden i mange år endnu.
aug 2007
Vi er blevet enige om at tale med en adfærdsbehandler eller en anden ekspert. For vi accepterer ikke den opførsel men hun betyder meget mere for os end "bare at aflive"
jan 2007
Hvis det er sådan det skal forståes, er jeg meget uenig. Self finder hunden jo (nogen hurtigere end andre) ud af at den kan slippe for kontakt/straf hvis den markerer... Men det handler jo ikke om at vinde eller tabe. Bare om at en bestemt adfærd giver den reaktion -altså forstærkes adfærden jo gang på gang.
Har selv haft en tæve der gjorde den slags ganske ofte. Den vidste jo at den blev ladt i fred hvis den gjorde det.
Da den ikke længere fandt årsag til at ville lades i fred, stoppede adfærden osse.
Her handlede det altså ikke om at vinde noget som helst, men om at den fandt kontakten med mennesker ubehagelig.
-den havde ikke fået bank eller noget, den havde "bare" været vandt til at kontakt ikke var specielt positivt, så den ville hellere være i fred.
jan 2007
Så kort sagt skal man "bare" sørge for at den ønskede adfærd betaler sig. Det er self nemmere sagt end gjort, og kan i finde en god adfærdsbehandler der kan hjælpe, tror jeg bestemt det er et problem der kan løses.
aug 2007
vi vil tage hende til dyrlæge i første omgang. Se om hun har ondt nogen steder. Og det med en adfærdsbehandler, den har vi talt om før jeg oprettede tråden.
For som før sagt. vi accepterer ikke den opførsel. Men der lægger en grund til alle ting.
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 8.003
jan 2007
Så en god idé kunne være at ringe til mere end en, og forhører jer ad hvad de hver især kan, hvordan de arbejder osv:o)
aug 2006
Man får ofte tillagt hunden nogle negative egenskaber ved at putte dominans-etiketten på den, og meget ofte er det en misforstået fortolkning, når vi siger en hund er dominant.
Så prøv at tænk det hele positivt. Hvordan kan I lære hunden hvad I gerne vil have - tænk i samarbejde og ikke i modarbejdelse. Tænk i at bygge fælleskab op i stedet for at pille individ ned.
At vende tankerne sådan kan meget hurtigt give en effekt - og et større forståelse for hundens motiver som værende positive og ikke negative ;o)
aug 2007
Så det du siger er at den ikke længere blev straffet for noget den havde gjort? Og derfor stoppede adfærden? Jeg har ikke tænkt at Bella ikke skal straffes når hun gør noget galt. Så kører vi jo helt af sporet og så er det at hun tænker "Jeg bestemmer og gør som jeg vil". Bella har aldrig fået bank på nogen måde. det kunne vi simpelthen ikke drømme om at gøre.
Men det kan være at Bella har følt sig truet af mig (tæve mod tæve) og så er det at hun vil være stærkere end mig. det kan jeg godt se det logiske i.
Michelle
Ja, det med at den gode opførsel skal belønnes og roses. det har vi altid gjort. Hun bliver rost til skyerne når hun gør som vi ber hende om. Hun får en konsekvent men kærlig opførsel. Hun er 2 1/2 år. Og det er noget der først lige er kommet. Og vi har ikke ændret adfærd-.
aug 2007
Bella har altid skulle have tingene at vide mindst 2 gange før hun gør det. Og vi har arbejder med det siden vi kan huske. Og når hun så har gjort tingene så er hun naturligvis blevet rost til skyerne.
Jeg vil gerne lægge tanken om dominans væk, men det er svært for mig når hun jo gør lige som hun vil. det kan jo ikke være fordi hun er i tvivl om hvad hun skal. Men hun forsøger altid og slippe. Men den køber vi ikke.
Jeg vil læse alle svar igennem igen og så tage rådene til mig. Og vi tager ikke den første og bedste adfærdsbehandler. Så kan vi ligeså godt klare os selv jo. Tak for råd
feb 2009
Følger: 37 Følgere: 35 Hunde: 5 Emner: 107 Svar: 983
aug 2007
Hjælper det ikke, ja så er det jo den eneste vej. Vi skal være trygge ved hinanden igen. Og jeg tror i bund og grund at det handler om miskommunikation som der her bliver nævnt. Selvom det ikke er godt så er det betryggende. For det er nemlig noget som vi kan rette op på.
aug 2006
Og hvis den så ovenikøbet har vænnet sig til, at kommandoen skal lyde to gange før hun udfører hvad hun bliver bedt om, ja så er dette ganske enkelt blevet til en øvelse.
Det er ikke dominant adfærd ikke at lystre ;o)
Det er blot en snert af fejltræning - selvfølgelig under hensyn til, at ikke alle racer er lige lette at motivere.
Og jeg tror, at det du har er et motivationsproblem og ikke et dominansproblem ;o)
Men det er da klart, at når du er nået dertil at du er blevet nervøs, så må du have nogen til at kigge på jer, og give nogle fifs til at få styr på jeres relation igen.
Indtil da, så tænk på, hvordan du kan motivere, lokke, narre din hund til at gøre det du gerne vil have - for den kommer ikke til at gøre det ved at blive straffet for at lade være ;o)
feb 2009
feb 2009
jan 2007
Nu kom hun formodentlig fra en noget anden baggrund end din hund. Hun var vandt til at være alene det meste af tiden, og når der så var mennesker, lavede de ikke noget med hende overhovedet, så hun kendte ikke kontakt som noget sjovt og positivt.
Det er næppe af HELT samme grund jeres gør hvad den gør.
Men for Møffes vedkommende handlede det om at gøre kontakt til noget rart og sjovt. Jeg fik fjernet hendes aversioner mod kontakt, og så stoppede den uheldige adfærd osse.
Jeg har ikke set jeres hund så det kan jo højst blive til "det kunne være fordi..."
Nogen hunde er ret signalfølsomme, så for sådan en hund, kan det at den bliver fysisk lagt ned (og her mener jeg self ikke med vold -bare som du skrev, den lagde sig ikke ned, så du gik hen for at få den til det) godt gøre den meget trykket... og overser man at hunden føler sig trykket, så kan det resultere i en markering.
Generelt synes jeg ofte sådanne markeringer komme i situationer hvor hunden føler sig trykket/presset, så måske man skal tænke over hvordan man går hen til hunden når den har gjort noget den ikke måtte.
Og om det betaler sig at gøre det ønskede handler ikke altid om at den jo får ros og godbidder.
Hvis der ligger en steg på køkkenbordet og du har en tør kiks i hånden, så er det meget muligt den får en kik (= belønning) for ikke at tage stegen, men stegen betaler sig jo nok at tage alligevel;o)
(håber du forstår hvad jeg mener)
aug 2007
Jeg læste lige dit indlæg højt op. Jeg er glad for at du tager dig tid til at svare. Og jeg forstår de ting som du siger. Det er mig der har været helt galt på den. Selvfølgelig gør hun ikke som jeg vil have når hun bliver straffet for at lade være. Så vi skal fokusere på at hun kun gør som vi beder hende om. Så kommer vi ikke i de situationer hvor hun "trodser". Ja, jeg vil summe lidt mere over tingene..
Tak tak tak alle!
aug 2007
Michelle - Jeg forstår godt hvad du mener Nu går jeg hjemme for tiden, så hun er ikke alene hjemme særlig tit vi har masser af kontakt. Og vi har en god kontakt og hun er en dejlig hund som vi virkelig nyder i fulde drag. Men hun har sine nykker som enhver hund. Får hun lov til f.eks at få rester en dag eller to, så mener hun "at det skal jeg da have hver dag" og får hun ikke det så er det at vi har vores sammenstød. Jeg har fået øjnene op for hvor problemerne ligger og det er bare så rart. Det er noget vi kan tage hånd om. Man gør jo ikke tingene frivilligt, og sletter ikke Bella. Vi har nok ikke altid været lige gode til at tænke i nye baner og lokke hende til positiv adfærd, men i stedet har vi skældt ud. Det med at hjælpe hende med at lægge sig ned, det lød voldsommere end det er. Det er ikke på en voldelig måde, men mere på den måde at vise hende hvad vi mener og at vi mener det alvorligt. For vender vi ryggen til så er hun ude af kurven igen hvis vi giver efter. Men tak for dine tips også. Dejligt med så hjælpsomme mennesker!
aug 2006
Det gør alting meget lettere - og meget sjovere både for hunde og for mennesker ;o)
jan 2007
Som CH skriver, så gør hunde ikke meget andet end hvad der betaler sig. Så hvis hunden ved hvad man vil have (altså har forstået øvelsen) og det osse betaler sig at udføre den så gør hunden det osse. Alt andet ville jo være dumt for den selv:o)
Så jeg tror betsemt du/i vil have gavn i at tænke i nye baner og på den måde få en mere positiv tilgang til træningen. Det er sjovere for både hunden og jer:o)
Håber i finder den rette hjælp, og held og lykke med træningen:o)
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.349
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.242
aug 2007
Ja, jeg er enig med dig. Altså. Hun har ikke forstået kommandoen. For jeg var vred og ophidset. Fejlen ligger helt på min side, og det har jeg indset efter at have oprettet tråden. Jeg tænkte hele situationen igennem. For det første så har hun ikke forstået hvad jeg ville, og så at jeg ville vise hende fysisk hvad jeg mente så er hun blevet usikker og viste at hendes grænse blev overtrådt.
Gitte
Nej du har ret. Jeg har ikke tænkt over aflivning. Jeg skrev også at vi vil arbejde med tingene, for det er os som mennesker som har gjort fejlen. Det skal vores hund ikke bøde for fordi jeg blev usikker og nervøs.
jul 2007
Følger: 32 Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 2.523
Så en høj stemme, en grov stemme og fysisk magt, vil kun forstørre hundens instinkt. Hvor en afledning af noget bedre, og en fortjent guffer når hun reagere positivt, er vejen til god opførsel og kommunikation.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.097
TrådStarter : Jeg synes du lyder som en rigtig god hundeejer og jeg håber I finder en løsnig sammen, jeg hader når folk skriger aflivning ved uønsket adfærd i stedet for lige at slå koldt vand i blodet og forsøge at finde grunden dertil.
aug 2006
feb 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 80 Svar: 898
Amstaff viser tænder og hvæser..