Jer med Rottweiler. Hvilken træning?? {{forumTopicSubject}}
God aften allesammen..
Ja, jeg er meget faccineret over racen rottweiler, og syntes det er en super smuk og flot hund.. Vi kunne måske godt tænke os en engang..
Men, men jeg kom sådan til at tænke over hvad man rent faktisk bruger rotten til?? Hvilken form for træning går i til med jeres hunde?? Nu ved jeg at rotten er en vagthund.
Men ville de være gode som feks spor hund? agillity? rally eller hvad man nu ellers kan træne med dem..
det er jo rart nok lige at vide, hvilken form for træning der er godt for en Rottweiler.. og ja hvad er der ellers af gode ting atvide om racen?? Hvor aktiv er racen?
Ligenu har vi labrador/goldenretiver blanding på 1 år, det er vores første egen hund. Men vi er begge vokset op med hunde. I min familie har vi altid haft store hunde.. bla scæfer..
Jeg går til træning med min hund 1 gang ugenligt hvilket jeg har planer om at fortsætte med, når vi er færdige med det hold vi er igang med..
Hvad skal man kigge efter, når man feks skal kigge efter hvalp?? vi har naturligvis tænkt os at købe en med stamtavle.. Men hvilken avler ville i anbefale at købe hos??
Det her skal først være om nogle år, hvis det bliver aktuelt.. Vi har endnu ikke børn, men har planer om at få det engang.. Så hvis vi skal have hund nr 2, skal det først være, når vi ved om vi har tiden til en hund ekstre..
Men ja, kom med jeres indput om racen..
pft
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Hunde: 2 Emner: 28 Svar: 311
Hmm jaa.. har godt hørt at de godt kan give problemer, hvis ikke de aktiveres nok.. Hvor meget motion/aktivering kræver sådan en hund??
Er der meget stor forskel på rotten og feks scæferen, hvor begge racer er vagtsomme??
sep 2008
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 105 Svar: 952
maj 2005
Følger: 75 Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 596 Svar: 8.421
Ipo er spor, lydighed og forsvarsarbejde
sep 2007
Nåå okay.. hehe.. DET kunne i da bare ha sagt hehe..
Kunne Rally ikke være godt for sådan en hund?? Eller ville det blive for kedeligt i længden for sådan en basse??:)
sep 2007
Jeg bruger mere end en time på vores hund nu, så med det går det nok ikke helt galt.. Men nu må vi se om det bliver til en rottweiler engang.. I hvertfald går der et par år, men det er jo godt at undersøge noget om racen inden man anskaffer sig en..
mar 2009
Følger: 41 Følgere: 41 Hunde: 1 Emner: 114 Svar: 1.755
Det er en meget aktiv race, og den skal aktiveres en masse i løbet af en dag i form af forskellige opgaver - gåtur er ikke nok, den skal derimod ud og bruge hovedet!
Når man kigger efter hvalp er det selvfølgelig vigtigt at man kigger på forældrene og ser på sundhed og alt det, når du har fundet en god kennel du vil købe hos, så skal de nok hjælpe dig med at udpege den helt rigtige hvalp som passer til dine " behov".
Her er et link over de forskellige rottweiler kenneler, så kan du sidde og lurer allerede nu.
http://rottweilers.dk/danske%20kenneler.htm
Og ellers kan du få en masse info på hjemmesiden: http://rottweilers.dk/
sep 2007
rally handler om lydighed, og hvor du har hundens kontrol 100% procent. Mine trænere anbefaler rally, inden man feks begynder på agility eller andre former for træning, da rally hjælper en med at have styr på hunden.. Det er en masse kontakt øvelser på en bane, med forskellige øvelser..
Jeg prøvede det lige for første gang idag, så kender ikke så godt til rally. Men de siger derude at det er en god trænings form, og at hunden virkelig skal bruge sig.. Men nu må vi se hvad det bliver til..
Vil undersøge en masse om racen..
nov 2005
Følger: 4 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 1.779
og desuden træner jeg faktisk rally med min gamle tæve - så det kan du sagtens træne med dem
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 48 Svar: 1.756
Nogen af dem er rigtig dovne og ville egentlig bedst egne sig til familiehunde med et par gåture dagligt og måske et enkelt spor eller 2 om ugen. Andre er virkelig brugshunde med stort B, og egner sig bestem ikke til KUN at være familiehunde. De skal bruges hver dag, og er rigtig gode til PH-arbejde. (Og kan, hvis de bliver brugt godt egne sig til familihunde når de er hjemme)
Så hvis i gerne vil have en rottweiler vil jeg anbefale at tage rundt til forskellige kenneler og høre hvad de har, og hvilke drifter der ligger i deres avls-hunde.
maj 2007
nov 2005
Følger: 4 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 1.779
Rally er sjovt for både hund og fører men det kræver altså ikke den store hjerne kapacitet fra hunde af
sep 2007
okay. tusind tak for alle jeres fine svar.. det er fint at høre fra nogen med god erfaring inde for racen..
Er der forskel på brugshundene og feks udstillingshunde??
Ikke fordi jeg ikke vil bruge hunden, for det vil jeg skam.. Vil melde mig på et træninghold, uanset hvilken hund vi nu skal have.. og jeg nyder at arbejde med dem.. Men er måske mest bange for om vi kan styre en rotte..
maj 2007
Dette er selvfølgelig opstillet i meget grove træk, og man kan sagtens være heldig/uheldig at funde en brugshund der ikke gider arbejde og omvendt :o)
Men det er altid en god idé at få en god snak med opdrætterne og høre hvordan forældrene/bedsteofrældrene er :o)
Hvis i kan have / har en fast, rolig og konsekvent hånd vil jeg godt mene i kan styre en rotte :o)
Jer med Rottweiler. Hvilken træning??