{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.233 visninger | Oprettet:

Bange for fremmede.. :( {{forumTopicSubject}}

Hej HG..

Syntes lige at jeg ville prøve at forhøre mig herinde - for engangs skyld.. smiley

Min kæreste og jeg har en dobbermann og en GD..
Vi har ingen problemer med vores GD hun er som de nu engang skal være.. Meen vores dobber er sindsygt bange for fremmede mennesker - så snart vi får gæster løber han enten ud på de omkring liggende marker - og bliver der indtil vi kommer ud og henter ham eller til gæsterne er kørt, ellers smutter han ud i stalden eller under bordet - vi har kendt ham fra han var ganske ny, og han har fået en super start på livet..
Nogen der ved hvad det kan skyldes - og hvordan man evt. kan vænne ham til at fremmede ikke er livtruende??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bange for fremmede.. :(
  • #1   17. jun 2010 Hvor gammel er han?

  • #2   17. jun 2010 Tanja: Han er fra december..

    Sanne: Okey, har ikke lige nogen der sådan kommer hver dag.. :S ved godt det er hård træning..


  • #3   17. jun 2010 have godbidder ved døren og beløn ham når der kommer gæster. Sæt en skål med godbidder på bordet hvor gæsterne sidder og lad dem belønne ham når han forsigtigt kommer til dem. Forsyn også gæsterne med godbidder i lommerne når de går ind af døren, og ignorer så hans angst fuldstændigt. Bed gæsterne om ikke at bukke sig over hunden eller kikke den i øjnene, men vende blikket og hovedet væk fra ham og stikke hånden frem med godbidderne i. Gør det til noget positivt, at der kommer gæster, og sørg for at han ikke kan stikke af, ha` ham eventuelt i snor når gæsterne kommer. Dette virkede på min tæve, som også var angst for mennesker. Det tager tid, men det kan lade sig gøre. God arbejdslyst og held og lykke

  • #5   17. jun 2010 Hej Tanja....

    Der er vist noget, som i har misforstået.... En Dobermann, er en enmands hund, og en passende skarp en af slagsen... Den skal derfor have en Fast opdragelse.... Alt andet, vil være forkert med en sådan hund.... Den er en skarp hund, og fremavlet til at være det....

    Så det, at den så at sige flygter ud af huset, skyldes formodentligt, at den savner retningslinier for... Hvad skal jeg nu gøre ?????.....

    Så fremover, når der kommer fremmede, bør i vel nærmest kommandere hunden på plads, og først når hunden har set den fremmede an, bør den igen sættes fri.... Går man fra den, bør den nok den første tid, dækkes af.... Og den første tid, bør i nok sørge for, ofte at få besøg af folk, som i kender og har et fuldstændigt afslappet forhold til.... Da jeres opførsel, overfor de besøgende, skal være helt afslappet og naturligt....

    Det gælder kort og godt om, at få hunden ind, og sidder den ved siden af Far, føler den sig tryg.... Men racen er jo egentligt skabt til det modsatte.... Nemlig at få ejeren til at føle sig tryg...

    Husk det var en Tysk SKATTEOPKRÆVER der skabte racen, og det var jo næppe fordi, han var en vanvittig populær herre :-))))

    Held og Lykke, med at få bygget hundens selvtillid op, til hvad den burde være.

    M.V.H....Benny..


  • #7   17. jun 2010 Anette: Han kommer ikke hen til gæsterne uanset om de så er der nok så længe.. smiley

    DFFD: Han kommer fra en privat person som også har pension, så han har været vant til andre lige fra begyndelsen - også derfor vi ikke forstår at han er så bange for fremmede - hans søskende har heller ingen problemer...

    Benny: øhh - jeg har intet misforstået, og hvis du mener vi ikke opdrager vores hund, syntes jeg da du er lidt tarvelig du kender os jo ikke ej heller vores hunde - og de får begge en konsekvent opdragelse.. og desuden flygter han jo ikke ud af huset (hvilket heller ikke står nævnt nogen steder) hvis han løber ud på markerne er det fordi han er ude - vores dør står altid åben så derfor har de frit løb ind og ud... og vi opdager ikke altid vi får gæster før de står i køkkenet...


  • #8   19. jun 2010 Hej Tanja

    Man kan vælge at misforstå indlæg.... Eller man kan prøve på at lade være.... Var jeg dig, ville jeg prøve at lade være.... :-))

    Jeg skriver ikke, at du ikke opdrager din hund.....

    Men prøv nu lige, at læse indlægget igen, og læg så den rette forståelse i det....

    Jeg har Max 6 linier, at danne mig et skøn over dit problem på, og ud fra dette, give dig et hint, der kan lede dig i den rigtige retning....

    Og på trods af Egoisten's indlæg... Har jeg ikke tænkt mig at ændre på ordlyden....

    Og til Egoisten....

    Indrømmet, jeg har aldrig haft Dobermann, så ja, jeg læner mig op af litteraturen, samt andre Dobermann ejere og deres hunde... Samt jeg tror næppe, at racen har forandret sig så meget, fordi du har fået Dobermann, så det berettiger til at forkaste de mange års erfaringer, der ligger gemt i denne.

    Har du så meget forstand på Dobermann, så løs hendes problem, i stedet for at beskrive, at du selv har stort set samme problem med din egen hund, og kritisere mit indlæg.

    M.V.H....Benny..


  • #9   19. jun 2010 Benny: Syntes nu stadig ikke at noget af det du beskriver om dobermann'en passer - ihvert fald ikke på dem jeg har mødt og kender...


  • #11   20. jun 2010 Hej Tanja...

    Prøv nu alligevel at tænke lidt over det, og ret så ind efter det...

    Så vil jeg tro, du kan udrette mirakler med din hund.

    Lad nu være med at lade din fantasi løbe af med dig...

    Dobermann er og skal være, en skarp race.... Men lad nu være med at lægge mere i det, end hvad det betyder... Det betyder jo ikke, at den går og skærer tænder hele tiden... Den er jo trods det, at den er skarp, stadig en glimrende familiehund.... Men altså, stadig alt fra første indlæg tæller.... Også det med en mands hunden...

    M.V.H....Benny..


  • #12   21. jun 2010 Hej igen DFFD Egoisten

    Hvorfor skal vi nu have dine meriter, dem har vi ikke bedt om....

    Alt hvad du skriver om her er datid.... Medens Tanja's problemer er nutid.

    Det er også muligt, at det meste litteratur om Dobermann er af lidt ældre dato.... Sådan lige en hurtig søgning, sagde 1982, 1987 og 1990... Men taget i betragtning, at en af mine foretrukne bøger, er fra 1939, så forekommer de mig da ikke overvældende gamle....

    Havde du nu udnyttet dit forspring, på 18 års praktisk arbejde med racen, og udstyret Tanja med nogle gode hints og retningslinier for, hvad hun skulle gøre.... Havde jeg formodentligt slet ikke besvaret hendes indlæg....

    Det er måske også lige på sin plads, at smugle en lille rettelse med ind i billedet.... Jeg mener jeg skrev " En fast opdragelse " og har så vidt jeg erindrer, ikke nævnt " En fast hånd " før nu...

    Men når vi nu har sådan en Proff... Som dig her, vil jeg da ikke yderligere forvirre Tanja, men overlade det til dig, at guide hende igennem hendes problem.

    M.V.H....Benny..


  • #14   21. jun 2010 Hvor er det dog træls at der skal sidde en som beskriver datidens dobere, som nutidens, frygteligt at føre sig frem på den måde, uden at have kendskab til den dober vi har idag!!!

    En dober er en skarp race??
    Hmmm En dober er en følsom race som har brug for en kærlig, men fast opdragelse, skarp.......... Ja måske, men på ingen måde som den var kendt som i datiden....

    Men Benny, nu da din fortrukne bog er fra 1939, har du så seriøst en forstilling om at racen er på samme måde som denne bog beskriver?

    Som DFFD skriver, tag ud og mød race som den er idag, du vil nok sluge dine kommentare herinde igen efter mødet med nutiden dobere.

    Og så til jer andre, tvivl ikke på DFFD viden og erfaring omkring doberen. ;o)




  • #15   22. jun 2010 Tak for jeres råd - vi vil prøve os lidt frem - i håb om at det kan blive bare lidt bedre.. smiley han er jo trods alt stadig en hvalp.. smiley
    Igen mange tak for jeres råd..


  • #16   22. jun 2010 Hej Fddf & Katteri Proud

    Hvis du har den holdning, hvorfor var du så overhovedet ved dette indlæg.

    Jeg kunne sikkert opdrage hendes Dobermann, men da det ikke skal være min Dobermann, vil det være særdeles dumt... Det skal hun selv.
    Jeg kan slet ikke se det mindste problem i, at jeg giver nogle hints om, i hvilken retning hun skal arbejde....

    Selvfølgelig, som jeg vist allerede har skrevet... Så har jeg, indtil nu, haft 6 linier, at bedømme ud fra.... Så selv om min opfattelse skulle være en anelse ved siden af... Så kan jeg fint leve med det.... Og da Tanja formodentligt er et voksent, og fornuftigt tænkende væsen, er jeg sikker på, hun ret hurtigt ville kunne udskille det, som hun kan bruge, og skrotte resten.

    Kære Dffd... Har i taget det skarpe af Dobermannen, har den ikke længere nogen interesse.... Så at køre ud til jer, vil være det rene tidsspilde. Så tror jeg Herning trækker mere i mig....

    Og kære Katteri Proud...

    Ja det er da forfærdeligt... Men sådan helt ærligt.. Hvor pokker er det egentligt, vi er uenige ????. Så vidt jeg kan se, er din beskrivelse, stort set identisk med min.

    M.V.H....Benny..



Kommentér på:
Bange for fremmede.. :(

Annonce