At forsvare sin hund {{forumTopicSubject}}
Som nogle af jer måske har læst tidligere, så har min hanhund Jason, nogle ubehagelige minder fra fortiden omkring mænd.
For ikke så længe siden oprettede jeg en tråd herinde om en grim episode i gågaden med en fuld mand, hvor jeg måtte træde i karakter for, at få denne mand væk fra Jason.
Jeg har arbejdet en del med Jason omkring hans angst for mænd og det er gået fantastisk godt fremad og der er nu flere mænd som han ikke stiller spørgsmålstegn ved og har fuld tiltro til.
Men her for ca 14 dage siden fik vi besøg af et par, hvor manden efter kort tid tydeligt viste tegn på, at han ikke brød sig om Jason. Han forskelsbehandlede mine hunde meget tydeligt og viftede hånden ud efter Jason, hvis Jason søgte kontakt og jeg bad Jason være hos mig.
Jeg var på dette tidspunkt allerede temmelig vred på denne mand over hans attitude.
Herefter sidder han i sofaen med min tæve og jeg sidder og snakker med hans kone og der er ro på igen.
Efter en times tid går vi ud i haven og hundene er selvfølgelig med.
Jason og Hanky leger og løber jævnligt hen til os og her tager manden dælme en gren og bruger denne mod Jason for, at holde ham væk!
Her fare jeg op og sætter manden på plads med en ret høj tone - ja jeg skælder ham rent faktisk ganske meget ud!
Han stopper, ligger grenen og gør nu intet mod Jason.
Men herefter mærker jeg straks, at Jason nu føler sig stærk og hans måde, hele hans holdning, hans øjne - fortæller mig, at Jason nu forsøger, at overtage magten i forhold til manden.
Jeg må tage fat i Jason og bede ham stoppe.
Jason lytter heldigvis til mig, han stopper og leger videre med Hanky og herefter er der ro.
Men jeg har tænkt meget over dette efterfølgende.
Jason kunne mærke, at jeg var vred på manden, jeg sætter manden på plads - Jason følger op på mig og kopierer mig?
Ville Jason være sprunget på ham, hvis jeg ikke havde stoppet ham?
Jason var meget fokuseret på ham - jeg måtte tage fysisk fat i ham og holde ham. Hans øjne, hans blik havde en anden karakter end normalt.
Han knurrede ikke eller noget - men han ville helt klart demonstrere sin "magt" over denne mand.
Hvad gjorde jeg forkert siden Jason sådan "overtog" min irettesættelse af manden?
Jeg gik jo ind og forsvarede Jason i denne situation, men han skal jo ikke reagere på denne måde efterfølgende.
Håber i kan hjælpe mig med, at se hvad jeg gjorde galt - hvad jeg kunne have gjort anderledes.
okt 2009
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 64 Svar: 383
Kan dette have sat noget igang hos Jason?
Det er netop mænd med noget i hånden han er så utrolig angst for!
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.609
Efter et stykke tid (rigtig lang tid fakktisk) lærte hun at acceptere, ja endog at kunne lide mænd.. Men der var nogen få "typer" som hun stadig udviste mistro til!
Vi opdagede ret hurtigt at hvis vi råbte eller skældte ud (på disse typer mænd) forværrede det Linas holdning opførsel... Hvis vi der i mod talte i et fast og roligt stemmeleje så accepterede hun dem... omend hun ikke brød sig om dem stadigvæk.
Vi var meget obs. på disse typer af mænd og forsøgte at være på forkan... d.v.s. at vi altid bad disse mænd om at lade Lina være og ikke tage kontakt... Gjorde de det alligevel eller på andre måder overskred hendes grænse, råbte eller skældete vi aldrig ud i en høj tone... men sørgede for at holde en fast, bestemt stemmeføring og gik ind og "overtog" styringen (lidt svært at forklare..*S*)
Lina var en pyreneer og levede hos os i 12 gode år.... De sidste mange år havde hun ingen problemer med mænd af nogen art... men de første par år var hårde og vi skulle virkelig arbejde hårdt for at vende hendes mistro!!
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 3.220
Jeg er enig i at manden skulle have det at vide med store bogstaver, men pas på med at bekræfte din hunds dårlige adfærd.
jan 2008
Følger: 6 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 183 Svar: 2.627
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 4 Svar: 76
Var det hos mig, ville jeg ønske min hund skulle reagere på samme måde. Hans loyalitet skal lægge hos ejeren, og er ejeren glad for en gæst, skal hunden acceptere gæsten.
Ligeledes skal hunden være på ejerens side i en eventuel konfrontation, og det var lige nødagtig hvad din hund var. Oven i det har du valgt en race der er naturligt vagtsom, så det er kun en helt forståelig reaktion fra hundens side af. At han så også accepterer, at du tager ham ud af konkflikten igen, er kun ham og din opdragelse af ham til ros.
Når alt det er sagt, så er jeg helt uenig i trådens generelle holdning til hund og gæst princippet. I min verden kommer alle gæster før hunden - som udgangspunkt. Og folk der kommer på besøg hos dig, kommer altså ikke nødvendigvis for at besøge hunden også. Jeg ville, som du, havde holdt min hund væk, eller lade dem blive inde, da I gik ud.
Mine gæster skal ikke klappe og nusse min hund, hvis de ikke selv tager initiativet. Den opmærksomhed, skal jeg nok give ham.
Mvh. esben
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 4 Svar: 76
okt 2009
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 64 Svar: 383
Med de ting i har skrevet, sammenlagt med alle de tanker jeg selv har haft omkring det siden, så kan jeg godt se, at han jo reagerede som han gerne skulle.
Det er da klart gået op for mig, at han ikke blot vil stå og kigge på, hvis jeg ryger i problemer en dag - og det er da faktisk ganske betryggende, at vide.
Og det er også skønt, at han jo faktisk lytter til mig og stopper omgående, når jeg tager ham ud af konflikten.
Jeg blev bare nervøs, da jeg aldrig har stået i en sådan situation før.
Jeg havde en groenendael for en del år tilbage som vi havde en hundeadfærdsterapeut ude, at se på, da han var ekstremt reserveret overfor fremmede (genbrugshund) og han var virkelig MIN hund.
Terapeuten var meget dygtig og kunne aflæse Jack uden problemer - og han sagde til mig, at Jack ville reagere ganske kraftigt hvis en anden mand end min egen, ville røre ved mig.
Dette blev testet og ganske rigtigt - terapeuten skulle ikke røre ved mig!
Jack accepterede dog med årene flere og flere mennesker i vores omgangskreds og jeg knuselskede den hund.
Men vi kom aldrig i situationer som jeg nu har været i med Jason og jeg har ikke helt vidst om Jason ville reagere på denne måde, da jeg ikke engang har haft ham i et år endnu.
Men nu ved jeg hvordan han vil reagere og jeg ved også, at jeg skal passe på min reaktion på andre mennesker - også selvom de overtræder mine grænser.
Jeg overreagerede måske også - men jeg blev faktisk bange, da han løftede den pind mod Jason. Ganske enkelt fordi det både kunne ødelægge en masse for Jasons fremgang, men dælme også fordi Jason måske havde taget kampen op:(
Jeg er glad for, at vi har prøvet dette nu - da jeg nu kender ham endnu bedre og ved hvor jeg har ham:)
Tusind tak for jeres hjælp:)
At forsvare sin hund