{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.449 visninger | Oprettet:

Spørgsmål til Border collie ejerene :- {{forumTopicSubject}}

Hejsa alle i erfarne Border ejer smiley

Mit spørgsmål går ganske enkelt ud på ;

Fortæl mig hvor meget en Border kræver ( worst scenarie case ) af motion , mentalstimulering , lege , ect. ect.

Jeg har en labrador som jeg elsker højt , men ofte møder Simba "muren " før mig i forhold til udholdenhed og lege.

Jeg elsker at cykle , lege , træne tricks og hygge med min hund.
Jeg bruger ca. 1,5 til 2 timer om morgenen og 1,5 - 2 timer igen om eftermiddagen sammen med Simba ude i naturen , men ofte kan jeg se ( og det respektere jeg selvfølgelig 100 % ) at Simba bliver træt før mig.
Hans udholdendehed er for lille i forhold til det jeg vil , så derfor tænker jeg meget over hvilken race det skal være næste gang , men jeg vil nødig stå med det omvendte problem , at den kræver mere end jeg kan leve op til.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål til Border collie ejerene :-
  • #1   11. jun 2010 Den kræver ikke nødvendigvis mere fysisk motion end en lab, men den kræver mere mental stimulering. Hvis du vil gå til noget med den, agility, lydighed eller andet - så er det helt perfekt.
    Den kræver også at du fra starten er indstillet på at træne dens tænd/sluk knap. Det lyder som om du er meget aktiv sammen med din hund og det er da fantastisk - men man skal altid huske at en border skal lære at slappe af.

Hvad har du tænkt dig at lave med en border?

• #2   11. jun 2010 Siri :

Hvad jeg havde tænkt mig at lave med en Border ved jeg ikke , jeg må indrømme at jeg aldrig har gået til nogen form for træning eller sport med mine hunde smiley jeg er totalt blank på det felt smiley
    Alt hvad jeg laver med Simba er " selv opfundet " , men jeg tænker helt klart noget omkring hvor mit eget hjerte-kredsløb skal indgå ( så spare jeg Fittness )
    Men helt klart skal der også indgå meget socialt.
    Sidste år var jeg på vandretur på Bornholm med Simba , vi gik langs kysten fra Rønne til Gudhjem over 3 dage , målet var Svanneke , men jeg måtte afbryde turen efter de 3 dage , da Simba havde mødt muren der og tage hjem.
    I år ville jeg gerne have været på sådan en " Dog-camp " men desværre har jeg nogle problemer med min fod og skal nok opereres.
    Jeg tager også på Bakken den første søndag efter sæcon slutningen og kigger på Dog-A-Thon og går turen sammen med dem.
    Altså , mange sociale ture , gerne med lang gå-distance , tricks og så mine elskede cykelture i det fri.
    Hvis Simba kunne ville jeg dagligt cykle rundt om Bagsværd sø uanset vejret.

• #3   11. jun 2010 Det lyder som et rigtig dejligt liv for en border. Dog vil jeg klart anbefale at du vælger at gå til en form for træning. Man skal være opmærksom på at den fysiske motion er vigtig, men den mentale motion endnu vigtigere for en border.

• #4   11. jun 2010 Prøv eventuelt at finde nogle border-ejere i dit område og spørg om du må besøge dem. Så får du en meget bedre fornemmelse af hvilken type hund det er:)

• #5   11. jun 2010 Nadia og Siri smiley

tusind tak for jeres ord smiley

Og nu til mit engagement omkring hunde , som skyldes at ;

jeg er færdig med små børn og har masser af tid , den mindste af mine drenge er 20 år smiley

Altså , jeg ved ikke , jeg tror nu nok , hmmmm , at det handler om at ;

få mig aktiveret ellers finder jeg bare på unoder ala få knasterne op af gulvet " GG" og så bliver manden altså sur og skælder ud når han kommer hjem

• #7   11. jun 2010 HL - lige præcis. Og især med det fysiske skal man være opmærksom.

Simba - prøv at læs lidt om racen og se om du ikke kan finde en hundesport, du synes er sjov. Jeg er sikker på at en border vil stortrives hos dig, så længe du bare husker at den også skal lære at slappe af indimellem:0)
    Og vælg endelig opdrætter med omhu.

• #8   11. jun 2010 HL ;

Der rammer du hoved på sømmet , men det gælder alle hunde og derfor er jeg også meget opmærksom på når Simba møder muren og stopper der.
    Hverken Simba , border collie eller jeg har noget ud af en overstimulering , det eneste jeg ønsker er en hund der er korrekt stimuleret på alle fronter smiley

Og lige for en ordens skyld har jeg brug for at nævne , at jeg aldrig kunne finde på at skifte Simba ud med en anden hund bare fordi han ikke formår det jeg ønsker af en hund smiley
    Han er min bedste følgesvend og jeg elsker ham af hele mit hjerte

Hvordan mener i med " tænd og sluk " knappen ?

• #9   11. jun 2010 En border skal kunne tændes og slukkes. Dermed sagt at den skal lære både at være rolig og være på. Træner man ikke denne egenskab, så risikerer man at få en border, der er "på" 24 timer i døgnet. Derfor er det meget vigtigt eks. at lære hvalpen at der også skal være ro indimellem. Jeg har brugt et bur til min, som han kommer i når han bliver for overgearet.

• #10   11. jun 2010 Men hvor god deres naturlige tænd/sluk knap er afhænger også eget af hvilke linjer man vælger.

• #11   11. jun 2010 Siri ;

Tænd og sluk , lyder nøjagtig som det jeg har trænet med Simba , jeg har bare kaldt det

Time - out som betyder at jeg tog ham i snor HVERGANG han var på vej i det røde felt

Jeg har altid inddelt Simbas psyke i 3

Grøn = rolig , afslappet , hygge - dæmpet signaler = ok
    Gul = tændt , opmærksom , på , klar= ok , men hold øje med ham
    Rød = spændt - stresset- hurtig vejrtrækning - stiv = no go = snor

og idag kan jeg fange Simbas psyke næste 100 % før Rød ved at give ham snor på og lade ham sidde ved min side , det gør jeg både indendørs og udendørs
    Oftes falder han til ro på sekundet

• #12   11. jun 2010 Jeg er ejer af bordere. Har haft racen siden 93 og der er to linier i denne race man skal være opmærksom på inden man køber. Udstillingslinierne og arbejdslinierne. Begge dele har udfordringer af forskellig karakter.

Man bør sætte sig meget ind i dette og så er der MANGE arvelige sygdomme man også bør sætte sig ind i da der desværre er ALT for mange opdrættere der avler på grader af sygdomme idag. Så PAS PÅ hvor du køber og VID hvad du vil have!

Jeg har haft begge typer og jeg er meget aktiv selv og foretrækker arbejdslinierne. Dette fordi de vil samarbejde.. men her skal man så være opmærksom på at man IKKE skal træne 24-7 ej heller stresse hunden med aktiviteter konstant. ALT skal være med måde og da denne race kører højt i stress så skal man vide MEGET om stress og de signaler der kommer med dette. Hunden bliver VED og KAN IKKE køres træt, prøver man det får man en hund der ikke kan slappe af, noget mange desværre oplever og resultatet er at hunden får en skidt adfærd der giver problemer i hverdagen.

Man skal også sætte sig ind i hundesprog med denne race da den ellers har det med at hyrde og stresse andre hunde op med dens adfærd.. Det er ikke en hund der er så nem at have med at gøre hvis man ikke VED MEGET om hundens instinkter..

Med en border skal man sætte ind FØR den når i stressen.. og man skal være forud for den da man ellers ikke opnår dens respekt og derved tager den selv ansvar og styrer selv hvad den vil.. og kun få evner at have den opgave på sigt.

• #13   11. jun 2010 Jeanette ;

tusind tak for de vise ord du kom med der smiley

Nu ved jeg helt klart , at jeg skal tage kontakt med Borderejer og være sammen med dem og deres hunde FØR jeg beslutter mig til noget som helst.

Men er der så andre hunderacer i kan anbefale , som kan dække mit behov , men er lettere at tumle med uden for mange risici ?

• #15   11. jun 2010 Jeg vil til alle tider foretrække arbejdslinjerne! Synes de er bedre til at tænde/slukke og har mindre stress.

Og jeg giver dig fuldstændig ret Jeanette, men mener også at man skal passe på ikke at gøre hundehold til en videnskab. Ja, man skal have en hundeviden over gennemsnittet for at have en border, men med lidt studeren inden, snak med dygtige borderfolk og udvalg af de rette linjer, burde det være muligt for en person som Simba. Hun har jo alt hvad en border kræver. Et aktivt liv og lyst til at træne hund.

• #16   12. jun 2010 Tak skal I have for de pæne ord;-)

Jeg skriver bare hvad der er mit eget indtryk også fordi jeg jo er hundetræner selv og ser hvor folk jo har problemer i deres hverdag med bla bordere;-)

Af arvelige sygdomme i denne race er der; PRA og CEA(øjensygdomme), HD, Epilepsi, Kryptochisme, og de sidste to er der så ingen registreringer på og det er noget man skal vide hvilke linier der er avlet videre på så her skal man have fat i en ærlig opdrætter og det er kun få af dem der vil oplyse om de HAR noget arveligt i deres linier. Og de avler også på grader af HD desværre det gør de så også på øjensygdmme hvor man avler på bærere af disse sygdomme. Så man skal virkelig passe på hvis man vil have en sund hund.
    Jeg er ikke selv sikker på jeg ville vælge en border idag med alt det sygdom jeg ved er i dem.. så skulle jeg finde en fra island da de har hvad jeg kalder den "gamle" originale border stadig.

Kommentér på:
Spørgsmål til Border collie ejerene :-

Annonce