{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.332 visninger | Oprettet:

Min hund bange for mennesker {{forumTopicSubject}}


Jeg havde en meget ubehagelig oplevelse med min hund idag hvor han blev ekstremt bange

Nani er en lab/shcæfer blanding og han er en glad energisk hund, der aldrig har vist agressivitet på nogen måde imod hverken mennesker eller dyr.. han er 20 måneder og en forholdvis stor dreng (65 cm.. ca 45 kg og slank og muskuløs)..

Han ligger sig ofte ned når vi møder andre hunde, især hvis han ikke kender dem.. selv om det er en lille bitte chihuahua.. og venter til de kommer hen og han føler sig tryg før han hopper op og leger.. nogle mennesker ligger han sig også ned ved, især hvis de er tildækket af huer/hætter eller lignende..

Et par gange har jeg oplevet at han ikke vil snakke med folk.. men modsat når postmanden kommer eller vi får pizza leveret er han vild efter at hilse på og snakke, det samme med venner og naboer og visse fremmede mennesker..

Han er også typen der hopper forskrækket væk fra poser og lignende i blæsevejr.. plejer at joke med at jeg er glad for at han ikke er min hest

Men som skrevet en glad og legesyg hund der får ros af dyrelægen..

Men idag var jeg så nede og lufte ham.. det er et lukket område og han går en 4-5 meter foran mig i sin snor (ingen mennesker i nærheden) han går roligt og snuser..

Pludseligt kommer en 10-12 årig pige farende over fra en legeplads bag nogle buske, direkte hen til hunden inden jeg når og reagere og giver sig til at klappe ham i hoved (på kinden).. nu gør hunden jo ikke noget, men jeg forventer at man spørger før man rør min hund..

Hunden bliver forskrækket og trækker sig tilbage mod mig.. jeg nusser ham og han virker rolig igen..

Pigen spørger om hvad han hedder og om han gør noget.. og jeg svare at han hedder Nani og at han intet gør, men at han er lidt usikker på fremmede..

Hun kalder så på ham med navn og går frem imod ham for at nusse.. og jeg tænker egentligt at nu hvor hun siger hans navn og går roligt frem vil han sikkert gerne snakke.. men hunden trækker sig igen lidt tilbage, pigen røre ham dog alligevel og han laver et par snurre hop og giver et bjæf (han gør meget sjældent) jeg tog det umiddelbart som om han ville lege.. lignede når han leger med vores kat.. men undrede mig lidt for har ikke set ham gøre sådan med et menneske..

Jeg får ham til at stå pænt og nusser ham, mens pigen prøver at nærme sig.. for tænker at det jo er sundt for ham at lære at hun ikke gør noget.. han virker lidt usikker.. men falder til ro når jeg nusser ham.. pigen sætter sig på hug og kalder blidt på ham.. men nix han vil ikke hen til hende..

Jeg skal til at sige at han altså ikke har lyst, og at han ikke skal presses mere.. men i det samme går hun igen frem og rør ham i hoved.. og hunden flyver væk mens han gør voldsomt (tydeligt bange gø)

Jeg ignorere pigen (som ikke reagere på hundes opførsel) kalder ham hen til mig (har sat mig på hug) og beroligere ham, da han tydeligt var meget bange nu.. han trykker sig ind til mig og vil trøstes..

Jeg regner med at pigen har forstået nu, at hunden er bange for hende.. men i det samme kommer 3 veninder hen på rulle skøjter og spørger hvad den hedder og om den gør noget.. Jeg svare igen pænt, men forklare at han ikke kan lide fremmede og at han er lidt utryg lige nu..

Men de strækker hænderne frem og kalder på ham.. og ind fra siden kommer den første pige igen og prøver at røre ham.. hunden går i panik og løber uden om de 3 piger på rullerskøjter for at komme væk, hvilket vælter dem og får ham endnu mere i panik jeg må indrømme at jeg ignorere pigerne (ingen har slået sig slemt) og får ro på hunden et stykke derfra og beroliger den, da den ryster af skræk..

Den første pige kommer så (bagfra, for ellers havde hun fået besked på at holde sig væk) med en pind som hun rækker frem mod Nani.. han elsker pinde og hopper altid vildt rundt efter dem hvis mig eller manden samler en pind op.. og pinden trækker meget i ham, selv om han er nervøs for hende.. så han går et skridt frem (her jeg opdager hende) strækker halsen så langt han kan (jeg ville ikke jage hende væk her af frygt for at skræmme hunden) og tage spidsen af pinden og hiver den fra hende og så løber han hen mod hvor vi går ind i bolig blokken.. efter et par meter kommer han dog hen og giver mig pinden, for jeg skal lege med ham.. men han trækker tydeligt ned mod døren og vil ind..

Han virkede trykket i et kvarters tid og ville meget gerne nusse.. så virkede han glad igen..

Ved det blev langt.. håber i læste med.. jeg er i vildrede.. hvorfor blev han så bange for en lille pige der bare ville snakke ? da han hoppede væk og gåede var jeg bange for at hvis han ikke havde kunnet komme væk havde han måske bidt.. og han er ellers den sidste hund jeg kunne forestille mig bide.. dog virkede han ikke agressiv, men kun bange.. men de kan jo også reagere voldsomt i frygt..

Håber på nogle gode råd og ideer..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hund bange for mennesker
  • #1   8. maj 2010 Danni J: Han er jo ellers en hund som vi altid har ment man kunne gøre alt ved.. hvilket jeg egentlig også tror vi selv og folk han kender kan.. man kan pille maden ud af munden på ham osv..
    Han bliver let usikker og forskrækket.. forstår egentlig ikke hvorfor, han har aldrig haft ubehagelige oplevelser eller lignende.. ud over at vi har mange mennesker i området der er bange for hunde og skriger op og løber væk eller trykker sig op ad væggen ved synes af ham.. hvilket forvirre ham..
    Men han bliver miljø trænet meget mellem både mennesker og dyr.. og virker i de fleste tilfælde glad og tryg.. der er bare nogle mennesker som af en eller anden grund gør ham utryg.. men kan ikke helt greje hvorfor..


  • #2   8. maj 2010 Han er helt klart blevet forskrækket ... Og sikke én opførelse fra de piger der ... Tror ikke jeg ville have kunne blive ved med at sige tingene pænt !! Uforskammet ... Dårlig opdragelse ...

  • #3   8. maj 2010 Børn forstår simpelhen ikke når ens hund bliver bange for dem (og også mange voksne)
    Godt din hund ikke nåede så langt som til at bide!
    Jeg ville nok skynde mig at få nogle børn på besøg så han kan få en god oplevelse.. evt hvor han selv tager intiativ til kontakten..


  • #4   8. maj 2010 Din hund har fået sig en overasskelse, denne overaskelse har været pludselig, og inden han ser sig om, er "overaskelsen" ved siden af ham, og vil i kontakt. Dette har forvirret din hund, og han har søgt dig, for din hjælp. Da din hjælp ikke kommer, og overaskelsen (pigen) stadig vil i kontakt endda røre kontakt, er der ingen anden mulighed for nani end hoppe væk og give et bjæf. Efterfølgende kommer der tre piger ekstra, han søger dig igen, ingen hjælp, bjæf og lad mig komme væk.

    I sådanne situationer, er det vigtigt du sætter dig ind i din hunds sprog. Han har tydeligt, sagt nej jeg er utryg, men alligevel er han blevet "antastet". Du skulle idet, du så din hunds kropssprog blive utrygt, havde med en rolig men bestemt stemme, fortalt pigerne de skulle lade din hund være. og gå. Havde de ikke forstået budskabet, skulle du have taget Nani i snor, og selv være gået væk, og fået ro over ham.

    Jeg giver dig ret i, at det er sundt for hunde at hilse på andre børn og hunde. Men det er lige så vigtigt, at vælge sine "kampe" med omhu. Og i denne situation, skulle du ikke have prøvet vedvarende kontakt, men havde fået ham væk. Her fik han en dårlig oplevelse, du kunne have forhindret. Og vil formodentlig give dig en masse efter arbejde, for bearbejdelsen af denne oplevelse.

    Dette er bestemt ingen kritik, bare et godt råd, hvis situationen skulle opstå igen.

    Brug en masse tid på at lære din hunds sprog, brug en masse tillids øvelser, kontakt øvelser.


  • #8   8. maj 2010 Tak for jeres svar.. kan se jeg måske har fået formuleret nogle ting lidt forkert smiley generalt er han meget glad for mennesker.. også fremmede.. virker de "mærkelige" på ham, ligger han sig normalt ved siden af mig og ser dem an, men så snart de er tæt på og han kan se det bare er et menneske hopper han glad op og der er intet..
    Få mennesker (tror igår var 5-6 gang i hans liv) ja dem vil han så bare ikke snakke med.. normalt trykker han sig bare lidt væk og søger om bag mig.. han har aldrig før gøet af nogle.. faktisk gør han ekstremt lidt.. kun i "vild" leg eller hvis nogle "piller" ved vores hoveddør om natten..
    Han blev selvfølgelig forskrækket over pigen og kommer derfor hen til mig.. da hun så står stille og rækker hånden frem mens hun kalder hans navn, tænker jeg at det nok er en god måde at få ham til at glemme forskrækkelsen, ved at lade ham selv tage kontakten (hvilket vi jo normalt også gør).. her burde jeg jo så nok have sagt til pigen at hun skal blive stående til han kommer til hende.. men når ikke at tænke over det inden hun træder frem og forsøger at røre ham.. her ligner han så egentligt en der vil lege.. da han hopper væk og gør voldsomt kalder jeg ham til mig fordi jeg ikke kan lide at han i den situation er langt fra mig.. og prøver at få ro på så vi kan gå videre..
    Her er det jo så at de andre piger dukker op, som jeg siger til at han ikke kan lide fremmede.. men de forsøger jo så alligevel at røre ham (her står mig og hunden nærmest lukket inde med muren bag os og pigerne i en halvcirkel..
    Jeg lader ham derfor komme væk og prøver at nå med ud for at snoren ikke skal vælte pigerne (havde jeg strammet den havde jeg hevet ham ind i dem) men jeg er så ikke hurtig nok..
    Han har snor på hele tiden.. (flexline)..
    Hele situationen fra hun kommer farende til vi er på vej ind vare max 4-5 min.. når jeg læser det kan jeg godt se det lyder som meget længere tid.. men tingene gik meget hurtigt og jeg havde derfor næsten ikke tid til at reagere..
    Men mange børn kan han godt lide.. sidst jeg var over på en stor mark og træne med ham kom der en dreng og spurgte om han måtte kaste bold til hunden (nani havde sin bold der) og han kunne uden problemer tage bolden fra Nani og kaste den.. sidst min mand var ude og lege med ham kom der 2 mindre piger som løb rundt og legede med ham uden problemer..
    Så tror det var måden hun kom på + at hun blev ved at mase sig på..


Kommentér på:
Min hund bange for mennesker

Annonce