{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
877 visninger | Oprettet:

GD Farver og Sindsforskelle {{forumTopicSubject}}

En lille fugl fortalte mig noget om at der var sindsforskellige alt efter hvilken farve GD´en havde ? Om den var silver, fawn, harlekin eller ?

Er det helt ude i hampen eller ?

Nogen der kan forklare mig sammenhængen ( hvis der er en )
Er det et valgt man har taget som opdrættere af racen at de ikke skal have samme styrker/svagheder/sindstilstande ?

Ja jeg er forvirret smiley håber på nogle gode svar !!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  GD Farver og Sindsforskelle
  • #1   4. maj 2010 Okay jamen mange tak for lige at klare det op smiley
    For skal helt sikkert selv en dag have en GD og vil egentlig gerne begynde at kigge linjer og avl igennem allerede nu -
    Men skal da fokusere på de gule så for det lyder til at de passer mere til mig smiley

Tak for svar - Meget gerne kom med flere erfaringer eller lign smiley

Er på igen senere !!! smiley

• #2   4. maj 2010 Nu har jeg meget med GD at gøre - men har dog personligt aldrig oplevet, eller hørt, at forskelle på temperament mm., skulle skyldes farven på hunden.

for mig lyder det en smule mærkeligt smiley

• #4   4. maj 2010 og jeg tror ikke du skal sætte næsen op efter at en gul grand danois er anderledes end så mange andre. - Så er jeg lidt bange for at du måske bliver skuffet. Fordi den er gul, er den ikke nødvendigvis mere hengiven, rolig, tillidsfuld osv. Vil give Sunshine ret i at det må være tavlen, generne, som bestemmer sindet.

• #5   4. maj 2010 Til BY Frey og andre: du skriver at du har hørt om forskellighed alt eftet farve. Generelt antages at den gule variant er mere "rolig" end harlekin/sort og at blå ligger i midten. Hvis vi talel individer i DK er det meget få farveægte stammer/individer. De er stort set farveblandede alle sammen eller resisive bærer af en uønsket farvevariant. Det er derfor ikke muligt at typebestemme udfra det foreliggende marteriale i DK. Mvh. Ditte

• #6   4. maj 2010 Mange tak for jeres svar !
    Og mente bestem heller ikke at det var farven i sigselv der bestemte det - men tænkte der kunne være noget om at de havde avlet efter bestemte sind I de forskellige farver - Altså meget målrettet smiley så er det jo muligt ?

Men tusind tak, og ja - Skal helt sikkert kigge og lede og søge - Men nu går der nok nogle år før jeg skal have mig en GD - Så jeg har dejlig meget tid til at lære en masse smiley

• #8   5. maj 2010 Karin A nej det har intet med merlegenet at gøre ! hvis man blander farver og det gør man, så er der en del af hvalpene der så at sige bliver fejlfarvet, disse fejlfarvet hvalpe bliver oftes aflivet kort efter fødslen, derfor har mange lande forbud imod at blande farver. i andre lande begrænser man det ved .fek.s at man ikke kan få registreret over et bestemt antal hvalpe og således forsvinder fejlfarverne. jeg har set GD hvalpe efter harlequin og gul der så at sige var både stribet, gule, brune og med hvide og sorte pletter, disse kan ikke få stambog da det ikke er en anerkendt farve.

• #10   5. maj 2010
    Annonce

Indbakke
    Kladder
    Slettet post
    Uønsket post

[E-mail uden emne]
    Fra: Ditte Christensen [drmolle@ofir.dk] Modtaget: 5. maj 2010 kl. 15:14:08
    Modtagere:
    CC:
    Vedhæftede filer:

Til Karin A: Du har fuldstændig ret, at det er nogle underlige regler. Du har ret problemet opstår af bla. merle doblet, som medfører letalfaktorer. Derfor opdrættes i de 3 farvevarianter i henh. til standard 235. Det som Ghita postulerer er beskrivelsen af det dårlige opdræt i DK. Kun i DK har man tumlet med fejlfarve begrebet, som før i tiden førte til aflivninger af raske individer. Et meget uetisk udgangspunkt for avl/opdræt. I andre lande bliver disse hvalpe registreret med DNA og farve. Det er kun i DK opdrættere stadigvæk ikke DNA tester og opdrætter ihenh. til de 3 farvevarianter. Ak mage til vrøvl fra Ghita skal man lede længe efter. Mvh. Ditte

• #12   5. maj 2010 Korrekt Karin A, tjek DDC side ud under hvalpe/fødsler, der finder du eksempelvis gule som ressisive blå bærere. Og dette bliver hermed skemalagt, så man kan undgå en gentagelse og samtidigt bliver du jo bekræftiget i at hundene i virkeligheden er hundene. I den nye standard 235 - som er på vej -bliver DNA m.m. obligatorisk. Mvh Ditte

• #14   5. maj 2010 Undskyld til By Frey -tråden har udviklet sig fra det du statede med- Forskellighed i sind. De 3 varianter skal ligne hinanden stort set. Og gør det da for det meste også. Mvh Ditte

• #15   5. maj 2010 Det er helt okay smiley jeg har fået mit svar - Så i fortsætter bare smiley :)

Kommentér på:
GD Farver og Sindsforskelle

Annonce