21. jun 2005 Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.205
"Blandinger er sundere" {{forumTopicSubject}}
Det er ikke sjældent man hører folk udtale sig skråsikkert om en blandingshunds sundhed frem for en raceren med papirer..
Jeg har selv en blanding, og han er altså ikke kærnesund!
Kaoz er (muligvis) blandet af boxer, labrador og flatcoated. Han vejer 40 kg, og betegnes som en stor hund.
Kaoz har HD, en lidelse der til dels er arvelig og til dels miljøbetinget. Hans hofter er løse; dvs de sidder ikke rigtigt i skålen. Dog er der ingen dysplasi (knogleforandringer). Hans status er slem E og D, heldigvis ikke præget af smerter og ubehag.
Personligt tror jeg hans status kommer af netop den blanding. Boxerens smalle bækken og labbens brede - et farligt coctail af gener, der i dette tilfælde ikke faldt heldigt ud.
Han har ligeledes epilepsi. Anfaldne er ikke ofte, men de er der og det er ikke rart som ejer at være vidne til. Efter at have læst om sygdommen har jeg fundet ud af, at hans epilepsi er arveligt betinget.
Alt i alt har min blandingshund på ingen måde fået det bedste fra genpuljen når det kommer til sundhed.
- Og ser man på blandingen var det ikke svært at gætte sig til med sammensætningen af forskellige knoglestrukturer - og mindst 1 hund i familien med epilepsi (far eller mor).
Min blandingshund er ikke sund - hvad med din?
dec 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 148 Svar: 3.800
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.432
Min tervueren med DKK tavle er rask
jun 2006
jun 2006
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 512 Svar: 12.419
Jeg har haft ialt 4 blanding - og 4 hunde med tavle (3 huskyer og 1 beagle)
Den ene blanding havde et blodøre, da han blev 10 år gammel, men ellers er der ingen af dem, der nogensinde har fejlet noget.
De ægte har haft leukæmi, grøn stær, diverse "gevækster", der måtte fjernes, hårsækbetændelse, hot spots osv. osv.....
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.205
Han har ingen problemer med sine hofter, løber og leger, tosser som kun en flabox kan tosse ; )
Jeg vil dog gerne vide hvad jeg kan udsætte min hund for, og med en HD status ved jeg hvordan han skal skånes for ikke at få problemer senere i livet.
- Han lever et aktivt hundeliv, men ingen motionsløb (feks ved cykel) og ingen agility.
Ganske få mennesker undersøger deres kastrerede blanding for ledproblemer hvis hunden ikke viser tegn på smerter - og i den pulje tror jeg der findes en hel del blandinger med egentlige sygdomme, der bare aldrig bliver fundet.
dec 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 86 Svar: 578
Hans forældre er også tjekket for arvelige sygdomme og har dkk tavle, og blevet avls godkendt.
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.959
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 4.357
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.789
Det handler nok mere om gener og hvilke racer man har. Nogle racer er mere syge end andre - og indeholder en blanding denne race, så er risikoen for at den er syg, også større.
aug 2008
Følger: 7 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 446 Svar: 3.686
Mht til Bella er der ikke noget endnu, og selvfølgelig heller ikke med Molly.
Mine forældre har ALTID haft blandinger, og de har aldrig fejlet noget.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Men man bliver nødt til at påregne at der er rigtig mange blandinger der går med uopdagede lidelser, som bliver opdaget hos mange racehunde på grund af avlskrav.
aug 2006
Alle undtagen en er ikke fra DK. Der skelnes ikke mellem hunde med tavle og uden tavle. De er temmelig gamle, de undersøgelser. Og et par af dem tager udelukkende udgangspunkt i hunde med sygeforsikring.
Og så er det netop levetiden og ikke sygdomme der er i fokus i et par af undersøgelserne, hvilket giver et kæmpe spektrum af årsager til aflivning - ikke kun sygdomme.
Angående det, at syge hunde går rundt - det gør de da. Der er masser af hunde der ikke har symptomer på deres lidelser selvom de har dem. Og bliver de ikke forebyggende undersøgt som man gør i forbindelse med avlskrav, så bliver de aldrig opdaget - og det gør de så blandt racehundene.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 1.730
Der er nogle renracde hunde, som har mange skavanker, især hvis man læner sig op af race beskrivelsen.
Disse racer trækker hårdt ned i statestikkerne.
selvom man blander en schæfer med en anden hund, betyder det ikke at den blanding ikke vil få HD feks.
Og hvis man blander en bulldog med en anden hund, så kan den stadig få vejrtræknings problemer.
Nogle hunderacer er bare ikke kerne sunde, og det er lige meget om de er med tavle, eller blandinger her af.
Med en tavle har man nogle muligheder, som man ikke kan få med blandingshvalpe, men tavlen er jo ikke en garanti, men et værktøj.
Her kan man så vælge at gå lidt på krompomis med race standarden, og så finde mere sunde linier, men som måske ikke er udstillings gode.
aug 2006
Man kunne godt ønske, at der ville være flere og nyere undersøgelser, men problemet er jo altid det fokus undersøgelserne har, der udelukker os fra at tolke dem i forhold til lige DET her. Det er jo i bund og grund ikke noget, der interesserer forskerne særlig meget, desværre.
Angående de svenske undersøgelser står der i en af dem, at der mangler en tredjedel af populationen - og hvilken tredjedel er så det? I det perspektiv er det en temmelig stor afvigelse, synes jeg.
aug 2006
Det med at undersøgelsen ikke er fra DK - hvis vi ser på racehunde i forskellige lande, så er der stor forskel på hvordan man avler - se bare på sundheden i den engelske kennelklub som er HELT i hegnet. Det er (heldigvis) ikke repræsentativt for de danske hundes sundhed ;o)
Heller ikke selvom vi holder hund på nogenlunde samme måde ;o)
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 3 Emner: 240 Svar: 627
Mine har været sunde gode familie hunde.
Så jeg ser INTET galt i blandinger
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.329
Den efterfølgende blandingshund mine forældre fik, var en total rundkørsel - Rottweiler, labrador, dobermann, schæfer (tror jeg) og nogle flere racer jeg ikke lige ved hvad er. Hun var altid sund og rask. Fik dog noget kræft på hendes ældre dage i det ene bagben, som hun blev opereret for en enkelt gang, men den var agressiv og udviklede sig hurtigt igen. Hun blev aflivet i en alder af 11 år (så vidt jeg husker).
Vi har selv en blandingshvalp nu (Weimaraner/Labrador) på 5 mdr. - indtil nu sund og rask. Og håber da på det bedste i fremtiden. Må nok have ham HD-fotograferet når han bliver ældre, bare for en sikkerheds skyld - ikke fordi jeg tror han fejler noget.
Har også racerene hunde, hvoraf den ene fik allergi og det endte med at vi måtte aflive ham. En race som IKKE er kendt for allergi !!!
Men jeg vil ikke påstå, at blandingshunde er mere sunde og raske end racerene hunde.
feb 2008
Følger: 14 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 563 Svar: 3.189
aug 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 28 Svar: 351
Jeg mener så at det slet ikke hænger sammen med tavler eller ikke tavler... hvis man avler på en hund med HD er der risiko for at få en hund med hd... og har man 2 blandinger som man ikke kender status på og det så viser sig de begge har hd, så er man på spanden. Men det omgås jo ved en grundig dyrlægeundersøgelse inden man avler.
Så heller ikke her kan man sige det ene er bedre end det andet.
Fordelen ved tavlehunde er avlsrestriktioner. På den måde får man jo renset racerne for fejl hvis det fungerer optimalt. Eller det er det vi håber på
Med blandinger kan man sige at hvis man blander 2 racer som ikke normalt har de samme arvelige sygdomme, så burde der være en mindre risiko for at hvalpene bliver syge, men her er vi igen ude i hvilke gener der er dominante og hvilke der viger
aug 2006
Cat - det at hunden er intakt handler jo om mere end blot reproduktion. Der er nogle ting, der forandrer sig når man neutraliserer en hund og det er ikke altid til det bedre.
aug 2006
Der skal mere til - man bliver nødt til at inddrage både bagud og til siden for at få et billede af, om de hunde man avler på er sunde.
aug 2009
jeg ville bare nå frem til at det ikke er så enkelt at blandinger eller tavle hunde er sundest... man skal under alle omstændigheder vide hvad man laver
aug 2006
Man bliver nødt til at have hele familien med for at skabe sig en fornemmelse - og her kommer DKK's Index ind i billedet, som dog lige nu er mangelfuldt, men dog giver en fornemmelse af, hvor det bærer hen ;o)
To hunde med C hofter kan jo også lave en hund med A-hofter og får denne hund så hvalpe, så er den stadig belastet af de to C-hofter i baggrunden.
aug 2009
aug 2006
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 827
jul 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 25 Svar: 205
apr 2008
Tror aldrig der kommer nogen egentlig konklussion på diskussionen om rene eller blandede er mest sunde andet end at man er uenige. Hvis interessen ikke er der til at indsamle data, kommer vi jo aldrig videre. Men hvad skulle vi egentlig også med den information? Jeg har svært ved at se, hvad det skulle ændre..
aug 2006
Det er klart at det da ville være rart om vi kunne få en fingerpeg om, hvad der er mest fornuftigt at gøre når man handler hund - men ligegyldigt hvad sådan en undersøgelse vil vise, så vil den aldrig kunne lave en forsikring om, at man "bare" skal købe det ene eller det andet, så er man sikret en sund hund. Sådan bliver det aldrig.
Man vil altid alligevel skulle undersøge hvad der ligger bag for at få en fornemmelse. Om det så er racehund eller blanding.
feb 2007
"kender så mange der har racerene hunde som har rendt til dyrlægen i tide og utide"
Måske dem som har investeret i en raceren hund med tavle og hele pivtøjet, render mere til dyrlægen bare der er en lille smule med hunden, fordi de nu har betalt i nogle tilfælde en temmelig pæn klat penge for deres tavlehund og derved - måske - er mere villige til at betale hvis der er lidt i vejen.. Dermed ikke sagt at folk med blandinger ikke er bekymret for deres hunde. Men i og med at mange tror at blandingshunde er mere sunde end racerene hunde, så kunne holdningen (teoretisk set) godt være, at har hunden en lille skavank, så slår man det lettere hen og det kommer den nok over. Sådan har tendens i hvert fald nok været for en del år siden og er det sikkert stadig hos nogle.
Jeg vil da gerne for mit eget vedkommende sige, at jeg kommer da noget mere hos dyrlægen i dag med mine udstillings-hunde, end jeg nogensinde har gjort med mine øvrige hunde.
apr 2008
feb 2007
Det tror jeg du har helt ret i. På landet har mange et helt andet forhold til det at have hund. Hvis det f.eks. er bondemanden - for ham er det ikke så vigtigt at det f.eks. er en raceren hund, han har måske fået en over fra naboens hund Bella's kuld, men et dejlig hund. Og bondemandens hund den fungere og har den lige en skramme eller halter lidt på foden, så enten hælder bondemanden lidt sårpulver i eller hunden får en fridag pga. den haltende fod. Ingen grund til at gå til dyrlægen med det. Dyrlægen kan kigge på hunden i næste uge når han alligevel kommer og kigger til køerne, hvis altså hunden stadig er halt.'
Hvor imod inde i byen, hvor man mere har købt en raceren hund som selskabshund, den er mere en del af familien, den bliver pussenusset og den hygger i sofaen. Bliver lille Fido halt, så kommer han til dyrlægen.
Dette er selvfølgelig sat meget sort og hvidt op, men tror faktisk at de to forskellige forhold til hunden, eksistere i stor stil. Og deraf kommer det måske sig, at man siger blandingshunden er mere sund og robust end den racerene hund. Men bondemandens hund når måske aldrig at blive gammel, for den har måske alligevel en skavank eller en sygdom, som der bare ikke har været tid til at opdage eller gøre noget ved, fordi hunden den arbejdede. Og pludselig en dag, så giver hunden op og så bliver den aflivet for bonden skal have en arbejdshund. Bonden kniber måske lige en tåre, som han tørre af med lommetørklædet, men ikke mere.
apr 2008
feb 2007
Du kan da konkludere hvad du har lyst til, men jeg kan fortælle dig, at lige der tager du fuldstændig fejl af mig.
Det har meget at gøre med, at med tiden ændre sig, man ændre indstilling til nogle ting. Den blandingshvalp vi har derhjemme nu, han vil komme lige så meget til dyrlægen som mine udstillingshunde gør, hvis der er noget i vejen med ham.
Tiden er bare anderledes, jeg har bedre råd end jeg havde med mine første hunde og langt bedre sygeforsikringer end dengang.
Så det har intet at gøre med at mine udstillingshunde er mere værd end min blandingshund. Så den kan du godt æde i dig igen.
feb 2007
Blandingshvalpen skal ALDRIG have lov at lave hvalpe, så ingen grund til at lave øjenlysninger, patella luxationer eller andet på ham. Men en rtg. for HD vil det da nok blive til når han er ældre bare for at sikre os, at han ikke har problemer med sine hofter - hvad jeg ikke forventer han har.
feb 2007
Læs dog hvad jeg skriver - jeg skriver jo netop at det er trukket meget sort/hvidt op og selvfølgelig er der alt midt imellem. Men det jeg beskriver det findes - tro mig. Men det findes måske i mindre grad i dagens danmark end det gjorde for måske 10-20-30 år siden.
apr 2008
dec 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 119
apr 2008
jan 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 10 Svar: 135
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.286
feb 2007
Meningen med at bruge bymennesker vs bondemænd, er for at vise at der virkelig er stor forskel på hvordan man holder hund. Selvfølgelig kan der være bondemænd som styrter ned til dyrlægen, bare hunden giver et piv fra sig og bymennesker som kun går til dyrlægen hvis hunden synligt har brækket benet.
Men skulle jeg tage forbehold for alt i mit indlæg, så ville det jo blive uendelig langt.
feb 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 80 Svar: 898
jan 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 3 Svar: 5
jan 2006
Følger: 47 Følgere: 44 Emner: 137 Svar: 5.810
Når en sygdom er dels arveligt betinget kan man ved hjælp af stamtavle frevælge at få en hvalp med kedelige/knap så heldige gener.
Ved en blandingshund kan man kun håbe på det bedste.
Nej en stamtavlehund er hverken værre eller bedre end div bastader, men her har du et redskab (stamtavlen) der gør at du kan sikre dig de genetisk bedste muligheder for din kommende hund.
Du taler om indavl, igen kan du ved hjælp af stamtavlen sikre dig imod det, ved en bastard aner du ikke hvad du får, igen håber man på det bedste.
De blandinger jeg har haft og har kendskab til, er det meget svingende om de fejler noget eller ej, mine egne har ikke fejlet noget synderligt. Det samme gælder for de racehunde jeg kender, så jeg vil ikke konstatere at blandingshunde er sundere, eller at stamtavlehunde er indavlede eller at jorden er flad
aug 2006
jun 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 73 Svar: 795
Begge forældre var med tavle og sunde hunde. Trunte som hun hed var til dyrlæge 4 gange i sit liv og døde af alderdom, da hun var 15 år gammel.
Min nuværende blandinghund er købt på internat. Er grundlæggende sund. Havde dog borrelia, da han var ung og det er han aldrig kommet helt over. Han har lidt sart mave ellers er han også sund. Han bliver 11 i år.
Mine border collie er købt uden tavle, men er 100 % ren. Han har allergi, men har udover det aldrig fejlet noget.
Min basset hound er med DKK stamtavle. Hun er helt igennem sund og har aldrig fejlet noget.
Jeg vil til hver en tid vælge en hund med tavle, da man har en meget større chance for at kigge tilbage i generne og styre udenom arvelige sygdomme.
Også selvom mine blandingshunde har været sunde!
"Blandinger er sundere"