{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.184 visninger | Oprettet:

Blandinger sundere end racerene {{forumTopicSubject}}

Igår var der jo en debat hvor der var en del brugere der var helt sikre på, at blandinger skulle være sundere/mindre syge end andre racer.

Det har jeg gået og grublet over lige siden igår, og uanset hvordan jeg vender og drejer det, så kan jeg simpelthen ikke få det til at give mening.

Selvfølgelig er der masser af sunde og raske blandinger, men så er spørgsmålet så - er de mere sunde fordi de er blandinger, eller er de sunde, fordi deres forældre var sunde og ejeren har passet ordentligt på hundene.

Så var der en der sammenlignede det med hesteavl, hvilket heller ikke giver mening, når man tænker det igennem, for når man fører nyt blod til en hesterace, så udvælger man jo netop en hest, som har nogle sunde og gode gener som er værd at føre videre - så her er det jo ikke så underligt, at afkommet bliver godt, men os der har forstand på heste ved da alle sammen, at de heste som er "tilfældige" blandinger ikke er sundere end racerene heste.

Når en hvalp bliver skabt inde i moderens mave, så ved "naturen" da ikke om faderen og moderen har samme race eller ej, den blander da bare generne på samme måde, som den ville have gjort hvis begge forældredyrene havde samme race.

Så når man køber en blanding hvor man intet ved om forældrene, så kan man da ikke automatisk gå udfra at den er sund.

Min pointe er, at uanset om man vælger en racehund eller en blandingshund, så er det da ualmindelig vigtigt, at man kender afstamningen, så man ved om man får en rask hund - og det er ikke forsvarligt, at avle på hunde uden at få undersøgt om forældrene viderefører sygdomme - og det gælder jo både for blandinger og for racerene hunde.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blandinger sundere end racerene
  • #1   11. dec 2007 jeg tror det er lige fedt... om de er bl. eller papir.. man kan heller ikke helt forudsige sygdomme hos hvalpen som er fra sygdomsfrie forældre...
    Det kan man heller ikke fra bl. Tror bare at man bedre kan tage forbehold, når der er papir på, så kender man linierne og evt. sygdomme der har været...

• #2   11. dec 2007 JEG tror at grunden til at denne myte ikke er til at aflive er, at der føres ikke statistikker over ikkestambogsførte hunde, hvorimod stambogsførte hunde får deres resultater skrevet ind i stambogen. Jeg tror ikke på denne myte.:-)

• #3   11. dec 2007 Lige præcis - der er jo ikke noget der hedder "racesygdomme" - hvis det var sandt at blandingshunde skulle være sundere end racerene hunde - skulle det samme så ikke gælde for mennesker?

• #4   11. dec 2007 Jeg giver christmas ret... Om der er papire på eller ej kan ikke sikre en man ikke får sygdomme.... Plus jeg tror at selv den sundeste hund kan blive syg hvis den ikke bliver passet ordentligt...

Dermed ikke sagt at hvis man har en syg hund, at det er fordi man ikke har passet den ordentligt...

• #5   11. dec 2007 for 25 år siden var der i de kredse, jeg er vokset op, en udbredt opfattelse af at blandingshunde var sundere end renracede. Denne opfattelse tror jeg blev skabt, fordi at der på det tidspunkt var gået mode i nogle store hunde, som retrivere, schæfer og rottweiler og der ud af det var kommet nogle opdrættere frem som tænkte mere i penge end i hundenes sundhed, som vi ser det med hundehandlerne idag. Dette gav nogle hunde, som rent ud sagt var nogle skravl. De havde blandt andet dysplasi og et meget uheldigt temperament!

Jeg tror avlen idag er meget mere velorganiseret med flere tests osv. og dermed er der også kommet sundere afkom ud.

Skrønen om at blandingshunde skulle være sundere, lever dog stadig.

• #6   11. dec 2007 Ved ikke om de er dicideret sundere, men man kan i nogle tilfælde slippe for de meget indavlede "racesygdomme" ved at få en blandingshund..

Altså..hmmm.. svært at forklare, og ved heller ikke helt om det holder i retten... Men f.eks en renavlet mops har ofte meget udstående øjne hvilket ofte kan foresage øjensygdomme.... - Køber man en blanding af mops og ?, så er øjnene måske knap så udstående og riskioen for øjensygdomme er minimeret...

Måske.....

Min fars sidste schæfer er fra en super kennel som er rigtig gammel, med super stamtavle ingen HD eller andet skrammel, - og alligevel ender min far med HD ramt hund..

Så nej, men kan aldrig være sikker, tavle eller ej....

• #7   11. dec 2007 Jeg tror ikke på, at blandningshunde er sundere end ægte.........det er en gammel skrøne........det sagde man i "gamle dage" *GG*

• #8   11. dec 2007 Lise: Du må sgisme kede dig hvis du har gået og grublet over det siden igår.... LOL Ej spøg til side....

Jeg tror heller ikke på at den holder... Den med at blandinger er sundere end stamtavle hunde....

Nu har vi en Ambull fx uden tavle som er smækfyldt med allergi og har HD C på den ene hofte... Begge sygdomme/ lidelser som vi kunne have sikret os lidt bedre imod hvis vi havde købt ham med tavle.... :O/ Men man kan jo altid være bagklog....

• #9   11. dec 2007 Til Mia S

Nu kan man jo altså også selv være skyld i HD, ved feks at fodre forkert og forkert træning/motionering, så det eksempel beviser ikke rigtig noget, når alle fakta ikke er kendt.

• #10   11. dec 2007 Til *Lille blub - nu med nyt job *

Nej jeg keder mig skam ikke - igår var faktisk en rigtig spændende dag, for der fødte Laps mor nemlig 2 små dejlige piger, som jeg var oppe at beundre smiley

(link fjernet)

Nej jeg grublede over dette emne, fordi jeg synes at det er interesant, men også fordi det irreterer mig at der stadig findes folk som mener at racerene hunde er skrøbelige/svagelige hunde, som koster en bondegård i dyrlæge regninger.

• #11   11. dec 2007 LOL det var da flot som jeg fik mig klumret igennem det svar ( stavespaden længe leve) Fnis!

• #12   11. dec 2007 Lise: Det var nu også bare lidt dril herfra ;O) Men sikke nogle dejlige piger *ss*

Jeg kan godt følge dig - det er absolut ikke flatterende at folk går og tror at det nærmest ikke kan svare sig at købe en hund med en stamtavle - selvfølgelig kan det da det.... Hvis man vil vide bare nogenlunde hvad man får...

• #13   11. dec 2007 Lise - korrekt, men nu har vi schæferhunde hele vores liv, og de alle købt ved anerkendte dansk/tyske kenneler. Nogle er brugt til avl, og udstillinger, andre til politihunde og andre igen til begge dele....

Og ja HD´en stammer fra avlen, og ikke fra forkert opvækst!

• #14   11. dec 2007 Og hvis man selv kan forsage HD/AD, synes jeg det er meget bekymrende at alle "for stqamtavler" går så frygtelig meget op i om forældrene er tjekket??? - Du mener at opdrætter kan sige til køber: Nå nej vi har aldrig haft HD, så det er du selv skyld i at hunden har fået"??

• #15   11. dec 2007 Mia S:

Hvor står det?? For det har jeg aldrig set beviser for. Efter MIN mening er det en blanding af arv og miljø:-)

• #16   11. dec 2007 et venne par som vi kender købte en bl. hvalp og han er kun 15 mdr gammel.... og de har rundt regnet brugt 11.000kr i dyrlægeregninger så der kan man nok ikke sige at det er en kerne sund hund

• #17   11. dec 2007 Mette H - Hvor står hvad?

• #18   11. dec 2007 Mia S:

Dette:

Og ja HD´en stammer fra avlen, og ikke fra forkert opvækst!

Hvor står det henne??

• #19   11. dec 2007 På min fars hund, - jeg ved da hvordan hunden er opvokset! - og hvad den har fået at spise.... Og ved at over halvdelen af kuldet endte op med HD...

Så det står skam ikke skrevet nogen steder...!

• #20   11. dec 2007 Kan vi ikke lade være med at ødelægge en god debat, ved at diskutere konkrete "sager"?

Uanset om denne ene hund har fået HD pga avl/miljø, så er der ingen af os der kan bevise det, og det er egentlig også lige meget, for det ene tilfælde ændrer jo ikke på emnet.

• #21   11. dec 2007 Lise.

Vi er enige, jeg skulle bare høre om der var noget jeg havde misset:-))

• #22   11. dec 2007 Ødelægge en god debat... Så det er kun en god debat, hvis man er enig at racehunde ikke bliver mere syge end blandingshunde?

Det har jeg egnetlig ikke taget stilling til, jeg har bare konstateret at tavle ikke er en garanti for en sygdomsfri hund.

• #23   11. dec 2007 Mia S.

OG så har du konstateret at det KUN er arvelighed der giver HD:-)

Jeg tror ikke at mange herinde er uenige i at en tavle IKKE er garanti for en rask hund.

• #24   11. dec 2007 Mia S

Der er da ingen der siger at man skal være enig, men det at den ene hund var syg beviser da ikke noget???

Du mener måske at den havde været rask, hvis den havde været en blanding?

• #25   11. dec 2007 Jeg tror heller ikke at en stambog er en garanti mod sygdomme. Men der jo faktisk ingen garantier for sygdomme... nogle er bare mere disponible for det end andre...

• #26   11. dec 2007 Lige præcis Mette

Denne debat går jo ikke ud på at bevise at racerene hunde er de bedste - denne debat handler om, at uanset om man vælger en raceren eller en blanding, så er afstamningen vigtig.

• #27   11. dec 2007 Nej, Mette H, det har jeg ikke konstateret, men jeg har konsteret at min far ikke selv var skyld i netop denne hunds HD.........!!

Og jeg bliver sgu lidt gal, når man uden at kende min far, hans baggrund, hans hundeerfaring mv., konstaterer at han nok selv er skyld i hundens HD!

• #28   11. dec 2007 Tror kun man kan tale ud fra , hvad man selv har oplevet.... Jeg har haft både blandinger og tavlehunde ( flest blandinger ).... og de har ALLE været sunde og raske.... har KUN været hos dyrlæge pga. vaccination, og de blev gamle allesammen... ( selv min mops blev over 13 år,,, hvilket er en høj alder for en mops)
    Har kun haft problemer med een hund... den blev aflivet her først på året pga. medfødte dårlige nyrer ( den blev kun 2 1/2 år.... og det var en tavlehund.... :O)

• #29   11. dec 2007 Gik debatten ikke ud på om blandinger er sundere hunde en racerene? - det er da det der står i overskriften?

• #30   11. dec 2007 Mia S:

Nu er din far jo ikek den eneste der har haft en tavlehund med HD. Jeg har haft 2. Så jeg mener alligevel at jeg har ret til at stille spørgsmålstegn ved om der ikke er en del miljø med i HD.

• #31   11. dec 2007 Til Mia S

Inden du bliver mere gal, så synes jeg lige at du skal tage en dyb indånding, og så læse det vi skriver igen, for det vi skriver er bare, at vi ikke vil diskutere din fars hund, da vi jo ikke kender alle fakta, og uanset hvad, så beviser denne ene hund jo intet.

• #32   11. dec 2007 Til Mia S

Jeg forstår ikke helt hvorfor du bliver så sur - prøv at læse mit første indlæg i denne tråd.

Denne tråd handler om, at hvis man vil sikre sig at afkommet får den bedste start på livet, så er man nød til at sikre sig, at forældredyrene er sunde og raske, og det gælder uanset om forældrene har papirer eller ej - der er ingen her der påstår, at det er en 100% garanti for at afkommet bliver sunde, men de fleste her er enige om, at det at forældredyrene er raske minimerer risikoen for at hvalpene bliver syge.

• #33   11. dec 2007 Dyb indånding er taget...

Ønsker forklaring på denne udtalelse:

Til Mia S

Nu kan man jo altså også selv være skyld i HD, ved feks at fodre forkert og forkert

Undrer mig så også at vi har haft ca 15 schæfere alle med tavle, alle foderet med samme fodermærke, trænet på samme måde, osv osv. - og kun én har haft HD og mener stadig at det er miljøet skyld og ikke aveligt???

Og at over halvdelen af samme kuld fik HD, men det er stadig miljøet skyld... - Nægter jeg at tro på...

Jeg siger ikke at miljøet IKKE kan spille ind, men derimod at man IKKE er garanteret en sygdomsfri hund fordi den er købt med tavle....

• #34   11. dec 2007 AnneMette - Du mener at hvis du køber en hund med stamtavle avlet efter alle kunstens regler, så er du 100%garanteret en sund og rask hund???

• #35   11. dec 2007 Til Mia S

JEg skal da gerne forklare min pointe med det.

Min pointe er at det ene tilfælde ikke beviser at stamtavlehunde er mere syge end andre.

Jeg forstår simpelthen hvorfor du bliver så gal - du er den eneste i denne debat, der bliver ved med at ville diskutere din fars hund - vi andre prøver at lade være med at diskutere en bestemt hund, da det jo ikke er relevant for debatten.

Der er heller ingen i denne debat der har påstået, at en stamtavle sikrer at hunden er 100% rask.

Der er faktisk ingen i denne debat der klandrer hverken dig eller din far noget som helst.

• #36   11. dec 2007 hvis man kunne avle sygdomsfri, så ville man opleve at tamdyr var raskere end vilde dyr. Det er vist ikke tilfældet.

• #37   11. dec 2007 Det sidste du lige skrev :"Jeg siger ikke at miljøet IKKE kan spille ind, men derimod at man IKKE er garanteret en sygdomsfri hund fordi den er købt med tavle...."
    Hvem siger det? Hvor har du fået det oplyst henne?

Det er mig der siger det, og det baseret udfra de oplevelser/erfaringer jeg har gjort mig.... - Og så spørger jeg dig om du mener at man er garenteret en rask hund når den er med tavle?

• #38   11. dec 2007 Lise - Nej men det beviser at en tavlehund ligeså godt kan blive syg som en blandingshund....

• #39   11. dec 2007 Til Daniel M

JEg forstår ikke helt pointen med din kommentar?

Der er ingen der påstår at man kan være 100% sikker på at alle hvalpe er sygdomsfri?

Men uanset hvordan man vender og drejer det, så minimerer man altså risikoen for syge hvalpe ved at sikre sig at forældredyrene er raske, inden man "bestiller" hvalpene smiley

• #40   11. dec 2007 Lige en sidebemærkning der ikke har noget med tråden at gøre ...

Lise, hvordan kan du lægge link ind til billeder af to så lækre hvalpe ... der er SOLGT !!!!!!!

shame on you :o(

;o)

• #41   11. dec 2007 Til Mia S

Jamen der er da heller ingen der har påstået andet??

Jeg vil ikke diskutere mere med dig Mia, for det virker som om du læser noget andet end det vi skriver, og forsøger at piske en stemning op.

• #42   11. dec 2007 Lise: enig, men dette kan sagtens gøres ved observation. Problemer som HD osv. er jo opstået pga. linjeavl.

• #43   11. dec 2007 Til Rockeren *

Jeg har også mest lyst til at snuppe den brindlede, for den er bare for nuttet, men de var solgt allerede inden moderen kom i løbetid.

• #44   11. dec 2007 Til Daniel M

Det er delvist rigtigt, men det er sådanset også via linieavl man kan avle væk fra div arvelige sygdomme smiley

• #45   11. dec 2007 lise: det tror jeg er en illusion. nye mærkelige defekter vil opstå.

• #46   11. dec 2007 Lise -

Pragtfulde hunde .. og så, mens I taler om sundhed og sygdom - de fejler jo aldrig noget.

Nå, smutter ud igen ..

• #47   11. dec 2007 hvis man vil lave hvalpe er det nogle enkle grundregler der skal følges. Det vigtigste må være at lade hunden få en vis alder så evt. problemer kan opdages.

• #48   11. dec 2007 I får ret, jeg får fred.

• #49   11. dec 2007 Det er et ganske kendt begreb inden for genetik at krydser man to individer som ikke er beslægtet, vil der opstå en øget "vitalitet" de første generationer. Dette gælder hvad enten man avler på kornsorter eller dyr og mennesker... Det er bare meget lettere at måle ved meget simple organismer -f.eks. hvilke planter der vokser hvor meget og hvor mange frø de sætter osv. under kontrolerede og sammenlignlige forhold, frem for at måle det på hunde hvor hele deres liv og virke Også afhænger at hvordan de behandles, fodres osv.

Der ud over er sansyneligheden for, at to nært beslægtede individer har de samme resesive træk (gode som dårlige) større end hos to ikke nært beslægtede. Det er simpel matematik!

Dermed ikke sagt blandingshunde er mere sunde - men som blanding har man visse genetisk fordele, mener jeg.
    Der hvor tavle hundene så trækker fra, er i at man som en dygtig og seriøs! opdrætter, Ved hvad man skal kigge efter, tjekke for og skal undgå at kombinerer. Her ved undgår man jo netop disse sygdomme vha. udelukkelses metoden. Ved blandingsavl (og racehunde uden tavle) er det mere held end forstand...

• #50   11. dec 2007 Til Daniel M

Lige præcis - hunden skal jo netop være omkring 2 år, hvor man så får den undersøgt, for at være sikker på at den er sund og overhovedet egner sig til avl - det at en hund er sød og rar er jo ikke nok til at den også egner sig til at få hvalpe.

• #51   11. dec 2007 Man er da ikke sikret at forældredyrene ikke er nært beslægtet bare fordi hunden er en blanding.

Indavl/linieavl foregår da i aller højeste grad også hos vilde dyr.

• #52   11. dec 2007 Lise> Rigtig, hvis man ikke kender forælredyrenes beslægtethed, kan man ikke udelukke de måske endda er mere beslægtet end to af samme race ville være smiley
    Men hvis man f.eks. systematisk avlede to rene racer med tavler (så man ved de ikke er beslægtet) ville deres afkom have gavn af denne krydsning. Og denne generation 1 ville også have mere gavn af krydsningen end generation 2 eller 3 - og hvornår der ingen gavn ses mere (hvor langt ude i blandingsavlen man skal) er jo ikke til at vide når man netop ikke fører tavler og tjekker dyrenes egenskaber og sundhed... Derfor kan avl med 2 Meget blandede hunde netop vise slet ikke at give nogle fordele...

Og selvfølgelig avler vilde dyr også tæt - men det er grundet fysiske eller adfærdsmæssige barrierer i miljøet (Og for et vildt dyr er tæt avl nu engang bedre end ingen avl) - og ikke fordi de ser det som en super fordel smiley

• #53   11. dec 2007 Men jeg skrev det med genetikken, fordi jeg tror det er derfra hele den snak om at blandingsavl er "sundere" stammer fra...
    Problemet er bare som altid, man drager forhastede konklussioner, uden at vide nok om teorien ens konklussion stammer fra... smiley

• #54   11. dec 2007 At blandinger er sundere en racerene med tavle, ja det er et godt spørgsmål.
    Myten. Almen viden at nært beslægtede mennesker ikke skal avle med hinanden fordi det på sigt giver degenere. individer. At 2 tilfældige hunde laver hvalpe fordi de i gamle dage stak af hjemmefra, og parrede sig med den mest virile hanhund i landsbyen, og det var kun de sundeste hvalpe som overlevede dengang fordi der ikke var nogen form for særbehandling for hvalpe og gravide tæver.
    Endelig den jeg hælder mest til, h
    unde og mennesker ved instinktsmæss. hvilke indevider de skal parre sig med for at deres gener passer sammen.
    Indelig har den menneske skabte avl lavet så mange defekter på de udvalgte racehunde, at jeg kan rive mig i hårfet over det.
    Så den med at vi mennesker ved bedst når det handler om avl med hunde, den tror jeg ikke en meter på.
    Om blandingshunde i dag er sundere, det tror jeg er er halvt af hvert.
    Vi vælger jo de hunde som skal parre sig og vi holder jo også de indivi. i live som ellers ville gå til ved fødslen.
    Endelig har menneske nu gennem så mange år manipuleret med racerne, så de vi krydser har de samme defekter som hvis det var 2 renracede individer.
    Det m.å man jo sige er en saga blot i vores hundeavl.

• #56   11. dec 2007 Nyma, Ja og undskyld jeg siger dette, men når jeg ser dine 2 hunde, så minder de mig rigtig meget om min 2 første blandinger for 40 år siden som jeg fik fra christiania. De var sunde 100 procent alle de år de levede. Men christiania hunde dengang og nok også i dag er nok en tråd helt for sig selv.
    Jeg har en fornemmelse af at din race er kommet frem ved at de som var fittest til deres arbejde og til at overleve, det var de individer som man avlede på.
    Jeg synes det er meget smukke, og dejlig forskellige.

• #58   11. dec 2007 Jamen det er da nemt at påstå blandinger er sundere, ikke/næsten aldrig får HD. øjensygdomme og hvad har vi -for hvor mange blandingshunde render rundt med uopdaget HD -det er der jo ingen der ved?
    Tavlehunde bliver jo testet før avl, derfor opdager man jo osse HD selv på en hund der ikke lader sig mærke med det -havde den ikke været testet var det aldrig blevet opdaget.

Møffe er en blanding §shar pei og ½ lhasa apso. Hun har en smule allergi, en lille brok ved navlen og skæve tænder + underbid.
    Nu har jeg jo lader mig fortælle at shar pei ofte har problemer med allergi -så mon hun kunne have arvet noget der, selvom hun er blanding???

Min brors hun har gigt, hvilket osse ofte er arveligt betinget. Det er osse en blanding.

Self kan tavlehunde osse blive syge. Men tavlen giver jo netop mulighed for at undersøge og tjekke sandsynligheden for at min hvalp har arvet noget skidt.

• #59   11. dec 2007 Jeg tror det er meget lige fordelt. Jeg tror der er ligeså mange hunde med stamtavle som bliver syge som dem uden.

• #61   12. dec 2007 Jamen hvor er vi enige Dk* lykkelig> Det dutter ikke man tror man rede hele hundeavlen ved at blande hist og pist, grundet en halv teori man kun delvist har forstået, hvis man vælger at glemme den anden halvdel af teorien...
    Netop blandinger (i gennem flere generationer), vil ikke nyde noget af denne krydsning - de er ude over dette...
    Der der kan være en gevinst ved krydsningsavl er vis man har nogle stærke og rene avlslinier man krydser i første generation... Der ud over tabes noget af gevinsten også hvis der ikke er et højt press fra miljøet - og det kan man jo ikke just sige der er for den typiske hund i dk...

Men om denne gevinst så kan opveje andre minusser, f.eks. mangel på kontrol med avlen osv. det tvivler jeg såmen også på smiley

Men teorien igen - tror jeg er med til folk tror blandinger er sundere - fordi folk delvist misforstår den!
    Jeg har i hvert fald før måtte forklarer den endnu engang for folk... Men derfor skal man som tavle opdrætter og tilhænger heller ikke fornægte at der rent biologisk er visse "fordele" hos blandingsavl i visse situationer!
    Men man skal heller ikke glemme bagdelene...

Jeg plejer at sammenligne det med rusisk roulette - Det er muligt der er ligestor risiko for at få en kugle for panden med tavlehunde som med blandinger - men tilgengæld har man med tavlen hvergang lov at kigge efter om kuglen sidder i løbet denne gang, så man kan takke nej smiley

Kommentér på:
Blandinger sundere end racerene

Annonce