uartig hund ? hvad kan hjælpe ? uartig hund ? hvad kan hjælpe ?
hej er der nogen der kan hjælpe med et godt råd?
mine forældres retriever- border blanding kan ikke lade være med at splitte huset ad. Den æder alt invetar, selv når de er hjemme. (Min far går mange ture med hunden)
De de er nu snart ved at opgive, håber I kan hjælpe !
Brian
jul 2005
Følger: 33 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 569 Svar: 4.639
De /duu kan gå nok så mange ture - det hjælper ikke -
Prøv med hundelegetøj - spor etc etc -
- Noget som udfordre hunden mentalt...
Går de til træning med hunden - det kan også være en god ide -
Hunden skal trættes og føle at den bliver BRUGT... den skal udfordres og stimuleres -
Det er faktisk det den prøver at sige til jer... den trives ikke... !! ( skal ikke forstås negativt )
Smil og tanker -
Julie -
dec 2004
Følger: 40 Følgere: 40 Hunde: 2 Emner: 79 Svar: 1.366
Hunden har meget brug for at bruge sine sanser til nogle opgaver, og gerne til noget der giver mening i dens univers. Ved at tage hunden ind i vore hjem, og kræve at den skal fungere på vores præmisser og inden for de rammer vi har afstukket, ja så kan mennesket somme tider glemme hundens behov. Det er ikke nok at vi bare lufter hunden, den skal også stimuleres mentalt.
Et aktiveringsprogram, hvor hunden arbejder for sin daglige ration foder, kan tilgodese nogle af disse behov og give hunden en god mulighed for at være et velstimuleret og velfungerende medlem af familien.
Rigtig mange hunde bliver ikke mental stimuleret nok, og sover alt for mange timer hver dag, desværre ofte med det resultat at de bliver understimulerede, frustrerede, destruktive og hyperaktive.
Aktiveringsøvelser / Søgning:
Lad hunden søge en del af sin mad - enten ude i haven eller inde i huset. Hunden skal selv løse opgaven og altså ikke have nogen hjælp af ejeren. Søgning kan også laves med en genstand (f.eks. legetøj), hvis hunden har en ting den er specielt glad for. Dette kan gøres både ude og inde og er i øvrigt en sjov øvelse, når vejret ikke er til udendørs aktiviteter. Søgning giver hunden mulighed for at bruge sin gode lugtesans, hvilket er et af de behov, den har brug for at få dækket.
Problemløsning:
Lad hunden løse opgaver, der går ud på at få maden ud af f.eks. en aktiveringsbold eller terning, en tom sodavandsflaske uden låg eller med hul i, en tennisbold med hul i - Igen skal hunden selv løse opgaven - uden på noget tidspunkt at blive destruktiv. Dette er hjernegymnastik for hunden og styrker tillige dens evne til at arbejde selvstændigt.
Kontaktøvelser:
Træn forskellige øvelser med hunden enten hjemme eller på gåturen og brug gerne noget af hundens mad som godbidder, ligesom i ovenstående. Disse øvelser styrker samarbejdet og lederskabsforholdet mellem ejer og hund: Kontaktøvelser kan være stort set alt man kan finde på at lære hunden som f.eks.: Navn; Kom; Plads; Zig-Zag; Sit, Pote; Rulle; Bakke og meget mere.
og så kunne familien måske overveje om hunden måske skulle have en lille ugentlig træningsdag med agility eller andet.............
held og lykke herfra ;0)
mar 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 25 Svar: 162
jan 2006
Følger: 49 Følgere: 59 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 8.379
mar 2005
ja jeg kan godt se hvad I mener, jeg vil straks printe jeres gode råd ud, og tage på et forældre besøg idag.
De skal igang med at træne allerede idag.
Tak for de gode råd ang.stimulering af hunden. Jeg er enig det lyder til at være en god løsning I kommer med.
jeg vender tilbage og fortæller hvordan det går
Brian
feb 2006
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 72 Svar: 634
jul 2005
Følger: 33 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 569 Svar: 4.639
I kan fx også gøre det, at hunden skal abrejde for gidbidder - det kan gøre sidddende hjemme i sofanen - smiler... ( hvis man ik altid lige orket at bruge entime eller noget - )
Mine 3 sidder på række... og de skal gøre hver deres ting -
I starten vil den tro at den ting den kan bedst er godt nok til at udløse en godbid -
Vi bruger fx... Gø på kommando - give pote - give den anden pote - sidde flot ( med poterne op, begge to ) dæk, rulle, pive, - alt muligt- hvad i og hudnen finder skægt -
HErhjemme kna det være noget af en kunst at få hundene til at vide hvornår det er deres tur - så Thor ik gør mens Idun skal dække etc etc... !!
- Og så kifter vi hele tiden rundt - så det er kommandoen og ikke vanen der gør at de udfører opgaven - ss -
Og de ELSKER det -
Julie -
mar 2005
og julie jeg kan se du træner på samme måde som Marlene har beskrevet det..
At hunden arbejder for sin daglige ration foder. Det tror jeg nok jeg kan få mine forældre til. De tilbringer meget tid sammen med hunden og træner hende godt. Men det er nok mere med ros og en smule godbidder.
vi prøver det andet her og ser om det ændre noget ved hendes adfærd.
sep 2004
Følger: 57 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 643 Svar: 3.041
Held og lykke
mar 2005
Bella er helt sød nu, det har åbenbart hjulpet godt at hun skulle arbejde for hendes mad.
Bella havde et par dage hvor hun lige skulle se hvad der skete og hvad der foregik, men hun faldt hurtigt ud af at nu var maden i græsset eller i fars lomme. Hun har været meget fokuseret på min far og arbejdet godt med søg .Bella lavede en smule ballade de 2 første dage, ellers har hun ikke spist invetar i huset siden. Mange tak for rådene, mine forældre er enormt glade
hilsen Brian
uartig hund ? hvad kan hjælpe ?