{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.069 visninger | Oprettet:

er vi pædagogiske nok {{forumTopicSubject}}

Jeg syntes alt for ofte man hører udtryk som haglet ned, svines til osv herinde...
Vi er et godt mix af forskellige generationer herinde og der er på den del områder meget forskellighed på individets syn på tingene!

fælles er at fælleskabet er vigtigt, men er vi gode nok pædagoger overfor dem som kommer herind for at lære om hunde hold, avl, opdragelse osv.

De nye hundeejere (de uge i dag) tilhører generation Y - populært kaldet curlingbørn - fordi de er blevet fejet igennem livet indtil nu og derfor hverken kender modgang eller ansvar - Disse individer holder mere af de sociale emner - det betyder meget for dem at deltage i humanitært arbejde osv - og kendetegnet er at de er meget selvstændige og derfor ikke finder sig i hvad som helst.

En ung i dag ser ikke op til de ældre - de ser op til folk som har karisma og er i stand til at kommunikere budskabet ud - Hvorfor spørgsmålet så kommer til - udviser dem som har nogle erfaringer at byde med på dette forum karisma som vil få de unge til at følge?

Denne tanke er egentlig affødt af en hændelse hvor jeg ser en ung på 18 spørge til en annonce på en meget selvstændig tæve, hvor der i annoncen gøres klart at personen som skal have denne hund/race skal 100% vide hvad han/hun går ind til for det er en vanskelig hund.
Spørgsmålet fra denne 18 årige pige er - er prisen fast for jeg har ikke så mange penge men syntes det er en flot hund!
Hun stiller dette spørgsmål ikke fordi hun ikke har læst annoncen men hun ved ikke bedre - Hun har jo erfaring fra hund med forældrene og hun har ikke erfaringer som fortæller hende at en hund kan være svært bekendtskab.
Når nu vi kender generationen og ved at Y generationen ikke tager imod råd for folk som de ikke finder interessante i forhold til karisma osv - Jamen hvordan når man så ind til sådan en person...

Kig omkring her på forum der er jo utallige eksempler på at folk har svaret under en debat - det er nok ikke en god ide hvorefter debat starter siger - du behøver ikke svine mig til!

Hvordan rammer vi de unge - Hvordan får man viderebragt de erfaringer vi nu har i dag - Kort sagt er vi pædagogiske nok?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  er vi pædagogiske nok
  • #1   11. mar 2010 Karisma og pædagogik er ikke for migg een og samme ting......
    Hvis en ung søger råd herinde, kan man hurtig læse ud af de svar der bliver givet fra begge sider, om den unge rent faktisk vil rådes.......Det vil de fleste ikke, er min oplevelse, og for mig er det fuldstændig uden værdi at råde folk som ikke endnu er nået der til at de faktisk gerne vil rådes........Det samme er for mig også gældende for mennesker i allle aldre----


  • #2   11. mar 2010 Nej, det er jeg ikke :o)

    Jeg tænker tit, at jeg faktisk ikke gider at komme med gode råd, da man meget ofte ikke får svar på velmente spørgsmål. Heldigvis er jeg ikke blevet beskyldt for at svine til, men sidder ofte og undrer mig over respektløsheden eller manglende høflighed.

    Y generationen må jeg vist hellere blive mere klog på, selv om de ikke umiddelbart inspirerer mig til det :o)


  • #3   11. mar 2010 Det er virkelig et super godt spørgsmål. Det sætter nogle tanker igang, dog kender jeg ikke svaret.

    Tror måske at generation Y er de bedste til at besvare det.

    At vi er et stort mix af forskellige generationer herinde, ser jeg som en fordel, at der ses forskellige holdniger lige så en fordel. Det gør jo at jeg selv lære noget ;o) men ja ;o)


  • #4   11. mar 2010 Snow jeg tror du har lidt ret i påstanden vil man rådes - Der er bestemt nogle der ikke vil, men er de selv nået til erkendelsen - Hvis de selv tror de vil rådes så kan vi jo ikke dømme?

    Marianne - Jeg har haft det på nøjagtig samme måde og da jeg i forbindelse med mit lederjob blev sendt på kursus i generation Y vendte jeg det hvide ud af øjene for det jeg så var møjforkælede møjunger men jeg forstod lidt efter et par timer på kurset at de ikke ved bedre! det er ikke dem selv som har gjort dem til dem de er! Og faktisk må jeg nu indrømme at de er på nogle områder ret facinerende!

    Anne - Jeg syntes også det er positivt at Vi er et stort mix, jeg er bare forundret over de kommunikationsvanskligheder vi opnår engang imellem. Men du har ret - Jeg ser meget gerne generation Y deltage


  • #5   11. mar 2010 Jeg må så være det, I kalder for y generationen.

    Nu spørger du; er vi pædagogiske nok?
    Så må jeg svare nej. Vi er individer! Vi er ikke alle ens. Hvorfor skulle vi ikke have oplevet med- og modgang? Jeg forstår det ikke helt..
    Det er som om, det tit bliver gjort til skamme herinde, hvis man er ung.

    Jeg har ikke selv følt mig trådt på (endnu?), men har da set mange svar på emner, hvor jeg synes svaret bliver skrevet som om der bliver set ned på trådstarter, hvor han/hun er ung.


  • #6   11. mar 2010 Omvendt skal det nok lige tilføjes, at jeg også ser en "fordom" i nogen svar til folk på 50+. At de ikke er åbne overfra andre muligheder end "det man gjorde engang", og derfor ikke svarer dem pænt. Det er heller ikke i orden.
    Bare lige en tilføjelse smiley


  • #7   11. mar 2010 Ja kommunikation er jo en ret så vanskelig ting....Vi tror ofte vi siger dit, men den anden hører vi siger dat......
    Så her inde mangler vi jo i den grad muligheden for at se den vi snakker med.....For det er den nonverbale del, som siger det meste, og vi har mulighed for at spørge indt til at svarret er forstået korrekt.


  • #8   11. mar 2010 Snow - Vil give dig fuldstændig ret. Der sker så let misforståelser i det skrevne sprog - uanset om det er på tværs af generationer, eller imellem disse.

  • #9   11. mar 2010 Hmm nu ved jeg ikke om jeg kan betegnes som tilhørende generation y, jeg er 21. Men der er jo heldigvis stadig medlemmer af denne generation som jeg vil påstå er inden for pædagogisk rækkevidde.

    Hvis jeg havde været medlem herinde før jeg fik Nala og fortalte at jeg skulle have en hund af den race (samojede), til trods for at det er min første hund og at vi aldrig har haft hund i familien tror jeg mange havde vendt øjne af mig. Vil gætte på at mange ville forsøge at tale mig fra det og vælge en anden race, der er mere "velegnet" til første gangs ejere, men jeg havde stadig købt hende. er det så uden for pædagogisk rækkevidde?
    Jeg havde læst om forskellige racer 2 år i forvejen og havde slået mig ned på samojeden, hvor jeg så undersøgte forskellige opdrættere og har valgt en som har hund på samme måde som vi selv har det, og forældre hundene er valgt ud fra de egenskaber jeg ønsker i en hund.

    Hmm det blev lige lidt indviklet. tror egentlig bare jeg vil vide om jeg kan betragtes som tilhørende generation y, og er jeg så dermed også udenfor pædagogisk rækkevidde når man nu tager min historie i betragtning?


  • #10   11. mar 2010 Rænne lige nøjagtigt det jeg siger - i er selvstændige individer og vil ses sådan go det er fair nok

    Christine og Matrix ja vi er bestemt undervist forskelligt for vi har fået at vide at generation y er generationen fra ca 1990 - Det er også det som kommer op når du søger på nettet


  • #11   11. mar 2010 Christine & matrix jeg har lige sakset lidt materiale

    Hvem er Generation Y?

    Fremtidsforsker Julie Kronstrøm Carton tegner et billede af Y’erne. En generation af samarbejdende superindividualister.

    Vi har bedt fremtidsforsker Julie Kronstrøm Carton fra Instituttet for Fremtidsforskning tegne et billede af Generation Y, der ifølge den bredeste definition består af alle født mellem 1980 og 2000.

    Individualister med netværk
    "Generationen er meget mere individualiseret, men faktisk orienterer den sig også meget mod netværk. Y’erne er konkurrenceprægede og ikke bange for at stille krav til deres arbejdsopgaver. De forventer respekt omkring dem som person, fordi de er vokset op med et ligeværdigt forhold til voksne", fortæller Julie Kronstrøm Carton.

    Arbejdet skal være udfordrende
    "Mange er enormt flittige og vil gerne gøre det godt, men det skal være spændende og udfordrende at gå på arbejde, og de vil inddrages i deres arbejdsopgaver", siger Julie Kronstrøm Carton, som dog ikke mener, at Y’erne er en flok curlingbørn, der kun er styret af egne behov.

    Arbejdsliv og fritid smelter sammen
    "De unge vil have svært ved det at indpasse sig på arbejdspladser, hvor arbejdstiden er 8-16. Under deres uddannelse har de været vant til en helt anden fleksibilitet, og de bliver forundrede, hvis de ikke får lov til at gå på Facebook i arbejdstiden eller sende en sms til en af vennerne", siger hun.

    En generation af jobshoppere
    En anden klar tendens er, at unges cv’er præges af en vis tendens til at jobshoppe – at skifte job ofte. Det er det nok sket med – i hvert fald for en tid. Men vi kommer ikke tilbage til den tendens, der var hos ældre generationer til at tage takke med hvad som helst


  • #12   11. mar 2010 Heidi, lige præcis. Jeg har tit tænkt - snothvalp - dog aldrig skrevet det.

    Det kursus vil jeg gerne på. Mennesket består jo af mange facetter af deres personlighed - gode som knap så elskværdige. Rent arbejdsmæssigt synes jeg det er belastende at uddanne den ene efter den anden for at de "bare" hopper videre i deres karrierevalg og jeg ikke har en ny kollega.

    Rænne, jeg tror tit at tryk avler modtryk. Ment på denne måde at negative forventninger om andre tit er en faktor og også et udtryk for at aldersgrupper og individer ikke er pædagiiske og empatiske nok....... håber det giver mening :o)


  • #13   11. mar 2010 Godt så, så er jeg ikke af den generation smiley Og jeg læser til lærer, men har aldrig hørt om det.. Hmm det skal jeg da helt sikkert til at undersøge nærmere smiley

  • #14   11. mar 2010 Heidi - Så har jeg vidst misforstået det :o)

  • #15   11. mar 2010 Og Camilla du er nemlig lige nøjatig generation y. Det med at man spørger om råd men ikke følger er kendetegnet fordi man ser sig selv som individ - Problemet jeg ser er at man når at få begået en masse dumheder.

    Janni N - Jeg er selv 31 og jeg kæmper også med samme tanke og havde det på samme måde som dig - Jeg forventede rap over næsen hvis jeg ikke spurgte pænt nok og ikke havde respekt nok - Det er nok også derfor at vores generation mener det også burde gælde nu - Det gør det bare ikke og det har forældrene sørget for


  • #16   11. mar 2010 Nu kunne jeg aldrig finde på at have spurgt om det var en passende race for mig, hvis jeg havde bestemt mig. Men det var vel det oplagte scenarie.



  • #17   11. mar 2010 Heidi - Det med at begå en masse dumheder.. Er det ikke meningen, vi skal lære af vores erfaringer? Både gode og dårlige. Selvfølgelig ikke i det omfang, hvor det går udover dyr eller mennesker! Jeg lærer ikke noget ved, at min mor siger komfuret er varmt - jeg lærer det, når jeg sætter mig på det. Så at sige. :o)

  • #18   11. mar 2010 Det ved jeg ikke om du har Rænne det kan faktisk være mig som ikke har kommunikeret klart nok!

    Det jeg ville frem til er at den generation er meget selvstændige og individer som sætter det sociale meget højt men stadig vil stå som individ og derfor sætter pris på at drage deres egne konklusioner og erfaringer istedet for at lytte på andres.
    Dette er ligeså meget styrke som det er svaghed, men det jeg godt kunne tænke mig at vide er hvordan får man jer til at lytte - Hvordan får man forklaret på en ordentlig måde at det den anden person har gang i, ikke lige er det smarteste i verden!


  • #19   11. mar 2010 Camilla...Nu er jeg jo tudse gammel, for jeg er 63, og har haft med hunde at gøre hele livet........Og jeg oplever til min store glæde en masse unge med førstegangs hunde, som er langt bedre til at omgåes, forstå og træne deres hund, en de ældre årgange......Læg lige mærke til at jeg ikke skriver ALLE........
    Det med den pædagogiske tilgang??????? til de unge....Ved ikke lige hvorfor vi skal undervises i lige netiop disse mennesker.....Kan vende den lidt på hovedet, at det måske var de unge som nogle gange skulle have undervisning, så det havde en bedre forståelse for, at mennesker forskellige, alt efter havd de har af læring og opklevelser i deres liv----Og at det nogen gange er sundt at stoppe op og tænke over et svar inden man kaster sig videre i en debat......
    En debat kan vel kun blive god, hvis man lige tænker engang over, det den anden siger eller skriver...og ikke bare tonser der fud af fordi det kun er een selv man er virkelig interesseret i at icenesætte....


  • #20   11. mar 2010 Heidi med de to mutter...... Tak, jeg sat og blev lidt forvirret ang hvem Hvem er Generation Y er ;o) er selv undervist i at det er børn født i 1980 ´erne og frem ;o)

  • #21   11. mar 2010 Rænne kender du Henry Ford - Han er kendt for at have opfundet ford bilerne og er en kæmpe mand indenfor industrien og han havde en kæmpe succes...

    Manden var for mange år siden i et debat program hvor han bliver spurgt - Hvordan bar du dig ad med at få sådan en succes... Han svarede... Jeg lærte af Andres erfaringer for livet er for kort til at gøre dem alle selv.

    Camilla nu er samjoiden jo ikke en dårlig race at starte på hihihi - Det kommer an på aktivitets behov og i min verden så skal man se på ejeren og derefter finde racen som passer til dig. du kan jo godt være meget fysisk aktiv også skal du have en aktiv hund!

    Det du fortæller med komfuret er et super ekspempel - Du tænker jeg skal lære det ved at prøve det Kinætisk læring gennem at føle - den ældre generation siger - Uha en advarsel den følger jeg - uden spørgsmål!


  • #22   11. mar 2010 Om vi er pædagogiske nok?

    Skal vi være det?

    For mig handler kommunikation herinde ikke om alder, men om respekt for individer.

    Jeg synes egentlig ikke det er den enkeltes ansvar at tage stilling til, hvordan man rammer de unge bedst muligt - på den måde er HG ikke en institution, hvor vi har et socialt ansvar.

    Det jeg synes er vigtigt er, at man i sin kommunikation respekterer den man debatterer med og også accepterer, at der er mange måder at se verden på.
    Og derudover skal man være autentisk. Har man påtaget sig en rolle, rammer man aldrig andre mennesker.
    Og når det kommer til unge, så er de mestrer i at se falskhed hos voksne - ikke at de nødvendigvis får det bevidstliggjort, men de tager ganske enkelt afstand fra utroværdige voksne.

    Når man kommunikerer skaber man sympatier og antipatier. Det vigtige er, at holde sig på egen banehalvdel og lade være med at forveksle holdninger med menneskelige egenskaber, som det ofte bliver gjort herinde.


  • #23   11. mar 2010 Anne du har ret... Jeg fik skrevet 1990 ved fejl det er fra start 1980 til 2000

  • #24   11. mar 2010 Heidi - Det kommer jo helt an på, hvad det handler om. Vil gerne svare efter min bedste evne og erfaring, men der er milevid forskel på, hvornår jeg lytter alt afhængig af, hvad det drejer sig om. :o)

    Snow - Nu har jeg været træner på et hvalpehold tidligere, og der var min erfaring at dem over..bum bum, lad os bare sige 60 år... De blev meget forundrede over, at det med hundeopdragelse ikke foregår som det gjorde dengang de havde hund som unge - det er ikke med magt og fysisk afstraffelse længere. Og det er selvfølgelig en generalisering! :o) De var åbne overfor nye metoder.
    De unge derimod, de havde en opfattelse af, at den eneste måde at træne hund på, var den de havde i hovedet - de var ikke åbne overfor nye ideer og metoder. Rigtig sørgeligt.
    Jeg har selv lært, at det er min hund og mig der bestemmer - hvis man får fortalt en masse gode ideer, så tager man det, man mener man kan bruge. Selv det man ikke vil bruge, det har man stadig lært noget af.


  • #25   11. mar 2010 *CH* det vil jeg giver dig ret i, godt skrevet ;o)

  • #26   11. mar 2010 Jeg prøver lige at stikke hånden ind i en hvepserede nu hvor vi har generation repræsenteret smiley

    (husk dette er provokation)

    Hvis nu vi siger en person fra generation Y opretter en tråd i avl forum omkring at hun gerne vil lave hvalpe på sin blandingstæve på 1 år!

    Hun vil så med garanti få råd som: vent til hunden bliver 2 år og få hunden undersøgt for arvelige sygdomme som der kan forefindes i de racer din hund er blandet af...

    Ville denne person så kigge på rådene og tænke - EJ den erfaring må jeg lige gøre mig alligevel for at se om det går godt???


  • #27   11. mar 2010 kan ikke sige andet end at man har vendt øjne da jeg valgt som jeg gjorde. Jeg er overvægtig, og passer dermed ikke just ind i et billede af den super aktive type. Men nu har jeg mig jo en hund som jeg SKAL ud med, og så er der ikke længere nogle undskyldninger, og vores opdrætter var da heller ikke betænkelig over at sælge os en hund da han havde spurgt ind til hvad vi havde at tilbyde og hvad vi vidste om og forventede af racen.

    Men på den anden side, hvis han havde frarådet os at købe den havde jeg fundet mig en anden race. Men derfor tror jeg ikke der er mange herinde over der ville kunne tale mig fra det. måske netop pga karismaen, folk herinde har ikke mødt mig, og vil aldrig kunne lære mig at kende som folk jeg mødes med uden for HG, og derfor vil deres velmente råd ikke veje ligeså tungt.


  • #28   11. mar 2010 Janni jeg tror det du har fat i der er manglende holdningsprægning - Hvilke personer og kendte personer at individet ser op til.
    Får de holdningerne fra Sidney lee (føj jeg kan bare ikke klare den mand) eller paris hilton - eller er det store idol ens succesfulde far??


  • #29   11. mar 2010 Heidi, det er jo helt afhængigt af, hvem trådstarter er, hvilke erfaringer hun har og hvilke værdier hun selv har i livet.

    Det er ikke udelukkende afhængigt af hvem der giver hende rådet og hvordan det bliver serveret.


  • #30   11. mar 2010 Janni - Er ret enig i det du skriver. Jeg tror mange gange det er mangel på respekt, i kraft af at der ikke er nogen konsekvenser.
    Kommer man en time for sent til div. aftaler, nå ja, så kommer man en time for sent. Og det er bare ikke i orden, det er mangel på respekt overfor andre mennesker. Der har bare ikke været en konsekvens overfor sådan noget, så hvorfor anstrenge sig for at nå det?
    -Det er ikke et udtryk for hvordan JEG gør - jeg hader virkelig at komme for sent, så er altid for tidligt på den - men et udtryk for, hvordan jeg oplever tingene blandt nogen jævnaldrende venner og bekendte


  • #31   11. mar 2010 Ja men man kan jo sige, at hun jo ved at stille spørgsmålet jo tænker, om hun vælger at vente ja det ved jeg faktisk heller ikke, kan jo kun håbe ;o)

  • #32   11. mar 2010 Heidi - Puha, for mig er det et utænkeligt emne, men jeg prøver... Jeg har lært, at egne erfaringer er helt ok, når det ikke går udover andre, hverken dyr eller mennesker. Hvis der blev svaret i en pæn tone, så ville jeg da tænke at der må være noget om det. Jeg ville måske spørge om nogen henvisninger til steder, jeg kunne læse lidt om det, så jeg kunne se at folk havde ret.
    Og mit idol...det er min far! Han er min helt. :o)


  • #33   11. mar 2010 Det har jeg ingen ide om....Jeg ville langt hellere få hende til at beskrive, hvorfor hun har lyst til at hendes hund skal prøve at have hvalpe.????
    Så hun ad den vej kommer lidt mere rundt, og så man kan kommentere hvad hun så skriver.....
    Og hun måske selv bliver bevidst omkring hvorfor hun vil lave disse havlpe....


  • #34   11. mar 2010 Jeg tror, når man skriver herinde, ligegyldigt hvem man skriver til, at man skal gøre sig klart hvad ens formål er.

    Formålet kan for nogle være at påvirke en anden til at undlade at gøre det ene eller det andet - herfra er det relevant at tage højde for, hvem man forsøger at påvirke og så møde vedkommende der.

    Formålet kan også være, at man ønsker et skabe et fælleskab om at tage afstand fra det, som trådstarteren skriver om - i så tilfælde gør man brug af de "koder" der ligger i den kultur, man er i - og her på HG er der jo i den grad både kultur og koder når det kommer til at skabe sammenhold med eller imod noget.

    Det kan også være et formål at få ytret ens egen holdning med det formål at få den målt op af andres og dermed skabe et personligt udviklingspotentiale. I så fald vil ens svar nok være langt mere personligt og måske også i mere generelle termer. Er trådstarter skarp, vil vedkommende kunne bruge den slags til egen reflektion....


  • #35   11. mar 2010 Snow så er du jo igang med coaching som er et super middel til denne generation - men virker det på skrift? Her er jeg i tvivl

  • #36   11. mar 2010 Hmm den er sgu svær. For på den ene side har jeg jo selv lige skrevet at folks råd herinde ikke vejer så tungt. Men jeg har jo også tidligere skrevet at hvis jeg havde bestemt mig for det, ville jeg slet ikke skrive og spørge herinde.

    Jeg tror ikke der er andet at gøre end at forsøge så vejlede efter bedste evne på en venlig og pædagogisk måde, og hører folk så ikke efter eller tager det som en fornærmelse at det ikke lige går efter deres hovede, kan man lige så godt opgive. Så har de besluttet sig og skriver kun herinde for at få nogle klap på skulderen (måske fordi de selv ved den ikke er helt god).


  • #37   11. mar 2010 CH. Lige netop....Alt for mange tråde kan komme til at køre af sporet, fordi vi ikke tager den første del af det du skriver med...Inden vi klapre i tasterne for at svare.

  • #38   11. mar 2010 Lige en ting.

    at være pædagogisk er jo udelukkende at have reflekteret sit mål og at være bevidst om sin metode ;o)

    At være pædagogisk kan også være at skrige folk ind i hovedet ;o)


  • #39   11. mar 2010 CH den vil jeg sgu bruge næste gang jeg giver en regulær skide balle... Jeg er bare pædagogisk hihihi

  • #40   11. mar 2010 Hvis det er som beskrevet i afsnittet omkring gen-Y, så er pædagogik ikke vejen frem. Er gen-Y'erne rent faktisk som beskrevet vant til at blive behandlet ligeværdigt af voksne er det sådan de vel skal behandles.

    Man skal også have i mente at mange af disse unge netop er kommet ud af teenage-årene, hvilket os "ældre" godt kan se tilbage på og ryste smilende ad. De fleste af os var alvidende dengang, og det gjorde meget mere ondt at blive sagt imod. Man er netop blevet fri for de bånd der er pålagt af forældrene, kommer ud og bo selv, betale skat, stemme... Der er ikke det man ikke kan når man lige er blevet selvstændig voksen. Det er ikke generationsbestemt, men aldersbestemt - men naturligvis gælder det ikke ALLE unge, og det betyder bestemt IKKE at aldersgruppen er dum (og det er man nødt til at skrive af hensyn til de helt tyndhudede).

    En helt anden ting er at man i DK bruger rigtig meget sarkasme og sort humor - to former for retorik der ikke egner sig til skriftligt medie uden nonverbale cues. Der er forskning der viser at 90% mener at de læser tonen i et indlæg korrekt, men at tallet reelt kun er 50%. Det betyder at hver gang man skriver et indlæg skal man tage højde for at 40% af læserne vil misforstå hvad man skriver (tonen er i øvrigt tillagt af læserens sindsstemning, så det er læseren selv der har "bestemt" at et velmenende spørgsmål er negativt ladet fordi vedkommende selv er i dårligt humør). Det er ikke så lidt, og det forklarer meget fint hvorfor nogle reaktioner er helt i skoven når man stiller simple spørgsmål.


  • #41   11. mar 2010 CH - ja og det kan jo så være at det er den metode man har forventninger om vil fungere bedst for nogle smiley Det har jeg da helt klart prøvet når jeg har været ude og undervise. Hos nogle fungere en gang råben og skrigen bare bedst.

  • #42   11. mar 2010 ^^ Jeg har så brugt en anden def på pædagogik. Jeg har antaget at der menes forstående til grænsen af det overbærende - rygklappende, eller hvad vi plejer at kalde det herinde.

  • #43   11. mar 2010 Heidi. Tror altid det virker, at give folk mulighed for at uddybe hvorfor de vil gå i gang med den ene eller den anden ting....

  • #44   11. mar 2010 De dygtigste pædagoger jeg kender er dem, der uden at skele til alder, køn eller andet i den retning, forholder sig til et andet menneskes personlighed og selv er ærlig i sin måde at være på overfor den anden.

    Min ellers noget så upædagogiske storebror er faktisk en af de mest dygtige pædagoger jeg kender ;o)
    På ham kan man ikke høre forskel om han taler til en 4 årig eller en 65 årig. Han har det samme niveau af respekt for det menneske han er overfor.
    Og det må jeg indrømme, at jeg alle dage har respekteret ham for.



  • #45   11. mar 2010 Ja det handel jo i bund og grund om respekt for hinanden. Jeg prøver på at behandler andre som jeg selv ønsker at blive behandlet ;o)

  • #46   11. mar 2010 Anne

    Problemet er at ikke alle vil behandles ens. Nogle vil have særbehandling, og det kan de ikke bare få. For de fleste af os er respekt noget man gør sig fotjent til, for andre er det noget man bare forventer og for visse dejlige individer er "respekt" noget man prøver at true/skabe sig til. Forventeren bliver som regel skuffet og trueren bliver som regel latterliggjort. Lige på det niveau fungerer HG egentlig fint nok.


  • #47   11. mar 2010 Anne og CH lige præcis.

    .


  • #48   11. mar 2010 søster McFluff,
    Almindelig respekt eller høflighed mener jeg nu alle bør udvise.

    At man derudover skal gøre sig fortjent til respekt er jeg helt enig i.


  • #49   11. mar 2010 Nej men jeg vælger at behandle andre som jeg ønsker at blive behandlet ;o) Og ja jeg tror ikke på man skal gøre sig fortjene til respekt, den bør man have, dog husk ikke at misbruge den. Måske handler det også om respekt for mig selv;o)

    Og møder jeg mennesker med behov for særbehandling, hvor dette er urimligt, ifølge mig, ja så har jeg selv mulighed for at sige fra, og bruge min energi på andre;o)


  • #50   11. mar 2010 Yes, enig i at der skal være en høfligheds-baseline. Det ville bare være super hvis der ikke var så mange mennesker der føler sig hævet over den slags.

  • #51   11. mar 2010 ¤Søster McFluff¤ rigtigt, også helt enig i det skal være en høfligheds-baseline ;o) Og ja det er surt at mange mennesker der føler sig hævet over dette ;o)

  • #52   11. mar 2010 I den grad surt!

  • #53   11. mar 2010 JA!

    Jeg tror også jeg forklumrede definitionen på respekt.
    Jeg sad og tænkte på en chef er altid en chef men ikke nødvendigvis en leder. Sidstnævnte gør man sig fortjent, men begge skal selvfølgelig respekteres.

    Jeg kunne også blive bedre til ikke at blive så sur over repektløshed :o)


  • #54   11. mar 2010 Overall, mener jeg faktisk der er en ok tone herinde. men når det kommer til de spørgsmål som ofte bliver diskuteret bl.a. parring af tæve syns jeg alt for tit den "ældre" generation HG'er er lidt for hurtige på aftrækkeren og kan blive enormt nedladende.
    Tjek bare hvor tit der bliver skrevet internt "min tæve vil så gerne have børn - ironi kan forekomme" eller (fuldstændig uden at svare på TS' spørgsmål) er dem testet for HD, SD, øjenlyst mv???

    I disse tilfælde kan alle uanset alder, blive skuffede eller sure og reagerer negativt, hvilket jeg ikke kan fortænke nogen i. Man spørg for at blive klogere ikke udstillet som dum, som helt ærligt må være den ønskede effekt af sådanne svar.

    Nå men det er ikke for at være hellig eller noget, det er netop en stemning man hurtig bliver en del af helt ubevidst, men vi burde (mange af os) være bedre til at tolke vores eget sprog. Iøvrigt mener jeg at man som ældre og mere erfaring osse er den med det største overblik og derfor tage ansvar når en tråd tar overhånd!


  • #55   11. mar 2010 Britta C - Jeg tror du har så evigt ret. jeg kan personligt godt blive lidt paranoid nogle gange. Nu er jeg ved at have været herinde så længe, at man snart har set "alt" hvad der er indenfor kategorien indforståede hints, men derfor kan jeg stadig godt blive i tvivl nu og da. Og så kan det bedste forsvar for nogle måske være angreb, og så kommer alle de meninger om at man bliver angrebet osv.

Kommentér på:
er vi pædagogiske nok

Annonce