{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.114 visninger | Oprettet:

Mads og monopolet {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige på opfordring siddet og hørt Mads og Monopolet fra i dag, uge 9.

Her er der en mand, Morten, som skriver ind og fortæller, at en alm. familie flytter ind ved siden af. De har en stor muskellignende hund, som de åbenbart ikke holder inde på egen grund, for denne hund er på visit i Mortens have flere gange.

Morten beskriver hunden som vild og gøende.

En dag står Morten ude og kløver brænde, og pludselig kommer hunden igen løbende ind i deres have med kurs mod Mortens børns sandkasse.

Der er dog ingen børn i sandkassen, men det slår klik for Morten, og han smider øksen efter hunden.

Øksen rammer hunden rent i hovedet og den falder død om.

Herefter ruller Morten hunden ind i et tæppe, - ned i en sæk med 2 fliser, - kører til en bro og smider liget af hunden ud og i vandet.

Han siger ikke noget til sin nabo, der naturligt nok flere gange spørge bl.a. Morten, om han har set hunden.

Det er nu ca. et år siden, at dette skete, men Morten er brødebetynget og er i tvivl om, hvad han skal gøre. Derfor henvender han sig til monopolet.

Hvad synes du?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mads og monopolet
  • #1   6. mar 2010 Syns stadig det lyder lidt "fantastisk". Men hvis det er sandt, ska han nok holde sin kæft for naboskabets skyld. ellers skulle han have sagt noget med det samme.

• #3   6. mar 2010 Britta C

Ja, - er fuldstændig enig med dig i, at denne her historie lyder ret fantastisk ( for fantastisk til at være sand ), - men Mads fra monopolet bedyrer, at den er god nok.

• #4   6. mar 2010 Krumme

Giver dig ret i, at man ikke kan være helt normal, når man smider med en økse efter en hund, - og det fuldstændig uagtet, at hunden har bevæget sig ind i Mortens have.

• #5   6. mar 2010 Det er næppe sandt..

Men er det, er det da klart han er brødebetynget! Han bør vel ikke være andet?

Han har ikke blot slået sin nabos hund ihjel uden grund (ja, det er hammerirriterende med en hund i sin have, men næppe årsag til drab) han har også fortiet om det, og ladet naboen lede efter sin stakkels hund?

• #6   6. mar 2010 God historie. Men nu skal man jo ikke tro på alt. Der digtes historier til de der udsendelser, ligeså vel som til brevkasser i bladene.

• #7   6. mar 2010 Lise, jeg hørte programmet, men vil gerne vide hvordan de har fået bekræftet ægtheden af historien? og kan ikke helt forstå at den bliver liggende i den å eller hvad det var han havde smidt den i?

Dog er det en strafbar handling og det forstår jeg ikke at P3 vil medvirke til at "rådgive" i?

• #8   6. mar 2010 Britta

Jeg er skam også stadig meget skeptisk mht. rigtigheden af den historie, - og jeg har haft nøjagtig samme tanke om, hvordan man fra monopolets side har fået bekræftet rigtigheden af den.

• #9   6. mar 2010 Jeg vil da håbe at den nu også VAR død da han smed den i vandet. Uanset hvor meget en fremmed hund måtte genere så får han ikke mere ret af den grund.
    Jeg håber at hans samvittighed må nage ham længe!!!

• #10   6. mar 2010 Lise, ja, man må gå ud fra de ikke har ringet til naboen for at få bekræftet at hans hund har været væk i et års tid *hihi*

• #11   6. mar 2010 Pragtblanding, nej det er jo bare erstatningsprisen, men det gør det ikke mindre ulovligt, og i Mads og monopolet er det slet ikke noget de vender?

• #12   6. mar 2010 Jeg må indrømme at jeg høre udsendelsen men at jeg tænker mit om de "problemer" som folk ikke selv kan/vil løse.
    Hvor blev ideen om at kunne stå inde for sin mening af??
    At slå naboens hund ihjel er i mine ører fuldstændigt latterligt og så ovenikøbet af slette alle spor for bare at holde mund om det.
    Utænkeligt!

• #13   6. mar 2010 Jeg hørte det også, og blev meget vred og gal. Det kan godt være at "historien" er opdigtet, men den måde de 2 af dem svarede på var simpelthen så uacceptabelt. De nærmest gjorde grin med ejeren af hunden der blev dræbt, og gav "Morten" ret i at det var i orden og han ikke skulle fortælle noget.

Det bar så også sy tydeligt præg af at de slet ikke forstod at det var ulovligt at slå en hund ihjel. Det var bare i orden at han gjorde det. Det var jo en muskellignede hund og de var jo FARLIG.

Jeg blev vred, for der sad de og udgød deres mening om muskelhunde om hvor farlige de er og det skal bare udryddes. Det skal nok hjælpe i den tid hvor det konstant er oppe at vende.

Men, men, der er noget der tyder på den ikke er sand - hvis det var sket og børnene sad i sandkassen var der en stor risiko for at han kunne ramme sine børn og "slå dem ihjel".

Uanset om det er sandt eller ej, er jeg forarget over deres uvidenhed om at det er ulovligt at slå en hund ihjel og at de samtidig siger det er da bare i orden. Den køber jeg ikke. FØJ Mads og monopolet, I er lige til at lukke op og s.... i. Der skal meget til jeg bliver vred, men moral og etik blev fuldstændig sat til side lige midt i imens hr. og fru Danmark sad samlet om morgenkaffen.

• #14   6. mar 2010 Gitte, der var ikke børn i sandkassen ifølge historien, var han alene... Men ellers ret så enig.

• #15   6. mar 2010 Jeg ville aldrig bruge en øksen, men en peberspray kunne jeg sku godt finde på og brug vis der kom en hund der viste LIDT aggressivitet.

Og P3 tjekker altid om det er en sand historien ellers ville dr få problemer med troværdigheden.

• #17   6. mar 2010 Børnene var i nærheden og/eller i sandkassen. Det var det jeg hørte det som. Uanset hvad, så er det ikke acceptabelt at slå en andens hund ihjel. Det er heller ikke acceptabelt at de som bliver spurgt om deres mening ikke kan skelne imellem ret og uret. Det er en kriminel handling som er stafbart. De signalerer at det er OK at slå en hund ihjel og bare "smide den ud" og lade være med at sige det til ejeren.

Hvis det er sandt, så har vedkommende et år efter fået dårlig samvittighed og søger tilgivelse via Monopolet. Det skal jeg så sandelig love for at han fik.

• #18   6. mar 2010 SBT, normalt i Mads og monopolet ringer folk ind med deres dilemmaer, hvordan skulle DR kunne tjekke ægtheden på dette?

• #19   6. mar 2010 Gitte

Nej - børnene var ikke i sandkassen, blev der sagt.

• #20   6. mar 2010 Vis du ringer til P3 kommer du ikke direkte igemmen til programmet, men man skal snakke med nogle først.

• #21   6. mar 2010 britta C - folk for ikke bare lov til og ringe ind.

Jeg høre det hver weekned prøv det, også høre du mange sjove historier det her er bare en af mange hehe smiley og tror du selv på kendet ville brug ders tid på noget som ikke passer??

• #22   6. mar 2010 SBT, hører det skam også næsten hver weekend smiley jeg kan såmæn bare ikke forestille mig hvordan man skulle tjekke ægtheden af mange af de spørgsmål folk kommer med, da de ofte er af ret privat karakter eller omhandler andre mennesker der helst ikke skulle kende til det pågældende dilemma.

Og selvf. er der en telesluse men mange ringer jo ind på dagen for programmet.

• #24   6. mar 2010 Det er noget forbandet svineri han har gjort, og håber han har det rigtig skidt over det...
    Stødte selv ind i en herreløs Amstaff i dag, satte mig ned og kaldte på den og den var noget af det sødeste smiley Så jeg fulgte den pænt hjem (den havde hundetegn på).
    Blir´ så trist over at alle de kære hunde som redes over en kam, han burde ha´ taget kontakt til hunden om den gøede eller ej, det havde jeg ihvertfald gjort.. Man går sgu ikke bare rundt og slår andres hunde ihjel!! Slut færdig...

• #25   6. mar 2010 Joan, jeg er helt enig. Forstår slet ikke at nogen kan synes det er i orden at slå en hund ihjel. Forstår heller ikke at man i landsdækkende radio kan være så respektløs og udtale sig på denne måde. Det er ikke tilladt at slå en anden hund ihjel og det bliver der faktisk bakket op om i radioen. Det giver en skævvridning af hvad der er ret og vrang, og så lige i den bedste sendetid.

Jeg håber ikke histroen er sand, for så burde der følges op på denne sag. Hvis ikke DR selv kan indse at det er helt forkert at de har taget sådan et indslag op til debat i radioen på et helt forkert grundlag, så synes jeg de er ringe kørende. De bør vide at lov er lov og derfor vælge ikke at bringe indslaget eller gøre opmærksom på at det er helt forkert hvad vedkommende har gjort.

• #26   6. mar 2010 Gitte M... Lige nøjagtig, kan ikke forstå hvordan de kan sidde i landsdækkende radio og påskønne dette!!! Har altid syns´ godt om det program, meeeen det er da godt nok taget op til overvejelse nu...
    Tror lige jeg prøver at gå ind på deres hjemmeside smiley

• #27   7. mar 2010 Jeg er meget harm over at DR har bragt denne historie i landsdækkende TV. Så jeg har været på DRs hjemmeside under "Mads og monopolet" og skrevet dette som kommentar til historien. Det kan godt være at jeg overreagerede da jeg hørte indslaget, men jeg kan ikke stiltiende acceptere ulovligheder bliver lovliggjort.

Her er hvad jeg skrev:

Vi er nogle, som er meget harm over der i landsdækkende radio blev bragt en historie som denne og panelets kommentar til hændelsen. Lad os slå fast, at det er ulovligt at slå en anden mands hund ihjel uden nogen former for konsekvens. Det er strafbart og det bliver endnu mere strafbart at bortskaffe sig hunden.

Det er forkasteligt at 2 af panelets deltagere synes det er helt OK og gør grin med den stakkels nabo, som ikke ved hvad der er sket med hans hund. Det er uacceptabelt at "spinde" videre på historien og hylde manden for hans ugerning.

Er panelet og DR for den sags skyld også helt uvidende om hvad der sker i verden omkring dem. Er de ikke klar over at deres udtalelser omkring Muskelhunde, som 2 af dem tilsyneladende synes er det værste rak der findes på denne jord, er meningsdannende og forstærker modstandere af Muskelhunde i at det er OK at dræbe dem. Det er slet ikke acceptabelt, og alt det arbejde som Dansk Kennel Klub arbejder for at få gjort noget ved på en god og ordentlig måde bliver fuldstændig ødelagt fordi I siger at det er OK at slå dem ihjel. Hvad med de kenneler der har disse hunde. De arbejder imod hårde odds, de kæmper for at bevise at Muskelhunde ikke er så farlige som folk går og tro. De står nu tilbage med endnu et "set back" og bliver endnu mere "forhadte" for at opdrætte Muskelhunde.

Der er ingen tvivl om at det ikke er hundene der er noget i vejen med. Det er ejerne, der ikke magter at have sådan en hund. Men det er hunde, der bliver solgt af folk som ikke er opdrættere eller ikke ved hvad de har imellem deres hænder.
    Denne historie slår et slag for en mentalitet, som ikke er acceptabel, at man "bare" slår sådan en hund ihjel. Som jeg har opfattet af indslaget, var hundens ejer en ganske almindelig hundeejer. Men det havde alligevel ikke været en gyldig grund at slå hunden ihjel, hvis der før havde været problemer med at den løb ind i haven. Det skal gå ad myndighedernes veje at få løst denne sag. Det er uacceptabelt, hvis de har denne mening, at det er OK at slå Muskelhunde, for så er de lige så medskyldige som Morten der slog hunden ihjel.

Jeg håber på at de ikke har tænkt sig ordentligt om, inden de svarede. Jeg håber på at de er/bliver klar over, hvad de har genereret med deres kommentarer. Jeg håber de indser, at det er forkasteligt at de med deres holdning retfærdiggør en ulovlig hændelse, og at det var forkert.

Jeg er ikke selv ejer af en Muskelhund, men jeg er opdrætter, og ved hvor vigtigt det er at finde de rette ejere, som kender og forstår racen. Jeg forstår og anerkender hvor meget de seriøse opdrættere af Muskelhunde arbejder for at deres racer bliver anerkendt og tilladt at eje i Danmark. Jeg ved at de lider under den generelle holdning at de er farlige og bør afskaffes. De arbejder sammen med Dansk Kennel Klub om at få så god en løsning for deres racer. Det bliver ikke nemmere af at flertallet af Danmarks befolkning mener, at disse racer bør gøres ulovlige i Danmark. Et indslag som dette med Morten der dræbte en hund forstærker denne mening.

Jeg synes det vil være på sin plads at DR følger op på dette indslag og "dementerer" at det er OK at slå en hund ihjel. Jeg synes der bør tages kontakt til Morten og fortælle ham at deres svar var baseret på et forkert grundlag og uvidenhed. Jeg håber at retfærdigheden vinder i denne sag, og at drabet får konsekvenser.

Vi har også diskuteret om det var en fiktiv historie, fordi det virkede usandsynligt at man kan dræbe en hund på den måde. Hvis det er en usand historie, så bør DR til en anden gang vurdere konsekvensen af at bringe sådanne sager i radioen, uden at kende til lovgivning.

Uanset om den er sand eller ej, så er "taberne" i denne sag muskelhundens ejer, lovgivningen som er blevet tilsidesat, og så sandelig også DR, som for mange vil fremstå som utroværdige.

• #28   7. mar 2010 Undskyld Sunshine, jeg vil gerne at du underbygger dit udsagn lidt mere.

Jeg har først sendt det i dag, så det er ikke en forhastet beslutning.

Tastefejl, forklar gerne, for det er skrevet i Word og kørt igennem stavekontrolen. Så det er så også utroværdigt. Men ingen er fejlfri, og det er vel ikke det som det handler om. Jeg synes langt fra indlægget syner af mangel på seriøsitet.

• #29   7. mar 2010 Gitte M * Malmø og Varberg "lige om lidt" *

Uden at forholde mig til det du har sendt til DR - hvad mener du så at man skal gøre, hvis en hund kommer ind i ens have og "virker truende", som den hund i Monopolet åbenbart var.

Ringe til politiet og bede dem om at tage affære ?

Ikke i min bog - en hund, der kommer ind i min have og stiller sig op, bliver pænt fulgt til dørs, og mister kræet livet som følge af den behandling den måtte være blevet udsat for, så er det bare ærgerligt.

Folk må tage ansvar for deres hunde - kan de ikke det, kan det aldrig blive mit problem. Så må jeg betale bøden bagefter.

Længere er den ikke i min bog !

• #30   7. mar 2010 Såfremt historien er sand, så vil jeg efter bedste overbevisning mene, at, "Morten" må have en gedigen hæklefejl eller lide under monomental psykopatisme!

At hunden var på vej mod børnenes sandkasse, ja og hvad så?
    Det kunne jo lige så godt være "æbletræet" den var på vej hen mod!
    Ejeren bliver jo beskrevet som en almindelig familieFAR -så hunden er næppe agressiv mod børn -selvom Morten lige får "klemt" hans unger ind i beretningen som værende i en potient farlig situation, ved at hunden var på vej mod sandkassen! *Bræk*

At hunden er "vild og gøende",(alt er relativt) det plejer som regl at være på egen matrikel at hunde opfører sig sådan?!
    Den har givet stået og "råbt MIN matrikel" når Morten gik forbi!? -Deraf "vild og gøende"?!
    Jeg ser det som noget usansynligt, at en hund kommer galloperende og gøende ind i en fremmed have -med kurs mod en tom sandkasse!
    (den må satma være farlig sådan en sandkasse!)

Om der ikke var en farlig situation for mine hunde/katte, som situationen jo rent faktisk er beskrevet, så ville jeg enten ekspedere hunden til ejer, eller få politiet til at hente den!

Ingen tvivl om, at sagen ville stå en hel del anderledes om der pludselig var en fremmed kamphund i min have, og overfaldt ét af mine dyr -så kunne jeg også finde på at tage øksen!

Jeg gad nødig være Mortens børn, når "farmand" åbenlyst har et så ustabilt temperament!

• #31   7. mar 2010 Hørte også udsendelsen her.. Og synes godt nok ikke de gav "morten" medhold i det var ok det han havde gjort!! Men de gjorde grin med groteskheden i historien - og det kan man da ikke fortænke dem i!!!
    Om man kan lide den type hund eller ej, kom ikke sagen ved og det gjorde de jo også klart.
    Faktisk synes jeg de var ganske ok i deres snak der - for hvilken hundeejer øsker at høre deres øjesten har lidt den skæbne... INGEN! Så er uvidenhed trods alt bedre...

Men ja er helt enig med monopolet i at, smider man med økser efter andre levende væsner, så er man SYG! Og så må man bære på den dårlige samvittighed over den skade man har forvoldt!
    Ikke om han skal kunne læsse den af hos naboen!

• #32   7. mar 2010 Jeg hørte også Mads og Monopolet igår og jeg synes på ingen måde at handlingen negligeres - hvis den ellers er sand.

Der blev udtrykt vantro overfor ægtheden og handlingen og så kan jeg egentlig godt forstå at der blev grinet, for historien ER sgu da langt ude!

At mene at DR har et medansvar for muskelhundeproblematikken er måske nok liiiige at skyde over målet. Monopolet består af selvstændige mennesker med en selvstændig mening og for det er DR da på ingen måde ansvarlig.

Monopolet responderede på en ret voldsom historie - sand eller ej - og i deres reaktion kan man da ikke tage samtlige overvejelser i forhold til emnet muskelhunde med sine svar til pågældende emne. De skulle jo trods alt igennem andre emner også den formiddag.

• #33   7. mar 2010 Sunshine, selv min mand som normalt ikke hidser sig op, var også meget harm.

DKK er da med i arbejdet om at få gjort noget ved at muskelhunde ikke bør ulovliggøres i Danmark. Ellers har jeg da misforstået noget.

Konsekvens, det er da at manden skal have en bøde og et erstatningskrav fra hunde ejeren.

Jeg kan så kun le af at du er helt nede i petitesser. Nogen eller nogle, der er nok ikke mange der opfatter om "nogen" er forkert eller ej. Det er petitesser, og jeg beklager at jeg ikke er fejlfri. Det er jo ikke hvad indlægget handler om. Hvis indlægget bliver dømt useriøst på grund af sådanne "fejl", så ved jeg ikke hvor meget andet der er useriøst.

Tænkte nok at jeg skulle lade være med at tilkendegive min mening. Men jeg vil hellere agere end at lade være. Vi er åbenbart uenige om at selve handlingen er OK eller ej. Men hvis man ikke må give sin mening til kende, så synes jeg vi er langt ude.

• #34   7. mar 2010 Nå ja, i min harme kom jeg helt væk fra det egentlige spørgsmål!

Ærlig talt, at lade en hundeejer befinde sig i den pinefulde tilstand uvisheden er; giver mig bare en endnu større grund til foragt!

Selvfølgelig skal naboen have besked!
    Uanset konsekvens om politianmeldelse, det ville givet også lette på samvittigheden at være ærlig! smiley
    Han vil aldrig kunne møde naboen, uden hans handling altid vil sidde i erindring -bevidst eller ubevidst!
    Det giver ikke "ligeværdighed", og naboforholdet vil under alleomstændigheder være forpestet -af Mortens sorte samvittighed.

Jeg er langt fra stortilhænger af visse hunderacer -men jeg er absolut tilhænger af man viser sine medmennesker den respekt de har krav på i sådan en situation!

• #35   7. mar 2010 Uanset om den er sand eller ej, så mener jeg stadigvæk at det er en helt forkert tilgang at tilskynde til at en sådan handling retfærdiggøres. Det var hvad jeg fik ud af de svar der blev givet. Deres svar giver en antydning af at det er i orden at slå en anden mands hund ihjel. At nogen kan mene sådan, kan jeg slet ikke forstå.

• #36   7. mar 2010 Martine.. Du lyder da som en sand dyreelsker (ironi kan forekomme), du mener altså det er helt okay, at folk begynder at slå andre folks hunde ihjel, hvis hunden er på deres matrikel?? Puha sikke dog et samfund det ville blive...
    For som du selv skriver ville du ikke have nogle problemer med det!! Det er sgu trist...

• #37   7. mar 2010 Sunshine, hvad er det du "angriber" mig for at gøre? Du får det til at lyde som om jeg har gjort noget som er det værste man kan gøre i hele verden, og blæser det op helt uden for proportion. Det vil jeg kalde at overreagere.

Jeg har ingen forventning om at de reagerer på min henvendelse, men det er ikke ensbetydende med at man ikke må give sin mening til kende.

Må man ikke reagere på sådan en uacceptabel hændelse og den måde den blev kommenteret på? Nej, det må man så åbenbart ikke. Hellere tie og samtykke.

• #38   7. mar 2010 Det eneste jeg beder om er at de tænker sig om en anden gang. Programmet er trendsætter for mange. Hvis man læser på monopolets hjemmeside, så er der megen opbakning for at det var OK at slå hunden ihjel. Det blev jeg noget chokeret over.

• #39   7. mar 2010 joan Ø

Ja, jeg er ihvertfald så meget dyreelsker, at jeg vælger den nemme og rigtige løsning. At holde mine hunde ude af andre folks haver.

Hvis du nu havde læst hvad jeg havde skrevet "stiller sig op", så havde du måske kommet frem til den rette sammenhæng. Nemlig at jeg ikke render rundt og slår andre folks hunde ihjel for sjov - men at jeg heller ikke ville tøve med at forsvare mig selv eller mine egne hunde med fuld styrke, hvis der kom en fremmed hund ind i min have og STILLEDE SIG OP.

At der kom en eller anden ligegyldig labrador ind og bare ville lege, eller tigge mad, ville på ingen måde få en reaktion af voldsom karakter frem i mig ..

Så søde Joan (ironi kan forekomme) - prøv nu at læse hvad folk skriver, og ikke bare hvad DU synes der står .... ikk ???

• #40   8. mar 2010 Har skam læst hvad du har skrevet søde Martine, og syns´ stadigvæk det er skræmmende, at selv om en hund stillede sig op ville du ikke tøve med at slå den ihjel...
    Manden står alene i sin have og der kommer en hund løbende ind i sandkassen, det berettiger hverken ham eller dig for den sags skyld at slå den ihjel. Kan forstå hvis den prøver at angribe at man tyer til selvforsvar, men ikke hvis den står og gøer eller lign...
    Så har læst hvad du har skrevet og ikke hvad jeg syns´ der står smiley

Kommentér på:
Mads og monopolet

Annonce