Mads og monopolet {{forumTopicSubject}}
Jeg har lige på opfordring siddet og hørt Mads og Monopolet fra i dag, uge 9.
Her er der en mand, Morten, som skriver ind og fortæller, at en alm. familie flytter ind ved siden af. De har en stor muskellignende hund, som de åbenbart ikke holder inde på egen grund, for denne hund er på visit i Mortens have flere gange.
Morten beskriver hunden som vild og gøende.
En dag står Morten ude og kløver brænde, og pludselig kommer hunden igen løbende ind i deres have med kurs mod Mortens børns sandkasse.
Der er dog ingen børn i sandkassen, men det slår klik for Morten, og han smider øksen efter hunden.
Øksen rammer hunden rent i hovedet og den falder død om.
Herefter ruller Morten hunden ind i et tæppe, - ned i en sæk med 2 fliser, - kører til en bro og smider liget af hunden ud og i vandet.
Han siger ikke noget til sin nabo, der naturligt nok flere gange spørge bl.a. Morten, om han har set hunden.
Det er nu ca. et år siden, at dette skete, men Morten er brødebetynget og er i tvivl om, hvad han skal gøre. Derfor henvender han sig til monopolet.
Hvad synes du?
aug 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 248
maj 2008
Følger: 24 Følgere: 27 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.818
Ja, - er fuldstændig enig med dig i, at denne her historie lyder ret fantastisk ( for fantastisk til at være sand ), - men Mads fra monopolet bedyrer, at den er god nok.
maj 2008
Giver dig ret i, at man ikke kan være helt normal, når man smider med en økse efter en hund, - og det fuldstændig uagtet, at hunden har bevæget sig ind i Mortens have.
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.658
Men er det, er det da klart han er brødebetynget! Han bør vel ikke være andet?
Han har ikke blot slået sin nabos hund ihjel uden grund (ja, det er hammerirriterende med en hund i sin have, men næppe årsag til drab) han har også fortiet om det, og ladet naboen lede efter sin stakkels hund?
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 8.003
aug 2009
Dog er det en strafbar handling og det forstår jeg ikke at P3 vil medvirke til at "rådgive" i?
maj 2008
Jeg er skam også stadig meget skeptisk mht. rigtigheden af den historie, - og jeg har haft nøjagtig samme tanke om, hvordan man fra monopolets side har fået bekræftet rigtigheden af den.
apr 2009
Følger: 59 Følgere: 62 Hunde: 1 Emner: 184 Svar: 1.051
Jeg håber at hans samvittighed må nage ham længe!!!
aug 2009
aug 2009
apr 2009
Følger: 59 Følgere: 62 Hunde: 1 Emner: 184 Svar: 1.051
Hvor blev ideen om at kunne stå inde for sin mening af??
At slå naboens hund ihjel er i mine ører fuldstændigt latterligt og så ovenikøbet af slette alle spor for bare at holde mund om det.
Utænkeligt!
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.242
Det bar så også sy tydeligt præg af at de slet ikke forstod at det var ulovligt at slå en hund ihjel. Det var bare i orden at han gjorde det. Det var jo en muskellignede hund og de var jo FARLIG.
Jeg blev vred, for der sad de og udgød deres mening om muskelhunde om hvor farlige de er og det skal bare udryddes. Det skal nok hjælpe i den tid hvor det konstant er oppe at vende.
Men, men, der er noget der tyder på den ikke er sand - hvis det var sket og børnene sad i sandkassen var der en stor risiko for at han kunne ramme sine børn og "slå dem ihjel".
Uanset om det er sandt eller ej, er jeg forarget over deres uvidenhed om at det er ulovligt at slå en hund ihjel og at de samtidig siger det er da bare i orden. Den køber jeg ikke. FØJ Mads og monopolet, I er lige til at lukke op og s.... i. Der skal meget til jeg bliver vred, men moral og etik blev fuldstændig sat til side lige midt i imens hr. og fru Danmark sad samlet om morgenkaffen.
aug 2009
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 194 Svar: 1.733
Og P3 tjekker altid om det er en sand historien ellers ville dr få problemer med troværdigheden.
maj 2006
Hvis det er sandt, så har vedkommende et år efter fået dårlig samvittighed og søger tilgivelse via Monopolet. Det skal jeg så sandelig love for at han fik.
aug 2009
maj 2008
Nej - børnene var ikke i sandkassen, blev der sagt.
nov 2008
nov 2008
Jeg høre det hver weekned prøv det, også høre du mange sjove historier det her er bare en af mange hehe og tror du selv på kendet ville brug ders tid på noget som ikke passer??
aug 2009
Og selvf. er der en telesluse men mange ringer jo ind på dagen for programmet.
aug 2006
Følger: 33 Følgere: 32 Hunde: 1 Emner: 43 Svar: 966
Stødte selv ind i en herreløs Amstaff i dag, satte mig ned og kaldte på den og den var noget af det sødeste Så jeg fulgte den pænt hjem (den havde hundetegn på).
Blir´ så trist over at alle de kære hunde som redes over en kam, han burde ha´ taget kontakt til hunden om den gøede eller ej, det havde jeg ihvertfald gjort.. Man går sgu ikke bare rundt og slår andres hunde ihjel!! Slut færdig...
maj 2006
Jeg håber ikke histroen er sand, for så burde der følges op på denne sag. Hvis ikke DR selv kan indse at det er helt forkert at de har taget sådan et indslag op til debat i radioen på et helt forkert grundlag, så synes jeg de er ringe kørende. De bør vide at lov er lov og derfor vælge ikke at bringe indslaget eller gøre opmærksom på at det er helt forkert hvad vedkommende har gjort.
aug 2006
Tror lige jeg prøver at gå ind på deres hjemmeside
maj 2006
Her er hvad jeg skrev:
Vi er nogle, som er meget harm over der i landsdækkende radio blev bragt en historie som denne og panelets kommentar til hændelsen. Lad os slå fast, at det er ulovligt at slå en anden mands hund ihjel uden nogen former for konsekvens. Det er strafbart og det bliver endnu mere strafbart at bortskaffe sig hunden.
Det er forkasteligt at 2 af panelets deltagere synes det er helt OK og gør grin med den stakkels nabo, som ikke ved hvad der er sket med hans hund. Det er uacceptabelt at "spinde" videre på historien og hylde manden for hans ugerning.
Er panelet og DR for den sags skyld også helt uvidende om hvad der sker i verden omkring dem. Er de ikke klar over at deres udtalelser omkring Muskelhunde, som 2 af dem tilsyneladende synes er det værste rak der findes på denne jord, er meningsdannende og forstærker modstandere af Muskelhunde i at det er OK at dræbe dem. Det er slet ikke acceptabelt, og alt det arbejde som Dansk Kennel Klub arbejder for at få gjort noget ved på en god og ordentlig måde bliver fuldstændig ødelagt fordi I siger at det er OK at slå dem ihjel. Hvad med de kenneler der har disse hunde. De arbejder imod hårde odds, de kæmper for at bevise at Muskelhunde ikke er så farlige som folk går og tro. De står nu tilbage med endnu et "set back" og bliver endnu mere "forhadte" for at opdrætte Muskelhunde.
Der er ingen tvivl om at det ikke er hundene der er noget i vejen med. Det er ejerne, der ikke magter at have sådan en hund. Men det er hunde, der bliver solgt af folk som ikke er opdrættere eller ikke ved hvad de har imellem deres hænder.
Denne historie slår et slag for en mentalitet, som ikke er acceptabel, at man "bare" slår sådan en hund ihjel. Som jeg har opfattet af indslaget, var hundens ejer en ganske almindelig hundeejer. Men det havde alligevel ikke været en gyldig grund at slå hunden ihjel, hvis der før havde været problemer med at den løb ind i haven. Det skal gå ad myndighedernes veje at få løst denne sag. Det er uacceptabelt, hvis de har denne mening, at det er OK at slå Muskelhunde, for så er de lige så medskyldige som Morten der slog hunden ihjel.
Jeg håber på at de ikke har tænkt sig ordentligt om, inden de svarede. Jeg håber på at de er/bliver klar over, hvad de har genereret med deres kommentarer. Jeg håber de indser, at det er forkasteligt at de med deres holdning retfærdiggør en ulovlig hændelse, og at det var forkert.
Jeg er ikke selv ejer af en Muskelhund, men jeg er opdrætter, og ved hvor vigtigt det er at finde de rette ejere, som kender og forstår racen. Jeg forstår og anerkender hvor meget de seriøse opdrættere af Muskelhunde arbejder for at deres racer bliver anerkendt og tilladt at eje i Danmark. Jeg ved at de lider under den generelle holdning at de er farlige og bør afskaffes. De arbejder sammen med Dansk Kennel Klub om at få så god en løsning for deres racer. Det bliver ikke nemmere af at flertallet af Danmarks befolkning mener, at disse racer bør gøres ulovlige i Danmark. Et indslag som dette med Morten der dræbte en hund forstærker denne mening.
Jeg synes det vil være på sin plads at DR følger op på dette indslag og "dementerer" at det er OK at slå en hund ihjel. Jeg synes der bør tages kontakt til Morten og fortælle ham at deres svar var baseret på et forkert grundlag og uvidenhed. Jeg håber at retfærdigheden vinder i denne sag, og at drabet får konsekvenser.
Vi har også diskuteret om det var en fiktiv historie, fordi det virkede usandsynligt at man kan dræbe en hund på den måde. Hvis det er en usand historie, så bør DR til en anden gang vurdere konsekvensen af at bringe sådanne sager i radioen, uden at kende til lovgivning.
Uanset om den er sand eller ej, så er "taberne" i denne sag muskelhundens ejer, lovgivningen som er blevet tilsidesat, og så sandelig også DR, som for mange vil fremstå som utroværdige.
maj 2006
Jeg har først sendt det i dag, så det er ikke en forhastet beslutning.
Tastefejl, forklar gerne, for det er skrevet i Word og kørt igennem stavekontrolen. Så det er så også utroværdigt. Men ingen er fejlfri, og det er vel ikke det som det handler om. Jeg synes langt fra indlægget syner af mangel på seriøsitet.
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 346 Svar: 14.182
Uden at forholde mig til det du har sendt til DR - hvad mener du så at man skal gøre, hvis en hund kommer ind i ens have og "virker truende", som den hund i Monopolet åbenbart var.
Ringe til politiet og bede dem om at tage affære ?
Ikke i min bog - en hund, der kommer ind i min have og stiller sig op, bliver pænt fulgt til dørs, og mister kræet livet som følge af den behandling den måtte være blevet udsat for, så er det bare ærgerligt.
Folk må tage ansvar for deres hunde - kan de ikke det, kan det aldrig blive mit problem. Så må jeg betale bøden bagefter.
Længere er den ikke i min bog !
jun 2005
Følger: 24 Følgere: 21 Hunde: 2 Emner: 106 Svar: 3.577
At hunden var på vej mod børnenes sandkasse, ja og hvad så?
Det kunne jo lige så godt være "æbletræet" den var på vej hen mod!
Ejeren bliver jo beskrevet som en almindelig familieFAR -så hunden er næppe agressiv mod børn -selvom Morten lige får "klemt" hans unger ind i beretningen som værende i en potient farlig situation, ved at hunden var på vej mod sandkassen! *Bræk*
At hunden er "vild og gøende",(alt er relativt) det plejer som regl at være på egen matrikel at hunde opfører sig sådan?!
Den har givet stået og "råbt MIN matrikel" når Morten gik forbi!? -Deraf "vild og gøende"?!
Jeg ser det som noget usansynligt, at en hund kommer galloperende og gøende ind i en fremmed have -med kurs mod en tom sandkasse!
(den må satma være farlig sådan en sandkasse!)
Om der ikke var en farlig situation for mine hunde/katte, som situationen jo rent faktisk er beskrevet, så ville jeg enten ekspedere hunden til ejer, eller få politiet til at hente den!
Ingen tvivl om, at sagen ville stå en hel del anderledes om der pludselig var en fremmed kamphund i min have, og overfaldt ét af mine dyr -så kunne jeg også finde på at tage øksen!
Jeg gad nødig være Mortens børn, når "farmand" åbenlyst har et så ustabilt temperament!
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Om man kan lide den type hund eller ej, kom ikke sagen ved og det gjorde de jo også klart.
Faktisk synes jeg de var ganske ok i deres snak der - for hvilken hundeejer øsker at høre deres øjesten har lidt den skæbne... INGEN! Så er uvidenhed trods alt bedre...
Men ja er helt enig med monopolet i at, smider man med økser efter andre levende væsner, så er man SYG! Og så må man bære på den dårlige samvittighed over den skade man har forvoldt!
Ikke om han skal kunne læsse den af hos naboen!
feb 2006
Følger: 19 Følgere: 29 Emner: 123 Svar: 5.525
Der blev udtrykt vantro overfor ægtheden og handlingen og så kan jeg egentlig godt forstå at der blev grinet, for historien ER sgu da langt ude!
At mene at DR har et medansvar for muskelhundeproblematikken er måske nok liiiige at skyde over målet. Monopolet består af selvstændige mennesker med en selvstændig mening og for det er DR da på ingen måde ansvarlig.
Monopolet responderede på en ret voldsom historie - sand eller ej - og i deres reaktion kan man da ikke tage samtlige overvejelser i forhold til emnet muskelhunde med sine svar til pågældende emne. De skulle jo trods alt igennem andre emner også den formiddag.
maj 2006
DKK er da med i arbejdet om at få gjort noget ved at muskelhunde ikke bør ulovliggøres i Danmark. Ellers har jeg da misforstået noget.
Konsekvens, det er da at manden skal have en bøde og et erstatningskrav fra hunde ejeren.
Jeg kan så kun le af at du er helt nede i petitesser. Nogen eller nogle, der er nok ikke mange der opfatter om "nogen" er forkert eller ej. Det er petitesser, og jeg beklager at jeg ikke er fejlfri. Det er jo ikke hvad indlægget handler om. Hvis indlægget bliver dømt useriøst på grund af sådanne "fejl", så ved jeg ikke hvor meget andet der er useriøst.
Tænkte nok at jeg skulle lade være med at tilkendegive min mening. Men jeg vil hellere agere end at lade være. Vi er åbenbart uenige om at selve handlingen er OK eller ej. Men hvis man ikke må give sin mening til kende, så synes jeg vi er langt ude.
jun 2005
Følger: 24 Følgere: 21 Hunde: 2 Emner: 106 Svar: 3.577
Ærlig talt, at lade en hundeejer befinde sig i den pinefulde tilstand uvisheden er; giver mig bare en endnu større grund til foragt!
Selvfølgelig skal naboen have besked!
Uanset konsekvens om politianmeldelse, det ville givet også lette på samvittigheden at være ærlig!
Han vil aldrig kunne møde naboen, uden hans handling altid vil sidde i erindring -bevidst eller ubevidst!
Det giver ikke "ligeværdighed", og naboforholdet vil under alleomstændigheder være forpestet -af Mortens sorte samvittighed.
Jeg er langt fra stortilhænger af visse hunderacer -men jeg er absolut tilhænger af man viser sine medmennesker den respekt de har krav på i sådan en situation!
maj 2006
aug 2006
For som du selv skriver ville du ikke have nogle problemer med det!! Det er sgu trist...
maj 2006
Jeg har ingen forventning om at de reagerer på min henvendelse, men det er ikke ensbetydende med at man ikke må give sin mening til kende.
Må man ikke reagere på sådan en uacceptabel hændelse og den måde den blev kommenteret på? Nej, det må man så åbenbart ikke. Hellere tie og samtykke.
maj 2006
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 346 Svar: 14.182
Ja, jeg er ihvertfald så meget dyreelsker, at jeg vælger den nemme og rigtige løsning. At holde mine hunde ude af andre folks haver.
Hvis du nu havde læst hvad jeg havde skrevet "stiller sig op", så havde du måske kommet frem til den rette sammenhæng. Nemlig at jeg ikke render rundt og slår andre folks hunde ihjel for sjov - men at jeg heller ikke ville tøve med at forsvare mig selv eller mine egne hunde med fuld styrke, hvis der kom en fremmed hund ind i min have og STILLEDE SIG OP.
At der kom en eller anden ligegyldig labrador ind og bare ville lege, eller tigge mad, ville på ingen måde få en reaktion af voldsom karakter frem i mig ..
Så søde Joan (ironi kan forekomme) - prøv nu at læse hvad folk skriver, og ikke bare hvad DU synes der står .... ikk ???
aug 2006
Manden står alene i sin have og der kommer en hund løbende ind i sandkassen, det berettiger hverken ham eller dig for den sags skyld at slå den ihjel. Kan forstå hvis den prøver at angribe at man tyer til selvforsvar, men ikke hvis den står og gøer eller lign...
Så har læst hvad du har skrevet og ikke hvad jeg syns´ der står
Mads og monopolet