{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.071 visninger | Oprettet:

Sur!! {{forumTopicSubject}}

Kom op at diskutere med min chef her til aften. Han har fået parret sin Labrador tæve og venter nu hvalpe. Hvalpene bliver med DKK tavle. Så siger han lige pludseligt at hvis der kommer flere end 8 stk, vil de resterende blive aflivet med det samme! Dette skulle i følge ham være meget almindeligt inden for DKK? Bla pga at det er bedre med mindre kuld, både for hvalpene og tæven. Han mener også at markedet er mættet, og at han derfor risikerer at brænde inde med nogen af dem. Jeg siger til ham at han kunne give nogen til Dansk blinde samfund fx. Er det kun mig der bliver forarget?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sur!!
  • #1   23. feb 2010 Hvis markedet er mættet hvorfor fanden lader han så i det hele taget sin tæve blive parret ?? fuck en spade !

• #2   23. feb 2010 næ , jeg er også temmelig forarget , kommer det bag på ham at labber godt kan have store kuld

• #3   23. feb 2010 Jeg har desværre hørt om det. ):
    Synes det er noget svineri. ):

• #4   23. feb 2010 Hvis det virkeligt er rigtigt, så har jeg sgu ikke noget tilovers for DKK...

• #5   23. feb 2010 Jeg har hørt om nogle som har gjort det ved en grand danois .. Men jeg syntes simpelthen det er SÅ forrykt

• #6   23. feb 2010 Det har jo ikke noget med dkk at gøre men noget med avlers indstilling... gør mig da lige så sur når jeg læser de mange annoncer der er på div. blandinger og ikke blandinger som "avler" ikke kan finde hjem til....

• #7   23. feb 2010 Det har jo ikke noget med DKK at gøre, men den enkelte opdrætter der tager et valg for tævens velbefindende om evt. at reducere i store kuld.

Jeg ser det slet ikke som svineri, men mener derimod at det er et billede på en ansvarsfuld opdrætter, der tager et rigtigt svært valg for tævens skyld.

• #8   23. feb 2010 Det ka være meget hårdt for en tæve med store kuld, hvorfor nogle vælger at aflive nogle af hvalpene.....

Det var ikke en metode jeg selv ville benytte - synes det er noget svineri.... Der er sgu andre måder at afhjælpe tæven på... I min verden hjælper man i stedet sin tæve med at passe hvalpene (hvilket man selvfølgelig gør uanset kuldets størrelse) og så må man igang med mælkeerstatning...

• #9   23. feb 2010
    *Lise - Snart med ny hvalp..*
    Hvis det er noget der er alment kendt inde hos DKK, så tillader de det jo også på en måde... Forkerte farver er også i risiko gruppen har jeg hørt.

• #10   23. feb 2010 Hvis aflivningen bliver hos dyrlæge har jeg ikke rigtigt noget imod det.
    Men hvis det er drukning eller hvad ved jeg er jeg dybt imod det.

Men ethvert rask dyr der aflives synes jeg ikke om.

• #11   23. feb 2010
    *Michélle aka Fie *
    Jamen, kunne også høre på ham, at han da også tænkte over besværet med mange hvalpe.

• #12   23. feb 2010 Hvis argumentet er at man er bange for at brænde inde med nogle hvalpe, ja, så burde man overveje om kvaliteten af hundene som er parret er god nok og jo altid kun parre en tæve hvis man er indstillet på at beholde hvalpene til de rigtige hvalpekøbere er fundet.

Men argumentet om at beskytte tæven kan jeg faktisk godt følge ham i. Det er absolut hårdt for en tæve at opfostre et stort kuld hvalpe og 10-12 lab-hvalpe er altså meget krævende for tæven, og at nogen vælger at sige at man for tævens skyld reducerer i antallet af hvalpe, det har jeg faktisk forståelse for.

• #13   23. feb 2010 Henriette og Michelle:
    Ja det har du da ganske givet hørt... og jeg har hørt at alle muskelhunde er farlige!!

• #14   23. feb 2010 som jeg læser trådstarters indlæg , så drejer det sig primært om , at avler er nervøs for at brænde inde med disse hvalpe da marked er mættet for tiden

• #15   23. feb 2010
    *Lise - Snart med ny hvalp..*
    Kan ikke rigtigt forstå hvorfor du bringer muskel hunde op i tråden?

• #16   23. feb 2010 Jeg kan heller ikke forstå hvorfor du drager dkk ind i råden... så vi er vist begge uforstående overfor hinandens valg af konklusioner...

• #17   23. feb 2010 *Lise - Snart med ny hvalp..*
    Konkluderer ingen ting. Fortæller hvad han har fortalt mig? Prøver netop at belyse det her? Og der er jo også flere i tråden der har hørt det også, så slap dog lidt af...

• #18   23. feb 2010 hun skriver , det har du ganske givet hørt og hun har hørt at alle muskelhunde er farlige
    hun er ironisk , og mener dermed at det du har hørt er lige så rigtigt som det hun har hørt ,at alle muskelhunde er farlige

det er sådan jeg opfatter det

• #19   23. feb 2010 Ang aflivning, så er det vidst oftest blandt store racer som f.eks. GD o.l. hvor det kan være rigtig hårdt at ligge med et stort kuld.

Jeg har aldrig hørt om det ved labrador. De får jo ofte store kuld, men klarer det i reglen fint.

Og er markedet mættet, så må man da for dælen lade være at lade sin tæve parre *suk*

• #20   23. feb 2010
    Michelle -strid kælling og med i tavlemafiaen !
    Syntes sgu også det er synd...
    Kunne se han tænkte lidt over da jeg forslog dansk blinde samfund, tror du de ville være intra?

• #21   23. feb 2010
    Tina og Nicolai C
    Kan jeg heller ikke, sikkert fordi jeg har en, det er jo det sædvanlige. Pyt med det...

• #22   23. feb 2010 Henriette -så vidt jeg ved tager de kun hunde ind der er gamle nok til at gå igang med "nu og her", dvs omkring 10 mdr eller sådan så vidt jeg husker...

Jeg har fuld forståelse for at man vælger at reducere i kuldet hvis det er for tævens bedste. Det ER hårdt for en tæve at ligge med 10-12-14 hvalpe, og en del af de store racer får jo ofte så store kuld.

Jeg synes ikke det er synd for hvalpene -de er jo døde og mærker ikke noget. Men jeg synes det er etisk forkert at avle på en hund, velvidende at man nok brænder inde med en del af hvalpene, og derfor på forhånd ved man vil aflive dem. Så skulle man lade være at avle, eller vente til der er købere til dem.

• #23   23. feb 2010 Er enig i, at det for ikke at brænde inde, så skulle han have undladt at parre tæve.
    MEN er det for at aflaste tæve, så mener jeg han er en ansvarsfuld opdrætter, som har gjort sig nogle tanker om hvor meget det kan slide på tæven og han ønsker det bedste for tæven.
    Ja, man kan hjælpe med flaske, men det er nu ikke det samme og jeg mener det er på til opdrætteren, at træffe det valg.

Husk nu på, at bliver hvalpene humant aflivet, så opdager de jo intet og det er ikke verdens undergang at de ikke kommer til at leve ... skal alt da leve, selv om det bliver hårdt for tæven og kuldets velbefinden bliver laver ??

• #24   23. feb 2010 Michelle -strid kælling og med i tavlemafiaen !
    Han gør det udelukkende fordi han syntes tæven skal have et kuld og han selv skal beholde en hvalp. Pengene er ligegyldige for ham. Han vil vist sælge dem for 4000- 5000.-

• #25   23. feb 2010 Anne P
    Drager kun DKK ind i det fordi han siger at det er noget "alle" gør.

• #26   23. feb 2010 Anne P
    Hvad betyder AK? Han er en privat person, som bruger hunden til jagt. Hun er blevet parret med en meget brugt hanhund i Jylland

• #27   23. feb 2010 Anne P
    Om den er avls godkendt, ved jeg faktisk ikke...

• #28   23. feb 2010 Anne P
    Jeg ved den er blevet tjekket for bla HD/AD og øjentest i Amerika.

• #29   23. feb 2010 Anne P
    Tak. Har ikke opgivet at finde ejere til dem smiley Han ved det bare ikke endnu...

• #30   23. feb 2010 Begge mine hunde var ud af store kuld, mellem 10 og 13 hvalpe. De troed ikke at Gangster ville overleve, og der var 2 fra Diva's kuld der blev aflivet med det samme. Jeg synes det er ok at man afliver en eller to stk af hvalpende, HVIS det er fordi at tæven ikke kan klare så mange.

• #32   23. feb 2010 Maiken T
    Ja, og hanekyllinger ryger levende i kværne...
    Ved det godt.. Bare spild af dejlige Labbere ...

• #33   23. feb 2010 Det er vel ikke spild, hvis det betyder at tæven har det bedre og de andre hvalpe, får en bedre opvækst ???

• #34   23. feb 2010 platugler ;
    Jo, jeg syntes det er synd. Labber får mange hvalpe, og normalt klarer de det også fint. Mere ham der ikke er intra i det...

• #35   23. feb 2010 ja, mig kan det altså ikke forarge ....

• #36   23. feb 2010 platugler ;
    Det er også helt ok, sådan er vi jo så forskellige smiley

• #37   23. feb 2010
    Anne P
    Haha, bliver du hys nu??
    Min boss fortalte mig at det er helt normalt i DKK..Jeg ved det ikke?

• #38   23. feb 2010 Anne: nej, ved boxer er det ikke noget man automatisk gør ... man kigger på sin tæve og på hvordan hvalpene trives og så tager man stilling i hver enkelt tilfælde. Det er jo ikke noget man gør for sjov - det er jo en hvalp der kan repræcentere en værdi af 10.000 kr. Så man skal jo mene at det er nødvendigt for tæven og de andre hvalpes helbred.

• #39   23. feb 2010 Jeg må sgu ærlig taget indrømme at jeg er rystet over at høre at nogle opdrætter handler sådan.

Sidste år fik min tæve 14 vapser. Og jeg vidste da godt at det ville blive hårdt for hende. Men at nu når jeg havde valgt at havde hvalpe på hende så er det da os min opgave at hjælpe min hund med opgven. Så indtil at vapserne selv kunne spise var kæresten og jeg på skift oppe og foder de små.... Nattesøvn fik man ikke så meget af, men jeg ville ikke byde min tæve det, og aflivning af sunde hvalpe var overhovedet ikke på tale.

Ærlig taget syntes jeg ikke at det er seriøst at kalde sig for opdrætter hvis man ikke hjælper sin tæve udanset hvor mange hvalpe der kommer. Og at man lige frem afliver sunde hvalpe "bare" fordi der er kommet lidt flere end man syntes sin tæve kan klare. Så man man da stå til ansvar for det valg man har taget da man vælgte at sætte hvalpe til verden..

Frem med flaskerne....

• #40   23. feb 2010 ***Znico** *
    *Klap klap*

• #41   23. feb 2010 Znico: så vil mange opdrætter jo modsat sige, at du ikke er seriøs, men bare vil trække alt igennem, uanset kvaliteten på slutproduktet. Om man hjælper med flaske eller ej, så er det et hårdt arbejde for tæven. Jeg siger ikke at man skal aflive, men mener en opdrætter at det er nødvendigt, så gør det ham altså ikke til en dårlig opdrætter. Ikke alle mener at man får de bedste hvalpe ud af det du har gjort og det skal folk selv have lov til at afgøre - så længe hvalpene bliver aflivet humant, så kan jeg ikke se problemet

• #42   23. feb 2010 platugler ;
    Vi snakker jo ikke om at han vil aflive svage hvalpe? Men at fravælge 2-6 raske hvalpe, hvis der skulle komme så mange, nej det er sgu forkert...

• #43   23. feb 2010 platugler ;

Uden tvivl er det et hårdet arbejde for tæven. Nu ser jeg ikke hvalpe for et produkt med som nogle levende væsner. Som jeg har været med at at vælge at skulle komme til verden.

Hvorfor gi liv, for at tage liv igen? - Jeg kan forstå det hvis det er syge måske os blinde og døve hvalpe, men ikke fordi der er X antal hvalpe

• #44   23. feb 2010 Anne P
    Det sagde han...
    Skide varehuschef... smiley

• #45   23. feb 2010 Znico: for at give dem der er tilbage, en bedre start på livet - og tæven en bedre tid.

• #46   23. feb 2010 Anne P
    Han har jo også ofret en del penge i projektet.
    Håber hun kun får et lille antal hvalpe.

• #47   23. feb 2010 Jeg tror ikke på at de hvalpe vi havde ville ha haft en bedre start på livet ved at vi havde valgt at aflive nogen af dem. - Tror heller ikke på at min tæve har "mærket" at der var 14 vapser. - Jo nok da de alle var samlet i haven og jagtede hende rundet :o))

Men som opdrætter syntes jeg man skal ville sine hvalpe det bedste uanset antal der kommer.

Vi fjernede 6 hvalpe som vi så måtte være "mor" for... Og hvorfor ikke gør det i stedet for at aflive?

Jeg er sgu lidt rystet over at høre at man som opdrætter vælge den hurtige vej ud af problemet. -

• #48   23. feb 2010 ***Znico** *
    Syntes sgu der efterhånden forgår så meget snavs, også i hunde verdenen

• #49   23. feb 2010 Henriette & Michelle J

Ja desværre smiley

• #51   23. feb 2010 *DFFD* Egoisten.... *
    Så ville jeg også syntes at det var mit ansvar at ALLE hvalpe kom godt afsted...

• #52   23. feb 2010 *DFFD* Egoisten.... *

Ja men kan din tæve ikke have det optimalt ved at du tager dig af måske 5 af hvalpen?
    ------------------------------------------------------------------------------------
    Ærlig taget så syntes jeg det virker som en dårlig undskyldning til at man ikke tager det fulde ansvar "Afliving ja, den hurtige vej så hvorfor ikke?"

Det er hårdt for en tæve at ha hvalpe, om der kommer 3,8 eller 15...

• #55   23. feb 2010 *DFFD* Egoisten.... *

Ja som sagt fik min tæve 14 vapser. Så jeg ved udmærket hvad man har i vente med sådan et stort kuld.

Men det gør ikke at jeg fortryder at vi ikke valgte at afive nogle af hvalpene.

• #56   23. feb 2010 Uden at have læst tråden vil jeg lige kort kommentere.

En ansvarlig opdrætter - uden eller inden for DKK - sørger for, at de hvalpe der er kommet i et kuld får maksimale forhold lige fra starten.

Der skal vurderes fra starten, om tæven er i så god stand at hun kan varetage at opfostre et stort kuld, og vurderes det at det ikke er tilfældet, så er det i mine øjne det eneste rigtige at aflive et antal hvalpe, så både tæven og de øvrige hvalpe får optimale vilkår.

Barsk, måske. Men mere barsk at se på at hvalpe og tæve ikke trives fordi der er for mange, der tærer på tævens kræfter og ressourcer.

• #58   23. feb 2010 Som DFFD påpeger, så er det ikke bare at svinge flasken og undvære sin nattesøvn i nogle uger ... det handler i endnu håjre grad om tævens ve og vel og hvalpenes. Det indebære ikke bare hjælp til med maden. Det gælder lige så meget om at socialicer hvalpene. Det er jo logik at tæve op opdrætter ikke kan tilbyde 14 hvalpe, det samme som de ville kunne tilbyde et kuld på 8 hvalpe.
    Som hvalpekøber ville jeg være skeptisk over at få en hvalp, fra så stort et kuld.
    Desuden kender vi ikke til evt sundhedsmæssige koncekvenser.

• #59   23. feb 2010 Znico -du skriver i fjernede 6 af hvalpene som i så tog jer af, er det korrekt forstået?
    Går self udfra de var sammen med resten af hvalpene når ikke det var madtid osv, men det betyder jo stadig at de ikke har haft samme muligheder som de øvrige.

Jeg synes som tidl skrevet, at der er etiske problemer i at avle på en hund/race hvor man på forhånd ved at man nok skal aflive hvalpe fordi markedet er mættet.
    Men at afive fordi kuldet er større end hvad tæven kan klare, ser jeg ikke som et problem.
    Hvalpene der aflives, lider ikke -de er jo døde. Og det giver både tæve og hvalpe chancen for en god start....
    Det er self ikke noget man skal gøre uden videre, me hvis det er for tævens (og hvalpenes) bedste, så kan jeg ikke se hvorfor det er så forfærdeligt.
    Det er jo meget fint at man som opdrætter kan hjælpe med mælkeerstatning. Men der er jo meget mere i hvalpepleje end bare mælk...

• #60   23. feb 2010 I nature ville store kuld jo også bliver reduceret - bare på en mere barsk måde. Der har aldrig, fra naturens side, været meningen at alt skal leve - kun de stærkeste overlever.

• #61   24. feb 2010 platuger - helt enig i din holdning som hvalpekøber. man skal også tage enderesultatet i betragtning. vi har som opdrættere ansvaret for at de hvalpe vi sælger alle er sunde og raske, både fysisk og mentalt. at der ikke er nogen der er splejsede og dårlige til at modstå sygdomme fordi de er blevet "forsømt" under opvæksten. at der ikke er nogen der ikke kan finde ud af at "være hund" fordi de har fået lov til bare at passe sig selv og ikke fået den nødvendige opmærksomhed fra sin mor.

dermed ikke sagt at det nødvendigvis vil ske i et stort kuld. jeg er sikker på at det også er gået godt en masse gange. men det er en overvejelse man må tage når man står med et stort kuld. kan tæven klare det? kan jeg klare det?

• #62   24. feb 2010 Michelle -strid kælling og med i tavlemafiaen !

Ja vi fjernet 6 hvalpe af gangen. Men det skal ikke forståes på den måde at de ikke tilbragt tid med deres mor. Det var skifte vis 6 hvalpe vi tog væk . Jeg er så os så heldig at ha hvalpens mormor som os var en rigtig god hjælp.. For ja, det handler ikke kun om mad, men der er så meget andet ind over.

Men jeg forstår nu stadigvæk ikke hvorfor man sætter hvalpe til verden når man ved at der er en stor risiko for et stort kuld... Og at man så måske skal til at aflive dem. Hvordan bestemmer man sig så for hvilket hvalpe der får lov at leve? Og hvilket der ikke gør?

• #63   24. feb 2010 Jeg kan nu ikke se det store problem i at reducere i et meget stort kuld. Jeg ville som udgangspunkt ikke sætte et max antal på, det ville komme an på tæven og om hvalpenes livsvilje. Hvis jeg fik et meget stort kuld og en eller flere af hvalpene var små og svage ville jeg nok overveje det rimelige i at prøve at holde liv i dem. nu er risikoen for at jeg får større kuld end 8 nok lille. Mine får som regel ikke så mange.
    Hvis min gamle tæve havde fået 10 hvalpe havde hun fået lov at beholde dem alle, jeg er mere i tvivl om den anden. Det har generelt været sværere for hende med hvalpene. Hun er så også taget ud af avl på det grundlag.

• #64   24. feb 2010 men jeg er helt enig i at overvejelserne skal starte allerede inden man får tæven parret. og redudering af kuldet alene af den grund at der ikke er aftagere til så mange virker også uetisk på mig. så burde han lade være med at lave et kuld!! og købe en af de mange hvalpe der allerede er lavet i stedet for.

Kommentér på:
Sur!!

Annonce