{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.673 visninger | Oprettet:

Mundkurv og alene hjemme ? {{forumTopicSubject}}

Hej .. Jeg har en hvalp på 5mdr, og alene hjemmetræning har slet ikke hjulpet.
Jeg overvejer at købe en mundkurv til hende mens hun er alene, en hvor hun stadig kan drikke vand ..
Men jeg er så bekymret, for jeg synes ikke det er fair for hende, da hun jo er meget angst når hun er alene hjemme.
Har i nogen ideer til hvad jeg kan gøre ?
For jeg har ærlig talt ikke lyst til at give hende mundkurv på, eller sætte hende i bur.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mundkurv og alene hjemme ?
  • #1   8. feb 2010 Start forfra med hjemmetræning, og aktiver hende noget mere.

  • #2   8. feb 2010 Det er ikke løsning af problemet men løsning af et symptom. Du kan risikere hun begynder at hyle eller lign. Bliv ved med at træne gå gerne nogen skridt baglæns.. ikke alle lærer lige hurtigt.

  • #3   8. feb 2010 Jeg kunne aldrig finde på at efterlade en bange hund alene med mundkurv. Risikoen for at den kommer galt afsted (hænger fast i noget mm) er alt for stor!

    Jeg kan sagtens forestile mig hvor frustrerende det må være at komme hjem til ødelagte ting osv. Men en mundkurv er blot symptombahndling. Hunden er ikke mindre bange end den er uden mundkurven.


  • #4   8. feb 2010 Ingen mundkurv, når hunden er alene hjemme.

    Hvor meget plads har hunden at være alene på?`Måske det er for meget plads? Luna kunne ikke klare hele lejligheden i starten og havde kun gangen..


  • #5   8. feb 2010 I min verden er mundkurv jo en løsning for de folk der opgiver alene hjemmetræning!! det mener mange folk også om bur, men bur har en hel anden effekt, da mange hunde stresser når de er alene hjemme..
    Men som sagt så er mundkurv en symptombehandling og jeg tvivler på det får et positiv udfald!


  • #6   8. feb 2010 Kan du ikke prøve at skrive noget om jeres hverdag med hunden?

    Ting som:
    Har hunden legetøj, tyggeting mm når den er alene?
    Hvor er hunden når den er alene (kun i et rum, hele huset e.l.?)
    Hvad laver i med hunden inden i tager afsted?
    Hvornår starter problemet -er den allerede oppe at køre når i gør klar til at tage afsted, eller starter det først når i er væk?
    Hvad gør i når i kommer hjem igen?


  • #7   8. feb 2010 Og iøvrigt -hvilken tyoe hund er der tale om?

    Ikke bare race og alder, men i høj grad osse om det er en hund der af natur er forsigtig/usikker, om der er andre problemer end alene-hjemme osv.

    Ofte vil det jo blive nemmere for en usikker hund at være alene, hvis man kan styrke dens selvtillid osv


  • #8   8. feb 2010 Jeg ville også være rigtig rigtig træt af, at komme hjem til ødelagte ting, fordi min hund ikke kunne være alene.

    Men der er mange ting jeg ville gøre før mundkurv. Mindre plads når den skulle være alene, mere aktivering før den skulle være alene, og så ikke noget vildt legetøj imen den skulle være det. Musikken tændt, og måske sådan en DAP ting i stikkontakten. Og så forfra med alene hjemmetræningen.

    Det var det der hjalp her. smiley


  • #9   8. feb 2010 Nårh ja også skal det lige siges at jeg selv har en hund på 2.5år som os har problemer med at være alene hjemme.. det går(7-9-13) bedre og bedre for hver gang hun er alene hjemme.. men 8 ud af 10gange har hun tisset når jeg kommer hjem(har gulvtæppe) Men såen er det bare at ha hund.. så arbejder jeg derfra:-)

  • #10   8. feb 2010 Det hjælper ikke at give hunden mundkurv på. Du kan se det som en lappeløsning, men det afhjælper ikke det reele problem. Jeg har linket til en anden tråd herinde, som omhandler alene-hjemme problem hvor hunden ødelægger ting og sager.

    http://hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=380627


  • #11   8. feb 2010 Hos os hjælp det med mere plads, faktisk hele huset. Sonja kunne ikke lide at være alene i et bryggers hvor hun ikke kunne se ud..
    Så det med mindre plads er ikke altid det der skal til..


  • #12   8. feb 2010 Du må have fat i en adfærdsterapeut hvis du ikke selv kan lære din hund at være alene hjemme.

  • #13   8. feb 2010 Jamen Shieva er en blanding af Bordercollie/schæfer og broholmer.
    Når hun er alene hjemme har hun hele lejligheden at gå rundt i bortset fra soveværeelset, det skal så også siges at vi bor i en 2 værelses lejlighed.
    Jeg har prøvet at lade døren til soveværelset stå åben, men det resulterede i at hun også splittede alt ad derinde.
    Jeg har også prøvet at lade gardinerne været trukket fra, så hun kunne kigge ud. Samt at lade fjernsynet være tændt.
    Inden jeg tager afsted kommer hun ud i gården og tisser mm.
    Hun har sin dyne samt alt legetøj inde i stuen, og når jeg går smider jeg godbidder på gulvet samt får hun sin aktivitets bold med godbidder i, hun får også tyggeben, og nogengange okseben.
    Når jeg kommer hjem igen, plejer jeg hurtigt at sige hej til hende og så ignorer hende i 5min så hun falder ned, og så tager jeg hende ud i gården så hun kan få tisset af mm.
    Ved en 5tiden tager vi om på sportspladsen hvor vi kaster med pind, og hun får lov at løbe og lege. Ca. kl 8 om aftenen går vi en aftentur, da hun er rigtig god til at snuse når der ikke er biler og mange mennesker, og så slapper hun mere af ..


  • #14   8. feb 2010 Jeanette: desværre er det ikke alle hunde der kan "holde" til at kaste pind.. Det øger stress niveauet rigtig meget. En sådan stress given adfærd skal hunden bruge 4-6døgn for at falde til ro efter..

  • #15   8. feb 2010 Hun er SLET ikke nok ude og se verden..

    En morgentur til en hund med alene hjemmeproblemer skal indeholde aktivering og snus.. dvs. ihvertfald 20 min.

    Så skal du nok begrænse dit pindekasteri da det er stressende for en hund og schæfer og bordercollie stresser hurtigt op.

    Når du kommer hjem tager du hende ud og GÅ! ihvertfald 40 min..

    og så en aften tur. Du har købt hunderacer der skal aktiveres dette forpligter.


  • #16   8. feb 2010 Hvordan lufter du hende om morgenen, inden du går hjemmefra? - hun er vel ikke kun ude i gården for at tisse om morgenen inden du går?


  • #17   8. feb 2010 Ja ja ro på, er det ikke hvalpen på 5 mdr? så synes jeg en tur på 40 min er lang. så hellere gå 2 på 20.

  • #18   8. feb 2010 5 mdr kan man godt holde til 40 min... hvis der er næsearbejde og opgaver og legepauser.

  • #19   8. feb 2010 Jo om morgenen er hun kun ude i gården..
    For hvis jeg prøver at gå tur med hende om morgenen lægger hun sig ned og vil ikke gå.
    Jeg vidste ikke at kaste pind var så 'forfærdeligt', troede da kun at hun hyggede sig med det :s


  • #20   8. feb 2010 Mit umiddelbare bud er at hunden mangler udfordringer og oplevelser. Det er en blanding med i hvert fald 2 aktive og krævende racer (broholmeren kender jeg ikke, så hvordan den er, skal jeg ikke kunne sige), så en enkelt gåtur med leg (endda en stressende leg, der på ingen måde aktiverer hunden mentalt) + en alm lille gåtur, er bare ikke godt nok.

    Mit bud ville være noget i retning af (blot ment som eksempel):

    Inden du tager afsted: 20-30 min gåtur (gere mere, men ingen vild leg). Endten under eller efter gåturen, strøes endten morgenmaden eller godbidder ud i græsset og hunden skal så lede efter det.
    Når i kommer hjem så giv hunden tid til lige at falde til ro inden du ¨går. 15-20 min skulle kunne gør det.

    Du kan evt forsøge dig med at dele lejligheden op, så der er mindre plads og se om det hjælper.
    Aktivitetsbolden ville jeg droppe, da det kan køre nogen hunde ret meget op at lege med sådan en.
    Marvben eller andet med lang tyggetid er en god idé.

    Om eftermiddagen skal der igen gåes tur, og denne kan så passende bruges til noget mentalt aktiverende osse.
    F.eks. alm lydighedstræning, lær hunden tricks, lær den at kravle over7under/igennem ting i møder på turen (f.eks, væltede stammer, bænke, ting på en legeplads e.l. -det er faktisk rigtig god fysisk udfordring for sådan en hund) osv

    Det du beskriver i laver sammen, lyder i mine ører slet ikke til at være nok til sådan en hund -meget muligt den fysisk får motioneret, men der er ikke meget til hovedet


  • #21   8. feb 2010 July: sjovt du nævner det med om morgenen.. De dage jeg har skulle møde kl.7 kommer Diva os kun ud i gården og tisser,, hun er IKKE morgenhund:-) hvis jeg står op kll.5.30 ligger hun i sengen og glor på mig som om jeg er sindsyg:-)

  • #22   8. feb 2010 Jeanette -at kaste pind kan skam osse være hyggeligt og sjovt. men det er en stressende leg, så har man en hund der i forvejen let kører op, eller som ikke har en veletableret "stopknap" så er legen ikke særlig hensigtsmæssig.

    Ang ikke at ville gå ture, er det jo noget du bestemmer. Hunden skal skam nok lære at osse morgenturen er hyggelig.

    Med den blanding du har, vil det komme bag på mig, hvis ikek den kan "tændes" med noget meningsfuldt arbejde, så hvis du bare sørger for at det faktisk er sjovt og hyggeligt at være på tur, så er jeg næsten sikker på den kommer til at elske turene. Osse om morgenen:o)



  • #23   8. feb 2010 Jeanette: Det skal du ikke tænle på.. Da Diva var hvalp gjorde jeg det os meget indtil jeg kom på skole og lærte at det var meget stressende.. Nu har vi holdt pause fra det i 1½-2år, men er så småt begyndt igen-dog kontrolleret. Diva har SÅ meget overskudsenergi.. jeg skal til at have en bold med på vores gå tur 1 gang om ugen også kaster den et par gange også henter og aflevere hund den, også SLUT. på den måde kan nogen hunde godt administrere det, men de hunde der har en ejer som tror hvis man kaster pind/bold i en halv time hver dag, at så får hunden brugt energi, ja ganske vist, men stakkels det hovede der sidder på hunden:-( Hver gang du kaster en genstand aktivere du jagt genet i hunden, og det kan være ganske stressende for de stakkels hunde..

  • #24   8. feb 2010 *elsker min prinsesse* - min er heller ikke morgen frisk - dynen er det bedste hun ved,

    men ikke desto mindre, så SKAL hun ud og luftes ordentligt, ellers kan hun også finde på "numre" når hun skal være alene.

    Det var nu værst da hun var lidt yngre, men hun ville under ingen omstændigheder kunne være alene en arbejdsdag uden at have lavet ulykker, hvis hun ikke har fået rørt sig rigeligt om morgenen.


  • #25   8. feb 2010 July: Ja oki det gør Diva så ikke, hun tisser kun indenfor og det gør hun fordi hun har svært ved at jeg ikke er der..

  • #26   8. feb 2010 Mundkurv må kun bruges når hunden er under opsyn. Alene hjemmetræning, eller en hundesitter.

  • #27   8. feb 2010 Jeg kan kun give det råd, at hun måske har for meget plads at "vogte" over når hun er alene hjemme. Vores havde også hele huset i starten men han drak meget vand og vandrede meget rundt fordi han skulle holde øje med det hele. Og derfor havde vi svært ved at gøre ham renlig. Så prøv måske at hun bare er i entreen eller køkkenet. Eller ihvertfald har adgang til det rum hvor folk går og kommer ind..

  • #28   8. feb 2010 Jeg siger mange tak for jeres svar, vil da sige jeg har lært en del ved at stille det spørgsmål smiley
    Men føler jo nærmest at jeg har forsømt min hund, fordi jeg ikke har gået med hende om morgenen, og ikke aktiveret hende nok mentalt.
    Og dermed også stresset hende ved at kaste pind med hende ..
    Men er glad for at jeg stillede spørgsmålet, så det ikke var fortsat på den her måde.
    Så jeg takker endnu engang smiley


  • #29   8. feb 2010 Jeg tror problemet er for lidt af den gode aktivitet.

    Jeg går 3-5 kvarter hver morgen med min hund, hun får bare lov til at gå og snuse, finder hun en god duft går vi efter den.
    Hun er dejlig træt når vi kommer hjem og lige så snart jeg er gået, ligger hun sig til at sove

    Om eftermiddagen går vi hen hvor hun kan løbe løs, vi træner lidt og har det sjovt.

    En hurtig tissetur ved 19 tiden om aftenen og manden går så en times tid ret sent.

    Sådan har jeg altid gåetmed mine hunde og har aldrig haft alene hjemme problemer.

    Den gode morgentur får hun , uanset hvornår jeg skal møde, og jeghar en times transport til arbejdet


  • #30   8. feb 2010 Mentalaktivering:) det er lige saa vigtigt som fysisk udfoldelse, hvis ikke vigtigere;) jeg kan anbefale dig bogen " leg med din hund" af christina sonnermann, mener jeg hun hedder. En god bog hvis fantasien er sluppet op og saa er det ting som næsten alle har i hjemmet , saa der skal ikke investeres. Men en god blanding af næsearbejde, problemloesning, kropskontrol og indlæring:) saa gaar du ikke helt galt i byen..


  • #31   8. feb 2010 Jeanette H:

    Tak fordi du stillede det spørgsmål. Det har også for mig været MEGET nyttigt at læse alle svarene (så sent som idag 'aflivede' min 8 mdr. gamle GD endnu en madras).

    Og så sidder jeg tilbage med enormt dårlig samvittighed over at mine morgenture også er for korte. Det må jeg lave om på fra i morgen af smiley



  • #33   9. feb 2010 Min boxer pige har perioder hvor hun bare ikke kan klade være med at møblere om, selvom vi har gjort alt det adfærdsbehandlere foreslår!

    Nogle hunde kan ikke administrere al den plads og min er en af dem, derfor kom hun i bur(stort bur hvor hun kan stå og ligge ordenligt og bevæge sig rundt) det kræver tilvænning men min hund elsker det og er helt afbalanceret når vi kommer hjem.

    Men mundkurv er jeg absolut ikke tilhænger af, der kan ske mange ting med sådan en på:o(


Kommentér på:
Mundkurv og alene hjemme ?

Annonce