1.388 visninger
|
Oprettet:
Dobermann som første? {{forumTopicSubject}}
hey jeg læser og læser og læser og træner min mors retarderede hund hver gang jeg er der.. og jeg ka stadig ikke slippe tanken om at købe en dobermann hvalp selvom jeg ved det frarådes medmindre man har stor erfaring...
men hvis jeg ka træne en retarderet hund og en problem hund der gør af min venindes bedste venner og viser store tegn på at være alfa hund lystrer mig 100%... mon ikke jeg så ka klare en dobe?
jeg tvivler ikke selv et sekund på at jeg kan når alle hunde jeg kommer i kontakt med opfører sig pænt... men en ting er jo hvad man selv tror en anden ting er hvad erfarne folk tror
dec 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 16 Svar: 248
men det der med en racehund den tror jeg ikke rigtigt på... jeg har den holdning at det altid er mennesket der er problemet og aldrig hunden...
men ja træningen er jeg allerede helt med på... hvis jeg får mig en dobe en dag så slipper den aldrig for det
men godt at vide at andre har haft succes med en krævende hund som den første :)... så er det jo bare at spare sammen til hvalpen ^^... bare en skam de er så forbandet dyre
apr 2009
Følger: 5 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 29 Svar: 479
Vi har den mest kærlige, godt opdraget og lydige hund.
Vi har også en chihuahua som egentlig er min hund, og jeg må ærligt indrømme at jeg synes at den er sværere at opdrage end vores belgier..
Hehe..
Jeg tror på at hvis du virkelig ønsker den race med hele hjertet og sætter dig ind i hvordan den skal trænes så burde du få dig den race.
Førstegangs ejer eller ej.
apr 2009
Tror det handler om ejeren og ikke hunden..
dec 2009
men små hunde er sværere at opdrage fordi ejerene lader dem slippe væk med dominans tegn fordi det er sødt... ved selvfølgelig ikk om du gør det men prøv at tænke på om du ville lade en stor rottweiler gøre det der hver gang den gør noget
apr 2009
Det er ikke fordi at jeg har de store problemer med ham.. det eneste der er ved ham er at han ikke kan lære simple tricks for hyggens skyld.. det vigtigste kan han..
Jeg synes du skal få dig den dobbermann
Jeg har selv ønsket mig min chihuahua siden jeg var barn og bruger meget tid på træning osv.
Bare køb den som hvalp så du selv kan præge den fra start af..
dec 2009
apr 2009
Kun den lille der kan finde på at knurre hvis den store prøver at stjæle hans bideknogle
Jeg synes selv at dobermann racen er helt fantastisk selvom jeg ikke ved alt om dem. Men tør dog ikke kaste mig ud i det før jeg er 1000% sikker
dec 2009
apr 2009
men jeg lader ham tisse og snuse hvor han vil når han har lyst og ikke på kommando.. han går også tit uden snor så han kan få løbet i de fri områder. det gælder også for den store.
jeg ved at de ikke går hen til andre dyr/mennesker og kommer når man kalder.
trods for at der ikke er SÅ strenge regler for vores hunde er de alligevel de dejligste på jorden
men kan godt se det er godt at have fuld kontrol over sin hund.
dec 2009
dec 2009
Følger: 23 Følgere: 21 Hunde: 3 Emner: 47 Svar: 852
Hvis du har sat dig grundigt ind i hvad hunden skal bruge for at fungere optimalt: Gå ture / aktivering / Træning/ leg mv så får man jo ikke en "sindssyg" hund..
De hunde som tit bliver "problem hunde" er jo hunde som keder sig bl.a mentalt og derfor selv opfinder noget de kan lave.
Altså bide folk, gø voldsomt af postbud mv.
Hvis du brænder for en doberman, skal du selvfølgelig have en doberman du skal have.
Jeg har selv haft forskellig hunde og når man som du har sat sig ind i hvad det vil sige at have en hund, kan du også magte en doberman...
Det er en skøn hund, har selv haft schæfer og rottweiler før min dober og helt ærlig dober er IKKE en svær hund hvis du gider træne / lege med den / aktiver den og gå ture med den.. :o)
Det er en lækker hund du vil blive rigtig glad for
Knus Wendy
dec 2009
men brænder mere for en dobermann end nogle andre her på HG... og det er ikke fordi jeg vil være ligesom så mange andre 20 årige og ha en stor farlig hund som får mig til at ligne en gangster
dec 2009
Nu skal jeg ikke være "kloge Åge" men i de forskellig bøger omkring indlærings psykologi mv. skriver de at hunde skal aktiveres ca 2 timer pr dag.
den 1 time skal være gå ture mv så de kan " læse avisen" og resten skal så være mental træning / aktivering mv. til problem løsning og så bevæger de sig jo når de skal spise eller f.eks har adgang til en have.
Jeg er selv rimelig priviligeret da jeg er selvstændig og derfor kan tage begge mine hunde med på arbejde, men de har haven, kommer ud ca 1 time hver dag, og jeg laver mange "tampen brænder" øvelser med begge hundene.
Mine hunde gør godt nok af posten, men det er jo også "deres have" ( Hundenes altså :o), men udover det har jeg 2 gode hunde som ikke splitter mit hjem ad, selvom de skal være alene hjemme.
Den ene hund ødelagde alting i starten, men hun er lidt undskyldt da hun er en internat hund som havde mange adfærds problemer til at starte med.
Men en doberman er en dejlig hund, nem at styre og nem at træne, meget samarbejdsvillig, men ok jeg sammenligner jo så også med de andre hunde jeg har haft :o)
Jeg syns doberman er en nem hund :o)
dec 2009
Ku' være den var noget den ser godt nok lækker ud.
Har selv kigget længe p den, men har jo 2 i forvejen.... sukker højt, den er bare lækker..
dec 2009
dec 2009
men tror nu heller ikke den er besværlig... bare lidt mere krævende end en lab f.eks
dec 2009
dec 2009
dec 2009
Jeg ville også have en dober, læste bogen og sukkede højt efter en, og alligevel kom min daværende kæreste hjem med en rottwiler hvalp..
NEJJJJJJJ hvor var skuffelsen stor, hunden lignte godt nok, men var bare iKKE det jeg ville have...
så jeg har så "ventet" til 9 år efter, men ja dober var mit brændende ønske i rigit mange år....
Og Wow det er en lækker hund..
dec 2009
men tusind tak det er altid rart med gode råd ^^
dec 2009
dec 2009
Men hun er nu en forsigtig en så billedet snyder end el, men skidt nu med det, hun er en lækker hund - og så er hun min :o)
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.147
Held og lykke med det.
okt 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Svar: 1
Vil bare lige tilføje at mine 2 doberer her hjemme ligger gerne i hver deres stol når vi er inde. ude i haven tosser de rundt som nogle racerbiler rundt og rundt.
Hvis du har mulighed for det så gør som der blev skrevet lidt tidligere, besøg hvalpene flere gange og observer dem. snak med opdrætteren om hvad du vil med hunden (alm. træning - spor - osv) doberne har en suveren næse til sporarbejde. har næsten lige gået spor med min tæve der var 6 timer gammelt og hun elsker det.
Held og lykke til med din dober når du finder den rigtige
mar 2007
Følger: 37 Følgere: 34 Hunde: 1 Emner: 74 Svar: 1.100
maj 2007
Følger: 20 Følgere: 20 Emner: 11 Svar: 130
Rex var en lømmel.. og det var han allerede da han var 5 måneder..
Han var hunden fra "helvede" skulle lavet ballade altid, har spist sofa'er, møbler, dyner, senge.. ALT.. tissede på gulvet til han var 1 år, i protest for at han ikke ville være alene.. Stak af så snart han kunne komme til det.. Gøede af alt i haven, gøede af os mennesker hvis han kedede sig..
Lå og hylede og piv hvis han ikke fik sin vilje.. Plus det almindelige teenage-hanhunde-halløj...
Han var et helvede.. og det har krævet rigtigt, rigtig meget træning...
Da vi fik en ny hvalp stoppede det meste af det, han tog sig sammen og blev den voksende..
Men vi har haft en kamp med den hund.. og det skal lige siges at det var ikke fordi vi ikke trænede eller aktiverede ham..
Han var nemlig købt til brugstræning, så vi trænede 3 gange om ugen i Dansk dobermann klub, og hver dag derhjemme.. plus løbeture, gåture.. hjerneaktivering på græsplænen osv..
Det viste sig jo at det meste blot var fordi han kedede sig.. og han er utrolig lydig nu... (men han æder stadig møblerne når han er alene hjemme)..
Men vær obs på at det kan ske at man får sådan en hund.. og hvis man gør, så handler HELE ens liv om den hund.. man har ikke tid til nogen som helst andet end den..
men en dober kan sagtens være en førstegangshund, hvis man er opsat på at det kan kræve utrolig meget af en...
maj 2007
okt 2008
Følger: 33 Følgere: 34 Emner: 122 Svar: 4.432
sep 2005
Følger: 156 Følgere: 158 Hunde: 20 Emner: 798 Svar: 2.777
Tak for komplimentet............
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.973
* Dusif * : Nu kender jeg ikke så meget til Dobermann, men jeg lagde selv ud med en Belgisk Hyrdehund (Tervueren), der ikke er en begynderhund. Det gik rigtig godt indtil hun blev 6 mdr. gammel og kom i lømmelalderen, hvor jeg så skal love for, at jeg fik kam til mit hår. Heldigvis havde jeg en god opdrætter, som hjalp og støttede mig og så gjorde jeg selvfølgelig selv alt hvad jeg kunne for at lære at håndtere sådan en hund, men jeg forstår faktisk godt hvorfor der er nogle som opgiver og jeg må indrømme, at jeg synes at det kan være bedre at kaste håndklædet i ringen inden man fuldstændig får ødelagt hunden.
For os endte det heldigvis godt og da hun var 2 år gammel havde jeg en rigtig god hund, men ser jeg tilbage, så havde venner og familie med andre "nemmere" racer slet, slet ikke de samme problemer at tackle som jeg havde - heller ikke selv om de også var førstegangshundeejere.
Havde jeg haft mere erfaring, så kunne min første hund have været ikke bare rigtig god, men fantastisk. Hun havde et kæmpepotentiale og det var uden tvivl min skyld at det ikke blev udnyttet til maks.
Min nuværende hund er også en Belgier og hun har heller ikke været ubetinget nem, men det har alligevel været helt anderledes og nemmere med hende og jeg mener selv af 80% af dette skyldes at jeg har meget mere erfaring nu.
Så jo, selvfølgelig kan det lade sig gøre at starte ud med en ikke-begynder race også selvom den hund man får er racetypisk og kræver sin mand eller kvinde til at håndtere den. Jeg vil dog sige, at man virkelig skal læse op på racen og snakke med seriøse opdrættere og ejere af racen, så man er så godt forberedt som muligt før man får hund.
Derudover, så skal man være kritisk med hvor man får hund fra og måske også starte ud med en hund, med et godt midt-imellem temperament - ikke for blød og ikke for hård. En god opdrætter, hvis erfaring og viden man kan trække på hvis det bliver nødvendig, er også guld værd. De kender racen og de kender lige netop de linier, der ligger i deres hvalpe.
aug 2007
Følger: 129 Følgere: 130 Hunde: 8 Emner: 70 Svar: 907
maj 2007
Ud over det, så hopper jeg med på Sezers indlæg.. er forbavsende enig i alt hva han har skrevet indtil nu..
maj 2007
Følger: 26 Følgere: 21 Hunde: 2 Emner: 65 Svar: 455
Dobermann som første?