Jeg har fornærmet min Westie!!! {{forumTopicSubject}}
Hej alle på Hundegalleri!
Håber nogle kan komme med et godt råd og jeg håber på svar fra nogen der har stået i samme situation som jeg selv.
Vi har i vores lille familie en Westie som alle jo kender som en hund med et meget stædigt sind men en fantastisk personlighed. Vores Westie Bandit er den mest kærlige, søde og trofaste lille hund man kan tænke sig. Alle der kommer på besøg hos os bliver mødt med 1000 kys fra ham! Dog har Bandit siden han var helt lille, haft det sådan at når maden serveres, ja så er det hans mad, og ingen andre må nærme sig den. Dette er noget vi har måttet acceptere og det er også gået fint i den tid vi har haft ham...
I fredags da jeg havde stillet madskålen med mad i ned på gulvet til ham, skulle jeg ind i et skab som er tæt på hans spisested, og da jeg stod lidt for tæt på (efter hans mening) gav han et lille knur fra sig. Jeg blev stående og fortalte ham at her måtte jeg godt stå og det skulle han ikke bestemme. Han blev dog mere sur og knurrede mere af mig og jeg valgte herefter at gå ud i køkkenet. Som skrevet i starten af indlægget, så er det ikke nyt for os at han gør dette, og normalt for han fred og ro til at spise.
Normalt når han kommer ud efter at have spist og hvis jeg har "været for tæt på", plejer alt at være glemt igen og man mødes med store pys og det hele... men i fredags var det som om han havde fået nok! og nu var tonen en anden. Jeg ville kæle for ham, men han gemte sig istedet under vores stol. Jeg forsøgte at kæle for ham endnu engang og her forsøgte han at snappe ud efter mig. Dette gør han også når vi leger, og han bider ikke hårdt, men markere bare. Han gav dog et vriss fra sig i dette tilfælde og nu synes jeg det var på tide lige at vise hvem der bestemmer her i huset. Jeg tog fat i nakken af ham og holdt ham ned moden gulvet (ikke noget som vi/jeg normalt gør) men i dette tilfælde synes jeg det var nødvendigt. Han gjorde lidt modstand men faldt hurtigt til ro igen... Nu plejer "kampen" med en hund at være slut, men sådan var det ikke i dette tilfælde.
Bandit har nu siden i fredags ikke villet snakke med mig. Alle andre der kommer i huset får som altid 1000 kys og han gir sig rigtig hen imod andre. Min kæreste har heller ikkeproblemer med ham. Det er kun mig han er sur på. han går sin vej når jeg kommer tæt på ham og hvis jeg forsøger at kæle for ham, så grynter han lidt gnavent (ikke knurren som om fredagen) og bliver stiv i kroppen da han ikke ønsker kontakt med mig.
Er der nogen der har et råd til hvordan man får etableret et godt forhold til hunden igen. Jeg har forsøgt at give ham massere af godbider og snakker sødt til ham. Godbidderne tar han også gladeligt imod, men så snart der er gået 5 minutter, ja så er han fornærmet igen. Nu prøver jeg istedet at ignorere ham, for så at se om han til sidst kommer og puffer til mig for at bede om godt vejr igen.... Ved ikke om det er måden på det, men et eller må jeg jo prøve.... Det er lidt som om jeg ingen hund har lige nu, da han fuldstændig ignorerer mig.
Går det over af sig selv eller skal man gøre noget.....??? Jeg skal på ferie i næste uge og er væk i en uges tid. Har han mon glemt det når jeg kommer hjem igen, eller vil det være det samme..???
Håber at nogen som har prøvet det samme med deres hund måske kunne have et god råd.
Mvh. Jacob
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.658
Hvis det er muligt synes jeg du skal overtage alt med hunden det næste stykke tid, så I kan genetablere et godt forhold.
Luft ham, leg med ham, giv ham mad, godbidder opmærksomhed og alt hvad han kan holde til.
Træn med ham, så I igen kan gøre ting der kræver et samarbejde mellem ham..
Og hvis det ikke volder et problem i hverdagen, så gå tilbage til at lade ham spise i fred.. Det handler i bund og grund også om tillid og grænser, at han ikke er tryg ved at I er der når han spiser..
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.391
Du har lavet tillidsbrud igen og igen og igen og igen ved ikke at respektere hans grænser.
Du har håndteret det helt helt forkert.
Du må gang med tillidsøvelser. Det vil være det eneste der virker og så få læst op på hundesprog, respekter det og hold op med at overskride din hunds grænser !!
Der er kun een af jer her der er galt på den. Dig!!
okt 2007
okt 2007
okt 2007
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.658
Så længe han ikke stoler på dig, synes jeg du skal lade ham spise i fred.
Når han har lært at arbejde sammen med dig igen, og vil være om dig, kan du begynde at vænne ham til at du er i nærheden af maden..
jeg ville træne det anderledes, ved blot at starte med at være i lokalet når han spiser.
Da jeg fik min egen hund ind af døren, satte jeg mig på gulvet i den anden ende af køkkenet når hun spiste. Jeg fodrede hende ikke af hånden, talte ikke med hende undervejs, og rodede ikke i maden. Men jeg vænnede hende til at jeg var tilstede mens hun spiste..
Men jeg synes du skal fokusere på at lære din hund at stole på dig igen, og få indlært et godt samarbejde mellem jer to
aug 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 7
okt 2007
Hunde har et rigt og varieret sprog. Det er en fordel af vi som ejere kender bare en lille brøkdel af hundenes sprog og det er altså ikke særlig svært hvis først man er bevist om at det findes.
Hunden taler med sin krop, sin holdning (afslappet, stiv etc.), sin mund (mundvige, tænder, tunge etc.), sin stemme (klynk, pibe, brumme, knurreetc.), sine øjne (åbne, flakkende blik, stirrende blik), sin hale (haleføring, logren (langsom logren med lav hale kan fx. være usikkerhed)), ørerne (ligger de langs hovedet, står de fremadrettet etc.)
1. Hunden søger væk ...
2. Hunden knurrer ...
3. Hunden snapper/markerer ...
4. Hunden bider ...
Der er flere men dette er de tydeligste ...
Du beskriver uden at vide det at din hund har brugt klokkeklare afstandssøgende signaler (En væsentlig del af hundesproget og også nogle af de klart tydeligste signaler for os mennesker at forstå hvis vi altså kender dem :o))
Hvis ikke man respekterer det 1. signal bliver hunden nødt til at bruge det 2. signal. Respekterer man stadig ikke dette er det 3. signal etc.
Hunde imellem vil oftest allerede ved 1. signal have fattet hvad der er sagt så det ikke er nødvendigt at ty til de andre.
Hvis 1. signal gang på gang på gang ignoreres som jeg tror det gør hos jer dropper hunden efterhånden at bruge det fordi den jo ved det ikke virker og til sidst har du en hund der bider uden at have advaret først.
Så det er godt du skriver nu, INDEN du driver din hund derud :o)
Du skriver:
"... men i fredags var det som om han havde fået nok! og nu var tonen en anden. Jeg ville kæle for ham, men han gemte sig istedet under vores stol. <b>Din hund siger at den ikke ønsker kontakt idet den søger væk fra dig. Dette vælger du IKKE at respektere ==></b>
"Jeg forsøgte at kæle for ham endnu engang og her forsøgte han at snappe ud efter mig." <b>Igen siger han at du skal lade ham være på den eneste måde han kan som hund idet du ikke respekterer at han søger væk fra dig.</b>
Dette gør han også når vi leger, og han bider ikke hårdt, men markere bare. Han gav dog et vriss fra sig i dette tilfælde og nu synes jeg det var på tide lige at vise hvem der bestemmer her i huset. <b>HELT HELT HELT forkert. Det handler ikke om hvem der bestemmer. Det handler om at du med din måde at handle på har vist din hund at du ikke respekterer ham og nu går du skridtet videre og straffer ham for at sige fra = TILLIDSBRUD og det er udelukkende din skyld idet du fuldstændig MISFORSTÅR din hunds sprog</b>
Jeg tog fat i nakken af ham og holdt ham ned moden gulvet (ikke noget som vi/jeg normalt gør) men i dette tilfælde synes jeg det var nødvendigt. Han gjorde lidt modstand men faldt hurtigt til ro igen... Nu plejer "kampen" med en hund at være slut, men sådan var det ikke i dette tilfælde. <b>Det du har gjort er en gammeldags og forældet måde at tryne sin hund på i en misforstået tankegang om dominans og om at hunden ønsker at overtage verdensherredømmet. Det eneste du har fortalt din hund er at du er utilregnelig og at den ikke kan stole på dig</b>
Bandit har nu siden i fredags ikke villet snakke med mig. Alle andre der
kommer i huset får som altid 1000 kys og han gir sig rigtig hen imod andre. Min kæreste har heller ikkeproblemer med ham. Det er kun mig han er sur på. han går sin vej når jeg kommer tæt på ham og hvis jeg forsøger at kæle for ham, så grynter han lidt gnavent (ikke knurren som om fredagen) og bliver stiv i kroppen <b>ja han stoler ikke på dig og stivnen er også en del af hundens meget varierede sprog</b> da han ikke ønsker kontakt med mig.
Kan du se hvor jeg vil hen?
Det er altså skrevet i bedste mening og fordi du kan nå at rette op på det inden du står med en farlig hund mellem hænderne.
Du kan sikkert også se hvorfor der er så mange farlige hunde?? = Ejere der ikke har forstand på hundene og hvad de indeholder ...
okt 2007
okt 2007
Hundesprog: Kend hundens signaler
Vidste du, at hunden har lige så mange venlige signaler (også kaldet dæmpende signaler), som den viser via kropssprog og mimik, som vi mennesker har bogstaver i alfabetet? Og at den sætter sine signaler sammen til hele "ord" og "sætninger", når den vil gøre sig forståelig overfor dem, som den snakker med?
Det ser vi, når hunden viser flere signaler samtidig eller lige efter hinanden - ligesom vi mennesker bruger flere ord til at skabe en sætning.
Vi mennesker har evnen til at lære flere forskellige sprog. Og hundesprog er endnu et, som vi bør blive nogenlunde gode til at forstå, når vi er hundeejer. For hvordan skal vi og vores hund ellers kunne forstå hinanden igennem et langt hundeliv, hvis vi ikke kan "snakke sammen"?
Hunden kan til dels lære at aflæse nogle af vores signaler og forstå, hvad vi mener. F.eks. har mange hunde lært, at selv om et menneske viser tænder (smiler), er det ikke forbundet med en trussel, men udelukkende i forbindelse med venlighed.
Men selv om hunden kan lære at læse nogle af vores signaler, kan den ikke bruge dem selv. Den vil altid bruge sit eget hundesprog, når den vil formidle noget til sin ejer. Og så skal vi mennesker have så stor indsigt i dens sprog, at vi er i stand til at forstå den. Ellers "taler hunden i øst, og vi svarer i vest"...
Misforstået kommunikation
F.eks.: Hanhunden løber løs på gåturen, og ejeren kalder på ham. Han har travlt med en god duft og kommer derfor ikke lige med det samme. Men når ejeren har kaldt for femte gang og ikke længere lyder ligeså venlig som ved første indkald, indser hunden, at han hellere må bevæge sig i den rigtige retning.
Så snart han kigger op, ser han, at ejerens kropssprog har ændret sig fra at være "almindelig mor" til "sydende bombe"! Og for at mildne ejerens vrede, sætter han sig for at sende venlige signaler, inden han kommer frem til hende. Bare for at lette stemningen lidt. Han bevæger sig i langsom gang(venligt signal) frem imod ejeren og samtidig lader han som om, at han snuser i jorden (venligt signal).
Ejeren opfatter slet ikke, at hunden prøver at vise venlige signaler, men bliver derimod mere irriteret, fordi hun opfatter det som en provokation, at hunden går langsomt og snuser! Dette ser hunden og tænker: "Ups, mine signaler virker ikke - jeg må vise endnu flere venlige signaler". Så han beslutter sig for endnu et signal: Han går hen til en busk eller et træ for at lette ben (venligt signal). Og det bliver opfattet som en reel dominans og endnu større provokation af ejeren, som går truende frem mod hunden, tager fat i den og skælder den ud!
Ejeren tænker: "Hvad bilder hunden sig ind? En ting er, at han ikke hører efter, men han skal i hvert tilfælde ikke "tisse på mig"... Og hunden tænker: "Hvorfor i alverden er min ejer så aggressiv, når jeg nu anstrenger mig så meget for at vise venlighed og dæmpe hendes aggression"?
Fordi hunden hellere vil løse en optrappende konfliktsituation via venlighed end via trussel, er det vigtigt for dem at have en masse venlige signaler at øse ud af. Og derfor er hundesproget "forsynet" med tre gange så mange venlige signaler end truende. Nogle gange sker det desværre alligevel, at hunden er nødsaget til at bruge truende signaler overfor selv ejeren og familien, den bor hos, hvis ejeren f.eks. ikke respekterer, at hunden gerne selv vil beholde det kødben, den lige har fået, og ejeren prøver at tage det fra den igen.
Her vil hunden normalt starte med at stirre med et fast blik på ejeren for at sende det "venligste" truende signal, den har. Håbet for hunden er, at ejeren med dette enkle signal respekterer, at den ikke vil aflevere kødbenet. Hvis ejeren vælger at ignorere denne henstilling, men forsætter sit "tyvetogt", vil hunden ofte føle sig nødsaget til at true endnu mere og måske med bid, hvis den insisterer på at beholde det.
Hunde viser venlige signaler (også kaldet dæmpende signaler) til mennesker eller andre hunde af forskellige årsager: Hvis hunden oplever, at mennesket eller hunden virker truende eller aggressiv, vil den sende venlige signaler for at vise, at den ikke er interesseret i en konflikt. Hvis hunden oplever, at mennesket eller hunden, som den er sammen med, virker usikker eller nervøs, vil den sende venlige signaler for at vise, at den er venligt stemt, og at den anden ikke behøver at være utryg. For at bekræfte eller vedligeholde en god og hyggelig stemning, kan hunden vise venlige signaler. F. eks. er der mange hunde, der helst vil stå med numsen mod ejeren, når den bliver kælet. Hunden viser dette venlige signal for at "svare" på ejerens kæl og omsorg.
Dette er hundens VENLIGE "ord"
BLINKER LANGSOMT MED ØJNENE i "langsom gengivelse."
FLAKKER MED BLIKKET, hvor den kun bevæger øjnene fra side til side.
GABER "HALVT" med et gab, der ikke kommer helt nede fra lungerne.
GÅR MED EN LANGSOM GANG OG BLØDE BEVÆGELSER, som bliver mere og mere langsom efterhånden, som den kommer tættere og tættere på dig.
GÅR I EN LILLE BUE den sidste 1 - 1½ meter, når den er på vej hen imod dig.
GÅR IMELLEM TO MENNESKER, der krammer hinanden, hvilket for hunden kan ligne uvenskab...
LAVER EN SMASKELYD og viser tungespidsen.
LAVER SINE ØJNE SMALLE og kniber dem sammen til små sprækker.
LAVER LEGEBUK ("playbow"), hvor den lægger sig ned på forbenene med numsen i vejret.
LETTER BEN OG TISSER, når du kalder på din hund for tredje gang og ikke længere lyder venlig.
LOGRER MED HALEN med en haleføring, der er lavere end en normal og glad haleføring.
LÆGGER SIG NED med siden eller ryggen til ejeren og lader sig kæle.
LØFTER DEN ENE FORPOTE, som når hunden sidder og tigger for at få kontakt.
RYSTER SIG kortvarigt og ofte kun på forparten.
SAMLER F.EKS. EN PIND OP FRA JORDEN, som hunden begynder at lege med foran dig.
Foto: Tina LønsmanSLIKKER SIG OM MUNDEN fra side til side på overlæben.
SNUSER I JORDEN, når den er på vej hen imod dig.
STÅR HELT STILLE og med ryggen og siden til dig og lader sig kæle.
SÆNKER HELE KROPPEN og "går i knæ" på alle fire ben, hvis du skælder den ud.
SÆTTER SIG OG KLØR MED ET BAGBEN, selv om det ikke klør nogen steder.
SÆTTER SIG NED med ryggen til ejeren og lader sig kæle med.
TRÆKKER SIG TILBAGE fra dig ved at bakke væk, men stadig med front til dig.
VENDER ØRERNE UD TIL SIDEN som kun kan udføres af hunde med opretstående ører.
VENDER BLIKKET BORT ved at dreje hele hovedet i kortere eller længere tid.
VENDER RYGGEN TIL DIG og går væk fra dig.
VENDER SIDEN AF KROPPEN TIL DIG, så den står parallelt med dig.
VENDER BAGDELEN TIL DIG, når den står helt henne ved dig og f.eks. bliver kælet.
PUFFER MED SIN SNUDE i din mundvig eller på din hånd.
PUFFER TIL DIG MED BAGDELEN, når den vil lægge op til leg med dig.
Hvis hunden ikke oplever, at de venlige signaler virker, når den prøver at formildne en vred hund eller ejer, vil den være nødt til at beskytte sig selv og holde modparten på afstand ved at skifte til truende signaler. Den vil starte med de signaler, som står øverst på listen (se skemaet). Hvis de ikke bliver opfanget og respekteret af modparten, vil hunden gå videre på listen og "tale med endnu større bogstaver". Den vil derefter kunne ende med at bide for alvor, hvis den føler sig nødsaget til det.
Dette er hundens UVENLIGE "ord":
DIREKTE ØJENKONTAKT med store øjne, hvor øjenkontakten fastholdes på dig.
HØJ OG STIV HALEFØRING altid med højere logren end normalt. Er stiv, men kan samtidig være let svingende. Ikke blødt svingende, som under venlige signaler.
KNURREN UDEN AT VISE TÆNDER,som kommer helt nede fra maven
KNURREN MED VISTE TÆNDER. Knurrelyden er dyb og kommer helt nede fra maven samtidig med, at den viser tænder med korte eller lange mundvige afhængig af sikkerheden i situationen.
UDFALD MED MARKERING, hvor hunden bider, men kun for at advare. Den har stadig sine bidehæmninger, dvs. at den stopper biddet, når den mærker huden som modstand. Biddet vil typisk kun være overfl adiske mærker.
UDFALD MED BID, hvor hunden bider helt bevidst for at skade dig. Dette bid vil medføre reelt sår med blod.
STIV OG LANGSOM GANG ligesom under de dæmpende signaler, men hvor hver en muskel i kroppen er spændt.
VISTE TÆNDER MED LANGE MUNDVIGE viser, at hunden er en usikker og aggressiv hund.
VISTE TÆNDER MED KORTE MUNDVIGE viser, at hunden er en sikker og aggressiv hund.</b>
Mindre børn kan ubevidst vise en adfærd, som kan virke truende på hunden. Når barnet går direkte hen imod hunden med en direkte øjenkontakt for at kæle den, kan det virke meget truende. Hunden vil i starten vise venlige signaler - f.eks. lave en smaskelyd, lægge sig ned og lægge ørerne tilbage - for at fortælle barnet, at den ikke er interesseret i konflikter.
Hvis barnet fortsætter med at gå hen mod hunden og ubevidst bliver ved med at true, kan hunden føle sig nødsaget til at gøre udfald med markering (truende signal) for at gøre det klart, at den ikke har lyst til denne direkte kontakt.
Derfor: Lad ALDRIG små børn og hunde være sammen uden opsyn, for der er risiko for, at hunden lige pludselig har bidt barnet i nødværge! Og hundens naturlige adfærd får desværre ofte den konsekvens, at hunden må betale med sit liv!
nov 2006
Følger: 62 Følgere: 63 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 6.996
Lyder til der er en skæv "forretningsgang" hjemme ved jer..
I mine øjne,skal det altså være tilladt og være omkring hunden,når den spiser,lige meget hvad det er..
aug 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 7
Jeg kan desværre, nok kun give dig ret i det du skriver. Efter din forklaring af situationerne, giver det lidt bedre mening for mig. Vi er derhjemme nok desværre bare blevet rådet af forkerte folk på området om hvordan man takler en hund der ikke opfører helt som man gerne vil.
Du lader til at vide meget omkring dette emne/problem. Hvad vil du foreslå at jeg nu gør for at vinde tilliden tilbage...? Er det som Anja skriver at jeg skal overtage alt hvad der foregår med ham - Luft ham, leg med ham, giv ham mad, godbidder osv.
Jeg har skrevet at han ikke har problemer med min kærste og alt er som det plejer der. Hun går hjemme på barsel for tiden så hun er sammen med ham hele dagen. Her kan jeg se et lille problem hvis løsningen er at det er mig der skal gøre alt det der skal gøres med ham. Hun kan jo ikke gå og ignorere ham hele dagen..... Derimod har hen hygget med hende hele dagen, og når jeg så kommer hjem fra arbejde.... ja så er ham den fæle person hjemme igen, og ham gider jeg ikke snakke med, tænker bandit jo nok....???
Hmmmm, hvad gør jeg lige...?
Mvh. Jacob
okt 2007
Og er der een ting en hund ikke respekterer ved dens fører er det utilregnelighed.
I hundeverdenen ville en utilregnelig alfahan ryge af pinden meget meget hurtigt.
Kan i denne forbindelse anbefale at I læser Alfasyndromet af Anders Hallgren hvor der gøres op med den tankegang.
Du skal tilbage til at være yderst tilregnelig. Du skal være bevidst om at handling og konsekvens altid hører sammen.
Så alt det hunden må i dag, må den hver dag. De ting hunden ikke må, må den aldrig etc. Lad dog når du er hjemme kæresten om opdragelsen hvis det drejer sig om noget hvor konflikt ikke kan undgåes (men prøv at undgå konflikter indtil I igen kan sammen og han stoler på dig).
Hold dig væk fra hans mad. Når han igen stoler på dig kan dette trænes og også her mener jeg bestemt I kan få det vendt til at han sagtens kan acceptere jer i nærheden (men giv det tid). Og obs. på dette når i får barn. Fodr ham så barnet ikke kommer til hans mad indtil han ikke længere er madaggressiv :o) Igen ==> Undgå konflikt ved at tage forholdsregler :o)
Derudover skal ALT hvad dig og din hund foretager sig sammen den næste lange tid udelukkende være positivt for hunden :o)
Så det er bare om at få en masse gode oplevelser med din hund (her er weekenderne nyttige med ekstra strandture (hvis det er noget han kan lide), eller skovture eller hvad I ved han elsker :o)).
Alt det gode i hverdagen (alle ressourcer) dem står du for. Præcis som Anja siger :o) Du står for alt mad, alt der hedder at komme ud (når du er hjemme), alt leg, træning, guffere etc. Overse alt uønsket adfærd i denne periode (med måde) og ros og ros og ros når han gør noget godt. Selv det mindste tegn på at han ønsker at være sammen med dig skal roses ==> gøres positivt :o)
Om dagen fortsætter sin kæreste selvf. som de plejer. Dog kan hun stoppe med at fodre og udsætte den sidste gåtur til du kommer hjem og lade dig om det :o)
Håber det giver mening. Mener på ingen måde det er for sent at rette op på. Tværtimod.
Og læs gerne hvad I kan finde om hundesprog. Det er megaspændende når I begynder rent faktisk at forstå meget af det han fortæller jer gennem hans sprog :o)
Jeg har fornærmet min Westie!!!