{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.865 visninger | Oprettet:

hjælp til køb af labrador hvalp!... {{forumTopicSubject}}

hej allesammen!...

jeg skal til at anskaffe mig en labrador hvalp,enten sort eller brun.
har kigget på DRK er det dårligt eller skidt?....
er i tvilvl om det skal være en alm labrador eller formel1,skal bruges til lidt jagt og selvfølgelig familie hund... håber nogle kan hjælpe,og gerne nogle med erfaring indenfor området.. takker og god jul og godt nytår...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjælp til køb af labrador hvalp!...
  • #1   25. dec 2009 Tine: du er ond!!!!

• #2   25. dec 2009 Mmmm.

• #4   25. dec 2009 Synes bare hun har mange forskellige racer, når man sådan lige kigger..

• #7   25. dec 2009 Jeg er helt enig med både CHINE og Iben.

Når det handler om retriever, er der SÅ mange ting, som man bør og skal teste for, så det eneste rigtige er at finde dem hos DKK eller DRK (som er specielklubben under DKK).

Labradoren skal HD- og AD fotograferes. Derudover skal den øjenundersøges. Det kan IKKE lade sig gøre at stambogsføre labhvalpe i DKK uden at forældredyrene har gennemgået disse undersøgelser.

Du skal IKKE gå efter en F1`er. den er, efter MIN mening, "kun" til fuldblodsjægere.

Gå efter en god, sund, gedigen hund og så skal den såmænd nok klare det jagt, som I skal bruge den til:-)

Juelsgaard har en eller to tilbage og Anne har også, så vidt jeg husker. Det vil være et rigtig godt sted at starte med at lede:-)

Juelgaard er her:

http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=4891

Anne har du fået linket på.

Du er meget velkommen til at sende mig en PB, når du har fundet noget intreressant og så skal jeg se om jeg kan hjælpe dig:-)

• #8   25. dec 2009 En brun F1 finder i næppe -de brune er primært udstillingslinier (af og til jagtlinier, men har endnu aldrig set en brun F1)

Jeg selv ville uden tvivl vælge jagtlinier (ikke nødvendigvis F1), da jeg synes udstillingslinierne er for tunge + at jeg vilel foretrække en hund der er avlet ud fra trænbarhed, "pleasergen" osv, hvis jeg skulle have lavrador, og dette opfylder jagtlinierne, mens udstillingslinierne jo er avlet udfra andre kriterier.

Men hvad der er det rette for jer, kan bedst selv vurdere. Få besøgt nogen opdrættere af begge typer, så er det nok nemmere at vurdere.

En god idé kunne osse være at tage til en Retrieverdag hvor begge typer er repræsenteret, så kan i se dem både i udstillingsringen og på markprøver.
    DRK østjylland har et arrangement d. 10 Januar i Århus -ved ikke om det er for langt fra hvor i bor?
    Der vil i hvert fald være en del hunde at kigge på:o)

• #9   25. dec 2009 Jeg har en ide om at trådopretter kommer fra vestsjælland?

• #10   25. dec 2009 Mette -ja så er Århus et godt stykke væk:o)

Var ine og lure, men kunne se der ikke stod landsdel på profilen. Men mon ikke osse DRK-afdelingen derovre holder noget vinterskue e.l.?

Jeg synes retrieverdagene er fantastiske til at få set forskellige typer, fordi der jo både er markprøver og skue.

De to verdener "bekriger" jo næsten hinanden, så det kan være svært at finde ud af hvem man skal lytte til, så jeg ville foretrække sådan en anledning, så man har mulighed for ved selvsyn at danne sig et indtryk af hundene:o)

• #11   25. dec 2009 Du har ret, Michelle..... Synes dog ikke at jeg har hørt om retrieverdage herovre? Men det kan være at jeg bare ikke har opdaget dem......*G*

Nej, der står ikke landsdel på profilen, men lidt research har jag fået lavet og umiddelbart er mit gæt at trådopretter er fra sjælland.....:-))

Men som JEG opfatter det første indlæg, så er det familiehund, der har 1. prioritet og "lidt jagt" 2. prioritet og LANGT de fleste labber kan klare "lidt jagt", så jeg ville klart ikke gå efter en F1`er, HVIS man nu ombestemmer sig eller ikke får den tid til jagt, som man havde troet/tænkt sig:-)

• #12   25. dec 2009 Ville det frækt at foreslå en weimaraner i stedet? Labbe-folk er jo tydeligvis bindegale smiley

• #13   25. dec 2009 mange tak for hjælpen smiley vil da lige se mig lidt omkring og godt med en masse gode råd... puhaaaaa det svært

• #14   25. dec 2009 Mette -om man vælger en F1'er eller en anden jagtlinie-hund er i mine øjne ligegyldigt (altså hvis vi snakker jagtlinier og sat op imod udstillingslinier).

De F1'er jeg kender kravler såmænd IKKE på væggene og bliver ikke skøre i bolden over ikke at komme på jagt.
    Self skal de bruges til et eller anden/aktiveres på den ene eller anden måde, men det skal alle labber jo.
    Forventer man en sofa-pude med pels og poter, ja så skal man nok ikke have nogen som helst hund af brugslinier, men hvis man vil jagttræne den, gå på jagt engang imellem osv, kan jeg ikke se hvad der skulle være galt i at vælge en hund af jagtlinier. Nu er der ikke voldsomt mange F1'er her i landet (rigtige F1'er altså;o), så går man efter jagtlinier, ville det nok ikke bliver F1'er alligevel.

Men jeg synes jagtlinierne har den fordel at de jo netop er avlet efter en blød mund, trænbarhed, "eager to please" osv. Jeg ved godt det osse kan findes hos udstillingshundene, men der er det jo lidt mere tilfældigt forekommende, da der ikek avles specifikt efter det.
    Og en god jagthund skulle jo osse gerne demonstrere "ro på post", og dermed skulle den heller ikek være en hund med et voldsomt stress-niveau

• #15   25. dec 2009 Kan se at der i frebruar afholdes C-prøve (uofficiel markprøve) i region midsjælland. Udstillinger skulle nok være tl at finde.

På DRK's hjemmeside linkes der til regionerne, så må man jo lige lede lidt efter noget i området:o)

• #16   25. dec 2009 *Labbe-folk er jo tydeligvis bindegale *

Oh yeah.............*LOOOOOOOOOOL*

• #18   25. dec 2009 og ja er fra nordsjælland,og ville gerne tage til århus for at kigge lidt,og se hvordan racerne er... har haft lab i mange år hjemme hos de gamle,og ja i har nok ret i det ville være bedst med en "ikke" formel1.... dejligt med en masse gode råd.

• #19   25. dec 2009 Der er nu også kommet en ny sygdom, som man skal undersøge for.. Hvad pokker var det nu.. EIC eller sådan?

• #20   25. dec 2009 Hej Michael.

Hvis du har mod på at køre så langt, så synes jeg bestemt du skal komme til Århus d. 10.januar, hvor Dansk Retriever Klub region Østjylland holder vinterskue, for der vil komme en del hunde af de forskellige retrieverracer (pt. er der dog ikke tilmeldt nogen chesapeak) og flest labrador.

Der er mange ting at se efter når man leder efter en god lab, men sundhed er for mig at se det allervigtigste (selvfølgelig kombineret med et racetypisk temperament), for det er rigtig, rigtig træls at stå med en hund som måske må aflives i en ung alder pga en arvelig sygdom. Man kan aldrig gardere sig 100%, men ved at undersøge afstamningen grundigt (hvilket man kun kan med en stamtavle fra DKK) så kan man absolut minimere risikoen for arvelige sygdomme.

Jeg har ikke flere hvalpe tilbage selv (jeg er endt med at beholde den sidste tævehvalp selv), men jeg kan bestemt anbefale et kuld efter min hanhund Chalmer (som du jo kan se her på HG). Han har parret en skøn tæve hos kennel Pi-Thyholm og de venter sorte hvalpe i midten af januar. (link fjernet)

Denne hund er en halvsøster til kuldet: http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=55700

• #21   25. dec 2009 Hej Camilla.

Dejligt at "se" dig i tråden:-))

Og jeg er HELT enig i at sundhed er alfa omega:-)

• #22   25. dec 2009 Jeg skulle jo lige komme hjem.

Nyeste skud på stammen (Aiyo, som jeg jo nok også hellere må få oprettet herinde) har været med i sommerhus hos mine forældre. Hun er dog en skøn, skøn hvalp i evigt godt humør.

• #23   25. dec 2009 Uha, hende er jeg spændt på at se, Camilla:-)

• #24   25. dec 2009 Hej Camilla smiley Fandt I et sted til Freya så?

Iiih jeg ville så gerne *S*

• #25   25. dec 2009 Ja, Freya flyttede hjemmefra i tirsdags. Hun er kommet op til et ungt par på Mors.

Jeanette: Du må se om du kan blive klar til en hund mere til Kasia's næste kuld. Der er jo lidt tid til, for det bliver først i foråret 2011.

Den lille skal nok blive oprettet herinde og jeg skal da bestemt også ud og vise hende frem til nogle skuer og udstillinger. Vi starter ud i Bække d. 9. januar.

I Århus er jeg jo medarrangør, så der tager jeg hende ikke med (der skal Torsten forhåbentlig også starte til træning med hende).

• #26   25. dec 2009 Uuuuh ja, det skal jeg ihvertfald.. Så har jeg et mål :o) Taaark smiley

• #27   25. dec 2009 *Men jeg mener da ikke det er obligatorisk, at retrivere skal undnersøges for den????*

Nej, det er det ikke.

• #28   25. dec 2009 Det er ikke obligatorisk at undersøge for EIC, men rigtig mange har gjort det inden for den seneste tid.

MEN, det er meget, meget usikkert hvor alvorlig en sygdom det drejer sig om. Jeg kender flere som har fået gentestet deres hunde og fået af vide at de har EIC, men hvor hunden absolut INGEN symptomer har. En af dem er en meget brugt jagthund, vildtsporschampion og markprøvepræmieret, så det er ikke fordi den ikke er blevet brugt og uanset hvor krævende en jagt den har været med på har den ikke haft nogen symptomer overhovedet.

En anden er også en højtelsket og brugt jagthund som også er markprøvepræmieret og igen uden nogen former for symptomer.

EIC er efter min mening selvfølgelig en sygdom vi skal teste for (det er alle mine også), men absolut en sygdom vi skal lade være med at gå i panik over. Genet for sygdommen er ekstremt udbredt, men sygdommen ekstremt sjælden og derfor vil det være at skade racen at gå i panik over den avlsmæssigt. For hvis man skulle udelukke bærere af sygdommen, så skulle man udelukke ca. 60% af alle labrador fra avl og så ville man lynhurtigt få problemer med andre sygdomme.

Men jo helt sikkert en sygdom man bør teste for og have i baghovedet når man avler, men langt fra en alvorlig sygdom.

• #29   25. dec 2009 juelsgaard.... mange tak,og vil jeg da lige se lidt nærmere på,er sgu svært hva der er det rigtige smiley ville gerne have en labrador der ikke er så stor,lidt svært at forklare,men skal ikke være sådan en meget stor lab....

• #30   25. dec 2009 Juelsgaard -kender man noget til arvegangen? Tænker på at der måske er forholdsregler som f.eks. ved PRA hvor en bærer godt kan parres med en clear

• #31   25. dec 2009 Ja, arvegangen er autosomal recessiv ligesom PRA.

Men det som jo er anderledes er at der er mange, mange flere hunde som bærer genet (og dermed kan det nogen gange være svært at finde en hund som er clear uden at gå på kompromis med andre ting som f.eks. HD-indeks) og at der pt. er gentestet en del hunde som værende "syge", men som aldrig nogensinde har vist symptomer på sygdommen.

Så EIC er ikke noget jeg mener betyder ret meget for avlen, men selvfølgelig vil man da forsøge ikke at komme til at parre 2 kendte anlægsbærere.

• #32   25. dec 2009 Ok -men nu tænker jeg lige som køber at det jo er umuligt (?) at forudsige om en bærer på et tidspunkt vil udvise symptomer, og dermed ville det vel være noget man helst vil undgå at købe (altså fra forældre som begge er bærere)

Kommentér på:
hjælp til køb af labrador hvalp!...

Annonce