Når der kommer gæster.... {{forumTopicSubject}}
Hvordan forventer I jer så at jeres hund reagere...?
Grunden til at jeg spørger, er at jeg synes vi har et stort problem med vores hund.... Han bliver SÅ overgiret!!! Jeg har trænet som en SINDSYG, og det går da også nogen gange OK, men der er laaangt imellem... Jeg har simpelthen brug for råd....!!!
Jeg ser gerne at han skal snuse til gæsterne når de kommer, med 4(!!!!!!) ben på jorden, på en pæn og rolig måde, og så ellers søge hen i hans kurv når jeg ber ham om det.... Er det for store forventninger jeg har....?? Burde han ikke kunne lære det....??
Den måde det foregår på....:
Han begynder at dirre, bare han høre nogen i indkørslen... Når de kommer indenfor er han gearet HELT op, og springer vildt omkring, hopper vildt op, bider og slikker (alle 3 ting som er strengt forbudt herhjemme, og som normalt også respekteres af ham...). Han fortsætter selvom gæsterne ignorere ham, og bliver gæsterne ved at ignorere, ender det tit med at han napper i ben eller hvad han nu loge kan få fat i (hvilket giver store blå mærker og gør rigtig ondt).
De træningsmetoder jeg har brugt....:
1. At bede ham ligge sig ind i sin kurv og ikke hilse før han er faldet til ro i kurven.
Resultat: Så snart han får "fri" til at hilse, gør han som ovenstående...
2. At tage ham i snor når jeg ved der kommer nogen, og hiver ham hen ved siden af mig, så snart han udviser uønsket adfærd.
Resultat: En masse dårlig opmærksomhed fra min side, da han slet ikke ænser hvad jeg ber ham om, fordi han er ALT for højt oppe i gear...
Begge metoder er prøvet igennem længere perioder, og med 100% konsekvens.
Jeg har termin om 1 mdr., og får det helt dårligt ved tanken om at skulle styre hunden på bedste vis, samtidig med at jeg har en lille..... Alternativet er at han må lukkes ude i vores bryggers, men det ser jeg bare ikke som helt optimalt...
Skal lige sige at ud over det, så er han sgu bare verdens bedste hund....!!!!
Håber på en masse nyttig respons fra jer
sep 2006
Følger: 34 Følgere: 33 Hunde: 4 Emner: 147 Svar: 747
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 25 Svar: 209
jun 2008
jun 2008
Det synes jeg bare er MEGET svært at føre ud i livet.... Jeg har prøvet denne metode med mine forældre... Og det virkede sådan set også fint nok - efter 3 kvarter kunne de komme ind....!!! Det synes jeg altså ikke jeg kan byde mine gæster :(( Og slet ikke nu hvor det er så koldt.... Det ender jo med at de ikke gider besøge mig Jeg er villig til at kæmpe hårdt for at se resultater - men vil også meget gerne at mine gæster gider komme igen en anden gang ;P
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.658
Jeg træner så meget jeg kan, men det er satme svært!! Især hvis ikke man får gæster så tit.
Jeg vil foreslå at træne det med klikker. På den måde fortæller du nemt og hurtigt hunden hvad der er godt. Som belønning bruges kontakt og ikke godbidder. Jeg synes det er åndssvagt at bringe godbidder ind som belønning, når det hunden vil opnå er kontakt. Kontakten er mere værd for hunden i situationen, end en belønning er..
Du beder hunden sætte sig i kurven, evt. en kurv med mulighed for at den kan se gæsten komme og følge med.. Hunden skal blive siddende.
Gæst kommer ind, og efter lidt tid får hunden lov at komme hen og hilse. Den skal blive siddende i kurven til den får lov til andeet. Rejser den sig, afspærrer du den vejen og beder gæsten gå ud igen.
Når det lykkedes hunden at blive siddende til den får lov at hilse går du videre.
Gæsten skal ignorere hunden fuldstændig, det samme skal du. Ingen fysisk kontakt, snak, eller øjenkontakt. AL kontakt er bandlyst og gæsten vender hele kroppen væk fra hunden hvis den forsøger at hoppe op og hilse.. Det er vigtigt at kropssproget siger "jeg vil IKKE snakke med dig" for I kan ikke sige det med ord, da det er kontakt og dermed belønning at snakke med den.
Når hunden har alle 4 poter på jorden, klikker du og gæst klapper hunden. Bare et hurtigt klap på siden, ikke nok til at den opfatter det som en invitation til at hoppe op. Og sådan fortsætter I. Når hunden så er forholdsvis rolig, ville jeg igen inddrage godbidder, hvor du selv eller gæsten får fokus på godbidderne, og forlanger at hunden sidder for at få belønning..
Sådan træner jeg med min egen hund. Det kræver tålmodighed og en indsats, men hvis det gøres grundigt, og man får en til at hjælpe kan man tydeligt mærke forskel..
Når jeg f.eks besøger mine forældre er min hund gået fra at være helt stresset op opkørt de første 5-10 minutter, til at hilse og så slappe af..
dec 2008
jun 2008
jun 2008
Burde det så hjælpe på ALLE der kommer i vores hjem....?? For jeg har som sagt brugt mine forældre som "trænings-redskab", og det går også MEGET bedre når de kommer.... Men er det nogen der ikke kommer så tit, så er vi tilbage på nulpunktet igen.... For det er helt ærligt svært at træne med alle ens gæster....
dec 2008
jeg vil virkelig råde dig til at forsøge dig med klikker.. Se om det kan hjælpe..
Bare husk at indlære klikkeren først, så hunden ved hvad den betyder..
Evt. drop hilsnen fuldstændig??
Lad gæsten komme ind, ignorer hunden hele tiden, selv når den falder ned. Når den så er en smule nede kan du give den noget den kan gå hen i kurven og tygge, eller bruge en kommando der sidder i skabet, som f.eks plads, så hunden får fokus på at udføre noget, og du tager kontrollen over den.
Evt. gå en tur med den, så den får slappet lidt af, sammen med gæsten. Bare 10 minutter eller sådan..
Gøre nogle flere forsøge, eller varierer dem I allerede har prøvet..
dec 2008
ja, men det skal trænes en del. Det er godt at bruge dine forældre. Når hunden så har lært hvordan du forventer den skal opføre sig, øger du sværhedsgraden ved at træne det samme med nye folk, som den ikke kender, eller folk den er glade for.
Det vigtige er at DU bevarer kontrollen, og instruerer både gæst og hund i hvad der skal ske..
Når hunden er faldet tilpas ned, kan du evt. give den noget der tager lidt tid at gumle i sig, eller andet, så fokus kommer væk, og den glemmer lidt til at der er en spændende gæst..
Men du skal væbne dig med tålmodighed, eller træner meget, meget intensivt..
jun 2008
Jeg vil gå så vidt at sige at Uffe så udemærket godt ved hvem der er bossen hjemme (normalt ihvertfald *SS*)....!! Når vi træner normalt, så er der INGEN problemer, og han er faktisk en meget lydig og velfungerende hund ellers.... Jeg tror simpelthen ikke det er der "hunden ligger begravet".....
Anja:
Den er faktisk også prøvet.... Men gik sådan set hurtigt væk fra den metode igen, for skal han blive i sin kurv i mere end få minutter uden at hilse, så hyler han helt vildt op, derfor droppede jeg det.... Og han bliver bare ved og ved..... Men nu har han selvfølgelig også set mig give op et par gange (jeg endte med at lukke ham ude i bryggerset)
dec 2008
jeg tror det er vigtigt at du gør det med succes, så han ikke vinder ved at hyle.
Planlæg det en dag hvor du har tid og overskud. Hvor det er en "gæst" der udelukkende er der for at træne, frem for rigtige gæster som stresser dig og gør at du nemt lader hunden vinde..
Træn det et par gange til det lykkedes, og Uffe gør som du vil have..
Når det så er lykkedes og han har siddet pænt i sin kurv, som du forventer af ham, skal han belønnes med dejlig leg og kontakt og en masse sjov sammen med mor/far.. Så det kan betale sig.. men først når han har gjort det han er blevet bedt om, og DU er klar til den kontakt og leg.
Er det normalt ham eller dig der opfordrer til kontakt og leg mellem jer?
jun 2008
Uffe er kastereret, så det kan vi ikke gøre igen Uffe kender også godt komandoer "stille", og lystrer den også fint når det er mig eller min mand der kommer hjem feks.... Det er bare glemt så snart der kommer gæster Det kan godt være at det bare er vejen frem at fortsætte træningen på denne måde.... Det bliver bare meget svært/umuligt med en lille på armen.... Plus at jeg egentlig også har lidt problemer med at alle gæster skal gøre ens.... Jeg kunne nok låne et par forskellige personer at træne med, men tror i virkelig at det vil hjælpe når det ikke er alle der gør det....?? Jeg har sådan på fornemmelsen at han hurtigt lære at kende forskel på folk.... Eller er det bare mig.....??
Jeg smutter under dynen nu, og tygger lidt på jeres svar.... Jeg glæder mig til at (forhåbentligt) kunne læse mange flere inputs
Natnat
dec 2008
altså, i starten vil han nemt kunne skelne mellem folk. Når du f.eks har indøvet det med en person, vil han forsøge forfra med den nye gæst, og se om han kan få sin vilje der..
Når først han har lært hvordan han skal gøre, vil han jo have lært det. Gæsterne behøver ikke opføre sig helt ens, men de skal alle tilsidesætte ham til han falder ned. Resten af livet.
Han har jo indlært hele hilseseancen forkert, så det vil tage noget tid at pille af ham igen. Det er ikke nok at gøre det med succes ti gange, det skal måske gøres 50 gange eller mere, med den succes du ønsker at de.
Det er som sagt noget der kræver meget træning..
Men hvis du f.eks kan øve 5 gange om dagen, kommer du hurtigt op på en del gange..
Du er ikke på barsel endnu, så du evt. kan starte træningen med en ven..?
jun 2008
Men hvordan skal jeg rent praktisk gøre....??? Tage ham i snor....? For det er nok den eneste måde hvor jeg har ham 100% under kontrol når gæsterne kommer.... Ellers stikker han af fra mig, for han ved godt at han ikke er populær!
Og hvor meget skal ALLE gæster som minimum ignorere ham....?? For det bliver ikke helt let med alle... Der er et par stykker som kommer her lidt, som bare syntes at det er FANTASTISK at han reagere sådan (må jeg desværre indrømme.... Grr!!) De (gæsterne) har næsten lige så svært ved at høre efter hvad jeg siger som hunden....
okt 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 51 Svar: 350
jul 2007
Følger: 21 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.335
Når vi snakker ude på arbejde om indbrud i hjemmet og de siger at jeg jo har "vagt"hund plejer jeg at sige, at Rico ikke er så skræmmende, han er vel bare glad for der kommer nogen *G*
jan 2007
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 141 Svar: 2.218
Hvis DET her er på plads:
"Uffe skal kende sin plads og sin plads er IKKE i fjæset af gæsterne og heller ikke i buksebenene. Hvis han ikke kan forstå at direktørens ord er lov, så er det det der skal arbejdes med generelt og ikke bare gæste problemet. I må igang med nogen leder opgaver der kan etablere klar og tydeligt hvem der er chefen. Kæft trit og retning. (det er ellers aldrig noget jeg anbefaler til hunde jeg ikke kender men men..)"
Så bliver DET her meget sjældent nødvendigt
"Han ved også der falder brænde ned hvis han ikke hører efter."
jun 2008
Kan du ikke komme med eksempler på træning så....?? Jeg er som sagt helt på bar bund Men burde der så ikke være "leder-problemer" på andre områder også....??
At der falder brænde ned, menes at jeg bliver gal... Kan godt se at det kan læses lidt voldsomt Men der er ment irettesættelser, og jeg kan ikke få fysisk fat i ham, da han godt kan mærke på mig at han IKKE er i mit kridthus....!!!
jun 2008
Jeg kunne meget nemt forestille mig at det er problemet....!! Altså at han selvbelønner.... Men jeg kan også godt se problemet i at træne ham på den måde du beskriver... Vi har mange gæster, som ikke er hundefolk, og derfor vil have svært ved at forstå at de skal stå ude og fryse.... Kan man ikke gøre det at man fjerner ham (Uffe) istedet...?? Vil det være godt nok, og kan det give ham det rigtige billede af rigtigt og forkert...??
Det ville virkelig være skønt hvis jeg kunne få andre redskaber til at træne ham end jeg har nu... Jeg synes at der er ALT for meget negativ opmærksomhed fra min side af, og han er SLET ikke modtagelig for indlæring når han kører i det gear....
jan 2007
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 141 Svar: 2.218
Det er da fint at man under omstændigheder med meget få eller ingen forstyrrelser, kan få Fido til at dække, når man efterfølgende stopper en flæskesteg i halsen på ham.
Fint nok....man har nu lært Fido at han får en belønning hvis han gør det man be'r ham om. Der er stadig totalt frit valg for Fido om han vil gøre det eller ej. Det afhænger lidt af om der lige er andet der interesserer ham. Når man så klager sin nød til adfærds"eksperterne" så får man at vide, at man "ikke har trænet det godt nok eller længe nok". Jeg gider sgu ikke ha' en hund, der når at fylde 8 år inden han kan lystre uden at få en flæskesteg som belønning.
For mig er "DÆK" ikke en høflig anmodning, men en lodret ordre, og han skal ikke så meget som tænke på at rejse sig før han får lov....uanset hvor meget han gerne vil hilse på gæsterne.
jun 2008
Hvad mener du med: fjollede "100 % positiv forstærkning" - Det forstår jeg ikke helt
Jeg kan godt følge dig i din måde med opdragelse, men tror at vi måske har to vidt forskellige måder at have hund på... Havde jeg haft en labbe el. havde jeg været helt enig....
Nu har jeg en blanding, som ikke nødvendigvis er en "pleaser", og det synes jeg også at jeg må tage hensyn til....
Havde jeg villet have en hund hvor kodeordet er "kæft trit og retning", så har jeg ihvertfald valgt en forkert race Jeg elsker hans fjogede personlighed, og hvad der dertil høre.... Og kæmper hårdt for at han lystre så godt så muligt - selvom der er forstyrrelser... Men det er en noget hårdere kamp, end med så mange andre racer.... Og jeg kan nok heller ikke forvente nogensinde at have en hund med lydigheden 100% iorden uanset hvad....
Men jeg ville ønske at han havde en noget mere afslappet og naturlig måde at agere på overfor fremmede.... Hvis du kan forstå hvad jeg mener....??
Når der kommer gæster....