942 visninger
|
Oprettet:
Mille & marcipan hunden Quila .
28. dec 2004 Følger: 29 Følgere: 29 Hunde: 2 Emner: 200 Svar: 706
28. dec 2004 Følger: 29 Følgere: 29 Hunde: 2 Emner: 200 Svar: 706
Er det forkert gjort af mig? {{forumTopicSubject}}
Det drejer sig om, at jeg idag tog i hundeskov med min tæve. Jeg tog afsted kl 14, for ikke at møde så mange, da min tæve lige er blevet højløbsk. Vi mødte så en kastrat, som hun fik lov at lege med. Han prøvede at bedække hende i hoved, og bagfra, men det var kun 1 min, og så løb de ellers rundt og legede.. Er det forkert?
Jeg gik i godt 1½ time, meget af tiden uden snor, da hun kommer når jeg kalder - men er det forkert af mig at gå i hundeskov med hende hvis hun er højløbsk ?
Vi bor i byen, og jeg synes vores muligheder for andre gåture er alt for kedelig, Quila er en aktiv hund som skal løbe frit hver dag.
Mvh Mille & Quila
mar 2009
Følger: 20 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 18 Svar: 291
Jeg kommer ikke i hundeskov med mine, når de er i løb - ikke mindst fordi, at jeg ikke vil have hund skal "overfaldes" af liderlige hanhunde, men også af respekt for andre.
dec 2005
Følger: 317 Følgere: 307 Hunde: 4 Emner: 558 Svar: 9.122
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.609
Hvis hun skal lege med a´ndre hunde bør det foregå et sted hvor du er sikker på at andre ikke har adgand ((o;
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 32 Svar: 129
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Når jeg går i hundeskov forventer jeg ikke at møde højløbske tæver, eller hunde med hund/hund problemer af nogen art..
Så når/hvis jeg selv har en sådan hund, så undgår jeg steder med fritløbende hunde og som minimum har jeg min egen i snor.
dec 2004
Følger: 29 Følgere: 29 Hunde: 2 Emner: 200 Svar: 706
Men hvad skal jeg så gøre ? Hun er en så aktiv hun, kommer hun ikke ud at løbe, så skal der altså ske noget andet..
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 32 Svar: 129
dec 2004
Jeg har vel stadig ret til at gå i hundeskov selvom hun er løbsk. Folk som ikke er beregnet til at gå i hundeskov, er dem som ikke kan kalde deres hund til dem. Quila kommer hver gang, uden at misse en eneste gang :o)
aug 2006
Følger: 29 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 898 Svar: 11.896
Hvorfor ikke finde nogle områder hvor i har en god udsigt og er ret sikre på at der ikke kommer andre
dec 2004
.. vi bor som sagt i byen. Det eneste sted vi har er hundeskoven som ligger en god km væk. .. vi har desværre ikke bil, og Viborg's bybusser tage desværre ikke hunde med. :o)
okt 2006
Men det kan du jo bare slå hen og være ligeglad med..
dec 2006
Følger: 14 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 644 Svar: 3.325
jul 2007
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 45 Svar: 362
Jeg ville aldrig turde at slippe Trunte fri når hun er højløbsk..Både for hendes skyld men ikke mindst af respekt for de andre i skoven.
dec 2004
Det skal forståes sådan at har hun en snor på, så trækker hun, slipper du snoren, står hun stille til du tager snoren igen, og så trækker hun. Vi træner det den km der er ud til skove og hjem igen, hvor hun lære at "gå pænt", men jeg har vanskeligheder med det. Jeg tror en flexline ville springe ??
Jeg bruger kun lædersnor selv, da jeg har hørt de ikke er så holdbare, hvilket jo er helt lige meget, normalt ... men med Quila, puhaa
mar 2009
I den periode hvor det står på, så lufter jeg i snor , og går gader og stræder tynde. jeg har også fundet mig en fodboldsbane, hvor jeg kan kaste med bold, og der har jeg har fuldt overblik over om der skulle komme nogen.
okt 2006
apr 2008
Følger: 25 Følgere: 57 Hunde: 4 Emner: 133 Svar: 6.410
dec 2004
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012
Så er der også den med, at selvom man mener, at man kan stole på sin egen hund, så kan man altså ikke altid stole på andres hunde eller andre hundeførere i det hele taget. Jeg har engang gået kapgang inde i byen med en løbsk tæve i snor i den ene hånd, mens jeg med den anden hånd prøvede at holde en stor, liderlig og knurrende (af mig) golden retriever han væk. Heldigvis var vi ikke langt hjemmefra.
okt 2006
Der ud over så er det god kutyme, hvis man møde nogen at tage vapsen i kort snor. Og går de med en løs hund eller hvis det virker som om de synes hilsen er et must, at sige ens hund er i løb og ikke må hilse. Så synes jeg man som tæve ejer har gjort sit, både for sig selv og tæven, men også for andre hundeejeres skyld.
Under løb leger vi kun med vores gode tævevenner og kun i private haver eller i snor...
Har du ikke nogle gode hundevenner hun kan lege med i en have?
mar 2009
Er din hund, slet ikke roligere når hun er i løb?
Min er normalt kendt under navnet fitness hunden, hun tonser rundt - men når hun er i løb tager det toppen af det og lidt til.
dec 2006
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 101 Svar: 1.101
Cajsa har også bruge for at løbe løs, men vi er så heldige at min svigermor bor på en landejendom. Havde vi ikke den mulighed, ved jeg ikke hvad jeg havde gjort.
dec 2004
Nej, vi har søgt og søgt her i viborg, men vi har desværre aldrig fået nogle tilbagemeldinger, og da vi selv kun har boet her et godt halvt år, kender vi ikke rigtig nogen, og ingen med hund, desværre. Vi ville meget gerne finde nogle med privat have, men det var ikke været os mulig.
M. I - puha, det lyder godt nok som en træls dag. Hvis det skete for os, ville jeg nok løbe alt hvad rammer og tøjler kunne holde til, heldigvis er man jo ung endnu ;o)
jun 2009
Følger: 5 Følgere: 14 Hunde: 5 Emner: 4 Svar: 363
Så prøv at læse reglementet for din hundeskov, for at være sikker på du i det hele taget må komme der.
Som andre har nævnt, så kan andre normalt ellers søde og rare hanhunde flyve i totterne på hinanden, når der er en højløbsk tæve i nærheden - Tæver kan også blive mere hidsige, når de møder en anden i løb.
Jeg ville virkelig overveje om det er værd at udsætte din hund for.
Man kan jo ikke se på afstand om din tæve er løbsk, og det kan gå lynhurtigt, Så selvom i står ved siden af med begge hunde i snor, så kan de faktisk nå rigtig meget inden man får hevet dem til sig.
Noget helt andet er, at du kan have nok så godt styr på din hund, og alle andre burde have styr på deres også.
Men sådan er det nu engang ikke altid, og så må du være forberedt på at skulle tage et kuld hvalpe med i købet, for risikoen er temmelig stor for at det sker.
Tænker også om fodersøg, træning osv. ikke kan aktivere hende nok i den tid det står på, så hun ikke får nogle grimme oplevelser, eller du pludselig står med et kuld hvalpe?
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 74 Svar: 3.828
Ved ikke hvordan det fungerer i hundeskov i DK - men i Sverige er de også beregnet til hunde der ikke kommer n¨år man kalder - folk vader nemlig ikke bare ind med alt muligt mærkeligt, men spørger om det er okay at komme ind.
Fordi en hund ikke kommer når den kalder skal den jo ikke straffes og gå i snor 24/7 når der findes steder hvor de må gå løse
apr 2005
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 12 Emner: 85 Svar: 4.033
I de danske hundeskove er det samme regler der er gældende, som uden for skoven, man skal have 100% kontrol over hunden;o)
Til trådstarter, ja, jeg syntes også du er forkert på den, en ting er dufte fra en tæve vi med hanhunde skal leve med:o) en anden ting er dufte fra en højløbsk tæve, det kan altså gøre en hanhund fuldstændigt rundforvirret, Så har vi en højløbsk tæve, skifter vi vores ture til lidt mere øde steder, af hensyn til hanhundene og deres ejere..
OG skulle uheldet være ude og min hanhund røg på din, ville jeg blive godt gal i skralden, din tæve kan være bærer af Herpes der kan gøre min hanhund steril..... Og så kom det altså til at koste dig dyrt på pengepungen...
jul 2007
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 45 Svar: 362
Det kan du løse ved at gå der igen og igen med lommen fyldt med godbidder.
Vores tæve havde en frygtelig opvækst indtil hun kom her som 6 mdr. og var totalt skræmt når vi gik ned i byen med hende. Men det er den hårde tur HVER dag og idag har vi en tryg og glad tæve der nyder at komme selv ned i byen hvor der er meget larm/biler osv.
Men det kræver at du tager hende med hver dag.
sep 2009
Følger: 2 Følgere: 3 Hunde: 4 Svar: 201
Men jeg slipper dem aldrig et sted hvor jeg ikke har styr på og hvor de kunne komme fysisk kontakt med andre hunde.
Bente
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 417 Svar: 31.395
Når jeg en sjælden gang går i hundeskoven, er det derfor på "skæve" tidspunkter. Og jeg ville godt nok blive noget forarget hvis jeg rendte på en med en højløbsk tæve. Råber du fra afstand at den er højløbsk eller hvad gør du?
For møder jeg nogen, så kalder jeg self min hund ind, og vi venter med at hilse til den anden endten siger god for det eller jeg kan se at de giver hunden "fri" til at hilse e.l.
Og gør de det (og hunden virker venlig) ja så får reiki lov at rende hen og sige goddag. Og da du jo ikke kan se min hund er intakt (hvad jeg egentlig ikke mener jeg har pligt til at brøle ud over hele skoven), ja så er jeg altså på den, når han pludselig hænger på ryggen af en tæve.
Jeg synes IKKE løbske tæver hører til i hundeskoven overhovedet. Jeg kunne ALDRIG drømme om at tage Gaia med i hundeskoven hvis hun er i løbetid!
Osse for tævens skyld. Man risikerer jo altså at have en hel sværn af hanhunde rendene i hælene, og selv hvis de alle er kastrerede, ja så kan de altså stadig hoppe på din tæve, og det er sgu da synd for hende at hun ikke kan færdes i fred.
Derudover vil din tæve osse lægge op til slagsmål blandt hannerne, og enhver ved jo at selvom hunde bør være under kontrol i hundeskoven, så er de det sjældent, så at hanvise til at så må folk kalde deres hunde til sig, nytter jo ikke noget hvis først din tæve er blevet parret,
Så ja -jeg finder det ganske uansvarligt at lufte sin løbske tæve på et fritløbsareal.
Er det forkert gjort af mig?