3.374 visninger
|
Oprettet:
Hvordan opstod hunden? {{forumTopicSubject}}
Jeg er biologistuderende og skal skrive en eksamensopgave om hundens evolution.
Jeg har læst en masse bøger og gjort mig klog på hvordan forskellige forskere mener at den domesticerede hund (vores nuværende tamhund) opstod.
For at kunne skrive min artikel vil jeg meget gerne vide om Danmarks hundeejere er enige med diverse forskere, så kom med jeres bud på hvordan hunden opstod Når jeg har fået en masse bud, skal jeg gerne løfte sløret for hvad den nyeste forskning viser.
På forhånd tak for hjælpen!
apr 2008
Følger: 25 Følgere: 57 Hunde: 4 Emner: 133 Svar: 6.410
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.390
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.694
okt 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 7 Svar: 242
Mennesket kunne udnytte at ulven gav signal når der var fare på færde, såsom bjørne, andre mennesker/fjender.
Ulven fandt ud af at, ved mennesker er der altid let tilgænglig føde, såsom affald og madrester. Endvidere delte de bjørne som fælles fjender.
Efterhånden har mennesket og ulve vænnet sig til hinanden.
Tjaae, så en dag finder et barn en lille efterladt ulveunge og tager den til sig. Ulven vokser op ved menneskehånd og den første kime til hunden er lagt.
Hvad der så senere skal udvikle sig til hunde som vi kender dem idag, sker ud fra selektiv avl.
Præcis som man de sidste 100 år har avlet forskellige racer i smadder.
jan 2008
Følger: 59 Følgere: 55 Hunde: 4 Emner: 119 Svar: 756
jan 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 3 Emner: 17 Svar: 46
Nogen der har tid til at skrive mere detaljeret hvordan de tror at forfaderen blev til den nuværende tamhund? Hvordan den blev domesticeret?
jan 2008
Følger: 59 Følgere: 55 Hunde: 4 Emner: 119 Svar: 756
okt 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 7 Svar: 242
Men hvis du har lyst til selv at studere det som du skal skrive om er her lidt links at starte med.
(link fjernet)
http://www.netbiologen.dk/zoologi/hunden.htm
(link fjernet)
http://www.ulve.info/info/uinfo.html
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Jeg tror ikke, man skal tage for givet, at ulven er hundens mest direkte stamfader og heller ikke, at det er den, den genetisk set har mest til fælles med.
Jeg vælger ihvertfald ikke at gøre det, men venter meget gerne på, at forskerne bliver mere klare i mælet end de er nu :o)
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.390
Mennesker lærte sikkert mange af de andre gode egenskaber i hunden såsom beskyttelse etc.
Menneskerne har vel fundet små ulve/ræveunger og er begyndt at leve sammen med disse og på den måde tæmme/præge dyrene fra de var små og dyrene begyndte i "fangenskab" i mangel af partnere sf egen slags at parre sig ulve/ræve og andre fra hundefamilen imellem ...
Hundene tog med når menneskerne vandrede og på den måde blev de udbredt ...
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Og mon ikke, at det er det, der har drevet vores arter sammen, det vil jeg tro.
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.264
apr 2008
Følger: 25 Følgere: 57 Hunde: 4 Emner: 133 Svar: 6.410
mar 2006
Følger: 22 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 48 Svar: 1.081
- hunde som f.eks. huskien er stadig ret 'oprindelige' i udseendet (ulveagtige), mens mennesket har fremavlet andre hunde med bestemt udseende ved at avle på dem, der har de ønskede træk - f.eks. størrelse, pelsfarve/længde, sind...
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 170 Svar: 1.894
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 8.003
aug 2007
jun 2008
Er ulv og tamhund ikke tættere på hinanden end mennesker og aber?
jan 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 3 Emner: 17 Svar: 46
Mine kilder påstår at vores dages tamhund nedstammer fra samme forfader som ulven nedstammer fra. Hvem denne forfader er, vides endnu ikke, måske finder vi aldrig ud af det. Der er så vidt jeg ved, ikke fundet noget fossilmateriale som viser forfaderen til ulven og tamhunden.
Men hvordan blev denne forfader så til vores dages tamhund?
Jeg antager at denne forfader har været en ulvelignende skabning som skaffede sig mad ved at jage, præcis som ulve skaffer sig mad ved at jage.
På et tidspunkt slog menneskene sig ned på et sted, dannede de første bosættelser. Ved at forblive på samme sted hele året, flere år, dannede de en masse affald. Afgnavede ben mm. De ulvelignende skabninger som var i nærheden, fandt hurtigt pointen i at snylte på menneskene og spise disse rester. Ulve er imidlertid ekstremt sky, og det var derfor kun de mindst sky som fik glæde af menneskenes affald. De fik til gengæld nem mad, og formodentlig vil de mindst sky have haft en så stor fordel at at overlevede bedre og reproducerede sig selv mest. Naturlig selektion for egenskaben skyhed, har altså resulteret i mindre sky ulvelignende skabninger.
Nogle tror at menneskene allerede på dette tidlige stadie begyndte at bruge dyrene til hjælp til at jage, men det er formodentlig først sket langt senere. Disse dyr har stadig været vilde, omend mindre sky overfor mennesker.
Hvordan dyrene ændrede udseende fra ulv til hund, er heller ikke så stort et mysterie mere. Dmitri Belayaev har avlet ræve i en lang årrække. Han har avlet på egenskaben tamhed. Efter en periode havde hans ræve plettet pels, tendens til hængeører og hundelignende lyde. Dette udseende hænger altså sammen med egenskaben tamhed. MEN, hvad så med størrelsen. Hunde har mindre hoveder end ulve og på trods af at de vejer betydeligt mere. Dette kan forklares ved at hunde jo langsomt ikke har haft behov for selv at jage og nedlægge bytte. Deres kraftige kæber og tænder var ikke længere nødvendige, det havde ikke en evolutionær fordel og altså ændredes størrelsen langsomt.
På et tidspunkt har mennesket så fundet fidusen i at træne og bruge hunde til forskellige formål, og så har der ikke været langt til vores dages tamhunde, hvor alle racer er avlet ud fra kunstig selektion. Ved at avle på bestemte egenskaber.
aug 2007
Jeg synes det du beskriver lyder meget fornuftigt og i overensstemmelse med de fleste forskeres opfattelse.
Du har ret: Det er ikke bevist, at der er fundet fossiler til det der skulle være fælles stamfar til ulven, men der er, så vidt jeg har opfattet det, fundet fossiler af vilde hunde, som har levet samtidig med ulven, fra fra tiden før eller lige omkring at man antager, at hunde er blev domesticeret.
Det direkte link fra ulv til hund tror jeg ikke på, men et tidligere led, som har udviklet sig i forskellige retninger, ligesom det er foregået med stort set alle dyrearter.
maya : Det tror jeg ikke er undersøgt, da det har noget med etik at gøre.
Og hvorvidt de forskellige abearter kan formere sig på kryds og tværs, ved jeg faktisk heller ikke.
jun 2008
Katrine: synes også det du beskriver lyder meget sandsynligt og synes da også at ha hørt om den teori før.
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 41 Hunde: 7 Emner: 99 Svar: 1.585
Så vidt jeg husker er der vist et dna forskningsprojekt i gang i norge i øjeblikket for at undersøge om lundehunden er en hund eller måske en skabning der har fortsat af deres egen linie på samme måde som ræv, sjakal, dingo osv.
aug 2007
Meget interessant med lundehunden, som jo skiller sig ud på flere måder, også rent fysiologisk
Hvordan opstod hunden?