{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.055 visninger | Oprettet:

Hunde uden kontrol {{forumTopicSubject}}

I dag var vi på besøg hos en af vores venner. Han havde sin søsteres hund på besøg, som han skulle passe weekenden over. Hen ad aftenen går vi ud med hundene.

Tæt på han bolig er der et kæmpe areal hvor man kan have sin hund uden snor. Der er et skilt, som jeg går hen og læser, da jeg ikke kender området. Der står at det er tilladt at have sin hund uden snor, men den skal være under fuld kontrol.

Et stykke fra os løber der to hunde og leger. Begge ejere kalder på deres hund, men de leger videre. Jeg tænker, hmm der er godt nok meget kontrol, men vi forsætter vores tur.

På hjemvejen kommer der en hund løbende imod os. Den virker på ingen måde agreassiv, men den er meget vild. Vores Filippa viser tydeligt hun er utyg, ved at den er så vild rundt om hende. Det skal lige siges at jeg godt ved at jeg ikke har Filippa under fuld kontrol (endnu), og havde hende i snor. Nå men ejeren af denne hund går ca. 100-150 meter fra os, og hverken kalder eller andre forsøg på at få den til sig. Heldigvis efter lidt tid forsvinder den, da den får øje på nogle andre hunde.

Vi når dårligt nok væk fra den, før der er en anden sort stor hund ved os. Den har rejst børsterne og løber rundt om Filippa mens den knurre heftigt og viser tænder. Nu blev Filippa for alvor bange og løb rundt om os, for at komme væk fra den. Ejeren står omkring 50 meter fra os, og kalder en lille smule. Min kæreste forsøger at skubbe den anden hund væk, men jeg går med Filippa. Tilsidst giver den op, og løber hen til ejeren.

Jeg har intet imod løse hunde. Men når man på ingen måde kan få sin hund til sig bliver jeg sku irriteret!!

Bare lige et lille surt opstød jeg sku af med....

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle sofabord 350 kr.
  • Ophængning af spisebords lampe 300 kr.
  • Gardin og lamper i beton vægge 2.000 kr.
  • loftlampe 714 kr.
  • Rengøring 800 kr.
  • Opsætning til en loftlampe 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hunde uden kontrol
  • #1   11. sep 2009 Det kan jeg godt forstå du bliver det er altså også respektløst ikke at tage hensyn til andre. Jeg havde nok ikke holdt min kæft og havde råbt af dem med de andre hunde at de skulle få hentet dem NU...

• #2   11. sep 2009 Iflg. hundeloven er det ikke lovligt at have sin hund løs uden den er under fuld kontrol.

desværre er der en masse der ødelægger det for os der rent faktisk HAR fuld kontrol over dyret og derfor uden risiko for gene for andre kan tage linen af den =(

Møder selv en del hunde der er løse, men ikke under særlig kontrol. De bliver grebet i nakken når de kommer hen til os og afleveret til deres ejer.. Gider det simpelthen ikke og at de råber "den gør ikke noget" gør det ikke mindre træls..

• #3   11. sep 2009 Hende den sidste med den aggresive hund råbe jeg også til at hun skullle få fat på sin hund, NU! Men hun råbe nemlig: "BARE ROLIG HAN GØR IKKE NOGET...." hmmm nej det kan jeg se sådan som den viser tænder!

• #4   11. sep 2009 Når folk råber sådan til mig "Min hund gør ikke noget", og deres er løs og mine i snor, råber jeg højt tilbage "Fint - Men det gør mine" Om det så er rigtig eller ej er jeg bedøvende med, det gør ihvertfald ejerne til at ruffe sig med at få fat i deres ustyrlige vapper. *SS*.

Skal så lige siges at jeg aldrig bevæger mig på et fritløbsområde smiley

• #5   11. sep 2009 Der forsvandt noget at teksten ski. Der skulle stå at jeg aldrig bevæger mig på et fritløbsområde med mine hunde i snor, da men jo tit ved hvad der kan vente en

• #7   12. sep 2009 Maiken - Jeg synes ikke et friløbsområde gør at hundene bare skal løbe rundt og hilse på dem de har lyst til; synes faktisk aldrig hunde bare skal løbe hen il andre mennesker eller hunde uden at have fået lov først.

Friløbsområde eller ej, jeg var blevet gal over et så ukontrolleret møde.
    Det mindste man kan gøre er da lige at hilse på ejeren og høre om det er ok hundene hilser..

• #8   12. sep 2009 <b>Maiken T</b>
    Er fuldstændig uenig med dig. Som jeg skriver i starten af tråden har jeg intet imod løse hunde. Men når man overhovedet ikke har styr på sin løse hund, og den viser tegn på aggresivitet, synes jeg det er fuldstændig uansvarligt.

Vores Filippa leger utroligt gerne med andre hunde, men jeg ved jeg ikke kan kontrollere hende, derfor tager jeg hende i snor jeg jeg møder en anden hund. Det kunne jo være den hund ikke gad sådan en "åndsvag" lille hvalp.

Tænk hvis den sidstnævnte hund vi møde gjorde sådan mod en kortluntet muskelhund? Det tror jeg ville blive rigtig grimt.

Der skal sku være plads til os alle!

• #9   12. sep 2009 Lonni

Mine hunde gør ikke andre noget, men det gør JEG til gengæld, hvis folk lader dem løbe op i hovedet på mine.

• #10   12. sep 2009 Caroline - Jeg garanterer 200% at min hund kommer idet jeg kalder.. Det er han trænet til såmen..

• #11   12. sep 2009 Caroline

Jeg er ret træt af at folk bliver ved med at påstå, at de VED, at jeg med garanti ikke kan kalde mine hunde til mg i de situationer, jeg vælger at slippe dem.

Hvorfor tror folk ikke, at der er visse mennesker, som er i stand til at træne deres hunde, så hundene er til at stole på?

Det kan da kun bero på egne manglende erfaringer eller manglende evner.

• #12   12. sep 2009 Lise L - Det kunne sku være grineren at råbe det næste gang jeg går i et snor område, og der kommer en hund flagrende hen mod mig og ejeren råber den ikke gør noget "Fint - men det gør jeg".. *ssss*

• #13   12. sep 2009 Lonnie

Ja. Sådan ca. siger jeg : "Hvis du ikke holder din hund på afstand, så bliver jeg nødt til det!"

Og bagefter beder jeg gerne om navn og adresse i tilfælde af at det sker igen. Desuden forklarer jeg folk i ikke særlig pædagogiske vendinger, at de overtræder hundeloven ved ikke at kunne kalde deres hunde til sig.

I bund og grund forstår jeg simpelthen ikke folk, at de er så ligeglade med deres hunde at de tager den slags chancer den ene gang efter den anden.

• #14   13. sep 2009 Caroline B

Fuldstændig enig!

Og jeg vil også give dig, at det "slag på tasken" kun er omkring 5 - 10 % af dem, som går løs med deres hunde, der rent faktisk også har styr på dem.

Fold lyver simpelthen, for når de står og siger "det har den aldrig gjort før", så er det jo løgn eller i bedste fald fordi de ikke kan læse deres hund, - at den tydeligt gentagne gange FØR den ryger afsted efter et eller andet, har udvist intentionsbevægelser.

Men derfra og så sige, at man ALDRIG med fuld sikkerhed kan kalde sin hund til sig, er jeg ikke enig i.

Man kan godt lære sin hund ikke at stikke af efter vildt og andre hunde, legende børn, biler, joggere osv. Men det kræver en stor indsats, hvor man systematisk opsøger de forskellige situationer og noterer sig, om hunden udviser TOTAL ligegyldighed og lydighed når der er lang line på.

I øjeblikket øver jeg på min venindes husdyr, får, høns, heste samt cykler og motorsykler, som min lille malle er særdeles facineret af.

• #16   13. sep 2009 Majken - Min hund er hund og ikke en robot..

Han er blot en meget veltrænet hund der ikke ved meet bedre end når jeg giver en kommando (det er kontakt, giver belønning både i form af samvær og mad)..

Jeg bruge oceaner af tid på min "robot", og vha de positive oplevelser jeg giver ham finder han det ikke nødvendigt at opsøge stimulans på ejen pote..

• #18   13. sep 2009 <b>Maiken T</b>
    Hvor er det du ser i MIN tekst at jeg er så snæversynet at jeg kun øsnker mig selv det bedste?

Som der står i starten af tråden har jeg INTET imod løse hunde. Men det er sku ikke aceptabet når man har en hund der er agressiv.

Kan kun tale for min egen hund, og hun har ingen problemer med at lege med andre hunde. Men nogle hunde kan bare ikke sammen, og så kan det sku ikke nytte noget at ejeren går 150 meter fra hunden og er ligeglad med hvad den render og laver. Og bare fordi der er et område hvor det er tilladt at have løse hunde, er det sku ikke ens betydende med, at man kan te sig lige så åndsvagt man vil.

• #19   13. sep 2009 Og for den sags skyld er jeg sku ret ligeglad hvad andre gør, og har ikke ondt i røven over noget. Men når det går ud over mig selv eller min hund kan jeg sku ikke være lige glad!

• #20   13. sep 2009 Maiken T

Jeg forstår ikke, at du skal nedgøre os, som har styr på vores hunde, og som lægger oceaner af tid og energi i at få dem så lydige, at vi rent faktisk kan tilbyde dem en frihed uden at det skal gå ud over andre, - og uden at man skal forlade sig på at møde mennesker, som er tilpas indifferente omkring løse hunde.

Jeg ved heller ikke, hvor fedt du syntes det ville være at få 2 schæferhunde og 1 malinois op i hovedet på din hund?

Men du kan være 100 % rolig for, at jeg ALDRIG kommer i disse hundeskove, - og det er netop på grund af den holdning, som du giver udtryk for.

For i hundeskovene hersker der den kultur, at det er ok ikke at have ordentligt styr på sine hunde.

Man fokuserer KUN på, at det er tilladt, at have løse hunde, - og OVERHOVEDET ikke på, at det stadig er PÅ BETINGELSE af, at man har styr på sin hund.

Hvad er det, der er så forfærdeligt ved at have sin hund i en lang line i den periode, hvor man træner den op til at kunne komme pålideligt ved kald?

Hvorfor kan man ikke acceptere, at alle hunde ikke har det lige godt med alle andre hunde?

Hvorfor er det SÅ forfærdeligt, at kræve, at man lige udveksler et par ord hundeejer og hundeejer imellem INDEN hundene mødes ?

Hundeskovene kunne være fantastiske steder, såfremt man på den måde tog hensyn til hinanden, men så længe din form for ligegyldighed hersker, udelukker det en MASSE hunde fra at komme på disse steder.

Ud over det, så ødelægger disse steder også nye hunde, fordi intetanende hundeejere lokkes dertil, men jævnligt oplever "bølle-hunde", som er voldsomme og overfaldsagtige i deres facon. Det kan jeg i hvert fald selv konstatere på de mennesker, som kommer her og har fået ødelagt deres hunds tillid til andre hunde sådanne steder.

• #21   13. sep 2009 Kunne ikke være mere enig med dig Lise L

• #23   14. sep 2009 MaiKen T

Næææææ - det kan da godt være, at vi ikke fatter pointen.........som du kalder det.

Eller måske gør vi....og tillader os bare at være dybt uenige med dig. *s*

Jeg tillader mig desuden at gå ud fra, at vi nok lever i stort set den samme verden, - omend vi sikkert har forskellige syn herpå.

Og det kan da også godt være, at jeg ville synes, at du havde rimeligt godt styr på din hund, hvis jeg mødte jer, men jeg får da sådan lidt nogle forkerte billeder på nethinden i denne sammenhæng, når man som dig siger:

"Men jeg vil ikke misbruge mine hundes lyst til at adlyde mig, ved at skulle råbe af dem konstant "uden grund" "

For det første behøver man vel ikke ligefrem at "råbe konstant" af sin hund, hvis den har lært at lade være med at gå over til andre hunde? Det er i hvert fald ikke noget, som jeg kan nikke genkendende til. Når jeg står og underviser et hold, så går mine hunde løs rundt og hygger sig uden at opsøge andre....................men jeg har så nok heller ikke de der "200 %´s styr på mine hunde".........jeg kan "nøjes" med de 100 % *s*

Og hvorfor kalder du det "misbrug"?
    Hvis din hund er så ekstraordinær lydig, behøver du vel ikke en masse ekstra-kommandoer?

"Uden grund"? Hmmmmm....det lyder bestemt mere i mine ører som om det er din hund, som bestemmer end dig, eller også kan du vel bare give den en grund.

Tror du, at en hund kender den dybereliggende årsag til at du skal dirrigere den ud i en firkant med kegler om? Nej - vel .....men den gør det, fordi vi har lært den at det kan betale sig.....dvs. VI har givet den en grund i form af en belønning.
    De fleste ting, som vi beder vores hunde om, kan vi da ikke forvente at hunden ser nogen "grund" til. Det handler om at motivere hunden, så den er glad for at arbejde.....HVER gang man beder den om noget.

Og det er stort set kun meget driftige hunde eller hunde med meget dygtige og motiverende ejere ( eller begge dele), som kan "tåle" at blive meget brugt meget, - så måske er det i en erkendelse af, at dit verdensmester-håb måske ikke har drift nok til at udvise lydighed både ibdenfor en ring, men også UDENFOR en ring ( læs "virkeligheden"). Det ville i hvert fald give mening i "min verden". *s*

Du skriver:" Lise jeg ville faktisk ikke have det fjerneste imod hvis to schæfere og en malinois kom over til mine hunde,......"

Ja, - det er jo dit valg - og et fuldstændigt naivt et, hvis du spørger mig. Ikke 10 vilde heste ville få mig til at udsætte én af mine hunde for et møde med 3 fasttømrede flokmedlemmer fra en anden flok. Og da slet ikke en hund, som du beskriver din egen.

Du skriver: "Men hvad er problemet, hvis du alligevel ikke færdes i de områder?"

Hmmmmm - nu er det vist tydeligvis dig, som ikke fatter pointen, men jeg skal da gerne gentage:

"Ud over det, så ødelægger disse steder også nye hunde, fordi intetanende hundeejere lokkes dertil, men jævnligt oplever "bølle-hunde", som er voldsomme og overfaldsagtige i deres facon. "

Ps. Det er bestemt prisværdigt, at du har et mål med din hund. Og det er da fint at du gerne vil med til VM i LP.

Nu kender jeg så tilfældigvis et par stykker for hvem det er lykkedes at nå så langt. Og det er bestemt også nogle dygtige hunde ..........INDENFOR banen.

Jeg er så ikke imponeret af deres kunnen UDENFOR LP-banerne , - i den "virkelig" verden, hvor man ikke kan styre tingene ned i mindst detalje. I mine øjne kræver det en ganske anden lydighed og kontakt med sine hunde at kunne styre dem i virkeligheden.

Og desuden er jeg så nok heller ikke en af dem, som anser LP-lydighed for særlig krævende, - sorry, - men der skal lidt større ambitioner på bordet for at kunne dupere mig.

Og endelig.....fordi det er dit mål at komme til VM i et eller andet, - så ER det jo altså ikke ensbetydende med, at du har nået det endnu, - vel.

Men jeg ønsker dig al held og lykke med indfrielsen af dine ambitioner.

Kommentér på:
Hunde uden kontrol

Annonce