{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  for gammel til kastration?
  • #2   9. sep 2009 Når den ikke længere kan tåle at komme i narkose pga alderdommen.

• #3   9. sep 2009 Blackie blev kastreret som 12 årig:-). Det var fordi en af hans testikler pludselig voksede, så vi turde ikke andet:-)

• #4   9. sep 2009 En hund jeg tidligere kendte blev kastreret i en alder af 6 år, den tabte "gnisten" fuldstændigt efterflg. smiley

• #7   9. sep 2009 Ok så tør jeg godt med min... og grunden er udelukkene for at han ikke skal lave hvalpe smiley

• #8   9. sep 2009 Du kan jo prøve en kemisk kastration. virker den vil en rigtig kastration også virke. Og du kan se om din hund ændrer sig. Det gjorde min, men til det bedre

• #9   9. sep 2009 Marianne

Nu spørger jeg sikkert dumt, - men bestemmer man ikke selv, om ens hanhund skal avle?

Jeg mener, - jeg har pt en han og to tæver, - alle intakte. Min han får ikke lov til at få hvalpe.

• #10   9. sep 2009 MIn mors var 8 år da han blev kastreret, ingen adfærdsændring overhovedet.

• #11   10. sep 2009 Lise: nej du spørge ikke dumt... jeg har overtaget ham som fertil og han stresser ret meget når han ved der er hunhunde i nærheden...

jeg mener ikke man bør holde en hanhhund fertil hvis ikke det der for at avle!!

• #12   10. sep 2009 Marianne

Du skriver: "...han stresser ret meget når han ved der er hunhunde i nærheden..."

Ja, - ærgerligt at opdrætterne/avlerne ikke skeler til hundens drifter, når de producerer hvalpe. Visse racer er nærmest "ramt" af oversexede hanhunde. Der er helt disharmoni i driftspotentialet hos visse hunde.

Du skriver: " jeg mener ikke man bør holde en hanhhund fertil hvis ikke det der for at avle!!"

NÅ!!!!!!! Hold da op, - skal vi bare skærer alle hunde til efter forgodtbefindende.

Er du en af dem med den der forskruede holdning, at det er "synd" for hanhunde, at de er fertile?

• #13   10. sep 2009 Hvis det er din beslutning, Marianne, så synes jeg at du skal holde fast i den!!! Og en fornuftig en, efter MIN mening:-))

Mine tæver bliver også steriliseret, når de ikke skal bruges til avl:-)

• #14   10. sep 2009 Efter min hanhund er blevet kemisk kastreret er jeg ret sikker på at han vil blive rigtig kastreret, hvis han falder tilbage til det samme stressniveau.
    Han er så skøn lige nu, jeg kan træne med ham, han er fornuftig og bedst af alt, jeg kan kalde på ham og han kommer. Så er det din beslutning, så skal du gøre det

• #15   10. sep 2009 Jeg er også af den opfattelse at skal hunden ikke bruges i avl, så er der intet galt i at kastrere. Din hanhund kommer ikke til at "mangle" andet end et irriterende vedhæng, så det går nok, og du kan i de fleste tilfælde glædes over en medgørlig og samarbejdsvillig hund.

• #16   10. sep 2009 straks skal man stoppes i en bås...

forskruede meninger!!! wtf?

jeg mener bare hvis ikke man har planer om avl, ens hund ikke stresser ved hunhunde i løb ja så ser jeg da ingen grund til de kan blive ved med at være fertile!!

men der sker så mange upser!!! og ja jeg mener som med flere katterier at de neutralisere dem inden salg medmindre de skal bruges til avl..!!

• #17   10. sep 2009 Rent personligt synes jeg er ekstremt fornuftigt at neutralisere alle hunde, som ikke er egnede til avl.

hatten af for det, og gør du bare det smiley
    Jeg synes det er flot!

• #18   11. sep 2009 Marianne

Det var et spørgsmål - om du tilhører denne "bås". JEG sætter dig ikke i bås.

Du skriver : "jeg mener bare hvis ikke man har planer om avl, ens hund ikke stresser ved hunhunde i løb ja så ser jeg da ingen grund til de kan blive ved med at være fertile!!

men der sker så mange upser!!! og ja jeg mener som med flere katterier at de neutralisere dem inden salg medmindre de skal bruges til avl..!!"

OK - så på den ene side har du den ene holdning, - og på den anden side har du en anden holdning. Godt så.

Jeg undrer mig over alle dem her i tråden, som bare rask væk mener, at man skal skære hundene til efter forgodtbefindende. Som om det slet ikke har andre konsekvenser for rigtigt mange hunde end bare at de ikke kan formere sig.

Måske beror det på uvidenhed?

• #19   11. sep 2009 Lise,
    måske beror det på at man opvejer de forskellige fordele og ulemper, og kommer frem til at det i øjeblikket er bedst "at skære hundene til efter forgodtbefindende"..

• #20   11. sep 2009 Det er min første hanhund der er blevet kemisk kastreret. Det har jeg ikke haft brug for før. Og jeg har igennem mange år haft en del hanhunde. Men aldrig en der har været så svær at få til fornuft.
    Jeg har altid kunne træne mine hanhunde selvom der har været løbske tæver lige ved siden af dem

• #21   11. sep 2009 Anja

Du skriver: "...måske beror det på at man opvejer de forskellige fordele og ulemper, ...."

Og til det kan jeg da kun sige, at det lyder langt mere fornuftigt, men det er jo ikke dét, som sker, når du og andre holder på at............

"Rent personligt synes jeg er ekstremt fornuftigt at neutralisere alle hunde, som ikke er egnede til avl."

Min hanhund har albueledsdysplasi og er derfor ikke egnet til avl. Hvorfor skulle jeg lægge ham under kniven?

Hvis jeg skulle følge din tankegang, så er jeg åbenbart ikke fornuftig, når jeg vælger at lade ham leve, som han er skabt.

• #22   11. sep 2009 Nu har min hund heller ikke tavle og skal derfor ikke avle ! af samme grund kan min ikke slet iukke med andre hanhunde!! ikke mit valg at han er fertil men derimod forrige ejer!

• #23   12. sep 2009 Marianne

Jeg kan sagtens goutere, at man kastrere en han-hund, hvis der er en god grund til det.

Som du fortæller, så stresser han åbenbart ekstremt, og det er da for mig så en ok grund til at lægge en dæmper på ham.

Man skal bare ikke tro, at kastrering er omkostningsfri på alle andre områder. Derfor bør man kun gøre det i nødstilfælde, vil jeg mene.

At en hund er en blandingshund er ikke i mine øjne en ordentlig grund til at kastrere.

Nu ved jeg jo ikke, hvordan andre har hund, men mine har ikke mulighed for at stikke af. Jeg er meget omhyggelig med mit hundehold.

At en hanhund er intakt er jo ikke ensbetydende med, at han slet ikke kan f.eks. gå ture med andre hanhunde, - også i løs tilstand.

Derimod synes jeg måske det er en smule naivt at tro, at ens hanhund skal kunne lege med alle andre hanhunde. Det ville for mig ikke være en ordentlig grund til at kastrere en hanhund.

Hvis man har en hanhund, som direkte laver udfald på andre han-hunde, så er det også tvivlsomt, om en kastrering kan løse det problem. Min erfaring er, at jo ældre hunden er, og jo mere etableret en sådan adfærd er, des mindre indflydelse vil en kastrering få.

Så skal der helt andre boller på suppen, mao. adfærdstræning og masser af den. Men nogle tror, at de kan hoppe over, hvor gærdet er lavest - og her tænker jeg ikke på dig, for jeg ved slet ikke, om du har de problemer.

• #24   12. sep 2009 nej han er godt opdraget men kan ikke lege med nogen som helst hanhunde! han bliver meget aggresiv jeg ønsker ikke at han skal gøre andre ondt.

og netop som du siger, så hjælper det ikke at kappe hans ædle dele! men jeg ønsker bare en hund der ikke sultestrejker og hyler 24-7 fordi vi er flyttet til byen hvor det vrimler med hunhunde!

• #25   12. sep 2009 Så prøv dog en kemisk kastration først. Virker den så hjælper en rigtig kastration også.Der er desværre mange hanhunde der bliver aggresive efter en kastration, og mange hvor det overhovedet ingen virkning har

• #26   12. sep 2009 Marianne

Det forstår jeg så sandelig godt! *s*

• #27   12. sep 2009 ja kunne jo prøve sårn en kemisk en vil jeg da ¨lige forhøre mig om hos min dyrlæge smiley

Lise jeg synes jo det er synd for ham og desuden det at han ikke vil spise uanset hvad han får serveret!! smiley

• #28   12. sep 2009 Marianne

Ja, - når han helt går fra maden, så er han ret berørt.

Mht. kemisk kastration, så er det almindeligt, at bruge det som et reversibelt "prøveskud", og i LANGT de fleste tilfælde får man en klar fornemmelse af, hvilke ændringer der vil ske med hunden.......men, - desværre ikke i alle.

• #29   12. sep 2009 Med det nye middel er det næsten 100% sikker virkning

• #30   12. sep 2009 Maj Britt

Netop min pointe....NÆSTEN 100 %

• #31   12. sep 2009 hmmm....

men er vel bedre at prøve og se hvad der kommer ud af det!!

han taber sig bare så hurtigt!!

• #32   12. sep 2009 På min hund har det haft rigitg god virkning.Når vi møder løbske tæver, så snuser han til dem, og går videre. Jeg har ikke hørt endnu om nogen hvor det ikke virker. Og min dyrlæge har behandlet en hel del efterhånden

• Ingibjørg P
    Ingibjørg P Tilmeldt:
    maj 2019

Følger: 1 Svar: 3
    #33   15. maj 2019 Min hund er 4 år. Er det for sent at kastere ham ?

• #35   15. maj 2019 Nej, selvfølgelig er det ikke for sent!! Hvis hunden er syg og skal kastreres, kan det gøres indtil hunden bliver så gammel, at den ikke kan overleve narkosen.

Der kan være andre overvejelser - baggrunden for at kastrere, risikoen for nedsat stofskifte og følgende overvægt, pelsforandringer og andre ulemper, som kan gøre at det lige skal overvejes en ekstra gang, men en 4 årig er SELVFØLGELIG ikke for gammel til at blive kastreret.

• #43   15. maj 2019 De damer, Ingibjørg spørger ikke om hun skal kastrere sin hund, og hun beskriver ikke hvorfor. Hun spørger slet og ret om det er for sent at kastrere en 4 år gammel hund, og faktum er, at det IKKE er for sent.

• Ingibjørg P
    Ingibjørg P Tilmeldt:
    maj 2019

#47   20. maj 2019 Min hund er 4 år og er en han hund. Jeg tænkte at spørge om det var for sent at kastrere ham i den alder, fordi jeg vil ikke kastrere ham hvis temperament forandrer sig. smiley tak på forhånd

• #48   20. maj 2019 Ingibjørg

Hvad er det, der gør, at du overvejer kastration? smiley

• #49   21. maj 2019 Ingibjørg: Det er umuligt at sige på forhånd, om hans temperament vil ændre sig. Måske I skulle prøve kemisk kastrering først?

Som hovedregel kastrerer man ikke hunde med et nervøst sind, da dette kan forværres voldsomt.

• Ingibjørg P
    Ingibjørg P Tilmeldt:
    maj 2019

#50   29. maj 2019 Tak for hjælpen ??

Kommentér på:
for gammel til kastration?

Annonce