{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.346 visninger | Oprettet:

For gammel ..?? {{forumTopicSubject}}

Hvor gammel synes I at man max kan være, for at indkøbe en hvalp af en hurtigtkørende type ?

Ja, jeg ved godt at "det kommer an på den enkelte og unge mennesker kan også være gamle" .. men ..

Ved indkøb af hvalp, så skal man jo - som tommelfingerregel - lægge omtrent 10 år oveni sin egen alder, inden man skal sige farvel til hvalpen igen.

Tænker I nogensinde det ind i jeres indkøb - jeg vil godt have en jrt men må "nøjes" (hæsligt ord, men prøv lige at følge mig her) en cavalier ..

Hvad tænker I om det ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  For gammel ..??
  • #1   27. jul 2023 Hvis man har fysikken, tiden og lysten til en aktiv race skal man købe en, alle kan dø i morgen, rigtig mange holder ti år eller mere endnu smiley uanset alder

  • #2   27. jul 2023 Så du vil slet ikke tage alder med i betragtning ? - men bare vælge "den vilde", hvis det var den du ville have ?

  • #4   27. jul 2023 Jeg synes lidt valget måtte hedde den vilde eller ingenting. Men får vist intet ud af at nøjes med noget man egentlig ikke ønsker.

    Gør man sig lidt realistiske tanker, så synes jeg godt man kan springe ud i det og tage den vilde. I sidste ende ved ingen af os hvordan dagen i morgen ser ud, uanset hvor meget vi prøver at planlægge smiley
    Er man ved at være oppe i alderen, kan man jo starte med at overveje hvad man vil, hvis det pludselig er for meget og om man så er villig til at gøre dét.


  • #5   27. jul 2023 Den er svær, jeg har mødt mange gamle hundefører der altid har haft brugshunde, som ikke skulle have haft den sidste. Har også mødt bare ældre der har fået hvalpe der måske skulle have haft en voksen hund i stedet.


  • #6   27. jul 2023 Jeg synes det er svært at sætte en alder på, for nogle er jo stadig meget aktive og klar på en hund der kræver mere end andre, når de f.eks. er 70. Jeg selv håber, at jeg kan se når tiden er til at få en mindre aktiv hund eller slet ikke at få en ny.

    Men det kommer også an på mange andre ting, end hvor gammel og aktiv man selv er. For hvis man nu har en aftale om at hunden går i arv f.eks. altså at man f.eks. har et voksent barn der også går op i hund og som gerne vil overtage når man måske en dag ikke selv kan mere, eller hvis man dør. Og jeg har før hørt om ældre mennesker med aktive hunde, som simpelthen har folk der kommer og bruger hundene aktivt, men de ældre mennesker stadig har glæden af at have hunden. Der er mange måder at gøre det på, så det er til glæde for alle og ikke mindst hunden.

    Jeg mener alle hunde fortjener et aktivt liv uanset hvilke ejere de har, og så længe man sørger for det er det vel egentligt lige meget om man er 20 eller 80.


  • #7   27. jul 2023 Det ER nemlig enormt svært.. men det er gået op for mig, at det faktisk er det jeg sådan har udsigt til så småt.

    Jeg har Esh - han er 4 - lad os sige at han bliver 12 - ikke urealistisk med den race .. så er jeg 65 !!!!!!!!
    Hvis jeg fortsat ønsker at konkurrere, vil jeg jo købe ny hvalp, når Esh er en 7-8 år .. hvor jeg så er start 60 .. mao, hvis jeg gør det, vil jeg, når den næste malle var 12, være omkring 72 år !!!

    De der tal lyder imo fuldstændigt vanvittige - og der kan man bare ikke ha en malle imo.

    Omvendt - som Mia Skogster sagde til mig, da vi sad og snakkede om netop det en aften da hun var her .. "hvad vil du ellers gøre ? sætte dig og vente på at dø ?" - og det er der jo i grunden en OK pointe i også.

    .. men det er der, hvor jeg så begynder at tænke at Esh bliver min sidste malle, og at jeg må skifte over til en lille hidsig terrier-ting næste gang.

    Men ja ... det ER nemlig lige nøjagtigt svært.


  • #8   27. jul 2023 hvis man kan både psykisk og fysisk og evt har en familie der er klar til at overtage hunden, så go for it..

    Man kan jo falde død om imorgen, selvom man er ung eller midaldrende


  • #9   27. jul 2023 altså min mor på 60 år ror hav kajak også når der er høje bølger..

    Hun løber også halvmaraton..

    Nu hvor vi børn ikke bor hjemme mere er hun nærmest blevet helt ung igen smiley


  • #10   27. jul 2023 Det er en svær ting.

    Jeg fylder 65 i år, og har bestilt min nye hvalp, en portugisisk vandhund, som forhåbentlig snart bliver produceret.

    Jeg har talt meget åbent med opdrætter om, at hvis der ikke kommer en hvalp til mig indenfor 6-12 måneder, så skal mine hvalpeplaner lige gentænkes.

    Såfremt alt går efter planen, skulle jeg gerne stå med en hvalp sidst på året, alternativt til foråret. Dermed vil jeg være 67/68 år, inden jeg har en nogenlunde fornuftig hund smiley

    Min far døde, da han var 89 år. Vi valgte at få aflivet hans cocker på 11 år.
    Hunden havde hele sit liv levet med en ældre mand, den skulle ikke ud og være kastebold.


  • #12   27. jul 2023 Martine, hvis du bare sørger for at have en plan for hunden, hvis du en dag ikke kan magte det mere, så synes jeg da ikke du skal lægge dit liv på hylden bare fordi du når en alder, det er jo "bare" et tal. Forstå mig ret, selvfølgelig bliver du ældre og der er ting der begynder at komme, men der er ingen der siger, at fordi du er 72 at du så ikke stadig kan gøre det du elsker, men ingen ved jo hvad der venter dem med alderen, så jeg synes da det er så fint at du gør dig overvejelser og evt. lægger en plan, for hvis nu.. smiley Det har jeg sådan set også, selvom jeg kun er 28. For så ved folk hvad jeg ønsker der skal ske, hvis jeg skulle komme ud for en ulykke, eller hvad ved jeg.
    Men jeg har indtryk af at dit hundehold ikke kun er en hobby men en livsstil for dig, hvilket jeg egentligt tror det er for mange herinde, og så er det imo også bare sværere at sige, nå men så blev jeg pensionist så nu stopper jeg bare med det hele, hvis man ellers har fysisken og lysten til at fortsætte. smiley
    Selvfølgelig kan du også have et godt, fedt og aktivt liv med en lille terrier, men hvis ikke det er det du ønsker dig, synes jeg da ikke du skal opgive, bare fordi du bliver ældre. Der kommer en dag hvor du ikke længere kan, men man skal heller ikke tage sorgerne på forskud.

    Min mor er frisk og aktiv, og kunne såmænd sagtens have en hund. Måske ikke lige en malle, men det handler mere om at hun ikke lever og ånder for det smiley men en ret aktiv hund kunne hun sagtens, og hun er da i midt 60erne nu. Min far der er 2 år ældre, ville ikke kunne, for han er desværre hårdt ramt efter en del blodpropper i hjertet fordelt over de sidste 14 år.

    Jeg har allerede planlagt, at når jeg en dag ikke kan klare så meget mere, så skal jeg bare have 1-2 små chihuahuaer og hygge mig med dem smiley


  • #14   28. jul 2023 Jeg ville slet ikke tænke alder ind i det. Ingen er som bekendt, lovet i morgen med.
    Jeg ville aldrig nogensinde købe en hund hvor jeg skulle nøjes, hvorfor have en hund man rent faktisk ikke har ønsket sig? Det er da heller ikke fair for hunden, den skal være et sted hvor man virkelig har ønsket den.
    Er det en Jack Russell du ønsker, så køb sådan en, såfremt du selvfølgelig har sat dig ind i racen og kan opfylde dens krav. ( Det er jeg nu ikke i tvivl om at du kan).
    Livet er simpelthen for kort til at skulle nøjes, uanset hvad det så end måtte være.


  • #15   28. jul 2023 Og så synes jeg også der er noget rigtigt i det med at sætte sig ned og vente på at dø.
    Et eller andet sted, så er det vel med at nyde livet og lave det man elsker, uanset om man er 28 eller 78.
    Hvorfor lave om på noget man elsker, hvis man ellers har fysikken til det? Alder er trods alt bare et tal.
    Jeg tror at det er med til at holde en igang og ikke mindst, i live.


  • #16   28. jul 2023 Ville det være en mulighed at få en terrier "nu" og finde ud af om det egentlig er et ok match.
    Og så tage den når tiden for eventuelt ny malle nærmer sig.

    Så finder du ud af om det er helt væk med terrier, og når tiden kommer ved du mere om hvordan alderen har ændret på noget.

    Jeg synes det er umuligt at vide om man kan have en sådan hund, jeg aner ikke hvad det kræver sådan ægte. Jeg kan godt se hvad Linda siger med nyt hjem kan blive en udfordring ??


  • #17   28. jul 2023 Jeg har solgt en hvalp til et par i midten af 70-erne. Det krævede da lidt tænketid, for slædehunde er bestemt ikke for enhver, men de havde haft racen i mange år, havde én i forvejen, hun arbejdede som hundetræner og de cyklede med deres hunde endnu. Desuden havde de familie bag sig, som kunne tage over, hvis helbredet skulle svigte. Der var derfor styr på alle detaljer. Det kan jeg rigtigt godt lide, det med at man selv har tænkt flere scenarier igennem, og ikke bare køber i blinde på en følelse.

    Der er efterhånden ca. 8 år siden, og af hvad jeg ved har de alle det godt.
    Så svarer herfra må være, at alt afhænger af den enkelte situation og det enkelte menneske.


  • #18   28. jul 2023 Ikke ligefrem aktive hunde, men med store hunde kan man jo også lige skulle tænke sig om en ekstra gang, for der er trods alt flere fysiske kræfter i en pyreneer end i en cavalier.

    Da jeg var yngre, tænkte jeg, at jeg nok ville gå til mindre hunde, når jeg blev gammel, men nu bliver jeg snart 68, og jeg satser på at købe ny hvalp indenfor de næste par år. Og det bliver igen en pyreneer. Jeg har et par ældre hunde nu (Manilla knap 10 og Sunshine 11) og jeg må se i øjnene, at de jo ikke holder uendeligt. Og så har jeg Ouna på knap 5.
    Jeg kan ikke se mig selv uden et par pyrer, men jeg er gået ned i antal, og forestiller mig at fremover skal der højst være to.

    Det er noget, jeg snakker om med mine venner, for nogle af dem, yngre end mig, har valgt racen fra, fordi de synes, de er for gamle til en pyrhvalp/unghund. Og indrømmet, jeg har også set folk, der muligvis ikke burde have haft den sidste, men jeg føler frisk nok til det. Men ingen kan jo vide, hvordan de næste 10-12 år vil gå. Jeg har bare ikke lyst til at bruge de næste 10 år på at savne at have pyr.


  • #19   28. jul 2023 Jeg kender tilfældigvis det par som Malene omtaler RIGTIGT godt!!

    Selvom deres husky nu er 8 år (og ejerne over 80), går hun stadig til træning fast to gange om ugen i lydighed og rally.

    Hun er på "gadetur" morgen og aften, og kommer på fritløbsområde hver eftermiddag. Én ven i nærheden (der også har husky selv) tager hende med ud at løbe 1-2 gange hver uge.
    Familien tager hende ofte med på lange ture (10+ km)
    Så personligt vil jeg gerne skrive under på, at hun har et helt igennem forrygende liv!

    Det skal så også tilføjes, at før de fik hende, lavede vi en aftale om, at hvis der kommer én dag, hvor de ikke længere føler, de kan tilfredsstille hende behov, så flytter hun hjem til mig smiley


  • #20   28. jul 2023 1000 tak for alle jeres indlæg, som alle er læst smiley

    Jeg kan sagtens se pointen i, at købe den hund man har LYST til - og ikke "nøjes" med en, man ikke har.
    Men omvendt - min race ER (desværre) lidt mere ekstrem end - hvis ikke alle, så ihvertfald majoriteten - af racer og jeg ville HADE at se den tøffe rundt og kede sig fordi den ikke fik afløb for det, den har så uendelig stor lyst til at lave det, den nu engang er skabt til.
    Man kan ikke bare tilbyde den rally og lange gåture .. der skal sq mere til smiley

    Så kunne man måske tage en af de mere rolige (!) i kuldet .. for mig ville den løsning være som at sige "jeg vil godt have en Ferrari, men jeg vil ikke have hjulene med" - en rolig malle er jo ikke den, jeg kan lide alligevel.
    Har haft to og selvom de var pragtfulde hunde, blev de begge omplaceret.

    Men igen - TAK - det er meget rart at få lidt andre tanker ind, når man går og spekulerer over noget smiley
    Og NU skal der trænes lidt hund smiley


  • #21   28. jul 2023 Når man har det sådan at man egentlig ikke vil have den version af ferrarien, der ikke har alle hjulene med så er det måske også det bedste at afslutte det kapitel. Og istedet starte på et nyt. Men altså jeg kender så også mange mennesker i 60'erne og 70'erne, der fysisk absolut intet fejler. De er stærke, raske og rørige. Men egen mor er 78 og det er faktisk først de sidste 2 år at hun synes hun er blevet en 'gammel kone' og fysiken er begyndt at svigte hende lidt. Hun har en gammel cairnterrier, som skranter lidt og går selv med overvejelser om hvorvidt hun skal have en ny hund overhovedet, når Coco er væk. Jeg synes egentlig godt hun kunne og jeg skal jo nok hjælpe hende, men hun er selv i tvivl.


  • #23   28. jul 2023 Jeg har regnet mig frem til, at der kan være 8 stk. MAS i min bil smiley

  • #25   28. jul 2023 #24

    Den del er jeg heller ikke nervøs for - det er mere det, om jeg kan tilbyde dem nok, INDEN jeg himler (eller nok snarere “helved’er)


  • #26   28. jul 2023 jeg ved ikke om jeg tænker alder, men jeg tænker kræfter/overskud ... og jeg og min mand er der hvor vi fx elsker vores stille aftener, og vi er heller ikke ret A menneske agtige når vi har fri ... kan huske da vi fik Ipsen i 2011, hun havde de der hvalpeflip og aftenen, da havde vi heldigvis hjemmeboende barn og hendes kæreste til at krudte den af ...

    jeg ville med ret stor sikkerhed ikke orke det, så jeg tror jeg har haft min sidste hvalp .. jeg har set 2 af mine bekendte, næh faktisk 3 og den 4 der overvejer ... nå men de 3 har af et livs vane anskaffet sig Labber ... pt resultat 3 overvægtige Labber, de 2 hopper op og er så overforkælede at man faktisk ikke orker dem ...
    Jeg synes man ihvertfald skylder hunden at være realistisk og ærlig overfor sig selv, , er man det så tænker jeg GO for it hvis det er det ens overvejelser siger man kan .


  • #27   28. jul 2023 Sats på en Malle. Hvis du til den tid tripper bag en rollator, har kol og pacemaker, så køb en tøjhund.
    Jeg kender flere i halvfjeserne der stadig lever et aktivt liv. 72 år er i dag ikke gammel.
    Her i byen boede der for år tilbage en mand, der var et stykke oppe i firserne. Han trænede med sin schæfer, så godt som alle dage i schæferklubben og han cyklede hver dag morgentur i skoven med hunden. Deltog i konkurrencer både i DK og i udlandet til han var omkring de firs. Den sidste schæfer købte han da han var firs. Jeg tror hans hund var med til at holde ham i gang

    So go for it. Du kan måske nå 2-3 Maller mere.


  • #28   29. jul 2023 Jeg synes egentlig at ens fysik er vigtigere at tænke på, end hvor gammel man er. Her i området bor der en ældre mand med en ung schæfer, og den skulle han tydeligvis ikke have haft ! Ikke pga alder, men fordi han næsten ikke kan holde den , og den går amok når man kommer indenfor synsfelt og er ved at vælte manden omkuld . Jeg tænker han er sådan en der har haft samme race i mange år, og ikke har formået at indse at stoppe i tide.

    Jeg er kun 37 , og jeg har de sidste 10 år sagt at vi ikke skulle have en stor hund, ganske enkelt fordi min fysik ikke er til det, jeg vil ikke kunne holde den hvis den af den ene eller anden grund pludselig bare ville FREM .


  • #29   29. jul 2023 Min fars nabo på 85 ish fik for en måned siden en dansk svensk gårdhund 8 uger,for det havde han altid haft den forrige blev 15 år…efter 2 uger blev den leveret tilbage…men fordi man er i 70’erne og er rimelig rask,så kan man sagtens have en aktiv hund ellers behøver man jo ikke starte ud med en hvalp,mange kenneler har jo voksne omplaceringshunde,så man kan stadig få den race man gerne vil have

  • #30   29. jul 2023 #29 ... det er netop det jeg også har oplevet, for det første er en del låst i "den race har vi altid haft" og så har de når deres afdøde hund er blevet 12-15 år glemt ALT om de første aktive år ... det er det jeg mener med at man skal være i stand til at gøre op med sig selv og ens formåen på et realistisk plan ...

    har faktisk netop en i omgangskredsen nu der mistede hund i januar, så en rolig hund der fulgte hende overalt og ellers sov ... hun vil have hvalp, racen er sådan set ikke et problem Cavalier, men hun har også glemt alt om den aktive unge hund det er så tydeligt .. hun sover altid længe, går ikke så godt grundet slidgigt osv ..

    jeg ELSKER hvalpe, duften åhhh .... men skulle det ske vi skal have hund igen så håber jeg der viser sig en dejlig voksen hund ... ellers er det min mand der skal sige hvalp, han er rask og rørig og ud af en familie hvor de bliver gamle ...


Kommentér på:
For gammel ..??

Annonce