vil regeringen ændre hundeloven ??? {{forumTopicSubject}}
Hundeloven siger at ejeren kan lufte hunden frit på steder hvor der ikke er forbud, hvis ejeren har fuld kontrol med hunden.
Jeg hørte i TV at Brian Mikkelsen ville lave en lov om at hunde altid skal føres i kort snor i byen. Det vil alle dem som hidtil har over holdt kravet om fuld kontrol med hunden så overholde men være kede af , og de som ikke overholdt den gamle lov vil sikkert heller ikke overholde den nye. Sagt på en anden måde os som overholder loven skal straffes og dem som skidder på loven og deres medmennesker mærker ingen ændring.
Måske skulle de have nogle hunde på chrisiansborg lige som på plejehjemmene til at gøre politikerne mere humane.
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.883
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 1.730
Der ud over, så er der mange der er bange for løse hunde uanset race, og syntes det er uansvaligt og respektløs at lade sin hund løbe løs inde i byen, med mindre den går plads. Og hvis hunden alligevel går plads, så kan den lige så godt have snor på.
Man kan så tage en snak om, hvad inde i byen er...? Skal det være inden for byskiltene, Inde i centrum, eller i nærheden af beboet bebyggelse...?
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 8.003
apr 2008
Følger: 15 Følgere: 16 Hunde: 4 Emner: 43 Svar: 247
Jeg holder Basil tæt ind til mig når vi går - har jeg gjort helt fra vi fik ham! Men det også fordi jeg ved der er mange som er bange for hunde - og jeg vil ikke skræmme dem :). Og jeg føler mig mest tryg ved han er tæt på mig..
Så det med snor - kort snor i byerne er en god ting :).
aug 2009
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 20
Ps jeg tror desvære at det bliver en realitet med kort snor så jeg henvente mig for nogle dage siden til en forening her i byen som råder over nogle penge til at forny vores lille by, og foreslå at vi laver en indhegnet område hvor det er for hunde. vi har eks. en gammel fodboldbane som ikke har været benyttet i flere år.
jan 2007
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 141 Svar: 2.218
"Man har altid skulle føre hunden i snor, nu skal den bare være kort."
Det er ikke korrekt. Snoren har altid skullet være kort og flexliner har altid været ulovlige. Der er bare ikke ret mange der ved det.
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.691
som jeg forstå hundelove, så er der der ingen ændringer som sådan, der bliver nogle skærpede regler, på visse punkter.
og ændreinger af registreringsloven, saqmt større bødekrav.
Man alt samme er med henblik på at forbyde visse racer.
sep 2005
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.694
Når det er sagt, så syns jeg det er et udemærket tiltag, at hunde skal føres i kort snor.
jan 2007
Fra hundeloven: "Føres hunde i bånd, skal dette være så kort, at hunden holdes tæt ind til ledsageren"
Ikke meget at være i tvivl om her ;O)
sep 2005
jan 2007
Det er ikke et skilt. Det er hunde-LOVEN ;O)
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.691
§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem. En hund anses ikke for at være under ledsagelse, fordi den er under tilsyn fra besidderens bolig eller forretningslokale. <b>Føres hunde i bånd, skal dette være så kort, at hunden holdes tæt ind til ledsageren. </b>Såfremt hunde på de nævnte steder færdes løse uden at være i følge med en person, der har fuldt herredømme over dem, lader politiet dem optage og underretter besidderen. Bærer hunden ikke halsbåndforsynet med skilt, som nævnt i § 1, fremlyses den. Hvis besidderen ikke inden 3 døgn efter, at underretning eller fremlysning har fundet sted, indløser ved at betale de udgifter, som optagelsen har medført, kan politiet afhænde hunden eller lade den aflive. Et eventuelt overskud ved afhændelsen tilfalder ejeren hvis han melder sig inden 3 måneder og godtgør sin ret, og ellers statskassen. Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om afhændelse af optagne hunde.
Stk. 2. I politivedtægterne kan der optages bestemmelse om, at hunde på de i stk. 1 nævnte steder altid skal føres i bånd, ligesom det af færdselshensyn kan bestemmes, at hovedreglen i stk. 1, 1. pkt., uden for de der nævnte områder skal komme til anvendelse for bestemt angivne veje eller ejendomme.
Stk.3. Uden for København, Frederiksberg og Gentofte samt byer med over 15.000 indbyggere skal schæferhunde, dobermannpinschere, rottweilere, buldogge, boksere, newfoundlændere, sct. bernhardshunde, grand danois'er, leonbergere, skotske hyrdehunde, broholmere, mynder, dalmatinere, hønsehunde (tysk korthår, pointer, setter, griffon), krydsninger af disse racer samt enhver større hund, der efter sin race eller sin karakter kan sidestilles med de nævnte hunde, føres i bånd eller holdes indelukket eller forsvarligt bundet fra solnedgang til solopgang, dog mindst i tiden fra kl. 18 til kl. 6. Bestemmelserne gælder ikke hunde, der benyttes af politiet, hæren, skov- og jagtbetjente, vagtselskaber o. lign., eller jagthunde, der af en person, der har fuldt herredømme over dem, anvendes til jagt inden for den i jagtloven fastsatte jagttid.
sep 2005
aug 2009
aug 2009
de hændelser vi har hørt om i TV vil stadig ske i uændret omfang da de menesker som ikke har styr på deres hunde aldrig kommer til at respekterer love og regler. Nye love og regler rammer os som i forvejen tager hensyn og overholder de regler som er.
Jeg håber Kommunerne vil hjælpe med at lave indhegnede områder i byerne ( ikke 3 km uden for byen ) hvor hunden kan få lov til at løbe frit og lege med andre hunde under kontrol af ejeren.
vil regeringen ændre hundeloven ???