{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.113 visninger | Oprettet:

Hunden i pædagogisk arbejde {{forumTopicSubject}}

Der er faktisk utrolig mange pædagoger og pædagogassistenter (er det ikke det, det hedder nu?) herinde på HG.
Så jeg ligger et link ud til min bachelor (fik 10 i følge det nye karakter-system), som hedder:
"Hesten og hunden i det pædagogiske arbejde".

Opgaven handler om hvordan man som pædagog kan bruge hesten og hunden som pædagogiske redskaber.

I litteraturlisten er der nogle gode henvisninger til bøger og så er der nogle interessante undersøgelser belyst i opgaven... interessante både for pædagoger, men bestemt også andre hunde-interesserede.

Link:
http://uploading.com/files/V945V0WC/Bachelor opgave - hesten og hunden i det pædagogiske arbejde.docx.html


Hvis nogen har profil på hestegalleriet, må de da meget gerne smide tråden derind også...
måske der er nogle der som ville finde opgaven spændende.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hunden i pædagogisk arbejde
  • #1   18. jul 2009 - Spændende.
    Har faktisk aldrig hørt om hunden som pæd redskab - jo som ledsager til blinde. Men skal så absolut læse opgaven og tillykke med dit flotte resultat.
    - Er rigtig spændt på, hvordan du har belyst dette emne.


  • #2   18. jul 2009 Hvor spændende, det må jeg da lige læse!! Jeg vil nemlig meget gerne arbejde med disse dyr engang i fremtiden, men som psykoterapeut; det er i hvert fald min drøm! ;o)

  • #3   18. jul 2009 Casper & Else: Hunden popper faktisk op flere og flere steder som pædagogisk redskab. F.eks. på plejehjem og bofællesskaber som det jeg besøgte. En døgninstitution for unge her i mit nærområde, har også haft hund ad 3 omgange.
    Problemet er bare, at hunden ikke bliver brugt som et BEVIDST pædagogisk redskab.
    De eksempler jeg giver med plejehjem, døgninstitutioner og bofællesskaber, der har hunden pædagogiske egenskaber (som er beskrevet i opgaven) men pædagogerne får ikke sat ord på det og derfor evalueret og eventuelt arbejde videre med hunden som redskab.
    Og det vil jeg gerne have sat fokus på!!

    Therese: uha, det var meget svært for min medstuderende og jeg ikke at blive for terapeutiske... for både hesten og hunden bliver jo brugt meget med terapeutisk vinkel... "Therapy dogs" populært begreb for tiden...
    men vi skulle behandle emnet pædagogisk... og vi er jo ikke terapeuter... men enkle dele kun vi godt tage fra terapien.


  • #4   18. jul 2009 Spændende. Arbejder selv med heste som pæd redskab, på et bosted for udviklingshæmmede.
    Har for ikke så længe siden været til en temadag på forskningscenter foulum, der omhandlede terapi med dyr. Super spændende.
    Glæder mig til at læse din opgave.


  • #5   18. jul 2009 Rikke: Var det temadagen i Århus?
    Og gider du (hvis det ikke er blevet gjort) at smde linket ind på hestegalleri?


    I må endelig skrive hvis I har spørgsmål til opgaven, tilføjelser eller egne erfaringer...
    kunne blive en god debat herinde. ;0)


  • #6   18. jul 2009 Først vil jeg da lige ønske dig tillykke med din flotte karakter, også vil jeg sige at det er et smadder godt valg at "se" det fra den pædagogiske side, for som du også selv skriver så er terapihunden/e meget kendt, og hestene , tja de er det vel også kendt, men mest på de rideskoler som tar imod de handicappede og hjlæper dem så DE også har en chance for ar ride.
    Enhver som arbejder med handicappede kan se tydelige forbedringer indenfor så godt som alle områder "her taler jeg KUN om dem som er født med et handicap som f.eks autister osv. det vil sige psykisk handicappede".

    Jeg glæder mig virkeligt til at læse din opgave, selv om jeg ikke arbejder mere pga.sygdom og et handicap efter et hundeangreb, så har det self. stadigt min store interesse. *S*


  • #7   18. jul 2009 Det var ude på forskningscenter Foulum, men ja med forskere fra århus universitet. Så tror det er det du tænker på:-)
    Der er ikke mange steder man arbejder pædagogisk med heste...det er mest handicapridning, med fysioterapeuter tilknyttet.
    Det er helt sikkert også fint, men der er så mange flere mål end de fysiske og den del mangler i høj grad. Vi arbejder med begge hos os og det er super spændende og det giver bare rytteren så meget:-)
    Jeg er ikke på hestegalleri, så kan ikke ligge den derind.


  • #8   18. jul 2009 Rikke jeg er helt enig i at det nemlig mest bliver "bedømt/set" fra fysioraterapeutisk side, men f.eks dem jeg arbejdede med der så jeg resultaterne på en helt anden måde, men nu var jeg heller ikke fys-terapeut men "bare" sygehjælper som tog mig af de handicappede, og jeg så hvordan at de åbnede sig, blev gladere til hverdag, især dem som ellers havde levet lukket inde i sig selv, de levede pludseligt op og viste omverden og især familien, at de var "levende og ikke mindst følende og MEDfølende personer"
    Det er SÅ skønt at se disse "tomme skaller af menneskekroppe" komme til live og se glæden/lykken i deres øjne, især når de var sammen med dyrene, men også efter.*Ss*


  • #9   18. jul 2009 I vores søgen efter praksiseksempler i forhold til den mere pædagogiske vinkel, fandt vi det ikke noget problem at finde institutioner der arbejder bevidst med hestene... ofte var der også nedfældet pædagogiske mål med hesten...
    Hesten kommer også mere og mere frem i arbejdet med unge mennesker, team-building osv, og altså ikke har denne fysiske vinkel.
    Men derimod var det sværre at finde noget om hunden... altså steder hvor man ikke bare har en hund gående, men virkelig arbejder med hunden som et bevidst redskab.
    Det synes jeg er meget ærgeligt.

    Der har for 2 måneder siden været en lang artikel om hesten som pædagogisk redskab i et blad for pædagoger, samt at der nu er kommet en linie på et pædagogseminarium på sjælland, hvor man lærer at bruge hesten som pædagogisk redskab.

    Man kan håbe på at dette også sætter fokus på andre dyr og deres muligheder...
    for som det også fremgår i vores opgave, så mener vi, at hesten og hunden har mange fælles-egenskaber, men de har bestemt også individuelle muligheder i det pædagogiske arbejde.


  • #10   18. jul 2009 Det lyder godt, at du har stødt på flere steder der arbejder målrettet pædagogisk med hestene. Dejligt at flere får øjnene op for denne fantastiske mulighed.
    Ja det lyder også super med den specielle hestelinie. Det kunne være fedt om de på et tidspunkt laver en efteruddannelse, som os uddannede kan komme på. For så er jeg da den der er med:-)


  • #11   18. jul 2009 Nej, man skal ikke betale!

    Du klikker bare på download, og så er der en tæller som tæller ned fra 90 sekunder...
    når de 90 sekunder er gået, så henter den filen gratis!


  • #12   18. jul 2009 hov, du skal lige klikke "free download" efter de 90 sekunder...

    den kan altså godt tage lidt tid at hente ned... det er en meget stor opgave med mange bilag og billeder... så den fylder altså noget. ;0)


  • #13   18. jul 2009 Jeg kan SAGTENS tåle kritik, andres meninger osv... så kom endelig med Jeres meningr, erfaringer, spørgsmål osv.

    Som skrevet tidligere: Tror der kan komme en god debat ud af det. ;0)


  • #14   18. jul 2009 jep, der er helt bestemt nogle etiske overvejelser man skal gøre sig inden man bruger hunden som pædagogisk redskab.
    Som der også står i opgaven, så adskiller hesten og hunden sig jo merkant fra andre redskaber så som idræt, bål, kano, drama osv, ved at være levende væsener der har krav på et etisk korrekt liv.

    Men vi har meget i opgaven haft fokus på det positive, dog været kritiske hele tiden, for vores oplevelse af praksis var, at mange lod sig bremse... utrolig mange institutioner så nemlig kun problemer og dilemaer...
    det bofællesskab for sindslidende vi var ude og besøge, havde også stilt sig selv alle de kritiske spørgsmål vi stilte dem i vores interview, men som de siger: Det positive opvejer langt alle de ændringer man skal foretage sig.
    Og det er ikke så problematisk som man tror det er.

    Men jeg er helt enig Sidse, en hund kan bestemt ikke bruges i alle institutioner...
    man skal virkelig se på institutionsopbygningen, personale, kompetencer, brugerne osv før man tager valget...
    min pointe er bare: jeg har set flere steder hvor det godt kan lade sig gøre, men de tør ikke.


  • #15   18. jul 2009 Uh crap, kan da lige se, at jeg har uploadet en DOCX fil... det er jo ikke alle der har det nye word, så jeg har også lige uploaded en almindelig doc-version af opgaven, her er linket til den:

    http://uploading.com/files/VMF7AEKG/sammensat opgave.doc.html


  • #16   18. jul 2009 Sidse:
    Nej, vi anbefaler bestemt ikke lab... I afsnittet omkring valg af hund, under racer, fremhæver vi labben som et eksempel på hvordan man kan have en idé om en hund som ikke kræver meget, men uden at have sat sig ind i racens historie og egenskaber....
    Men herefter skriver vi, at labben ikke skal udelukkes, men ligesom andre racer skal man vide hvad man har mellem hænderne.


  • #17   2. feb 2012 Hej vil du evt. sende din opgave til mig. Jeg skal selv arbejde med dyr i min 3. praktik og kunne bruge noget inspiration og læsestof samt litteratur

  • #18   2. feb 2012 Louise: hvis du sender din mailadresse så kan jeg sende opgaven til dig.


    Det at arbejde pædagogisk med "dyr" er jo et noget vidt begreb. Jeg mener: der er stor forskel på at have kaniner i et fritidstilbud eller en hund på en døgninstitution. Eller høns i en børnehave og gå til handicapridning.
    smiley
    Men inspiration kan man naturligvis altid bruge.
    Efter opgaven er dette fremragende projekt også været igang: http://www.hej-hund.dk/Sider/default.aspx
    Det synes jeg jo også er et spændende projekt.


    Jeg ved ikke om der er nogen måder jeg kan ligge opgaven ud på nettet, gode råd tager jeg gerne imod i hvert fald. smiley
    Men jeg kan i hvert fald sende den på mailen.


  • Cecilia S
    Cecilia S Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Svar: 1
    #19   27. sep 2014 Hej, kan se dit indlæg er gammelt, men prøver lige alligevel. vi er to som skal til at skrive en af vores sidste opgaver på pædagog studiet og vil i den forbindelse skrive om dyr som et pædagogisk redskab med fokus på heste. Vil derfor meget gerne læse din opgave men kan ikke få lov at downloade ud fra der link du har sendt her i tråden. Kan du måske sende den til mig på mail? Håber du ser indlæget. Min mail du gerne må sende til hedder: info@reitsport-kappeln.de. Med venlig hilsen Cecilia

  • #20   28. sep 2014 Den er hermed sendt til dig Cecilia.

  • #21   28. sep 2014 Vil du også sende den til mig? duchessen@sol.dk.
    Er pt. i min sidste praktik, så det varer jo ikke længe før jeg skal i gang med bachlor og herefter kan kalde mig socialpædagog.
    Har selv en del dyr, her i blandt hund og hest, så det kunne være yderst interessant at se, hvordan man eventuelt kan implimentere dem i den pædagogiske praksis.


  • #22   28. sep 2014 Den er sendt Emilie.

    I en eller anden kommune oppe i Nordsjælland, kan simpelt hen ikke huske hvilken, men der har de for et års tid siden indført hunde som pædagogiske redskaber til familiekonsulenterne tilknyttet kommunen.
    Enormt spændende.


  • Camilla
    Camilla Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #23   29. maj 2018 Du må også meget gerne sende opgaven på: camilla_bjoernoe@hotmail.dk
    Tak smiley


Kommentér på:
Hunden i pædagogisk arbejde

Annonce