{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.097 visninger | Oprettet:

hunden som pædagogisk redskab {{forumTopicSubject}}

Kære HG-brugere.

Jeg har til min bachelor på Pædagog-uddannelsen ved University College Lillebælt valgt emnet:
Hunden som pædagogisk redskab.

Hvis I har nogle kontakter eller selv har erfaring som knytter arbejdet med hund og børn, så vil jeg meget gerne høre fra dig.
Jeg har brug for folk som har erfaringer med mit emne eller som kender nogen der enten har erfaring eller selv har undersøgt hunden i pædagogisk praksis.

Dette er hvad jeg har af tanker omkring emnet indtil videre:

Målgruppe:
Jeg har valgt at fokusere på børn med sociale problemer i alderen 6-12 år, som er anbragt i døgninstitution.

Foreløbig emneformulering:

• Hvordan kan man som pædagog bruge hunden som redskab i pædagogisk praksis?
• - og hvorfor?

Punkter i opgaven:
o Ganske kort forklaring på målgruppen. (Hvad er sociale problemer? Karakteristika ved aldersgruppen. Hvad kendetegner døgninstitutioner?)
o Forklaring om hunden. (Hvad kendetegner hunden som dyr? Hundens historie og almene brug op igennem tiden og nu. Lidt om racer m.m.)
o Hvilke unikke egenskaber har hunden og hvordan kan man bruge disse i pædagogisk praksis ved målgruppen?
Og - Hvorfor skal man bruge hunden?
Herunder:
 Hunden som redskab til at opfylde læreplaner for døgninstitutioner
 Kommunikation (fokus på non-verbal (kropssprog m.m.)
 Relation (relation mellem bruger og hund, og en relation mellem pædagog og bruger med hund som bindeled)
 Hunden som stabil og genkendelig ramme
 Ansvar, identitetsskabelse og terapi gennem hunden

o Brug af emperi (interviews med hundeadfærdsbehandlere og eksempler fra praksis)
o Kritiskpædagogik (Hvilke forhindringer og negative sider er der ved brugen af hund som pædagogisk redskab? To-sprogede, kulturforhindringer, regler for hygiejne i døgninstitutioner, pasning af hunden, allergi, konflikter børnene imellem om hunden, sorg ved som f.eks. hunden dør m.m.)

Jeg er netop startet op med bachelor-forløbet, som vil vare den næste 1½ måneds tid.

Har I gode ideer til litteratur som kunne være interessant for mig, så kom endelig med det!!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hunden som pædagogisk redskab
Kommentér på:
hunden som pædagogisk redskab

Annonce