{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.339 visninger | Oprettet:

Hvid schæfer / hvid hyrdehund? {{forumTopicSubject}}

Jeg mødte en fantastisk lækker hvid schæfer i går, og ville så kigge lidt billeder herinde.

Men er hvid schæfer og hvid hyrdehund ikke nøjagtig det samme? Hvor hvid hyrdehund bare er den "rigtige" betegnelse, men schæfer er det de kaldes?

Og er der forskel på deres pels?

Den smukke, smukke hund jeg så i går, var en stor flot han. Men han var rimelig langhåret, og havde nærmest en skilning på ryggen, hvor hårene så lå flot og tykt ned i begge sider?
De hunde jeg ser herinde er korthårede, er det standarden?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvid schæfer / hvid hyrdehund?
  • #1   13. jul 2009 Jo.. det er fordi i DKK hedder det en schweisisk hyrdehund. Og så er det i en anden raceunion at det hedder hvid schæfer

• #2   13. jul 2009 ifølge dkks racestandard er lang pels en fejl

• #3   13. jul 2009 Arh, det forklarer navnet så..

Anna,
    nåh.. Hmm, altså jeg ved ikke om den er lang, men det må det jo næsten være når nu der ligefrem var en skilning?

Den var i hvert fald rigtig flot..

• #4   13. jul 2009 Hos DKK er lang pels IKKE en fejl.
    Langt de fleste af hundene der deltager på udstillingerne er langhårede.

http://www.dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/Swiss.pdf

"Dobbelt pels, middellang <b>eller lang</b>, tæt og godt tilliggende, med rigelig underuld. Dækpelsen er glat og tæt. Ansigt, ører og forsiden af benene har kortere pels. Halsen og bagsiden af benene har lidt længere pels. En let bølget, men hård pels er tilladt."

• #5   13. jul 2009 Så var den jo helt efter standarderne!

Det var også en rigtig flot han, og jeg ved dog ikke hvad kennelen den kom fra hedder, men den lå i Støvring..

En meget lækker og venlig hund..

• #6   13. jul 2009 bellinda> Ups, så må jeg have læst forkert.. Det beklager jeg!

under alvorlige fejl står der: "Dækpelsen blød, silke- eller uldagtig, krøllet, dårligt tilliggende, udpræget lang pels"

Det giver da ikke mening så...

• #7   13. jul 2009 Jeg tror aldrig, jeg har set en hvid hyrde med lang pels ligesom schæferen nogle gange kan få.. Gad vide om det forekommer?

• #8   13. jul 2009 Hvis i gider, så tag og læs om da Schæferne blev lavet.

Og ikke kun det som står på DKK's hjemmeside.

• #9   13. jul 2009 Anja altså for pokker da! Du kender da også Walledyret! smiley

• #10   13. jul 2009 Sarah,
    ja ja.. Tænkte også at du ville gå i staver over den hund..

Han var virkelig lækker!.. Det var derfor jeg ville ind og se noget om dem smiley

Men ham her var meget større, men det er jo nok dels fordi det er en han, og så også pga. pelsen vel?

• #11   13. jul 2009 Anton, det er svært at gætte sig til, hvad du tænker og hentyder til?

• #12   13. jul 2009 Altså CH, ham her havde bestemt det jeg ville betegne som lang pels..

Men aner ikke om det var efter hensigt eller en fejl? De udstiller ikke, men kun fordi det ikke interesserer dem, så vi kom ikke rigtig ind på pelsen..

• #13   13. jul 2009 Anja - det er denne kennel:
    http://www.made-to-measure.dk/

• #14   13. jul 2009 har jo en af de dejlige hvide schæffer prøv at læs om dem

• #15   13. jul 2009 De findes skam CH. På udstillingerne kommer der mange. Og jo, det er lang pels som den almindelige schæfer kan have.

Anna, Det der står der er at den ikke må have "udpræget lang pels uden underuld" Altså den skal have underuld.

• #16   13. jul 2009 Så vidt jeg er informeret, så er hvid schæfer og hvid hyrdehund (berger blanc suisse) er ikke samme race. Den hvide hyrdehund er gennem de sidste 30 år blevet selektiv avlet ud fra den hvide schæfer og avles nu så rent, at racen er provisorisk optaget i FCI. Ifølge FCI, så betragtes en krydsning mellem en hvid schæfer og en hvid hyrdehund som en blanding og afkommet kan ikke registreres i FCI.

Man kan læse mere på FCIs hjemmeside. smiley

• #17   14. jul 2009 M.I - De har præcis den samme oprindelse. Det var førhen almlindeligt, at der dukkede en hvid op i et farvet kuld. Dette er nu praktisk talt avlet ud af schæferracen og til gengæld forfinet hos den hvide hyrde.

Det er ikke en af to racer, men en variation af en.

Belinda, Tak for info. Det, jeg tænkte over var, om langhårsgenet var blevet avlet ud af de hvide, men det er det ikke, kan jeg så forstå ;o)

• #18   14. jul 2009 Navnet handler i første omgang kun om hvilket forbund hundene er i - men det er klart, at jo længere tid der går med at avle i forskellige forbund, vil der også blive forskel i linjerne.

• #19   14. jul 2009 Ch, det er det ikke. For mig virker det lidt som tværtimod. Jeg synes lidt det virker som om de går mere og mere efter at opdrætte langhårede, men jeg ved ikke om det kun er mig, der har den opfattelse. Jeg er ikke så meget inde i opdrættelsen af racen, og kan kun udtale mig om hvad jeg ser på udstillingerne, hvor der klart overvejende er langhår.

M. I, jeg synes ikke at man kan sige, at de er to helt forskellige racer. Vi kan godt blive enige om at de helt sikkert med tiden vil ændre sig. Jeg synes f.eks hyrdehundene bliver mere og mere pelsede, men igen ved jeg ikke om det kun er mine øjne, der ser det *G*
    Gilbert er jo en hvid schweizisk hyrdehund, MEN begge hans forældre var hvide schæfere, i og med DKK jo åbnede for optagelsen af de hvide. Så at de endnu er to helt vidt forskellige racer, det synes jeg ikke man kan sige, MEN der skal nok vise sig forskelle med tiden.

Og i øvrigt er min største glæde når det gælder racestandarden for den hvide schweizer, at voldsomt skrånende ryg betegnes som en alvorlig fejl. Så slipper den hvide da i det mindste på det punkt for at komme ud i de ekstremer, som udstillingslinierne hos den almindelige schæfer lider under.

• #20   14. jul 2009 Belinda, det med vinklerne er ihvertfald et gode hos de hvide - ingen tvivl om det.
    Her kan de farvede været et skræmmeeksempel, og jeg tror da også det virker sådan på opdrætterne ;o)
    Standarden hos schæferen er dog langt fra så ekstrem som mange af hundene er. Man kunne håbe på, at moden vender.

Omkring de langhårede. Faktisk er det også sådan hos de farvede, at moden har gjort dem lidt mere langpelsede end de var tidligere. Og der diskuteres nu i den tyske raceklub om ikke de langhårede skal kunne godkendes til avl - dog uden at blande de to typer.

• #21   14. jul 2009 CH, Ja, jeg har godt hørt spekulationerne omkring at tillade den langhårede, og jeg kan da også huske da jeg havde min farvede schæfer (der i øvrigt var langhåret *G*) at alle de andre schæfere i klubben var meget mere korte i pelsen end dem jeg møder i dag... Personligt synes jeg det er pænt. Nogle af dem blev for korthårede syntes jeg dengang... De frøs jo ligefrem om vinteren.

Og ja, jeg ved godt at "moden" har fraveget standarden meget... Jeg synes tendensen startede i 90'erne, hvor hundene blev stillet op med den meget skrånende ryg, og så er avlen gået efter naturligt at få dem til at se sådan ud uden at være opstillet. Jeg synes godt nok det er gået hurtigt med den udvikling, og det gør ondt på mig hver gang jeg ser det!
    SÅ når jeg af og til ser billeder af hvide schæfere fra USA, der stilles op på samme måde med skrånende ryg vender det hele sig simpelthen i mig, og derfor synes jeg det er helt fantastisk at at det ligefrem er en diskvalificerende fejl hos hvid hyrdehund :o)

Netop tendensen med den skrånende ryg var en af grundene til at jeg gik væk fra den farvede dengang jeg fik Gilbert. Jeg havde dengang ingen idé om hvordan man sikrede sig at få en hund uden den skrånende ryg, men det ved jeg da heldigvis i dag ;o)

• #22   14. jul 2009 Det var ikke opstillingen af hunden, der startede det, men vinklerne der gjorde, at den opstilling var nødvendig for at præsentere hunden korrekt.

Når vores grå hunde blive opstillet vil det fuldstændig grotesk ud, hvis de stod på de måde for de har ikke de der vilde vinkler

• #23   14. jul 2009 Ok, det vidste jeg så ikke CH.

Jeg håber snart de forstår alvoren og gør noget ud af at arbejde sig væk fra de vinkler igen.

• #24   14. jul 2009 Det håber jeg dælme også! Det ser helt forkert ud med de ekstremer.. Karperyg og en bagpart, der næsten er inde under bugen på hunden..

Det er slemt at se på, når man er vild med racen.

• #25   14. jul 2009 Præcis. Jeg har nogle gange de senere år mødt nogle hvalpe, hvor det eneste jeg ser når jeg ser på den er hvad jeg vil kalde en misdannet hund. En 4-måneders hvalp, der slæber bagbenene hen ad asfalten, fordi det ganske enkelt er umuligt for den at gå normalt. Det er så ubehageligt at se på :o(

• #26   14. jul 2009 Jamen vi er ikke uenig. Jeg snakker blot rene FCI formaliteter og ikke genetik. smiley

• #27   14. jul 2009 M I, Nå ja, men for FCI vil en hund parret med en hund fra en ikke-FCI-anerkendt forening jo altid være et "gadekryds", der ikke kan registreres ;o)

• #28   14. jul 2009 Heh, kan godt høre, at jeg kan fremstå som FCI fanatiker. smiley

Jeg er nok desværre blevet miljøskadet af mine utallige diskussioner med Amerikanske schæferhundefolk, som ikke har hørt om målrettet, ansvarlig avl af hvid schæfer og berger blanc suisse. Ifølge dem, så er der vitterligt ikke den ting, der ikke er galt med en hvid schæfer, så jeg har i høj grad kørt FCI skytset frem mod dem for at vise, at man i det mindste i Europa ikke er et naivt, tåbeligt tøsebarn uden hundekendskab fordi man har en berger blanc suisse eller overvejer at anskaffe sig en.

Kommentér på:
Hvid schæfer / hvid hyrdehund?

Annonce