{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvid schæfer
  • #2   3. aug 2010 Du får ihvertfald ikke stamtavle på dem .. så hvorfor ikke bare parre din hund med en fra dens egen race ??

• #3   3. aug 2010 Jeg har ikke stamtavle på min hund, så det betyder ikke så meget. smiley

• #4   3. aug 2010 Det skam gjort, han er bare så smuk og dejlig og meget fin, da han er med stamtavle og med flotte præmier, så nu venter jeg bare på at hun bliver klar...

• #5   3. aug 2010 Bare sådan af nysgerrighed .. hvorfor vil du ikke parre hende med en hvid ?

• #6   3. aug 2010 Hvad er formålet om man må spørge?

Ud over at opklare et mysterie du kan læse dig til i farvegenetikken - hvis du ville...

• #7   3. aug 2010 Det jeg oftest ser, der bliver ud af blandinger mellem hvid hyrde og schæfer - og når du taler om en fuldsort, så er det schæfer af brugslinjer, vi snakker - er en hund med schæferaftegninger men med en masse lyst i.

En fuldsort schæfer kan få hvalpe i de farver brugslinjerne almindeligvis har. De får ikke nødvendigvis sorte hvalpe, og da slet ikke hvis man blander med andet end fuldsort.

En ting, jeg indtrængende vil bede dig være opmærksom på er egenskaberne på de hunde, du skaber.
    Du har fokus på farverne, men langt vigtigere er det i mine øjne at se på den mentalitet hvalpene, du skaber har.
    Du vil parre en udpræget familiehund med en toptunet brugshund. Dermed kan du få hvalpe der svinger i hele det spektrum. Har du købere til det?

At der ikke er stamtavle på hundene gør ikke, at det ikke betyder så meget - du bliver jo nødt til at tage højde for, hvilke egenskaber du blander om der så er tavle på eller ej.

• #9   3. aug 2010 Som de andre også skriver så kan de være meget svært at sige...
    Må man spørge hvorfor det lige skal være en sort hun skal parres med?

• #10   3. aug 2010 Fordi jeg meget gerne vil have en sort schæfer hvis der altså kommer en... og også fordi vi fandt ham den sorte schæfer, og han havde sådan et dejligt sind.

• #12   3. aug 2010 Ann, du skal ikke regne med, at der kommer en fuldsort schæfer ud af det.

Hvis du vil have en fuldsort, så find et kuld schæfere af brugslinjer og kryds fingre for, at der er en fuldsort derimellem.
    Chancerne er langt større - men det kræver naturligvis, at du kan håndtere en schæfer af brugslinjer. Der er relativ stor forskel på dem og på den hvide hyrde. De er avlet i stik modsat retning af hinanden.

• #13   3. aug 2010 Er så meget på CH's vogn..
    Det handler ikke så meget om du blander racerne, men du blander to faktisk ret så forskellige temperamenter... Hvis dine hvalpekøbere forventer sig en hvid schæfer og får en hvalp med temp som den sorte.. Så kan det hurtigt blive et øv forhold for både hvalp og kommende ejere..

• #14   3. aug 2010 Jeg er skam også ligeglad med flotte præmier, jeg har helt klart kigget på hvad sind han havde.

• #15   3. aug 2010 Ginne *

Hvis folk forventer sig en hvid schæfer, er det da pænt dumt at købe en hvalp efter en, der ikke er det, eller hvad ?

• #16   3. aug 2010 Ann, jeg bliver jo vældig nysgerrig efter at høre hvilken han, det er du har kig på.
    Måske kan jeg ud af hans stamtavle få en fornemmelse af, hvad der ligger af temperament i linjerne.
    Hvis du vil sende mig hans fulde navn eller hans DKK-nummer, så kan jeg tjekke det lidt ud.

Imens vil jeg lige finde et par billeder af, hvordan sådan en blanding oftest falder ud rent udseendesmæssigt

• #17   3. aug 2010 Alle> Enig! Men det ændre ikke ved hvad folk gør.. Der er sgu mange der forventer en renrace og køber en blanding deraf...

• #18   3. aug 2010 Ann J

Har din egen hund da ikke noget godt sind, siden du fokuserer så meget på hannens ?

Jeg synes nemlig at mange af de hvide er nogle usikre og bløde dyr, kan faktisk godt forstå at du, HVIS du altså synes at din tæve skal parres - vælger en hanhund med en god psyke for at opveje din egen races mangler ...

• #19   3. aug 2010 Ginne *

Ja, og det er noget skod for hvalpen, men seriøst bør folk dælme tænke sig om når de shopper hund !

• #21   3. aug 2010 Her er der et eksempel på, hvordan de typisk ser ud. Om lige DENNE her er blanding af de to ved jeg ikke, men den er ikke på nogen måde racetypisk for en schæfer, hverken udstillingsmodellen eller brugsmodellen.

http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=32075

• #22   3. aug 2010 Maj-Britt P

Nope, men jeg kan godt følge hendes tankegang, hvis det er det, der er problemet med hendes egen.

Det eneste rigtige her er da, at lade være med at lade en hund uden stamtavle indgå i avl, og at, hvis man absolut VIL ha en sort schæfer, så gå ud og købe sig sådan en.

Men når hun nu måske har en svag hund kan det jo være at hun ved brug af en stærk hanhund kan kompensere lidt for det.

Min sch parrede en ikke ret go tæve (jeg var ikke så stiv i avl dengang og var vist egentlig ligeglad), og selvom hun var så sprød i kasketten, gjorde hans gener da så meget for hvalpene, at 4 ud af 9 var velfungerende .. så det er ikke helt rigtigt det du der siger.

• #24   3. aug 2010 Det siger jeg jo heller ikke den skal.

Blot at en stærk hanhund (eller tæve) vil kunne lave OK hvalpe på et svagt individ - men naturligvis er der spredning i kvaliteten, eftersom begge parter jo slår igennem i hvalpene.

Og i visse racer er det da temmeligt udbredt at avle på svage individer iøvrigt .. man er nok bare forvænt med et væsentligt bedre væsen hos schæferhundene, så måske det er derfor folk opponerer ?

• mikkel f
    mikkel f Tilmeldt:
    aug 2010

Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 4
    #25   3. aug 2010 altså vis du vil ha hvalpe med et dejligt sind. såå skulle vi finde ud a noget.. for jeg har ikk haft en hunde der er beder en findus.. rigtig sød og dejlig..

• #27   3. aug 2010 Svage hunde skal ikke i avl. sir majbrit

• #28   3. aug 2010 Puha, det er sq lidt op ad bakke med dig Maj-Britt ...

Hvis du noget som helst sted kan læse dig frem til at jeg mener at man skal avle på væsenssvage hunde uden stamtavler så sig endelig til ..

Hvis du noget sted kan læse dig frem til at jeg udbyder mine hanner til avl på tæver uden stamtavle men MED dårligt væsen, så siger du også bare til ...

Ellers mener jeg ikke helt der er den store grund til at kommentere dit sidste indlæg.

Jeg påpeger bare, at når du skriver at <ben usikker tæve parret med en selvsikker hanhund giver ikke selvsikre hvalpe.</b>

- så har du ikke ret !

• #29   3. aug 2010 Der er jo ingen der siger, at trådstartes hund på nogen måde er væsenssvag.
    Men det giver i mine øjne ikke anledning til at sige, at blandingen er fornuftig alligevel.
    Selvom de kommer af de samme aner meget langt tilbage, så er de to racers egenskaber virkelig forskellige. Og specielt, når det er schæfer af brugslinjer, vi taler om.

• #30   3. aug 2010 hvis man putter en selvsikker han på en udsikker tæve, så kan selvfølgelig håbe på at temp bliver rette, men man kan sørme også ende med noget der er endnu ringer, end man startede med.

• #31   3. aug 2010 Hvordan ser det ud med hofte/albue-status hos din tæve og hannen, det er vel også ret vigtigt.

• #32   3. aug 2010 Hold da op alle de svar jeg har fået. Mange tak for det...
    Vil lige komme med et par kommetar, Jeg vil selvfølgelig aldrig sælge mine hvalpe som hvide hvalpe når deres far er sort, og min hund er skam ikke svag...
    Mikkel F... Meget dejlig hund du har...

• #33   3. aug 2010 Det kan sku da være de får pletter som dalmatinerne ; )

Sikken en parring. Hvorfor ikke bare finde en skøn hvid han??

Husk at få taget røgten til HD og AA... Inden avl

• #34   3. aug 2010 platugler ;

Det kan naturligvis gå begge veje - men at sige at det overhovedet ikke kan lade sig gøre at lave stærke hvalpe på et svagt individ er bare ikke rigtigt.

Det som bare det jeg opponerer imod ...

• #35   3. aug 2010 Ann: har du kigget på de billeder der bliver linket til - er det virkelig det du ønsker dine hvalpe skal ligne ? Du får jo ikke en sort hvalp af denne kombination, så hvorfor ikke bruge en hvid ?

• #36   3. aug 2010 Alle hunde.... men hvorfor prøve ??? hvad så med de hvalpe i kuldet, som så får det svare temperament?? skal de aflives? der er jo nok hunde, med stærk temp, som man kan avle på, hvorfor så tage chancen på dem der ikke er stærke ?

• #38   3. aug 2010 Ann, jeg tænker på, hvilke købere du vil tiltrække?
    Hvis kuldet bliver et, der indeholder hunde både med den sortes temperament og brugsegenskaber og hunde der indeholder den hvides gode egenskaber som familiehund, så skal de jo sælges to helt forskellige typer hundeejere.

En schæfer af brugslinjer skal aktiveres temmelig kraftigt og er ikke altid lutter lagkage at have som unghund.
    Har du købere til sådan en type hund - samtidig med, at du har købere til den udprægede familiehund.
    Og har du selv så stort kendskab til schæfere af brugslinjer, at du vil være i stand til at afmåle, hvad sådan en hvalp har brug for rent ejermæssigt?

• #39   3. aug 2010 platugler;

Har kigget på linket. og må indrømme at jeg troede de ville blive hel farvet.
    Altså enten hvid, sort, grå...
    Men også derfor jeg har oprettet et oplæg herinde så jeg kan få noget mere at vide om avl o.s.v.
    Tak igen for alle svarene...

• #40   3. aug 2010 CH: Nemlig og endnu mere, om man er istand til at få de rigtige hvalpe ud i de rigtige familier ... ikke ledt med så stor muliged for variation - ikke alt kan ses ved de 8 uger

• #41   3. aug 2010 Dejligt, at du spurgte herinde. TÆNK hvis du havde gjort det i den tanke, at du ville få en fuldfarvet.

Jeg kan i øvrigt lige skyde ind, at der ikke findes grå fuldfarvede schæfere. Det man kalder grå schæfere er et mix af sorte/grå/hvide/gule og rødligebrune farver.
    Hvis du kigger på Cassius i min profil, så er han det, man kalder en grå schæfer :o)

• #42   3. aug 2010 CH: de findes da noget mere "grå" end din.... jeg ville ikke umiddelbart have troet han var grå ,men mere en alm med knap så sort saddel

• #43   3. aug 2010 Platugler, han er en typisk grå schæfer. De kommer i flere variationer - nogle er langt mere mørke og stort set uden aftegninger. Cassius var forholdsvis lys, men de findes også lysere end ham.

Hvis du kigger på min anden vaps, Meck - han var af udstillingslinjer og sort/gul med saddel og maske og alt det der. På de to er der stor forskel rent farvemæssigt.

• #44   3. aug 2010 CH

Har lige været inde og kigge på din profil, Din Cassius er meget smuk.
    Tror jeg vil finde mig en smuk hvid schæfer han, da jeg meget gerne vil have hvalpe på min skønne hund.

• #45   3. aug 2010 CH: jeg er vokset op med schæfer - du vil kalde hende udstillingslinie, ret farvemæsseig, men hun var købt i Tyskland efter brugslinier.... men det er jo også mange år siden smiley
    Jeg er sikker på at du har ret ang farven, men de grå schæfer jeg så dengang, var så grå, at man ikke kunne se en tydlig saddel og det kan man på din smiley

• #46   3. aug 2010 Tusind tak skal du have Ann. Han var en smuk hund - mest på grund af sin dejlige udstråling. Der var liv i de øjne der ;o)
    Som schæfer i forhold til hvordan man gerne vil have sådan en ser ud, var han ikke meget bevendt *GG*

Synes det lyder rigtig godt, hvis du finder dig et godt og SUNDT eksemplar af din egen race at parre med. Men sørg nu for, at få undersøgt din egen i hoved og ende, at hannen er det samme, og at du finder en med super temperament.
    Husk også at kig med kritiske øjne på din egen hund - tænk godt og nøje efter, om der kan være noget ved hende der gør, at hun måske ikke burde få hvalpe.
    En svær proces, da man jo elsker alt ved sine egne hunde, men i avlsøjemed er det nødvendigt.

• #47   3. aug 2010 Platugler, ja han havde saddel, men den er ikke veldefineret og det skal de jo være, den slags ;o)
    Det er sådan en gang miskmask, hvilket det ofte er hos de grå ;o)

Uhh, jeg vil da RIGTIG gerne lure et billede af din gamle schæfer - har du et billede af vidunderet, mon?

• #48   3. aug 2010 CH: uden at afsløre min "unge" alder, så var det læææænge før digitalfotos smiley dengang kostede en schæfer med DKK tavle 2500 kr ... hun var dog hjemkøbt fra Tyskland, som voksen og færdiguddannet og kårret og kostede 8000 kr.... mine forældre var ved at gå i chok over prisen. Men min far ville give alt for en hund der kunne passe på hans familie når han ikek var hjemme ... vi var meget generet af en vindueskigger, der også gik ind i huset om natten, når min far var ude at sejle.
    Nogle af hendes hvalpe blev solgt til politiet. Efter min bedste erindring, så hed hun noget i retning af Vara von der Jsahresberg... men jeg var jo kun barn, så du skal ikke tage det såååå nøjagtigt.
    I hendes kåringpapir,l stod der at man ved avl skulle tage højde for hendes udpræget temprament og finde en han, men knap så meget knald på smiley

• #49   3. aug 2010 Vara von der Jahresberg ..... smiley

• #51   3. aug 2010 Karin: jo, han skal ikke regne med at kunne lave hvalpe med tavle igen..

• #53   3. aug 2010 Platugler, jeg har fundet din vaps ;o)

Hun hed Vara vom Jaresberg - og jeg skal nok lade være med at afsløre din unge alder, men HUN er ihvertfald indregistreret bare et år efter jeg blev født *GG*

• #54   3. aug 2010 fortæl fortæl ... hvor har du fundet hende??? hun var den skønneste hunde også selv om jeg ikke er til schæfer idag ... hun gjorde min barndom sikker og jeg elskede hende - har stadig et billed af hende i min pung ...hehe

• #55   3. aug 2010 Jeg søgte på google i nogle variationer af kennelnavnet.
    Satter Zwinger foran, og så dukkede der en tæve om, der hedder Ina Vom Jaresberg.
    Jeg gik så direkte i Hundeweb og søgte på kennelnavnet, og vupti, der var din vaps imellem ;o)

Hun har haft et meget aktivt liv på hvalpefronten - i alt 7 kuld fra hun var knap tre til hun var 7½. 25 hvalpe i alt. Der er også registreret lidt søskende og lidt sundhedsoplysninger.
    Hun selv havde HD B - og var avlskåret i klasse 1. Hun havde en SChH1 prøve.

• #57   3. aug 2010 CH: der er sket en fejl på hundeweb og to af kuldene er registeret dobbelt - du kan se det på datoerne og på hvalpelisten - så hun er mor til 5 kuld. De har også fået blandet rundt i hvem der ejede hende hvornår... men hvor er det fedt at have fundet hende igen...tusind tak for det

• #58   3. aug 2010 platugler ;

Jeg siger jo ikke at man SKAL prøve - jeg siger at HVIS man gør det, kan man ikke automatisk - som Maj-Britt gør det - på forhånd erklære at SAMTLIGE hvalpe ud af et svagt individ parret med et stærkt, vil blive svagt.

Jeg er IKKE fortaler for at svage hunde skal bruges i avlen - jeg er ikke fortaler for visse racer, der imo er alt, alt for svage til at klare almindelig dagligdags krav til en familiehund.

MEN at der KUN kommer svage individer ud af et svagt forældredyr er ganske enkelt ikke i tråd med virkeligheden.

Der kommer jo heller ikke udelukkende champions ud af champion-forældredyr, vel ?

• #59   3. aug 2010 Det var bestemt så lidt - det er så hyggeligt at finde oplysninger på hundeweb, så det er jo ren fornøjelse. Og supersjovt, når det lykkes - synes ofte det er svært med hunde der levede for lang tid siden.

• #60   3. aug 2010 Maj-Britt P

Fint "citat" - men hvor vil du hen med det ?

• #61   3. aug 2010 Sært, egentlig, at de kuld står dobbelt.
    Men da bestemt godt for vapsen - 5 kuld er noget mere overkommeligt end de 7 :o)

• #62   3. aug 2010 CH: ja helt bestemt ... vi blev også noget overrasket over at der kom 9 hvalpe i det sidste kuld.... men hun klarede det fint smiley

• #64   3. aug 2010 Maj-Britt P

Okay - lad mig henlede din opmærksomhed på noget du tilsyneladende helt har overset :

Min sch parrede en ikke ret go tæve (jeg <b>var</b> ikke så stiv i avl dengang og <b>var</b> vist egentlig ligeglad), og selvom hun var så sprød i kasketten, gjorde hans gener da så meget for hvalpene, at 4 ud af 9 var velfungerende .. så det er ikke helt rigtigt det du der siger.

Datid Maj-Britt ..

Jeg påpeger at du skriver noget, der ikke passer - og forstår ikke helt nødvendigheden i for dig, at jeg nu skal svare på hvad man skal stille op med svage individer, og hvorfor man skal bruge væsensvage tæver (eller hanner for den sags skyld, vel ?) i avlen ..

HVOR ser du, at jeg mener at det ER en god idé, Maj-Britt ?

Hvorfor ikke bare forholde dig til det faktum, at det du skrev ikke var rigtigt - istedet for at forsøge at tillægge mig en masse motiver jeg alligevel ikke er i besiddelse af ?

Og til dit spørgsmål om væsenstærke tæver i <b>enhver</b> race ? Nope.
    Der findes racer, hvor væsenstærk ikke er et ord jeg vil bruge om dem. Men derfor kan det jo godt være, at <i>du</i> ville finde dem værende som sådan.

• #66   3. aug 2010 <b>Er det korrekt at du i nutid mener at bare der kommer en stærk han på en svag tæve, så bliver de fleste i kuldet stærke??</b>

Nej, det er ikke korrekt. 4 ud af 9 er jo iøvrigt ikke "de fleste".
    Jeg mener bare at man som du siger ; et svagt individ parret med et stærkt ALDRIG kan give stærke individer. Men hvor mange eller hvor få ? Pas ..

<b>Vi kan da godt finde et andet ord end væsenstærk, lad os kalde dem stabile, godt temperament whatever, og de findes i enhver race.</b>

DIN mening - er ikke enig.

<b>De skal bruges i avl, hvis resten vel og mærke også er ok, ustabile hunde skal naturligvis ikke bruges i avl.</b>

Helt enig.

<b>Som jeg læser tråden, så står jeg ikke alene med den holdning ( ikke at det betyder noget, jeg kan sagtens tåle at stå alene), og jeg er da sikker på at enhver seriøs opdrætter vil give mig ret.</b>

Som jeg læser tråden, kan jeg ikke finde frem til én eneste, der mener at avl på svage individer er en god idé ?
    At det så sker alligevel er vel grundet en udbredt mangel på selvkritik hos de "seriøse" opdrættere, når de kigger på eget avlsmateriale ..

<b>Der er nok en grund til at mange racer har enraceprofil og skal tage en mentaltest smiley at alle burde have det er så min ønskedrøm.</b>

Synes det er for tidligt at udtale sig om mentaltesten som et redskab til bedre avl,
    Jeg har set en del, der trods en elendig test, alligevel valgte at sætte deres tæver i avl, så tror det er ret ligegyldigt i virkeligheden.

• #67   3. aug 2010 Hov - en lille fejl har sneget sig ind.

Der skal naturligvis stå ´;

Jeg mener bare IKKE at som du siger .. osv ... sorry

• #68   6. aug 2010 Sikke en trå i har lavet her ,
    Jeg har 2 kommentare
    1 . jeg lægger ikke min avlsgodkendet Hvide til denne tæve
    2: Alle hunde der skal indgå i Avl burde mental- BESKRIVES

• #69   7. aug 2010 Inge-Britt R: Nej, det ville også være tåbeligt.

• #71   20. aug 2010 sikke nogle skrækkelige vinkler den hvide har ... uuuf

• #72   20. aug 2010 De ser så sære ud, de amerikanske der. Deres bryst og halsens vinkel er fuldstændig galt dimensioneret.

• #73   20. aug 2010 ja det er vist nogen der er gået mere op i at lege med farver, end at kigge på hundens opbygning

• #74   20. aug 2010 Det pudsige er, Platuger, at sådan ser den amerikanske højavlsschæferud.
    Der se fuldstændig anderledes ud en de tyske (og dermed de danske). Og de opstilles helt anderledes.

Så det er både leg med farver, men de holder sig da sikkert inden for de amerikanske normer.
    For mit øje ser det forfærdeligt ud.

Og farverne - det er jo ikke schæferhunde.

• #75   20. aug 2010 det er lige så galt med vores race .... utrolig som amrerikanerne kan ødelægge det meste smiley

her er en tyndbente, højtstillet mynde boxer med lang snude

http://www.bluecollarboxers.com/Millie.htm

her er så en europæisk model - den han jeg lige har brugt i avl

http://www.nostrum.pl/pies.php?typ=3&a_id=27

man skulle ikke tro det var samme race

• #76   20. aug 2010 Ja, HOLD da op.

En boxer skal da ikke være sådan en lang forfinet en, den skal dælme da være robust at se på..

Meget meget mærkeligt.

Hvilket land har registreret boxeren?

• #77   20. aug 2010 tyskland

• #78   20. aug 2010 nederst her kan du se hvordan de også ødelægger afteningerne ved at blive ved med at parre forældre med store afteninger med hinanden ... ikke køn og næsen er jo helt galt

(link fjernet)

• #79   20. aug 2010 Arrj, det er da til at blive helt trist af :o(

• #80   20. aug 2010 ja bestemt .... det er jo to vidt forskellige racer...

• #82   22. apr 2017 Tråden er fra 2010 smiley

• #83   22. apr 2017 Solveig - Velkommen til hundegalleri smiley Det er en god ide lige at tjekke datoen inden man svarer smiley

Kommentér på:
hvid schæfer

Annonce