1.481 visninger
|
Oprettet:
Hvad er dominans {{forumTopicSubject}}
Hvad er dominans, hvad skal det bruges til, hvordan ses det, og hvilke fordele og ulemper har en hund af at udvise dominant adfærd?
Hvordan passer dominansbegrebet ind i en naturlig hundeflok og hvordan passer den ind en kunstig flok bestående af mennesker og hunde.
Hvordan man kan se, at en adfærd er dominans fremfor territorialadfærd, hormonbetinget adfærd, manglende opdragelse, dårlig kemi mellem individer - osv.?
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.432
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Derfor tråden *GG*
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.432
aug 2006
Dette er en af den slags tråde, som jeg ikke forventer ret meget respons på.
Sært egentlig, for dominansbegrebet er jo i den grad brugt - men sjældent så reflekteret.
Så det vil være SUPER om der kom nogen bud, der kunne får den intensive brug til at give mening..
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 1.342
For mig at se er dominans et fuldstændigt misforstået ord, og jeg ser absolut ikke en dominant hund som noget negativt. Men det kommer vanvittigt meget an på hvordan en hund er dominant.
At være "intelligent" dominant vil i min verden sige at en hund magter at sociale relationer uden konflikter og problemer, men har tjek på sit hundesprog og den mest fornuftige måde at kommunikere med andre. Ydermere formår en intelligent dominant hund at hjælpe hunde der ikke har så meget overskud samt at stoppe konflikter der er under opsejling på en rolig og velovervejet måde.
At være uintelligent dominant betyder i min optik at man løber rundt og råber røv til alle uden at have noget at have det - man provokerer og langer ud, men trækker sig når det kommer til stykket...
Oven i købet humper man så også lidt gerne andre hunde, siger f..... til tæverne og andre hjernedøde ting....med andre ord en hund der ikke har noget som helst mentalt overskud og hele tiden er underdrejet impulsive og ugennemtænkte ideer....
Der er ingen tvivl om hvilken hund jeg gerne vil have boende under mit tag....
aug 2006
Dette er en af de ting, jeg mener ryger lige i kategorien ureflekteret ;o)
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 1.342
Men jeg mener tilgengæld også at humperi i vid udstrækning er et spørgsmål om momentant at forsøge at tilegne sig "magt" eller bestemmelsesretten...
aug 2006
Min største anke og det, mit spørgsmål egentlig går ud på er, hvordan man kan se de lige er dominans frem for anden sandsynlig bevæggrund?
Jeg kan ikke se det - jeg har aldrig kunnet skelne de ting fra hinanden, så dominans stod tilbage. Mest fordi dominans er et af de dårligst definerede begreber, jeg kender. Alle lægger noget forskelligt i det.
Dybest set tror jeg ikke vi mennesker har fanget særlig meget, når det kommer til fortolkning af hundeadfærd - og spørgsmålet er, om vi overhovedet kan bruge tolkningerne til noget.
Vi har en adfærd - vi bedømmer om den er acceptabel eller et problem. Hvis den er et problem, så handler vi ud fra adfærden (forhåbentligt da) og ikke tolkningen.
aug 2006
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.054
Ej spøg til side. Jeg synes i den grad at ordet dominans er misforstået og alt for brugt.
I min verden har en virkelig dominant hund, sjældent behov for at demonstrere sin dominans ved ret meget andet end sin fremtoning osv.
De signaler som ofte kaldes dominant -såsom at hunden puster sig op osv. ser jeg faktisk oftest ved hunde der netop IKKE er dominante, men bare prøver at "narre fjenden" for ser man nu farlig nok ud, kunne det jo være den anden hund gik sin vej.
-ja og så har jeg set det når 2 virkelig dominante hunde "spiller op" til hinanden.
Hvad jeg selv kan bruge det til -ikke så meget andet end at læse min og andres hunde når de mødes osv.
Ang humperiet, ved jeg ikke helt hvad jeg skal tro. De hunde jeg har set humpe andre, har ikke generelt været dominante hunde (reiki som en af dem) -for Reiki's vedkommende var det vidst en blanding af hormoner der rasede, manglende klare linier for tilladt opførsel osv der fik ham til at humpe andre hunde.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.054
Hvad er dominans