Dominans!!! {{forumTopicSubject}}
For et stykke tid siden var der en rigtig interessant debat herinde, som handlede om en der var overbevist om at hans hund forsøgte at dominere ham. I den forbindelse kom der rigtig mange gode ting på bordet.
Jeg er egentlig af den overbevisning at hunde ikke tager magtkampe med os mennesker, men jeg må sige at jeg forstyrres lidt i min tro, når jeg tænker på at min yngste hanhund i en alder af ca. 3 mdr. humpede løs på min kærestes gamle gymnasiekammerat. Hun skulle holde gammelklassefest. Ind af døren kommer ca. 8 personer samtidigt, en af dem er bange for hunde og vores på det tidspunkt lille hvalp, går direkte efter ham og boller løs på hans ben! Hvis det ikke er dominans... Hvad er det så?
Nyt eks.:Jeg er vokset op som delebarn, og hver gang jeg tog fra min far og hjem til min mor, var min fars gamle Bassethund oppe i min seng og lette ben! Hvis ikke det var dominans/teritorial markering overfor mig.. Hvad var det så?
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.620
aug 2008
Følger: 65 Følgere: 60 Hunde: 2 Emner: 1.030 Svar: 3.778
dec 2007
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 1 Emner: 374 Svar: 2.732
EMNE:Min hund parrer ben. puder og andre hunde under leg.
MYTE: Hunden er dominant og ønsker at overtage styringen.
FAKTA: Hunden er enten stresset eller opkørt pga. nogel ydre påvirkninger. Denne sindstilstand fører til det, man kalder for en overspringshandling (i dette tilfælde denne parringsadfærd). Parringsadfærden ses allerede fra tre-ugers-alderen, hvor man næppe kan tale om dominans.
Set i denne situation:
1. Hunden er meget ung og kan blive meget stresset (glad) over at der kommer en masse mennesker ind
2. At hunden lige vælger at humpe den person som er bange for hunde, tror jeg ikke hunden gør bevidst.
3. For mig her dette ikke noget med dominans at gøre, men det har noget at gøre med stress og overspringshandlinger.
Jeg har ingen erfaring med det andet eksempel så det vil jeg vælge at lade være med at besvare.
jun 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 166
Har du noget bud på mit 2. eksempel?
jun 2011
Tak for dit indlæg og linket. Jeg må bare sige at jeg er rørende enig med dig;-)
jun 2011
dec 2007
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 1 Emner: 374 Svar: 2.732
maj 2007
Stadig stress og usikkerhed.
Det ene øjeblik er du der og det næste er du væk. Så kommer du tilbage igen, men kun for at forsvinde efter x antal dage.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.120
jun 2011
Sjovt du nævner den bog. Jeg har læst den for år tilbage, men trænger til at få den genopfrisket. Så den er faktisk lige lånt på bib. i dag;-)! He he..
Tak til jer alle sammen for jeres "indspark":-)
maj 2007
Han er hvad? 12-13 uger? Og du mener at han forsøger at dominere jer??
Dominans!!!