gode brugs-og familiehunde racer ? {{forumTopicSubject}}
Ja jeg er allerede nu begyndt at lede efter den race jeg vil have når jeg en gang flytter hjemmefra, det virker måske underligt, men jeg vil gerne være sikker på at det er den rigtige race samt finde den helt rigtige hvalp med sunde og raske forældre.
Vi har Formel 1(labrador) her hjemme.
hunden vil få masser af motion og daglig træning og aktivering, og jeg vil gå til træning med den helt fra hvalp, den skal være lærenem og have lyst til at lære, den skal være glad og venlig, og ikke reserveret som visse racer kan være. Og jeg ved godt at en masse ad de krav til hunden er noget der kommer af opvækst og prægning samt rette mængde motion.
Hvilken form for træning jeg vil bruge den til afhænger af hviken hunderacer jeg ender med at vælge, men både agillity, spor, jagt osv kunne være interessant det er ikke så meget diciplinen, men det at have det samarbejde med hunden der kræves for at få træningen til at fungere
de racer jeg har haft i tankerne
Golden retriver(har vi haft før, er dog bare bange for at den er for "rolig"så den er kun halvt med i overvejelserne)
Engelsk springer spaniel
Border collie
og havde flere racer men kan ikke huske flere lige pt.
vil meget gerne have flere forslag som i mener kunne passe på det jeg beskriver. racen skal være mellem til stor altså fra labrador/spaniel str. til shæfer/malenois str
men ville høre om nogle af jer her på hg har nogle oplysninger om de forskellige racer, kan selvfølgelig finde noget på nettet men vil gerne høre det fra nogen der har hundene i dagligdagen.
aug 2005
Følger: 38 Følgere: 38 Hunde: 2 Emner: 254 Svar: 2.832
maj 2006
Følger: 42 Følgere: 39 Hunde: 1 Emner: 63 Svar: 446
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.931
En golden af jagtlinier er iøvrigt absolut ikke en "rolig" hund det er en jagthund med stort J. Men køber fra udstillingslinier får man en større bamset "roligere" hund... men generelt er de jo "bouncy" den type hunde...
maj 2006
Jeg vil bare gerne have en anden race ikke fordi jeg har noget i mod labradoren slet ikke
overvejer lidt at tage ud på nogle forskellige kenneler og sé racerne i aktion
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.931
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 3 Emner: 32 Svar: 75
mar 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 17 Svar: 656
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.131
Schæferen er en arbejdshest, den er lærevillig, lærenem (også når det kommer til førerfejl, så man skal være lidt om sig), og den er meget meget menneskeglad. Den er opofrende og den tilbyder kontakt, når du ønsker det.
Den er en perfekt familiehund - har en udpræget flokfølelse og er nært knyttet sin familie.
Den er beskyttende overfor sin flok, men er også socialt anlagt.
Den kræver en del motion, både fysisk og mentalt. En schæferhund, der ikke bliver stimuleret, vælger enten at gå helt død mentalt eller at underholde sig selv. Den skal have noget at rive i.
Dens arbejdsområde dækker over et stort spektrum - næsearbejde, forsvarsarbejde og den er en eminent lydighedshund. I agility er det ikke den oplagte vinderhund, men arbejde, det vil den gerne.
Den bliver brugt som redningshund, narkohund, polititjenestehund, militærtjenestehund (både som vagt og som bombehund), sportshund, udstillingshund og familiehund.
Når man vælger schæfer, skal man være opmærksom på de to typer - udstillingsschæferen og sportsschæferen.
Det er en temperamentssag hvor meget fart, man vil have over feltet, men generelt er sportschæferen lidt hurtigere på aftrækkeren.
De markante ulemper en schæfer har er, at den har sundhedsudfordringer, som man dog kan gøre en indsats for at undgå ved at undersøge familien ordentligt.
Racen kan have tendens til egetkønsaggression, især tæve/tæve.
Og sidst men ikke mindst, så er det ikke en ultrapopulær race blandt mange, så man skal være om sig for at undgå at bekræfte folk i deres bekymringer.
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.353
Er Groenendal ikke den af dem der nemmest kan håndtere stilledage?
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 6 Emner: 168 Svar: 2.429
Tror aldrig jeg har mødt en flat der er reserveret, de er super glade hunde hele livet, lærenemme og dejlige at arbejde med
jan 2007
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 141 Svar: 2.218
??????
Det var da overraskende nyt ?
mar 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 17 Svar: 656
maj 2006
mar 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 221
Har iøvrigt set golden af jagtlinier og det er dælme nogen små hurtige nogen.
Derudover er der jo også en Working Kelpie som ikke er den samme som en Australian Kelpie for den er istedet kun avlet udfra arbejdslinier og ser også ud til at være en super fin arbejdshund! Der findes vist bare ik så mange kennelser af dem herhjemme:-)
dec 2008
Følger: 40 Følgere: 41 Hunde: 3 Emner: 527 Svar: 6.805
jamen du skal da ha´ en boxer - det er da det du skal
sep 2005
Følger: 23 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 93 Svar: 1.354
<b>Men få ikke en udstillings hund, men heller ikke direkte brugs hund, for den hænger i gadiner bare den står stille 1-2 dage.
Så hvis den skal bruges til familie hund, skal man vælge en halv brugs halv udstillings hund.</b>
Det er jeg jo så bare slet ikke enig i - jeg har to brugsmalinios af virkelig gode linier, og de har aldrig hængt i gardinerne !
Så sent som igår var de alene hjemme fra kl. 10 - 23 (indenfor) og i dag har de indtil videre ikke lavet endet end en tur i baghaven (har faktisk ikke været ude at træne siden 10. maj) ... og de ligger begge lige ved sidan af mig og snork-sover ! :o)
Nu ved jeg ikke hvad du mener med en brugshund - men jeg ville personligt aldrig vælge en blanding af brugs- og udstillingsmalinois...
/Carina
- Der i øvrigt også tænker på flatcoated retriever eller jagtgolden som svar på det oprindelige spørgsmål ;o)
maj 2006
Boxer er ikke en race der tiltaler mig da jeg kender 2 som er meget reserverede.
gode brugs-og familiehunde racer ?