At lære hvalpen NEJ? {{forumTopicSubject}}
Hejsa, Vi er i fuld gang med at prøve at lære NEJ. Som alle andre har jeg et stort problem med at min hvalp bider og gnasker ikke i sit legetøj men mig, og især mine bukseben. Vi går til hvalpetræning og der vil de have man skal lære hvalpen NEISCH istedet for NEJ (da nej bruges for meget i almindelige samtaler, men kan hvalpen ikke skelne om der bliver talt til den...?) - anyway, øvelsen går ud på at vise hvalpen man har en masse godbidder og smide dem på jorden en ad gangen. Til at starte med får den lov at få godbidden og efterfølgende siger man så NEISCH og spærrer vejen til godbidden - dette skal så lære hvalpen at NEISCH betyder nej og den får du aldrig eller det må du aldrig gøre. Når den så ikke interesserer sig for NEISCH godbidden længere bliver den rost og får en anden godbid mens NEISCH godbidden ryger tilbage i bunken.
Min hvalp er dygtig nok til det, men det virker på ingen måde som om hun forbinder øvelsen med at det her NEISCH er noget forbudt. Istedet sætter hun sig bare når jeg smider godbidden og venter på at der kommer en godbid fra bunken - også selvom jeg ikke har sagt at hun ikke må tage den godbid jeg har smidt....
Nogle gode råd, eller skal jeg bare være tålmodig og prøve at træne videre?
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
Jeg tror i øvrigt godt at du kan begynde at lære hende "Værsågod" snart hvis hun har så godt styr på niesch.
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 150 Svar: 1.213
Jeg er bare spændt på om øvelsen bliver overført til "virkeligheden" - det er endnu lidt svært at overføre øvelsen til andre genstande for der er ikke så mange ting hun synes er så interessant (altså hun leger selvfølgelig lidt med sit legetøj meeen og ja ellers er det kun mine fingre, tæer, sko og bukser der er mere interessante end godbidderne hehe)
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.615
maj 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 11 Svar: 92
Når den stopper (og også generelt når den gør noget fornuftigt istedet) så ros den og start evt, en leg/giv godbidder.
Hvis du ser det med hvalpens øjne er det sikkert følgende der sker nu: "Hmm... der går min mor, haps smager lige på hendes bukseben. Ih hvor sjovt nu bevæger hun benet mens jeg har fat i buskerne, det er en sjov leg. Nu kigger hun også på mig og taler til mig. Det her er virkelig alle tiders måde at få hendes opmærksomhed på" :o)
I det hele taget, så vidt muligt: Ros/beløn hunden når den gør det du gerne vil have og ignorer det du ikke vil have.
maj 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 11 Svar: 92
Husk at det legetøj man kan købe i hundeforretningerne ikke nødvendigvis er det hunden synes er fedt. Idéer til legetøj kan være en pind hunden selv har fundet udenfor, en sok med en sammenkrøllet avisside i (hundene synes det er sjovt når det knitrer), et gammelt håndklæde til at ruske/trække i eller gemme godbidder i, et lille stykke kaninskind eller lignende viklet om en pind eller bold, det gælder om at være kreativ.
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 150 Svar: 1.213
Men er selvfølgelig tålmodig og afholder mig fra at skælde ud. Går det helt galt tager vi en time-out og jeg sætter hende lige udenfor døren et par minutter eller begynder at træne sit, og gi pote, så er man engang imellem heldig at hun glemmer bukserne lidt... indtil de flagrer forbi næste gang hihi
At lære hvalpen NEJ?