{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.270 visninger | Oprettet:

Luftning af hund? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en Sort Spids, som er et år gammel. Jeg og min kæreste har en lille diskution, omkring hvor¨meget motion, sådan en lille sort spids han skal have.

Jeg mener han skal gå 2 gange om dagen, da han er alene hjemme det meste dag dagen, da vi begge har fuldtidsjob.

Og min kæreste mener, jeg gør for meget ud af det med at give vores hund motion.
Efter hans mening behøver vi kun lufte ham en gang om dagen, eller 3 - 3 gange om ugen, da vi har en stor have på ca. 1700 m2.

Siden Oide har været ca. 6 mdr. har jeg gået med ham i ca. 45 min. hver morgen inden jeg skal på arbejde, da vi er væk i ca. 9 timer, som er meget lang tid. også bliver han luftet i mindst 45 min. når jeg kommer hjem fra arbejde.
Derud over skal han da også leges og kæles med.

Jeg har læst omkring dette med hund, motion og aktivering i hunde bøger, og forsøgt at samligne Odies behov med hunde som schæfer, labrador, andre spids hunde mv.
Og mener derfor også han måske ikke for motion nok.

Men da en sortspids ikke er så kendt en race, står der intet specifikt om denne i hundebøger.
Og derfor mener min kæreste ikke jeg kan sammenligne ham med andre hunde racer.

Hans holdning er jeg er for pylret omkring Odie, og gør for meget ud af det.

derfor vil jeg gerne høre lidt om jeres synspunkter, på dette område.

Så vi kan få afklaret vores lille diskution.



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Luftning af hund?
  • #1   16. mar 2009 Altså jeg går selv med Balte minimum 1 1/2 time om dagen, og det er virkelig minimum. En hund har jo behov for at bruge snuden lidt, andre steder end ude i ens egen have. Syns da absolut du skal hodle fast i at din hund skal ud hver eneste dag!

  • #2   16. mar 2009 Mend et er jo også indivuduelt fra hund til hund, også indenfor samme race.

  • #3   16. mar 2009 ...selvfølgelig skal han da ha' nogen gode lange gå ture....og ej at forglemme hjernegymnastik... smiley

    ..jeg selv går ca 2 ½ timer dagligt....og jeg kunne aldrig undvære disse ture... Vi har selv en grund på 30.000 m2....men leg og luftning på denne jord er ikke nok - ikke for mine aktive hunde ihvert fald... smiley


  • #4   16. mar 2009 Min ambull for (hvis min mor har aftensvagt) to tuer inden kl 4, en når jeg kommer hjem ved 5 tiden og en inden senge tid også en masse træning så hun bruger hjernen smiley

  • #5   16. mar 2009 jeg har en dansk / svensk gårdhundeblanding... hun vil yderst gerne arbejde og lave noget... Hende og jeg bruger 3-4 timer om dagen ude sammen, med at gå tur, snuse, træne, lege med andre hunde, lege med mig, søge foder, gå spor og den slags... hver dag

    derudover går vi til træning 2 gange om ugen... og så får hun selvfølgelig lidt hjernegymnastik i form af hundespil eller "tænkelege" et par gange om ugen...

    Hvor ofte vi spiller / laver mental aktivering indenfor derhjemme afhænger af hvor meget "hjernearbejde" vi har lavet på vores gåture...


  • #6   16. mar 2009 Lige til en rettelse så skal der står 2 - 3 gange om ugen.

    Men det hele kommer sig af, vi begge har haft hund i mange år.

    I min kæeste familie har de haft en golden retriver, og det var ikke hverdag den var ude, også har en kun en lille tur ca. 3 gange om ugen, de gik med den.

    Jeg har haft labrador i nogle år, og ham gik jeg også med hver mogen, inden jeg skulle i skole, og var hjemme i spisefrikterne og lukke ham ud i haven, også fik han også en aften luftetur.

    Så selv om vi har snakket om dette med at anskaffe hund sammen, og hvad den må og ikke må, i adskellige år.
    Samt læst meget på forskellige sider og bøger inden vi besluttet os.

    Ja så er vi blevet uenige om hvilke ansvar det indenbærer og have hund.


  • #7   16. mar 2009 Det er også den hund der hedder Dansk Vikinge hund.
    Nogen kalder det også en dansk spids.

    Deres officielle side hedder www.sortspids.dk, og den bruger jeg også.


  • #8   16. mar 2009 Jeg bor på landet og lige op af en landevej, og da Odie ikke er så glad for biler, har vi en go lang stille vej som fører ind til en lille by, men går vi ud af hver morgen, jeg har prøvet at tage det stykke på trip tælleren, når jeg kører på arbejde.
    jeg når ca. at gå 2 km med ham om morgen, det komme lidt an på hvor mange af naboernes hunde vi møder, som han lige skal lege med, hvor langt vi når.
    om eftermiddagen, går vi samme tur, bare lidt længere før vi vender (3km), og er det godt vejr kører jeg til stranden, skoven eller lign. så Odie kan yde turen i flexlinen eller i en lange flagline.

    han kan desværre ikke slippes, da han jaget fasaner og andre dyr, og lukker fuldstædning af for hvad jeg siger, når han får færden af dem.


  • #9   16. mar 2009 Den sortespids minder rigtig meget om kelpien... men faktisk at der er kelpie i den sortspids. Jeg lufter hver morgen og når jeg kommer hjem + træning.

    Men jeg bor også sammen med en som heller ikke forstår sig på alt den energi jeg bruger på vores hund. Når han lufter hende lader han hende tuller på en græsplæne foran hvor vi bor... der luftes gadenshunde også... Han holder meget af hende men det er på hans måde!

    Så som du kan høre forstår jeg godt dit problem... men jeg lade da bare ham ha sin mening om det og gør hvad der passer mig. Har man en race som vi har er man nød til at bruge lidt mere tid på dem end bare de alm. gåture. Så for man rolig og glade hunde...

    Var inde på den hjemmeside over den sortespids... en af dem som der er billede af kender jeg... Hun er MEGA dygtig hundeføre. Hun vinder nærmest alt! Så der er håb for jer.... held og lykke


  • #10   16. mar 2009 Jeg vil sige den i hvert fald skal have 3 ture om dagen, min 2 en cavalier og en bla får min 3 ture om dagen og ofte 4...

  • Trine P
    Trine P Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 457
    #11   16. mar 2009 Hej Mette jeg bakker dig helt op i at den skal ud og gå flere gange dagligt UDEN for haven.
    Men desværre er din mand ikke ene om den mening. Mit forslag til ham er at lukke ham ind i en stor gymnastik sal, giv ham et par bolde og kun et tv program. Kik ind til ham et par gange om dagen og tag ham kun med ud to tre gange om ugen. Så får vi at se hvor meget han finder det sjovt.
    Nej spøg til side, men når man stiller det sådan op, fatter de fleste det.


  • #12   16. mar 2009 jeg er nok ude omkring 4 timer hver dag, men jeg bor så også i lejlighed så der er ingen have at lukke hunden ud i smiley jeg mener bestemt en hund skal ud hver dag, kender desværre nogle der bare lukker dem i haven og det har resulteret i at de ikke kan lide andre mennesker og andre hunde. hunden får jo sine nyheder gennem en gåtur ikke haven.

  • #13   16. mar 2009 Jeg vil nok sige at absolut minimum er 3 ture dagligt uden for haven, absolut ikke mindre.

    Mine hunde er ude 4-5 gange dagligt og hveranden dag er vi i hundeskov i flere timer. Derudover kommer træning og leg etc.. :o)


  • #14   16. mar 2009 Hunden SKAL ud hver dag. Uanset størrelse på haven, og uanset race. Det er ikke KUN for motionens skyld at man går med hunden.

    Men jeg synes det lyder helt fint med de 2x 45 min. om dagen smiley


  • #17   17. mar 2009 Jeg er kommet til at tænke på om han tanke om gåturen kun er for at komme af med efterladningskaber og få tisset af... For tænker man sådan så kan jeg da godt forstå ham.

    Men gåturen er meget mere end det... mulighed for at få motion, bruge sin næste, selvfølgelig tisset af/afføring, møde med andre o.s.v.

    Hundene bliver efter hvor meget tid man bruger på dem...

    Jeg bruger morgenturene på at indtræne de ting jeg evt ikke får mulighed for på træningspladsen.


  • #18   17. mar 2009 Hjemme hos os er vi bestemt heller ikke enige... Men pyt med det, så tager jeg bare over...
    De dage, hvor vi er på arbejde, går jeg ca. 20 min hver morgen. Kæresten går så hver eftermiddag i ca. 30 - 45 min også går jeg igen om aften i ca. 30 min. ud over det er han i haven en 3 - 4 gange i løbet af dagen... Jeg ser det ikke som motion, mere som det at komme ud og opleve noget andet end huset og haven især, fordi han er alene i nogle timer, mens vi er på arbejde...
    Ud over det er der selvfølgelig træning, leg og hjernegymnastik hver dag og hold træning en gang om ugen, men det var ikke rigtig det, dit spørgsmål gik på.


Kommentér på:
Luftning af hund?

Annonce