28. okt 2007 Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 62 Svar: 640
Gigt {{forumTopicSubject}}
Min mor ringede her til aften for at fortælle om dyrlægebesøg idag. Hun har en dansk/svensk gårdhund, Victor, på 5 år. Han skulle have klippet negle og blev lige rutinetjekket nu de var der. Dyrlægen meddelte så min mor at han har gigt i højre fod (forben) og højre lår (bagben).
Min mor lød i telefonen mere eller mindre som om hun havde opfattet det som Victors dødsdom - hvilket jeg ikke mener det er.
Men spørgsmålet fra mig af - så jeg kan få beroliget min mor lidt - hun er ved at gå fuldstændig op i syningen - hvad gør i derude der har en hund med gigt?
Hvor har den gigt og i hvilket omfang påvirker det din hund? Får den nogen form for medicin og i så fald hvilken - og er der bivirkninger?
Jeg håber der er en gigt-hundeejer derude et sted der lige vil smide en kommentar eller to - så lillemor kan blive lidt rolig igen.
okt 2007
Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 62 Svar: 640
Jeg vil sige dine råd videre når jeg snakker med hende!
Ved bare det er super svært for hende. Hun troede bare lillemand skulle have ordnet neglene og så var der "lige pludselig" noget galt med ham. Jeg forstår bare ikke at dr. dyr ikke har givet hende noget mere vejledning. Hun er bare blevet sendt hjem.
mar 2005
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 3 Svar: 198
myr'n
okt 2007
Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 62 Svar: 640
apr 2008
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 3 Svar: 307
Dosering:
Hunde med gigt gives 2 gram dagligt pr. 5 kg. kropsvægt i 3-6 måneder. Herefter 1½ gram dagligt pr. 5 kg kropsvægt.
Og så hjælper det også, at hunden ikke farer alt for vildt omkring og overanstrenger leddet.
nov 2007
Følger: 33 Følgere: 46 Hunde: 3 Emner: 182 Svar: 2.662
jan 2008
Følger: 18 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 30 Svar: 646
Han får dagligt 2 x ren ingefærd tabletter og en spiseskefuld hybenpulver efter anbefaling fra vores dyrlæge.
Det virker her, på trods af en gigt i en moderat grad, han er i det daglige ikke plaget af smerter, men kan enkelte dage (ca en gang hver 1½ månede) have brug for en smertestillende tablet, hvis det er meget koldt eller han er blevet overanstrengt via leg.
Ved ingefærden og hybenpulveret er der ingen bivirkninger, og han spiser det som slik.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.054
Han havde gigt i knæene bagpå, og i albuerne foran (slidgigt).
Han fik det konstateret da han var omkring 2 år og han blev 6 år gammel. Det er self ikke et langt liv, men vi valgte i familien (hunden blev boende hos mine forældre da min bror flyttede hjemmefra), at det vigtigste var at han levede et liv med indhold. Han skulle ikke skånes for meget, for hvad er et langt liv, hvis det er et liv på sofaen.
Det er klart at der blev taget hensyn i form af at han ikke fik lov at rende for meget på trapper, ikke kom med på heldagsture, og ikke fik lov at springe og den slags -altså hård belastning.
Men bortset fra det levede han normalt -han blev trænet til jagt, han fik lov at løbe, svømme og tumle med de andre hunde.
ENgang imellem om vinteren han havde han tydeligvis smerter, og her fik han self smertestillende i det omfang det var nødvendigt.
Vi købte et "back on track" dækken til om vinteren, og det hjalp meget, så han kunne være mere med ude.
Han levede 4 år med gigten, og havde et aktivt og indholdsrigt liv. Han blev aflivet da vi vurderede at de dårlige dage var for mange i forhold til de gode dage.
Det er vigtigt at holde hunden igang når den har gigt (ikke hårdt træning, men bevægelse er vigtigt), for at holde ledende smidige og for at muskler kan kompensere for de dårlige led.
jan 2007
jan 2007
jan 2007
Jeg har selv gigt og taler af erfaring når jeg siger at det der virker for den ene, ikke nødvendigvis virker for den anden (der findes osse forskellige former for gigt, som ikke altid kræver samme behandling).
Det var ikke ment som kritik, blot en undren.
Gigt