{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.628 visninger | Oprettet:

Gigt {{forumTopicSubject}}

Min mor ringede her til aften for at fortælle om dyrlægebesøg idag. Hun har en dansk/svensk gårdhund, Victor, på 5 år. Han skulle have klippet negle og blev lige rutinetjekket nu de var der. Dyrlægen meddelte så min mor at han har gigt i højre fod (forben) og højre lår (bagben).

Min mor lød i telefonen mere eller mindre som om hun havde opfattet det som Victors dødsdom - hvilket jeg ikke mener det er.

Men spørgsmålet fra mig af - så jeg kan få beroliget min mor lidt - hun er ved at gå fuldstændig op i syningen - hvad gør i derude der har en hund med gigt?
Hvor har den gigt og i hvilket omfang påvirker det din hund? Får den nogen form for medicin og i så fald hvilken - og er der bivirkninger?

Jeg håber der er en gigt-hundeejer derude et sted der lige vil smide en kommentar eller to - så lillemor kan blive lidt rolig igen.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gigt
  • #1   5. mar 2009 Han har været generet af noget - min mor har bare ikke vidst hvad det var. Han har døjet med hvad dyrlægen betegnede som fibersprængninger i sit højre baglår sidste år - men det gik i sig selv når han bare holdte sig i ro.

Jeg vil sige dine råd videre når jeg snakker med hende!

Ved bare det er super svært for hende. Hun troede bare lillemand skulle have ordnet neglene og så var der "lige pludselig" noget galt med ham. Jeg forstår bare ikke at dr. dyr ikke har givet hende noget mere vejledning. Hun er bare blevet sendt hjem.

• #2   5. mar 2009 Jeg fodrede min cavalier med Hills J/D, da hun levede. Hun havde ikke gigt som sådan, men en nedslidt ryg og det gav smerter. Hun fik så smertestillende metacam, men pga irriteret tarm, så måtte jeg stoppe og så skiftede jeg til J/D og det holdte hende næsten smertefri. Det er lavet til hunde med led problemer og indholder glucosamin og msm osv osv.

myr'n

• #3   5. mar 2009 Tina: Men tak alligevel - det er rart at hun lige kan se det ikke er en dødsdom. Det virker lidt bedre når hun kan se en med en gigt-hund siger noget istedet for jeg plaprer løs i øst og vest.

• #4   5. mar 2009 Vital-animin har haft en forbløffende effekt på Ricos slidgigt i højre albue bare i løbet af 14 dage. Leddet plejer at være varmt, nu er det helt normalt. 1 kg koster 420 kr. i Matas.
    Dosering:
    Hunde med gigt gives 2 gram dagligt pr. 5 kg. kropsvægt i 3-6 måneder. Herefter 1½ gram dagligt pr. 5 kg kropsvægt.

Og så hjælper det også, at hunden ikke farer alt for vildt omkring og overanstrenger leddet.

• #5   5. mar 2009 svømning er også rigtig godt.. er selv gigtpatient og har været det siden jeg var 1 1/2 år.. er født med en sygdom der hedder børneledegigt.. og den eneste jeg måtte som barn var svømning og ridnig.... men ved at svømning også er rigtig godt til gigt ramte hunde..

• #6   6. mar 2009 Min kære Lucky har også gigt.
    Han får dagligt 2 x ren ingefærd tabletter og en spiseskefuld hybenpulver efter anbefaling fra vores dyrlæge.
    Det virker her, på trods af en gigt i en moderat grad, han er i det daglige ikke plaget af smerter, men kan enkelte dage (ca en gang hver 1½ månede) have brug for en smertestillende tablet, hvis det er meget koldt eller han er blevet overanstrengt via leg.

Ved ingefærden og hybenpulveret er der ingen bivirkninger, og han spiser det som slik.

• #7   6. mar 2009 Min brors hund levede flere år med sin gigt.

Han havde gigt i knæene bagpå, og i albuerne foran (slidgigt).

Han fik det konstateret da han var omkring 2 år og han blev 6 år gammel. Det er self ikke et langt liv, men vi valgte i familien (hunden blev boende hos mine forældre da min bror flyttede hjemmefra), at det vigtigste var at han levede et liv med indhold. Han skulle ikke skånes for meget, for hvad er et langt liv, hvis det er et liv på sofaen.

Det er klart at der blev taget hensyn i form af at han ikke fik lov at rende for meget på trapper, ikke kom med på heldagsture, og ikke fik lov at springe og den slags -altså hård belastning.
    Men bortset fra det levede han normalt -han blev trænet til jagt, han fik lov at løbe, svømme og tumle med de andre hunde.

ENgang imellem om vinteren han havde han tydeligvis smerter, og her fik han self smertestillende i det omfang det var nødvendigt.

Vi købte et "back on track" dækken til om vinteren, og det hjalp meget, så han kunne være mere med ude.

Han levede 4 år med gigten, og havde et aktivt og indholdsrigt liv. Han blev aflivet da vi vurderede at de dårlige dage var for mange i forhold til de gode dage.

Det er vigtigt at holde hunden igang når den har gigt (ikke hårdt træning, men bevægelse er vigtigt), for at holde ledende smidige og for at muskler kan kompensere for de dårlige led.

• #8   6. mar 2009 Nå ja .Bølle som han hed, blev skiftet over på et foder med glucosamin og msm

• #9   6. mar 2009 Kristine -hvis din hund altid er trist og i ikke kan hjælpe -hvorfor får hun så ikke fred?

• #10   6. mar 2009 Kristine -nu var det jo bare fordi du skrev at det ikke hjalp. Så gik jeg udfra at det var prøvet.

Jeg har selv gigt og taler af erfaring når jeg siger at det der virker for den ene, ikke nødvendigvis virker for den anden (der findes osse forskellige former for gigt, som ikke altid kræver samme behandling).

Det var ikke ment som kritik, blot en undren.

Kommentér på:
Gigt

Annonce