{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.128 visninger | Oprettet:

Bedste forretning.. Han eller tæve ? {{forumTopicSubject}}

Hvs man skal se helt koldt og kynisk på det kan det så bedst betale sig (økonomsk og arbejdsmæssigt) at have en han eller tæve til avl.
Jeg snakker naturligvis seriøs avl i DKK og forældredyr, der er tjekket for arvelige sygdomme, udstillede, været til prøver, mentaltest osv. og naturligvis avlsgodkendte.

Hunden skal være af en kvalitet, så den er avlsmæssigt interessant.. Dvs. hvis det er en han at udenlandske tæveejere vil komme for en parring.

Hvis jeg absolut skal sige en race så tervueren, men ellers generelt

Vil det bedst kunne svare sig med en han eller tæve ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bedste forretning.. Han eller tæve ?
  • #1   16. feb 2009 Hanhund....

• #2   16. feb 2009 Hvis det er en race med rimeligt mange individer, skal der alligevel en del parringer til, før han når matadorgrænsen og hvis man, som JEG har gjort, tager 800,- for parringen og 800,- pr. levende hvalp på. 10. dagen, tror jeg bedst at det kan betale sig at have hanhund.

• #4   16. feb 2009 Der er vel nogle regler for hvor mange kuld en han må være far til ?
    Gør det en forskel om det kun er danske tæver eller om han bruges internationalt ?

Er der nogen, der har et "budget"
    Altså hvad koster det fra start og med diverse undersøgelser, prøver og udstillinger, sammenlignet med hvad man kan tjene på parringer ?

Gerne kontra hvis det er en tæve man har

• #5   16. feb 2009 Ja, der er en matadorgrænse. Men om den også gælder udenlandske parringer, ved jeg ikke....

• #6   16. feb 2009 Matadorgrænse.. *ggg* Sjovt ord

• #7   16. feb 2009 matador gransen gælder ikke udenlandske parringer..

så helt klart en hanhund. hvis man kan holde ud at undvære hvalpene smiley

Jeg tager pt 1200 pr parring og 1200 pr levende hvalp ved 21 dage...

Og det er da arbejdsmæssigt "let tjente" penge - hvis man ser bort fra udstillinger, prøver og undersøgleser, som tæven jo også skal i gennem!

• #8   16. feb 2009 Men tak for svaret mette
    Hvis nogen har et budget.. Bare sådan løsligt, så vil jeg gerne se det..

PS: Har ingen intentoner om at få en hund mere før mindst en af mine er på den anden side.. og begge mine er "ukampdygtige"

• #9   16. feb 2009 Budget?? Nææææ nej..... Det har jeg aldrig turdet at lave........*GGGG*

• #10   16. feb 2009 Hvis man udelukkende snakker penge, har min hanhund i hvert fald helt klart tjent flere penge end mine tæver. En parring giver aldrig underskud for hanhundeejeren, det kan et kuld jo sagtens gøre for tæve ejeren.

Til gengæld skal hanhunden jo være virkelig god, man er jo ikke selv herre over, om andre har lyst at bruge ham til avl. De fleste hanner bliver aldrig brugt i avl til andres tæver, selv om ejeren selv synes han er pragtfuld.

• #11   16. feb 2009 Jeg tror jeg vl have svært ved at finde købere, der i mine øjne er gode nok... og jeg vil ende som en sær gammel kone med alt for mange hunde..
    Så hvis jeg en dag får en hund, der er værd at avle på, så skal det nok være en han :o)

• #12   16. feb 2009 Det lyder lidt som om at i kun avler for pengenes skyld og ikke andet. I mit hovede lyder det helt forkert..... Men undskyld mig hvis jeg tager fejl.

• #13   16. feb 2009 Hos schæferen (ihvertfald brugsschæferen) er det dælme svært at vurdere.

Det kræver en masse at få en han til at blive attraktiv, og dette er jo forbundet med en hulens masse tid og penge.
    Her i landet har vi faktisk meget få avlshanner, men mange gode avlstæver.

Jeg tror, det er hip som hap. Det ene opvejer det andet.

• #14   16. feb 2009 Nu gik spørgsmålet jo på det rent økonomiske, så det er selvfølgelig det vi svarer på.

• #15   16. feb 2009 Du tager helt fejl Vicky.. Spørgsmålet er hypotetisk og let provokerende for at få folks øjne op for hvad der ligger af arbejde i seriøs avl

• #16   16. feb 2009 Vicky, det var trådens præmis ;o)

• #17   16. feb 2009 CH - det varierer nok fra race til race. Hos os er det ikke nødvendligvis de mest udstillede hanner, der får flest kuld. Men selvfølgelig skal han vises frem.
    I en talmæssig lille race, kan f.eks. ny og interessant afstamning gøre en forskel på tæveejernes interesse.

• #18   16. feb 2009 Ja syntes nemlig at det var provokerende... Men undskyld, skal ikke blande mig smiley

• #19   16. feb 2009 Mit budget som det ser ud pt.

Indkøb : 7000 ,- kr

HD/AD + DKK bedømmelse 2200,- kr
    Øjenlysning(hver parring, hvis mere 1 år gammel øjenlysning) 610,- kr/pr gang (pt 2 gange)

Udstillinger pt x 10 af ca 300 stk (afhængig af hvornår/prisstigninger mm)

Prøver:

Rally x 6 af 150,-kr stk
    Spor x 4 af 400,- kr stk

Kiropraktik efter hver parring af 610,- kr stk

Trimning (jeg kan selv men hvis man skal betale sig fra det) min 4 x årligt af 500,- stk

pt 2 kuld

1 x 1 hvalp til 1000,- kr ved parring og 1000,- kr ved 21 dage
    1x 7 hvalpe af 1200,- kr ved parring og 1200,- kr pr levende født hvalp

+ jeg har 2 som venter i kullissen på at få lov at bruge ham

vores matadorgrænse er 22 hvalpe! (i DK)

• #20   16. feb 2009 Og synes det kunne være interessant at se et budget.Folk tænker vel tit.. 7.000 kr x 10 hvalpe... det giver 70.000 kr... Skal vi kke begynde at avle hunde ?

At der er kastet mange penge efter hundene for at nå dertil bliver der ofte ikke snakket så meget om

• #21   16. feb 2009 Lene, jeg tror der er en forskel når det kommer til hunde af udstillingslinjer og hunde af brugslinjer.

Hos schæfer af brugslinjer, skal en han have vist nogle resultater for at blive attraktiv, og det skal være både rigtig godt og rigtig stabilt, for at det rigtig virker. Plus de sædvanlige forudsætninger angående linjer og sundhed.

Men men - jeg kan også se, at prisen til gengæld er forskellig. Man kan hurtigt komme til at slippe mellem 5 og 10000 for en parring.

• #22   16. feb 2009 Sussan B
    Bare nysgerrig ;-)... Kiropraktik efter parring, det har jeg aldrig hørt om før.

• #23   16. feb 2009 • ((¯`» Vicky «´¯)) •

Ind imellem kan en provokation få folk til at åbne øjnene....... Og hvis det kan ske her, ville meget være nået:-)

• #24   16. feb 2009 Tja, indenfor labrador i hvert fald, der skal man helt sikkert have en hanhund.

Så skal den være brun og så skal man gerne bo i den vestlige del af Jylland, for der er der flest som ikke vil køre så langt efter en parring.

Indenfor labberne har vi i hvert fald en del brune hanner, som unægtelig må have været en god forretning for ejerne.

En har f.eks. lavet 422 hvalpe (så kan folk jo selv give sig til at gange med ca. 600-800 kr. pr. hvalp).

• #25   16. feb 2009 Sussan: Kiropraktik efter hver parring?????????????

Det var dog en puseløjerlig udgift i budgettet.

• #26   16. feb 2009 Hvordan fungerer det inden for jeres racer? Er det tæven der kommer til hanhund eller hanhund, der kommer til tæve?

Og udstillingshundene, skal de præstere kontinuerligt, eller et en hamrende god placering nok til, at den fortsat er attraktiv som avlsmateriale?

Hos er det sådan, at hvis hunden VIRKELIG er god, så kan man godt tjene kassen i nogle år. Men det er også lidt utaknemmeligt, for en populær avlshan bliver meget hurtigt erstattet af en anden.
    Så selvom nogen laver mange parringer - også rigtig mange - så synes jeg jeg ser et mønster, der indebærer, at det hurtigt stopper igen.

Og her i landet er det meget udtalt.

Og forresten - med til det regnestykke der, hører jo også skat - der ryger jo noget på slutresultatet ;o)

• #27   16. feb 2009 Tusnd tak for alle jeres svar... Håber Det er en øjenåbner for nogle..
    Og en forståelse til andre om hvad en tavle indebærer hos DKK.. det er langt mere end bare et stykke papir med mors og fars navne på

• #28   16. feb 2009 Chine: Ja, det er også noget af det der gør at jeg er glad for ikke at have brune hunde. Der findes rent faktisk ikke nogen brune hanner som jeg synes er fantastiske (måske pånær lige den Kim forsøgte sig med, som faktisk er ret lækker) og hvis de endelig har en vis kvalitet så bliver der avlet så meget med dem at det i hvert fald for mig bliver 100% uinteressant.

At den omtalte hund jo så har en albuestatik som hedder 69% frie afkom (imod racens gennemsnit på 86%) gør jo ikke tingene bedre. Det betyder i hvert fald for mig at ekstremt stor del af de brune har ham i stamtavlen og det gør at jeg rent sundhedsmæssigt ikke vil røre dem med en ildtang.

(og så kan vi så snakke temperament bagefter, men det er jo en anden sag).

• #29   16. feb 2009 Jeg vil mene at hanhundene nok skal præstere kontinuerligt, hvorimod tæverne måske kan "slappe" lidt af i og med at de har bevidst, hvilke pragthvalpe de giver:-). Meeeeeen der er mange hanner at ta`af, så de skal nok vise noget hele tiden:-) Ude af øje ude af sind:-)

• #30   16. feb 2009 Jeg falder heller ikke på den nederste del af ryggen over de brune hunde, der laves lige nu:-)

• #31   16. feb 2009 tja - kiropraktik ser måske ud tila t være en underlig ting, men eftersom vores gerne hænger mellem 45 min og 1½ time, er det faktiks en stor belastning af hanhundens bækken og lændeområde - derfor får Tarzan kiropraktik efter parringen (altså når han har parret begge gange pr tæve....

1 parring var han helt ødelagt og stiv, men der hang de også 1½time.
    2 parring var med normal hængetid ca 35/40 min der var han ikke så slem, men fik sin kiro alligevel smiley

• #32   16. feb 2009 der fines mange forskellige opdrætter, hver opdrætter avler efter hvad de mener der er bedst,

Selv ind for samme race, er der forskel, alle ønsker at racen har alle de brugsegenskaber, som hører til,

Men når det er sagt, så går man endnu lidt længere, nemlig hvordan opdrætter er sammen sat.

Nogle opdrætter ønsker at kører højt i drifterne, og så med alle de andre egenskaber i behold,

Andre ønsker at hunden kører stabil i drifterne og samtidig er førerbar, men igen med alle de andre egenskaber, som hører racen til.

Så det er ikke ligegyldigt hvilken kennel eller opdræt man ønsker sig en hvakp fra.

Man skal vide 100% hvad man ønsker at bruge hvalpen til og så forme og prægen i den rigtigte retning, så man får det bedste resultat ud af arbejdet.

Så det er bare ikke lige sådan et opdrætte f.eks. brugshunde, der ligge en lidt større videnskab bag.

Men opdrætter gør det ikke alene, de kuld hvalpe, som opdrætter har solgt indholder måske også et martiale, som kan bruges i den kommende avl.
    Derfor sikrig opdrætter sig også retten til at få parre en tæve, men en hanhund efter opdrætters ønske. men igen med de egenskaber som man håber at kunne føre vidre.

• #33   16. feb 2009 CH, lige en pause, jeg skulle hjem fra arbejde.

Masser af racer har simpelthen ikke brugslinjer. Pyreneeren er f.eks. en af dem. Det betyder ikke, der ikke er pyreneere, der bliver brugt, til det racen er skabt til, men det er ikke udbredt her til lands, men det er heller ikke noget, man kan teste på.
    Mener du virkelig mellem 5000 og 10000 danske kroner som et højt beløb ? det er da ikke særlig meget, eller har jeg læst et nul for lidt. Jeg troede det var helt andre priser for gode schæfere.
    Jeg skal til Sverige i morgen for at parre. Hanhunden er Svensk Champion, men bliver ikke udstilliet særlig meget, da ejeren har mere Showy hunde at vise frem. Jeg skal give 5000 svenske i springafgift, samt 1500 svenske pr. hvalp. og selv om den svenske kr. står dårligt, når jeg da hurtigt de 10000 danske.

• #34   16. feb 2009 Lene, ja, der er masser af racer, der ikke der delt op - velsagtens de fleste.

Det, jeg prøver at sige er, at der er enorme forskelle fra race til race, fra type til type, hvad det kræves at stille en alvshan/avlstæve :o)

Med hensyn til prisen - Det er ikke kotyme at der gives noget pr. hvalp. Prisen er den samme om tæven går tom eller får 9 hvalpe :o)

På den måde, kan prisen være både fantastisk, nogenlunde og enorm :o)

For hanhundeejeren gælder det så til gengæld, at han altid ved, hvad han får.

• #35   16. feb 2009 CH, Ja kotyme er forskellig fra race til race. Jeg går trods alt ud fra, at man får en omparring, hvis tæven går tom, eller kun får et par enkelte hvalpe, eller det bruger man måske ikke med schæfere.

Der er fordel ved begge typer betaling, så det er smag og behag, hvad hanhunde ejeren ønsker.

• #36   16. feb 2009 Lene, det gør man ikke automatisk, men kan kan aftale sig ud af det. Dog tror jeg ikke på det sker, hvis der kun er få hvalpe i et kuld - det er en del af "gamet"

Det hænder jo også, at tæveejeren ikke ønsker en omparring.

• #37   16. feb 2009 Hvis en tøve går tom, bliver tæven undersøgt, og hanhunden sædkvalitet bliver også undersøgt, så man kan finde ud af hvorfor, jeps det koster selføllige en del.
    Men det er nødvendigt, for at anvende egnede tæver og hanhunde, så skal det vare være i orden.

• #38   16. feb 2009 Babett, der er naturligvis kun aktuelt, hvis ingen af parterne har haft kuld før ;o)

• #39   16. feb 2009 *CH* Tavlemafioso

Nej her giver jeg dig ikke ret, da dette problem er både i hanhundens og tævehundens interesse.

Især på de hanhunde som bliver udstationeret i en periode, hvor der er aftalt et hvis antale parringer..

F.eks. en hanhund, som kommer fra Tyskland, og skal være her i 60 dage, og på forhånd har aftalt med 30 parringer.. hvor prisen på en parring måske er 10-15000 kr. så for man undersøgt hanhundens sædkvalitet.. så det ikke går galt..

• #40   16. feb 2009 Babett, fortæller du mig, at du ville tjekke din tæves fertilitet selvom hun før har haft et kuld hvalpe?

Og hannens sædkvalitet selvom den også har lavet hvalpe før?

• #41   16. feb 2009 JEG ville ikke tjekke....... MED mindre der enten var sket noget skelsætttende siden sidste parring eller der var gået LANG tid siden sidste parring:-)

• #42   16. feb 2009 *CH* Tavlemafioso !

Hvis tæven går tom, så vil jeg få undersøgt tæven, selv om den har haft hvalpe før.
    Det er jo ingen garanti på at der kan opstå en infiktion, eller andet..

• #43   16. feb 2009 Babett, ok, vi taler om to helt forskellige ting.

Jeg taler om prisen på en parring om tæven går tom eller ej - ikke om, hvad man skal gøre ved det.

Kommentér på:
Bedste forretning.. Han eller tæve ?

Annonce