{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.028 visninger | Oprettet:

Mundkurv til muskelhund {{forumTopicSubject}}

Lige en oplevelse jeg gerne vil dele med i andre, da den faktisk gjorde mig glad.

Jeg gik rundt inde i aalborg, da en ung mand kom gående med en amstaff (tror jeg) Kom til at kigge på hunden, og så til min store overraskelse at hunde bar mundkurv. Hvor er det dog dejligt at se en hundeejer tage ansvar på den måde. Hvis ikke man er sikker på sin hund, og dens reaktion i en tæt pakket gågade, så gør man noget ved det. smiley SÅDAN!!!! Skulderklap til ham.
Ved godt det virker tåbeligt, men blev bare så glad for at se det...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mundkurv til muskelhund
  • #1   6. feb 2009 Synes da ikke han burde gå midt inde i Aalborg Gå-gaden, hvis hunden er nervøs eller lignende og behøver mundkurv? Synes han skulle gå uden om, hvis han absolut skulle gå inde i midtbyen...

    Men ja, fint den bærer mundkurv, hvis den er til farer for andre :o)


  • #3   6. feb 2009 tror det var for at vænne hunden til det, for han var meget opmærksom på den... Men hvorom alting er, synes jeg det var så dejligt at se han tog ansvar. (hunden virkede ikk nervøs eller lign, og virkede til at have det fint med den, det var en stof een)

  • #4   6. feb 2009 Det fint han tager ansvar for sin hund, men jeg ville ALDRIG gå så befærdede steder med mine hunde, HVIS den var nødsaget til at bære mundkurv..

    Men hver sit syn på tingene smiley
    Men jeg ville også tænke hvis en person kom gående med en hund i mundkurv, at det må være ondskabsfuld overfor mennesker og dyr..


  • #5   6. feb 2009 Ville selv have valgt mindre befærdet sted, hvis det var med henblik på træning af dette....

    Og ja, mundkurve er skam behagelige nok, hvis de passer hunden :o) Og som sagt fint han tager det ansvar, hvis det er nødvenigt med den...


  • #7   6. feb 2009 Hvis det er for træning, så er det da fint han sørger for at være ansvarlig. Han stoler jo nok på sin hund og ved hvad han gør - men ved også hvilken skade den kan forvolde hvis han har læst sin hund forkert smiley

  • #8   6. feb 2009 det kan jo være den verken er nervøs eller under træning. det kan være den bare ikke kan li andre hunde og angriber dem. og da de fleste alm hunde ejer har sand i hovede lader de gerne deres hund gå over til fremmede hunde uden at spørge først.. og så er det da godt den ikke kan bide.. jeg synes det er fint han tager ansvar for sin hund når der er så mange der ikke gør

  • #9   6. feb 2009 Hvis jeg havde en hund af muskelhund arterne, ville jeg altid bruge en mundkurv når vi færdes blandt mange mennesker og i særdeleshed andre fremmede hunde, for hvis der så skulle ske noget uheldigt, ville min hund ikke blive syndebukken, som muskelhundene desværre tit bliver. Jeg ville bruge det som forbyggende, og uden at hunden tidligere har udvist aggresiv adfærd.
    Prøv at tænk på hvor mange gange der har været hundeslagsmål, hvor muskelhunde har været indvolveret, hvor det er nærmest 100 % sikkert at muskelhunden får skylden hver gang!!!???
    Men ja mange vil sikkert misforstå og tro hunden er farlig, men hellere det end at miste hunden fordi den bliver beskyldt for et overfald den ikke har begået.


  • #11   6. feb 2009 fordi det altid er muskelhund der får skylden for alt.. så hvis holdning skal endres skal der gøres noget. og når man vælger en muskelhund må man være klar over der følger en stor bagasie med ...

  • #12   6. feb 2009 Theo, højst sandsynligt vil det være muskelhunden som for skylden og ergo den som måske skal aflives e.l..

    Det virker flot og ansvarligt, i alle henseender, det lyder som en ejer der har styr på det.


  • #14   6. feb 2009 theo ja men det er der ikke.. og jeg vil mene heller sikker end ked af det bagefter.. og man måske skal samle resterne af fru hansens pudel op, fordi den angreb ends hund

  • #18   6. feb 2009 Hey alle. inden i kommer for godt i gang med at det er synd muskelhunde skal bare munkurv, så læs lige loven omkring dette. loven træder i kraft 1. marts.

    Lovforslag
    § 1. Al kamptræning forbydes.
    stk. 1. Ved overtrædelse udstedes en bøde på 35.000kr. Hunden skal som minimum bære mundkurv og gå i snor på under 1,5m. Politiet har med sagkyndig vurdering lov til at aflive hunden.

    § 2. Alle hunde af muskelhundetypen skal føres i snor på under 3m overalt, og holdes forsvarligt i forvaring i hjemmet (ved anretning af hundegård el. lignende) og hunden skal ved leg og samvær eller ophold udendørs holdes under opsyn.

    § 3. Alle hunde skal føres i snor i byer, undtaget i hundeskove og i visse parker osv. (gælder ikke hunde af muskelhundetypen der skal føres i snor på under 5 m på disse områder(undtaget lukkede arealer))

    § 4. Ved alvorlige tilfælde af overgreb fra hunde har politiet ret til at aflive hunden uden sagkyndig vurdering.
    stk. 1. hvis ejeren har opildnet hunden til angreb får denne en bøde på 15.000kr.

    § 5. Denne lov gælder ikke politiet. Hvis politihunden også er privathund gælder denne lov så snart den indgår som privat hund.

    § 6. Politiet kan til enhver tid gøre brug af hundelovens § 6 stk. 2 om pålægning af mundkurv og snor.
    Dog skal Hundelovens § 6. Stk. 2 ændres således:
    …skal føres i snor… på under 1,5 m (tilføjet)… eller være forsynet med forsvarlig mundkurv…

    § 7. Der oprettes grupper inden for politiet der kan behandle hundesager uden at spilde unødige ressourcer.

    § 8. Loven træder i kræft den 1. marts 2009.

    § 9. Loven gælder for Færøerne men ikke for Grønland.


  • #19   6. feb 2009 Hvis man har en hund, som vil bide andre hunde eller folk, så er det fint nok at give hunde mundkurv på, men hvorfor tager man så hunden med ind i gågaden...? Der må være en grund til at hunden vil bide...., aggressioner eller usikkerhed. Uanset hvad, så har hunden ikke godt af at blive tvunget ind i en gågade. Derudover vil den sikkert også føle sig mere udsat, nu hvor den har mundkurv på.
    Hvorfor ikke gå et andet sted med hunden så...?

    Derudover sender det nogle signaler, når du går med en hund med mundkurv. Nogle gør det sikkert, for at forlænge potensforlængeren, og for at hunden skal se mere farlig ud. Andre gør det som en sikkerhed, men det er umuligt for andre folk at vurdere, de ser bare en "bidsk" hund.
    Kan huske da der var en pige der ikke måtte få sin hund med i bussen, da den havde mundkurv på. Busmanden mente den var for farlig at have med. Grunden til at hunden havde mundkurv på var, at den havde et sår den bed i, men det var for besværligt at gå tur med lampeskærm på, så den fik mundkurv på. ( det var ikke en muskelhund).
    Om man kan lide det eller ej, så sender en mundkurv et meget stærkt signal. Jeg mener bare, at hvis man føler det er nødvendigt at have mundkurv på sin hund, så går man ikke igennem en gågade med sin hund, medmindre man bor i gågaden.


  • #20   6. feb 2009 det er lidt lige meget om man synes det er synd for sin hund den skal havde mundkurv på. det står i loven pr 1 marts skal alle muskelhunde havde mundkurv uden for privat grund...

  • #21   6. feb 2009 Jeanette:

    Nej det står der ikke.
    Medn ellers en meget god lov......
    Selvom jeg selv ejer et par muskelhunde, så trænger der til lovgivning på området, bare ikke forbud.
    Store bøder mm. skal nok hjælpe.


  • #22   6. feb 2009 Ser det dog stadig som et forslag, og ikke en lov der er vedtaget endnu.

  • #25   6. feb 2009 især § 3 syntes jeg er rigtig god, også fordi den gælder alle hunde.

  • #26   6. feb 2009 Nu skal loven jo lige vedtages først smiley

  • #27   6. feb 2009 den er ved taget den træder i kræft 1 marts og tror i det ikke så ring til politiet

  • #29   6. feb 2009 Ja men håber faktisk den bliver vedtaget.
    Syntes den er meget god, og virker ikke diskriminerende.
    Især påbud om snor for alle hunde og store bøder er jeg glad for.


  • #30   6. feb 2009 Hmm den må jo være vedtaget eller ville den nok ikke træde i kraft d.1 marts 2009.. Eller er det mig der misforstår noget!!??

  • #31   6. feb 2009 hvis en allerede var vedtaget, så burde man have hørt noget, noget før.


  • #32   6. feb 2009 her er de bemærkinger de sætter til loven...
    Bemærkninger:
    Hunde har ret til ordentlig behandling og derfor skal kamptræning forbydes. Denne lov udstedes fordi at kamptræning af hunde er mishandling af dyret, og det kan i sidste ende være farligt for andre, både dyr og mennesker. Grunden til at vi ikke forbyder hold af muskelhunde er at ved forbud mod dem vil andre hunderacer tage over.
    Der findes flere eksempler på voldelig adfærd hos hunde, både hunde og mennesker er blevet angrebet. Hunde er blevet skambidt og flere endda bidt til døde. Fx Nikko der den 20. Maj 2008 blev skambidt i sin hundegård af 2 omstrejfende muskelhunde. Og den 28. januar 2008 blev Bølle dræbt af en stor bull-mastiff der åd den lille hund i en mundfuld. Mange folk har udtalt til pressen at de ikke har lyst til at bo ved siden af en muskelhund der fx. kan finde på at angribe deres venner, bekendte, nogle helt andre, eller i værste fald dem selv eller deres børn.
    til § 2. Angrebet på Bølle (se ovenfor) blev udført af en fritløbende muskelhund. Der findes desværre rigtig mange fritgående muskelhunde, som ejeren egentlig ingen kontrol har over. Det er også det der skræmmer mange mennesker i boligkvarterer, de kan ikke engang være trygge inde på deres egen grund. Derfor skal det nu være lov at alle hunde af muskelhundetypen skal gå i snor.
    til § 3. Mange hundeejere har en hund de ikke kan holde styr på. Det giver både problemer med afføring i andre folks haver og måske uønsket kontakt med andre hunde, både voldeligt og socialt. Derfor skal alle hunde i byerne føres i snor, dog er steder som hundeskove og parker undtaget dette da hunden jo skal have lov til at folde sig ud andre steder end hjemme i haven. (Muskelhunde skal dog føres i snor men med udvidet længde da hunde af disse typer ofte har et iltert temperament og instinktet til at angribe helt oppe ved overfladen. Men disse hunde skal også have lov til at udfolde sig og må derfor på lukkede områder (fx i haven) gå frit rundt og lege og udfolde sig, især fordi disse hunde har ekstra brug for at få brugt krudt og energi og få bygget et godt stærkt bånd op til føreren som derved også får en hund der lystrer og er til at stole på.
    Til § 6. Dette fordi at hunden skal være inden for en forsvarlig afstand af føreren som skal have fuld kontrol over hunden.
    til § 7. Justitsministeriet skal sørge for oprettelse af disse grupper. Grupperne skal kunde genkende muskelhunde og vide hvordan disse skal behandles.
    Til § 9. Loven gælder ikke for Grønland fordi at hunde der er mere et arbejdsredskab, såsom slædehunde, og derfor ikke skal underlægges bestemte retningslinjer.
    Så synes i skal læse det hele


  • #33   6. feb 2009 hjemmesiden er her, hvis i ikke tror mig..
    (link fjernet)


  • #36   6. feb 2009 jeanette L
    Så vidt jeg kan se er det stadig et forslag.. Men vil da holde øje med det her omkring marts månede.


  • #39   6. feb 2009 Jeg kan heller ikke senoget godt ved den! Han kan jo undgår steder hvor han ved den måske tænder af. Når jeg ser en hund gå med noget om snuden så sender det mig signal om at de ikke rigtig har styr på hunden og at det er en man skal passe på!

    Men ja hvis han ikke kunne undgår at gå der (hvilket han jo nok kunne) så er det "stort" at han giver den sådan en på.


  • #40   6. feb 2009 Rikke B - jeg har en hund, der kan komme i tanke om at bide enten mig eller een af de 2 andre hunde hvis vi møder hunde den ikke kan lide - børn og mennesker er ikke problemet - derfor har jeg så valgt at give hunden mundkurv når vi alle færdes sammen - og jeg tror vi ligeså godt kan lære at hunde bærer mundkurv som syd for grænsen - det er ikke synd for hunden, det er mere synd for hunden og ejer hvis den bider ......... er min mening ......... så jeg synes også det er fint, at ham, der gik strøgtur med sin hund, havde givet den mundkurv på ........ det er at tage hensyn og være sig sit ansvar bevidst ......... eller, heller forebygge end helbrede -

  • #41   6. feb 2009 Ha ha ha ha
    Nej der er ikke meget lov over det.
    Det er bare et forslag fra en folkeskole klasse.
    Syntes nok ord valget lød lidt forkert i "loven".
    Mener dog stadig, at forslaget er meget godt.
    Tror dog ikke den bliver vedtaget desværre smiley


  • #43   6. feb 2009 Tonny & Maja . hvis den lov skulle vedtages pr 1. marts ville vi også have hørt om det ............ og det første sted ville være på DKKs hjemmeside under NYT - mon ikke ?


  • #44   6. feb 2009 Christina B god ide , men hvordan lærer man et hund at omgåes børn uden at bide dem når de bliver ivrige, børnene altså ? som sagt er det ikke børn eller voksne min hund har problemer med - det er fremmede hunde - og katte ! - og så bider hun mig i benet eller een af de andre hunde og det ved jeg ikke hvordan jeg skal vænne hende af med - hun er ellers sød og omgængelig til daglig .......

  • #45   6. feb 2009 pia:

    Enig i, at det er bedre at have mundkurv på, end at nogen bliver bidt.
    Dog må man formode, at der er en grund til hunden bider. Ofte er det usikkerhed, og så er det ikke godt for en hund, at trække den igennem en gågade.
    Nu kunne der jo være en grundt til at han gik i gågaden. enten boede han der måske, eller også besøgten han måske en....?
    Men ellers syntes jeg ikke, at man skal lufte angste hunde i en gågade.


  • #51   7. feb 2009 Jeg ville da være mere bange for en hund med mundkurv på end en uden . Og som *Theo* også siger , hvis man ikke har styr på hunden , så lad vær med at færdes sådan nogen steder ..

  • #52   7. feb 2009 Kæmpe skulderklap til den ansvarlige ejer fra mig :oD Så vil jeg lade min hund hilse på den :o)

  • #53   7. feb 2009 er det ikke den hundelov vi har nu?

  • #54   7. feb 2009 jeg har lige snakket med politet i dag og jo reglen er rekti nok den træder i kræft på 1 marts

  • #55   7. feb 2009 Hvis man ser på det link som du har sat ind Jeanette, så er det ikke med under de udvalgte lovforslag...

    Der står intet på politiets hjemmeside eller DKK - eller jeg kan ihvertfald ikke finde det.... Lyder mystisk at der ikke står noget nogen steder...


  • #56   7. feb 2009 Mathilde J

    Hvis den har mundkurv på signaler han at hans hund ikke kan med andre så det ville nok være dumt hvis du lod din hund hilse på sådan en smiley


  • #58   7. feb 2009 Nej det er det nemlige ikke. Derfor jeg også menser sådan en hund burde være hjemme! smiley

  • #60   7. feb 2009 Nannepigen - Det kan du have ret i, men det kan også betyde han bare tager de nødvendige foranstaltninger i tilfælde af at det skulle gå galt. Normalt får min hund ikke lov at hilse på amstaffs eller hunde der ligner, men har de mundkurv på og ejeren spørger eller de opholder sig i hundeskov så får han lov.

  • #61   7. feb 2009 Mathilde: Det synes jeg dog ikke er okay for den anden hund! Men det er jo så nok bare mig!?

Kommentér på:
Mundkurv til muskelhund

Annonce