{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.756 visninger | Oprettet:

Går din muskelhund med mundkurv? {{forumTopicSubject}}

Jeg har forstået det sådan at 13 muskelhunde racer og Bl. Heraf skal bære mundkurv nu. Synes ofte jeg ser muskelhunde uden denne og læser stadig at folk påtænker at ville have disse racer i fremtiden:
Hvordan? Hvorfor?

Bærer din muskelhund eller Bl. Mundkurv? Hvorfor/hvorfor ikke?

Jeg har ingen holdning til emnet så det er ikke for at hænge nogen ud:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Går din muskelhund med mundkurv?
  • #1   31. jan 2012 Min muskelhund bære ikke mundkurv, men han er heller ikke en af de 13 racer smiley
    Håber Da ved Gud at folk med listehunde eller blandinger heraf tager deres ansvar alvorligt, og gør som loven påkræver smiley


  • #2   31. jan 2012 Mine går heller ikke med mundkurv, men de er så heller ikke på listen.
    Der bor et par ambulls her i kvarteret, som heller ikke går med mundkurv, men det er jeg nu også ligeglad med.
    De er altid i snor og opfører sig ordentlig, nok også derfor ingen melder dem.
    Tror faktisk aldrig jeg har set en liste hund med mundkurv her i Viborg.
    Har enda set en ung pige lufte sin amstaff uden mundkurv på græsplænen ud for politi stationen.
    Sådan generelt er politiet ligeglade, hvis folk har styr på deres hund .Dog kan man løbe ind i en emsig betjent, eller at der bliver holdt "razzia" ligesom cykler uden lys, ikke brug af sele osv, og så kan man komme i problemer.
    Generelt syntes jeg man skal overholde loven, også selvom denne lov er meget tåbelig, især når man tænker på, at ens hund kan blive aflivet.
    Dog vil jeg ikke melde folk for at overtræde loven, medmindre man snakker om overfald, ustyrlige løse hunde eller andet, men så vil det ikke være pga. race jeg gjorde det.


  • #3   31. jan 2012 Nu findes der jo altså også muskelhunde som ikke er ulovlige smiley

    Så de 13 racer er ulovlige, men de er ikke allesammen nødvendigvis muskelhunde. Tornjak f.eks. vil jeg bestemt ikke mene er en muskelhund i forhold til Amstaff..

    Sbt er jo en dejlig bette muskelbasse som jo stadig er lovlig, den skal ikke bære mundkurv, jeg vil da også begtegne bull terrieren og engelsk bulldog og OEB som muskelhunde pga. deres krops volume og muskler, men de er jo simpelthen bare kærlighedsdyr og heller ikke ulovlige, så derfor vil der altid være nogen muskelhunde der ikke bære mundkurv, simpelthen fordi de ikke skal smiley

    men der er bestemt også mange eksempler på ulovlige muskelhunde (Amstaff og Ambull osv.) som ikke bære mundkurv til trods for loven. Herude hvor jeg bor er der en ung kvinde med en amstaff tæve som aldrig bære mundkurv og kun sjældent er i snor.. Heldigvis er tæven enormt elskelig og god som dagen er lang, men det ændre bestemt ikke på at hun bryder loven hvilket jeg har prøvet at fortælle hende, men så udvikler det sig rigtig grimt og hun bliver enormt ubehagelig..

    Personligt så har jeg på det seneste forelsket mig hovedkuls i SBT og kunne virkelig godt tænke mig en, fordi de bare er så kærlige og hengivne, og så elsker jeg deres dejlige smil og deres ivrige attitude smiley Lad os nu sige at jeg gik ud og købte en SBT i morgen, så ville det være en med stamtavle og så ville jeg ikke give den mundkurv på.. Hvis den så gik hen og blev ulovlig efter at jeg have fået den, så ville jeg følge loven og give den mundkurv og line på, men ville gøre hvad jeg kunne for att finde privat grund hvor den kan løbe og lege uden, men jeg ville i det offentlige rum vælge at følge loven, fordi jeg synes man skal være sit ansvar bevidst når man selv har valgt at få en muskelhund, som regeringen og politikkerne desværre har set sig sure på smiley


  • #4   31. jan 2012 Jeg har endnu ikke mødt een eneste hund med mundkurv..... heller ikke nogen af de forbudte racer........
    Men i realiteten er mundkurven vel også overflødig , hvis ALLE.... ( og jeg mener ALLE ....( listehund eller ej )) holder deres hunde i snor...... ( undtagen på deres egen matrikel )..... :o)



  • #5   31. jan 2012 Ja, alle steder hvor det ikke er privat grund. Hun er ligeledes iført 2m snor.
    Hvis vi tager i hundeskoven kommer snoren af, men mundkurven forbliver på.

    Two Face er en Amstaff med DKK-tavle fra 2002

    Jeg tør simpelthen ikke risikere at miste hende! Jeg kan slet, slet ikke bære tanken om det. Det er slemt nok at hun er ved at være oppe i alderen, men jeg ville aldrig kunne tilgive mig selv hvis det var MIN fejl at hun skulle aflives før tid...


  • #6   31. jan 2012 Uuuha..
    Der er jio forskel på muskelhund og listehund.
    En del af de forbudte racer er faktisk nogle langhårede hyrdehunde !

    Da jeg havde en blanding hvor en ulovlig race indgik havde hunden kort line og mundkurv på uden for egen matrikel.


  • #7   31. jan 2012 min lille rotte blanding af en hund bærer ikke mundkurv ( er heller ikke liste hund smiley )
    har dog set et par stykker med liste hunde da jeg arbejdede i butik, og de brugte mundkurven..
    det ene par havde faktisk trænet så godt med deres hund at den elskede at få mundkurven på, den betød jo pølse stykker og gå tur *GG*

    men nu kender jeg så også kun velopdragne ejere af liste hunde, så vi har aldrig oplevet nogen form for problemer smiley


  • #8   31. jan 2012 Ja, min Freja, som er på listen over de ulovlige racer, bærer mundkurv.

    Hvorfor? Fordi at loven siger, hun skal.

    Jeg er så så heldig, at jeg har fri adgang til et stort privat område, som er indhegnet med 180 cm højt hegn og det kræver en nøgle for at komme ind. Her har hun selvfølgelig ikke mundkurv på.


  • #9   31. jan 2012 Jeg har den holdning, at når der eksisterer en lov, som påbyder 13 såkaldte "listehunderacer" at bære mundkurv, når de opholder sig på offentlig grund og at være lukket forsvarligt inde, når de er på egen matrikel, så bør denne lov overholdes, uanset hvad man måtte mene om den.

    Desværre kender jeg mange ejere af de forbudte racer, som nægter at give deres hund mundkurv på, og som ordret siger, at de hellere vil betale eventuelle bøder, end overholde loven på dette punkt. Dette er - efter min bedste overbevisning - en utrolig arrogant og respektløs holdning. For selv om deres hunde er søde, velopdragne, kærlige osv., så ved de aldrig med 110% sikkerhed, at den hund aldrig vil lade sig provokere til at gå til angreb, hvis den forkerte situation opstår.

    Men til gengæld mødte jeg for et par uger siden en meget ansvarsfuld og hensynsfuld listehundeejer, da jeg var i hundeskoven med Basil. Jeg tjekker altid, hvilke andre hunde der er i skoven, før jeg evt. tager Basil med derind, fordi Basil jo endnu kun er en lille hvalp på knap 15 uger, og jeg ikke vil risikere, at han får en dårlig oplevelse. Den pågældende dag havde vi skoven helt for os selv. Men da vi så småt var på vej mod udgangen, fik jeg øje på hende her kvinden med listehunden, som var på vej over mod indgangen med sin hund. Den havde mundkurv på, men trods dette vendte hun om og gik et godt stykke væk med sin hund, indtil jeg havde fået snor på Basil og fået ham med ud af hundeskoven og hen til bilen. Først derefter gik hun med sin hund ind i hundeskoven, og først da hun var kommet et stykke ind (sikkert for at danne sig et overblik over evt. andre hunde), slap hun sin hund fri. Det, synes jeg, var rigtig hensynsfuldt af hende, og det var også dejligt at se en listehundeejer, som rent faktisk overholder loven mht. mundkurv osv.


  • #10   31. jan 2012 Jeg kan kun opfordre til at loven bliver overholdt, men syntes så også det er forkasteligt at der i visse situationer ikke bliver givet dispensation.

    http://www.tv2nord.dk/artikel/142289:Regionale-nyheder--Lov-goer-servicehund-ulovlig



  • #11   31. jan 2012 De smager da også dejligt men hvad har de med denne tråd at gøre.

  • #12   31. jan 2012 Om end jeg syntes at en lov skal overholdes, så kan man jo spørge sig selv, hvad er værst, en amstaff i snor men uden mundkurv, eller en løs rottweiler...? Loven er klar, og siger at det er amstaffen som gør noget ulovligt, selvom det måske ikke er den mest farlige.

    Man kan også lave en lille tanke leg omkring hundeloven, og en evt ophævelse af den. Mange er imod den, og nogle vil ikke overholde den, mens andre mener det er vejen frem.
    Hvis nu loven bliver overholdt, så burde der jo komme et markant fald i bid episoder, og hvorfor skulle man så ophæve loven, så har den jo virket...?
    Andre lande der har haft forbud og fjernet det igen, har jo gjort det fordi loven ikke virkede, og man fandt ud af, at problemet lå hos ejerne.
    Jeg siger ikke man ikke skal overholde hundeloven, men jeg tror bare ikke på, at loven bliver ophævet, hvis den virker.
    Indtil videre er der måske kommet et lille fald i hundebid, det er svært at sige, da der ikke er så meget medie fokus på det for tiden, men der sker stadig masser af overfald fra både listehunde og andre.
    En masse hunde er blevet aflivet uden at have gjort noget, og mange ulovlige hunde lever nu en kummerlig tilværelse, at de er født efter hundeloven, og bliver gemt af vejen, og tit også uden mulighed for dyrlæge mm.

    Tror man skal gå efter at få en holdnings ændring i befolkningen, og den er allerede på vej. Det er blevet mere og mere taber agtigt at have en amstaff, lidt lige som en brian type med sin opel kadett.
    Kamphunde/muskelhunde skal ikke være forbudte, men de skal kun være niche racer for kendere, og ikke noget alle bare skal have.
    Et godt eksempel er feks greyhounds, som hovedsageligt holdes af kendere af racen, og ved på hvilke vilkår man bør holde dem.
    Hvis man gjorde det mere besværligt og dyrere at holde muskel/kamphunde, feks ved hundeskatter osv, så vil mange medløbere falde fra, og kun de sande ejere som brændes for racen vil være tilbage.
    Ingen hund er farligere end ejeren ansvarlighed/uansvarlighed.


  • #13   31. jan 2012 Men nabo har en listehund, og hund går med mundkurv. Har i byen møder vi en del der holder loven og går med mundkurv. Men vi møder desværre også en del der ikke gør smiley
    Var min Vipz her stadig, så havde jeg også givet hende kurven på.


  • #14   31. jan 2012
    ...Casa della K9... .
    Uhh så skal der moppes, det er jo ligemeget hvad jeg skriver eller gør så er det forkert i dine øjne.


  • #15   31. jan 2012
    Frankly my dear.... I

    Skulle du mon selv starte med at få styr på begreberne inden du angriber andre??

    Muskelhunde eksisterer ikke...
    Det gør molosser til gengæld...

    Nå det så er sagt så er folk jo nok udmærket klar over at når der nævnes muskelhunde der skal overholde hundeloven med mundkurv, så snakkes der om listehunde og ikke om franske bulldogs og boston terriere.

    Tilbage til emnet ikke.


  • #16   31. jan 2012 Frankly My Dear, undskyld, men at ikke-listehunde, som udviser aggressiv adfærd ikke bærer mundkurv, er IKKE argument for ikke at overholde loven. Du og jeg kan hurtigt blive enige om, at aggressive hunde absolut INTET har at gøre uden snor - ej heller i en hundeskov - men det ændrer ikke på, at der findes en lovgivning, som bør overholdes, uanset hvad man mener om hundeloven.

  • #17   31. jan 2012 Sorry, Frankly My Dear, jeg så ikke din hunds race, men kun dit indlæg - din race skal jo ikke gå med mundkurv ifølge loven.

  • #18   31. jan 2012 Min Kongo gik med mundkurv, simpelthen fordi jeg fulgte loven =)

  • #19   31. jan 2012 Syntes du jeg tager fejl
    ...Casa della K9... .
    det er så ikke min erfaring med dig, sjovt nok er det mig du går efter selvom mange svarer på denne tråd selvom de ikke har en muskelhund som er omfattet af loven med henblik på mundkurv så var det jo heller ikke det som blev spurgt om.

    Jeg syntes da det er trist at vi har en lov som rammer en handicappet dame på sådan en måde og at der ikke er plads i loven til empati.


  • yrsa h
    yrsa h Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 2
    #20   31. jan 2012 Her i familien har vi den skønneste Amstaff dreng. Da vi meget nødig vil af med ham, har vi som så mange andre været nød til at rette ind til højre i henhold til lovgivningen og dermed også listen. Schindler`s liste..... husker i den? Hvem skal leve- hvem skal dø. Han bærer mundkurv hver gang vi er på offentlige steder. Hvilket han i øvrigt bliver meget stresset over.
    Det værste er folk`s opførsel.....jeg kan da blive så gal i skralden, over Hr og Fru Danmark der ikke aner en skid.


  • #21   31. jan 2012 Igen kan man se at der desværre stadigvæk hersker enorm megen uvidenhed og fordomme på området!

    I mine øjne er disse to ting primært årsag i lovens fremspring, og ikke speciffikt racebetonet!

    Synes det er fint at have holdninger og meninger - men tag dog for dælen at få styr på fakta inden man vælger at udtale sig og diktere på nogle områder!

    Det er da den mindste respekt man kan vise i dette emne, ligesom vi alle ønsker hensynsfulde hundeejere ude på gåturen, hvad med selv at tænke lidt bredere!


    Godt der er blevet sat stor fed streg under at en muskelhund ikke = en listehund. For det er da om andet desværre en af de store magter der fodrer frygten på gåturen.
    Og hvordan tror man så ikke ejeren af en hund der er eller ligner en muskelhund eller listehunderace har det med at skulle fordømmes på den måde, og stadigvæk skal høre fra det selvom man går med mundkurv og overholder/altid har overholdt respekten og 'hilseregler' på turen!!

    damn...










  • #22   31. jan 2012 Det er så nemt at pege fingre ad andre...

    Håber blot man selv sørger for at der er rent foran egen dør!

    Og så gro dog lidt empati, før man åbner munden!


  • #23   31. jan 2012 Ja det gør hun- fordi jeg er frygtelig bange for at miste hende<3

  • #24   31. jan 2012 Tak for svar allesammen smiley
    Vidste ikke at de blev kaldt for listehunde, derfor har jeg kaldt dem muskelhunde.
    Som jeg skrev er det bestemt ikke for at støde nogen, jeg er ganske uvidende på området/emnet og derfor spørger jeg...


  • #25   31. jan 2012 JA SELVFØLGELIG bærer min muskelhund mundkurv!

    Det er påkrævet ved lov og sådan ér det bare!

    Ville ønske, at ALLE hundeejere generelt ville rette sig efter loven


  • #26   31. jan 2012 Hvordan er man kommet frem til disse 13 racer? Er det fordi at der har været flere "ulykker" (overfald?) med disse?
    Har aldrig hørt om halvdelen af dem :S

    Hvad er forskellen på dem og andre muskelhunde (herunder også en Rotte) ?

    Og en anden ting:
    Hvis man ikke har papirer på sin blandingshund men har set begge forældre og fx ved at det ikke er listehunde - Hvordan kan man så bevise det overfor politiet fx...?

    smiley Vil meget gerne vide mere om disse racer da de for mig er en by i Rusland.... Vil ærligt indrømme at jeg ikke har forbundet dem med noget positivt da jeg er vokset op et sted hvor disse hunde er blevet brugt som "kamphunde" (disse= nogle muskelhunde- kan ikke garantere at det er den ene eller anden....) Men når man bliver ældre bliver man som regel klogere smiley


  • #27   31. jan 2012 Stephanie- det er potentielt farlige hunde der er på listen de fleste af dem er der ikke ret mange af og er ikke nogen tilfælde i Danmark om at de har skadet andre!

    Til den anden ting mht. Det med en blandning

    Hvis hunden er født efter 17/3-2010 så er det eneste man kan gøre for at være sikret der er hvis ens hund sku være blandning af 2 renracer med tavle og så tage dna bevis fra forældre dyrene!
    Ellers er man kun sikret sin blanding hvis at den forældre stadig lever:0( så det er muligt at tage test,, men det kræver at forældre dyrene ikke ligner en forbudt hund også jo!


  • #28   1. feb 2012 Stephanie
    Ja mine hunde bære mundkurv lige så snart de forlader matriklen. Det er hvad loven siger og den følger jeg selvom jeg er modstander af den nye hundelov. Jeg respektere mine medmennesker og hvis det kan give dem tryghed. Så må det være sådan det er. Det ville jeg sagtens kunne leve med, men jeg ikke kan leve med er at jeg ikke må have min race mere. Det kan jeg blive frustreret over.


  • #29   1. feb 2012 for at skrive det, mange allerede har pointeret, så er det jo kun listehunde, der skal bruge mundkurv - så er det vist banket på plads med 7" søm *SS*

    Når det så er sagt, så har jeg den dybeste respekt for de listehunde ejere, der overholder loven til punkt og prikke - dvs snor, mundkurv osv.
    Alle de, der IKKE overholder loven - dem har jeg ikke en skid respekt for.
    De er nemlig årsag til at der bliver set ned på muskelhunde/listehunde. Her tillader jeg mig at trække de 2 begreber sammen, for det gør 99 % af den danske befolkning, der ikke har forstand på hunde.
    De ser en Rottweiler uden mundkurv og snor og bliver meget forfærdede, for hvorfor overholder hundens ejer ikke loven med mundkurv eller snor??
    Tro mig, der er mange folk, der ikke har sat sig ind i listen og hvad den indebærer. Jeg har diskuteret det med en hel del mennesker i min familie og omgangskreds.
    F.eks så var min søsters største ønske at anskaffe sig en rotte - men det vil hun ikke nu pga den jo er forbudt ( som hun sagde), hvortil jeg måtte fortælle hende noget om listeloven.


  • #30   1. feb 2012 Heino : Rotten er dog på observationslisten og kan risikerer at skulle bære mundkurv hvis hundene på listen bliver ulovliggjort , hvilket jeg ikke håber da jeg er modstander af hundeloven ( er ikke selv berørt) men en hunde/ liste lov løser ikke problemet, dog må jeg tilføje at jeg ville følge loven hvis jeg havde en liste hund, ikke alene pga loven men fordi jeg aldrig ville risikerer at skulle miste min hund. Ligesom jeg vælger at overholde andre love for ikke at udsætte mig selv eller andre for farer og konsekvenserne af ikke at overholde lovene.

  • #31   1. feb 2012 håber bestemt ikke at rotten ender på listen, for så vil jeg ikke kunne anskaffe mig en rotte om en del år, når jeg føler mig klar til det.

    Og ja Frankly my dear - tror desværre du er gammeldags, da langt de fleste mennesker tænker på sig selv først - dernæst andre ( naturligvis er der undtagelser).
    Personligt så undgår jeg at køre for stærkt i områder, hvor jeg ved der er mange fotovogne - og det er da for egen vindings skyld at jeg gør det. Er for nærig til at betale en bøde *G*


  • #32   1. feb 2012 Frankly my dear. læs lige hvad jeg skriver Ligesom jeg vælger at overholde andre love for ikke at udsætte mig selv eller andre for farer og konsekvenserne af ikke at overholde lovene.

  • #33   1. feb 2012 Stephanie

    Hvordan er man kommet frem til disse 13 racer? Rigtig godt spørgsmål :o)
    Da justitsministeriet udfærdigede listen havde de nogle skadestuestatistikker (hund/menneske) som ikke på nogen logisk vis hænger sammen med de racer der er på listen. De havde ingen tal på hund/hund "overfald", heller ikke på "hund/andet dyr "overfald - så hvordan man er kommet frem til de racer der er på listen vides ikke. Om der senere er lavet statistikker over hvilke racer der bider oftest ved jeg ikke.


  • #34   1. feb 2012 Jeg fandt denne (link fjernet) det er meget læsning men der er statestikker fra forsikrings selskaberne, disse skal jo nok tages med et forbehold da ikke alle skader anmeldes, og der står eks blandrase, det er jo et meget vidt begreb .:-) de andre undersøgelser jeg fandt var fra udlandet.

  • #35   1. feb 2012 Frankly, sorry, troede den var til mig smiley

  • #36   1. feb 2012 Tjah, jeg synes hundeloven er til grin på dette punkt - så ja, det er for egen vindings skyld at jeg overholder den. Ydermere, så vil jeg gerne ses som en ansvarlig og kompetent ejer, og det hænger ikke så fint sammen med at bryde loven.
    Hvorfor skulle jeg ellers overholde den?

    Min snart 10-årig gamle amstaff-tæve hverken har været, eller er til skade for hverken andre dyr eller mennesker.
    Før loven har jeg altid været i stand til at tage hensyn til andre mennesker/hunde, at vurdere hvor det er sikkert at slippe hunden, og hvor overblikket er knap så godt til det.
    Jeg er træt af ikke at kunne gøre dette længere - men sådan er loven bare, og den må man overholde - uanset hvad man synes om den...


Kommentér på:
Går din muskelhund med mundkurv?

Annonce