{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.343 visninger | Oprettet:

Forbud muskel/kamphunde i bolig?? {{forumTopicSubject}}

Ja jeg frygtede jo lidt at det ville komme det brev, og desværre ja så fik jeg det ind ad døren idag smiley

Der står "Der må ikke holdes kamp-/muskelhunde eller blandinger heraf i afdelingen.
Det drejer sig om racerne :

Amerikansk Bulldog
Engelsk Bulldog
Bullmastiff
Dogo Argentino
Fila Brasileiro
Mastino Napoletano
Amstaff
Staffordshire Bull Terrier
Bull Terrier
Rottweiler
Tosa Inu
Pitbull

Centralasiatisk Ovtcharka
Kaukasisk Ovtcharka
Great Japanes Dog (american akita)

Og jeg syntes da aldrig jeg har hørt de 3 sidste racer nævnt inden for den kategori muskel/kamp hunde????
Hvilke slags hunde er det? Altså hvad "kategori"?

Jeg ringede ind til boligforeningen, men de sagde til mig at de intet har med det at gøre, at det udelukkende er beboerne i mit område der har valgt det?
Er jeg helt på herrens mark når jeg mener det er selve boligforeningen der skal tage stilling til det???

Håber i kan hjælpe mig med min "forvirring".

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forbud muskel/kamphunde i bolig??
  • #1   15. dec 2008 Det er som regel beboerforreningen som bestemmer den slags. Men de kan vel ikke smide jer ud. Så længe i havde hunden før denne regel trådte i kraft kan de vel ikke gøre en hujens fis?

• #2   15. dec 2008 American akita går også under kamp-og vagthunde, de andre kender jeg ikke

• #3   15. dec 2008 Det er simpelthen utroligt at den engelske bulldog skal stå på den liste...

• #4   15. dec 2008 tine, den engelske bulldog er opringelig avlet til at kæmpe med tyre (så vidt jeg husker)

• #5   15. dec 2008 men jeg syndste det utroligt at det her er gået så langt )'= at fordi nogle tøsse drenge/piger undkelig kujoner uden hjerne, eller føler over for hunden. at skal ødelægge det for andre det sørgeligt at se )=

• #6   15. dec 2008 Ja det gælder kun folk flytter ind efter det træder i kraft.
    Ifølge loven må de ikke smide folk ud der har tilladelse medmindre der er overfald / klager over hunden, som jeg forstod det.

Men jeg har nemlig tænkt mig at tage til det beboer møde og høre hvad deres argumenter er for dette forbud.

• #7   15. dec 2008 Listen er udarbejdet i samarbejde med DKK og Politiet. Boligforeningerne følger denne liste overalt i landet. Og det er sikkert voteret skriftligt, og så har alle beboer fået 2 stemmesedler at udfylde. Voteringen er gældende.

• #8   15. dec 2008 Little Doyle : Ihh også altså.

Jeg snakkede nemlig med boligforeningen så sent som i sidste uge om muligheden for 2 husdyr.
    Og jeg fik at vide at man skulle stille det op som forslag til mødet, fordi at hun vidste i deres andre afdelinger der var der givet tilladelse til to husdyr hvis man boede i stue-etagen med tilhørende have, så chancen for at det blev vedtaget her også var rimelig stor.

Og hvis dette forbud går igennem så kan jeg jo skyde en lang hvid pind efter hund nr. 2 smiley

• #9   15. dec 2008 Ifølge DKK har de ikke været med til at udforme den liste..

Diskussionen har kørt i bulldogklubben og det efterfølgende er det foreløbige resultat:

"Engelsk og Fransk Bulldog fejlagtigt på liste over kamp/muskelhunderacer

Gennem de senere år er der kommet større fokus på de såkaldte kamp- eller muskelhunde. Betegnelsen kamp/muskelhunde bruges i den forbindelse om en række hunderacer, der i større eller mindre grad besidder en medfødt patologisk aggression, et slags ”kamp-gen”, der
    øger risikoen for, at hunden angriber uden varsel. Alle kender til skrækhistorier, hvor disse kamp/muskelhunde har været indblandet, og der kører en livlig debat omkring forbud og restriktioner overfor racer, der falder ind under den kategori.

I pressen er historierne om kamp/muskelhunde ofte blevet ledsaget af en liste over kamp/muskelhunde, og på disse lister har man flere gange kunnet finde racerne Engelsk Bulldog og Fransk Bulldog. Listen over kamp/muskelhunde skulle efter sigende være udarbejdet af Dansk Kennel Klub og politiet, og listen er derfor blevet opfattet som rettesnor i forskellige sammenhænge.

Eksempelvis har ejere af Engelsk og Fransk Bulldog oplevet at blive afvist på hundetræningspladser, og enkelte boligforeninger har sågar forbudt deres medlemmer at have disse to racer, fordi de står opført på denne kamp/muskelhunde-liste.

Bulldog-Klubben er Danmarks ældste specialklub under Dansk Kennel Klub (DKK), og som specialklub for racerne Engelsk og Fransk Bulldog er det med stor forundring og bekymring, at vi har set disse to generelt fredsommelige og familievenlige racer stå opført på en liste over kamp/muskelhunde. Bulldog-Klubben har derfor kontaktet DKK for at få en forklaring på denne liste, der så ofte henvises til. Dansk Kennel Klub oplyser, at en sådan liste slet ikke findes, og DKK har derefter fremsendt en erklæring på, at Engelsk og Fransk Bulldog ikke tilhører denne hundegruppe, men derimod er en almindelig selskabs- og familiehund.

Det er med andre ord en stor fejltagelse, at Engelsk og Fransk Bulldog er landet på en liste over kamp/muskelhunde, og der er derfor heller intet, som taler for, at disse to racer skal gøres til genstand for eventuelle forbud og restriktioner rettet mod kamp/muskelhunde. Bulldog-Klubben ønsker hermed at korrigere denne fejltagelse gennem oplysningen om, at Engelsk og Fransk Bulldog med DKK/FCI stamtavler ikke må sidestilles med andre kamp/muskelhunderacer.

Erklæring fra DKK vedhæftet.

Med venlig hilsen

Charlotte Støckel
    Formand, Bulldog-Klubben

For yderligere information, kontakt venligst:
    Charlotte Støckel, Åvang 1, 4200 Slagelse, +45 58533416. formand@bulldogklubben.dk

• #10   15. dec 2008 Meyer: Ja, de er blevet temmelig strenge i de boligforeninger, men et eller andet sted, kan man desværre godt forstå folk da der er så mange idiotiske ejere af muskelhunde smiley De ødelægger det for alle andre smiley

• #11   15. dec 2008 Louise: Det står sort på hvidt på vores reglement, at politi OG DKK har udarbejdet vores liste.

• #12   15. dec 2008 Meyer: Du er selvfølgelig nok ligeglad med den engelske bulldog, men måske kan du bruge ovennævnte misforståelse med den liste i din argumentation....

• #13   15. dec 2008 * Little Doyle *: I boligforeningens reglement? Det er bare ikke hvad DKK siger...

• #14   15. dec 2008 Little Doyle : Ja desværre, og det ærger mig rigtig meget, da jeg ikke en eneste gang har oplevet aggresive muskelhunde her hvor jeg bor, nu er der dog heller ikke så mange herude.
    .

• #15   15. dec 2008 Louise: Ja, i deres reglement. Og jeg går stærkt udfra, at de ikke taler usandt da også politiet er nævnt. Jeg ærger mig bare over, at så mange idioter ødelægger det for andre smiley

• #16   15. dec 2008 Louise : Ja det er da en mulighed, håber sandelig ikke at det forbud kommer igennem da, for så tror jeg at jeg skal se mig om efter en anden bolig smiley

• #17   15. dec 2008
    * Little Doyle *: Et eller andet sted skal de jo skrive det med politiet og DKK ellers har de jo ikke noget at have deres forbud i.... hvis du forstår hvad jeg mener. Det er ikke fordi jeg tror de bevidst lyver, men det er nok uvidenhed....

En muskelhund i de rigtige hænder er jo heller ikke pr definition farlig.... synes jeg ikke....

• #20   15. dec 2008 Boligforeninger har tit og ofte ikke en anelse om hvilke hunde der hører under "kamphunde og relaterede racer", så derfor er listen udarbejdet med med klubben. Personligt gider jeg ikke, at beskæftige mig mere med det da jeg selv er hensynsfuld og passer meget på ikke, at genere andre med mine hunde. Jeg glæder mig over de positive ting og sætter de negative lidt i baggrunden. Ellers bliver man da helt idiot af det smiley

• #21   15. dec 2008 Hos os er det boligselskabet der har bestemt, at de omtalte hunde ikke kan holdes mere. Vores bestyrelse i ejendommen er rasende over det, da vi har beboerdemokrati ! og det er os der skal bestemme.
    Men ikke lige her

• #22   15. dec 2008 Nanna P : Tak for forklaringen smiley Så blev jeg lidt klogere jo..

Ja men det er netop derfor jeg undrer mig, da der ikke har været episoder herude, jeg har ALDRIG mødt dårlige kommentarer eller folk der vender om på gåturen, de har altid pointeret at de er så glade for at dem der har disse racer herude, da de er virkelig velopdragne hunde.

• #23   15. dec 2008 Til en forandring har de i det mindste styr på racenavnene...
    Ofte ses "racer" som Kanarisk bulldog, eller Staff bulldog osv..

At de til en anden glædelig forandring smider de øst europæiske hyrderacer med, mener jeg er meget kærkomment !

Great Japanes Dog er den amerikanske udgave af Akitaen -som er avlet til kamp !

Hvad laver sådanne racer overhovedet i en lejlighedsbyggeri ?

Og nej, jeg mener iøvrigt heller ikke den "Engelske" hører med på listen..
    :-S

• #24   15. dec 2008 Little Doyle : Det har du også helt ret i, jeg føler bare lidt mine planer ryger til gulvet hvis det forbud kommer igennem, og det er skide ærgeligt da jeg er så glad for at bo her, skide flinke naboer og tæt på job,og det er det perfekte område for hundehold osv.

• #25   15. dec 2008 boligforeninger er skam ikke de eneste der kalder EB'eren en kamphund, det gør dch skam også, eller nogle af klubberne gør... der er den forbudt at træne...

Derfor er det dejligt, at bo i eget hus, der er der ingen der kan bestemme, hvad race man må have... smiler

• #26   15. dec 2008 I Brabrand Boligforening, hvor jeg bor, har de i flere afdelinger forbudt følgende racer:
    Alpah blue blood bulldog
    Amstaff American Bull Terrier
    Aano
    Bandog
    Boerboel
    Bully Kutta
    Bullmastiff
    Bullterrier
    Cane Corso
    Dogue Brasileiro
    Dogo Argentino
    Dogo Canarian
    Dogo de Bourdeux
    Fila Brasiliero
    Guay Malen Bull Terrier
    Pit Bull Terrier (forbudt ved lov)
    Staffordshire Bull Terrier
    Tosa Inu (forbudt ved lov)

Jeg påpejede til beboermødet at flere af racerne ikke eksisterer eller i hvert fald var skrevet komplet forkert.
    Det skulle jeg overhovedet ikke gøre mig klog på, for listen var blevet udarbejdet af en dyrlæge....:-((

Som om alle dyrlæger har et kæmpe racekendskab. Min egen dyrlæge havde f.eks. aldrig hørt om en Keeshond før, da jeg kom første gng med Keesha.

Men der var ikke nævnt noget om hverken DKK eller politi.

• #27   15. dec 2008 syens det er fint at bolig forening er begyndt af forbyde disse hunde nu mangler vi bare at de bliver forbudt i raasten af landt

• #28   15. dec 2008 Jeg må indrømme, at jeg er glad for at disse racer er forbudt i mange n da ejerne til boligforeninger, det er enormt svært at smide ejer ud eller få aflivet en hund pga. overfald. Jeg har oplevet at ha boet i en boligforening hvor disse racer var lovlige, men det var et helved for alle os andre med hunde, da vi efter en del overfald på hunde, et med dødlig udgang, var hundeangste for at lufte vores hunde.
    Vi kæmpede en brav kamp med at få boligforening og politi til at gribe ind. Men da ejerne til de problematiske hunde, bare undlod at følge de skriftlige pålæg, som politi og boligforening bød dem, var ver intet at gøre, det tog omkring et år at komme af med hundene, og det var kun fordi de alligevel havde købt hus.
    Ja undskyld det blev langt, men i mit hoved tænker jeg mere på de ofrer vi undgår ved at forbyde visse racer end de stakkels mennesker der må ty til en anden race.

• #30   15. dec 2008 jeg må indrømme at selv om det selvfølelig rammer nogen ansvarlige hunde ejere, så syntes jeg det er ganske fint at de her forbud kommer frem. Jeg mener dog at de burde udformes på en anden måde, fx ved folk over eks 25 gerne måtte eje sådanne hunde på visse betingelser.. Det vil unægteligt komme rigtig mange problemer til livs at de her forbud kommer, og forhåbenlig på den måde vil alle de udskældte racer langsomt få et bedre ry.. Man kan allerede se at alle de mange kuld er blevet sværre at komme af med, og prisen er røget så langt ned at de fleste forhåbenligt ikke gider lave flere kuld.. Jeg syntes dog bare det er rigtig ærgeligt at flere trænings steder også har taget listen til sig.

• #31   15. dec 2008 Vi har ikke problemer med muskelhundene her i ejendommen. Og vi da en del af dem, også blandinger deraf.
    Men vi tager hensyn til hinanden, og jeg ved at det gør dem med muskelhunde også over for andre hunde de møder.
    Så det kan godt lade sig gøre at have dem i en ejendom.
    Jeg synes det er en skam at det skal være på den måde, at de bliver forbudt fordi nogle er uansvarlige.
    I vores boligselskab var det fordi en havde bundet de kuperede ører op med ståltråd, og en hund havde overfaldet en anden hund. Så blev folk bange

• #33   20. mar 2009 jeg vil da sige at det da ikke er alle under 25år, der er uansvarlige med hunde, og så også at jeg kan ikke se hvorfor en Centralasiatisk Ovtcharka er på den liste, for jeg kender flere der har sådan nolge hunde og de er ikke det mindeste aggressive. og har selv en. og syntes ikk at boligforeningerne skal blande sig i det, da da er folk selv der bestemmer om de kan havde ådan en hund, for det skal da ikke gå ud over alle at nogle er unsvarlige med deres hunde.

Kommentér på:
Forbud muskel/kamphunde i bolig??

Annonce